Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Apple: Det är fel på fotografen, inte kameran!

Apple: Det är fel på fotografen, inte kameran!

Flertalet Iphone 5-ägare har fått ett lila sken i sina bilder och vänt sig till Apple. Problemet sitter hos fotografen som vinklar kameran fel, enligt företagets support.

Missfärgningar av en bild kan uppstå av flera orsaker, vanligast är färgade konturer på skarpa detaljer som grenar. Detta kallas kromatisk aberration.

Det uppstår också ofta färgfält i bilden vid motljus, det kallas "flare". Lösningen är, enligt Apple, att inte vinkla kameran mot det skarpa ljuset. Det lila skenet anses vara normalt för Iphone.

Leica hade också problem vid introduktionen av Leica M8. Deras filter framför sensorn släppte in ett ovanligt brett spektrum av ljus och därför blev svarta kläder ibland lilafärgade. Lösningen blev att skicka ut uv-cut-filter till deras användare.

Apple lägger istället skulden på fotografen. Ska Iphone 5 användas som kamera får fotografen avstå från att ta vissa bilder. Apples reklamkampanj inför lanseringen av Iphone 5 framhävde just kamerakvaliteten som en av de största förändringarna.

CNN visar skillnaderna mellan olika kameror på samma motiv med ljus i bildkanten.

Reaktionerna från Iphoneanvändare lär inte dröja.



Publicerad 2012-10-10.

77 Kommentarer

Nathaniel 2012-10-10 12:30  
Man kan ju tycka att just på en fotosida borde inte detta påpekande direkt kritiseras. Det ÄR ett vanligt problem med kameror, även om det i de flesta fall inte framträder såhär kraftigt. Förmodligen är det pga iPhone 5s extrema tunnhet som optiken inte klarar av att hantera sidoljuset.

Min 60D med Tamron-optik ger ganska kraftiga flares i starkt ljus, men då grönt och i motsatta hörnet av bilden.

Jag har själv en iPhone 5 (och haft en 4 innan dess). Det är en mobiltelefon med kamera. Den kommer aldrig vara 100%. Helt ärligt skulle jag önska att Fotosidan ignorerade skräpartiklar som dessa där folk mest vill klanka ner på Apple för att de säljer världens mest vinstdrivande telefon. Det har ingenting med fotografi att göra.
Calle S 2012-10-10 12:39
Förr fick FS skit för att de var för Apple-positiva.

Ingen blir nöjd, aldrig, never, någonsin.
David Johansson 2012-10-10 12:50
Tycker varken artikeln här på fotosidan var positiv eller negativ. Enbart informativ.
Tolf 2012-10-10 12:52
Det är något visst med Apple användare. Det spelar liksom ingen roll hur illa eller felaktig en produkt är, dom har alltid en bra bort-förklaring, nästan lite sektaktigt. ;)
Saim 2012-10-10 13:19
Om problemet är större än på "the competition", så är det klart att det är ytterst relevant. En kompaktkamera (eller systemkamera/objektiv) skulle med all rätt också få skit för kompromisser i bildkvalitet pga att man gjort en tunnare kamera/objektiv.
skog1s 2012-10-10 16:10
Vadå klanka ner? Ren fakta är vad det är! Som är väldigt viktig att upplysa! En artikel som denna, ska vara med på FS!

Dom har misslyckats med kameran, så är det bara. 4s pallar ju ta bilder med samma mått som ser bra ut!

Hur tycker du denna meningen låter som Apple går ut med "får fotografen avstå från att ta vissa bilder" Herregud säger jag bara.... Back to work Apple, gör om gör rätt! Återkalla alla enheter och fixa ett filter som löser problemet till dom som vill, gratis!



http://edition.cnn.com/2012/10/08/tech/mobile/iphone-5-purple-haze/index.html
bentelkalb 2012-10-11 07:39
Låter mest som en stött Apple användare ändare somsurnar till över det faktum att Iphone inte längre är bästa telefonen på något sätt, inkluderat kameran uppenbarligen. Jag har galaxy S3 och inga problem med kameran och en kartfunktion som funkar. Varför blir Appleanvändare små fanatiska Applekloner?
bengt-re 2012-10-14 14:03
En stött fanboy.... Apple har grava problem och självklart är det intressant att de försöker bortförklara en bristfällig produkt.
IdaAmel 2012-10-18 19:41
Gulligt att lyssna på Iphone fanboys vara ledsna för deras nya topp modell inte är bättre än en samsung galaxy spica.
Chasid 2012-10-10 12:39  
iFånigt Apple :) Gör om gör rätt!
David Johansson 2012-10-10 12:49  
Jag kan känna att det här är en ytterst relevant artikel att ha här på fotosidan. Vettigare än en del annat faktiskt. Detta pga många använder Iphone kameran som komplement till vardagsfotografin. Vilket var en av de största anledningarna jag valt att punga ut för en Iphone 5.

Måste säga att jag blir fruktansvärt besviken och arg om detta visar sig vara så illa som i cnns rapport då man iallafall förväntar sig en motsvarande om inte bättre kvalité än föregångaren. Tycker det här var förjävligt.

Tack för artikeln!

P.S: Efter att ha läst lite mer och sett fler exempelbilder så vill jag bara påpeka att detta inte är kromatisk aberattion. Eller jag skulle inte vilja klassa det som det iaf.
Svar från Kassnert 2012-10-10 13:40
Nej, du har rätt, det är inte kromatisk aberration, det är flare. Däremot togs de olika termerna upp i texten för att reda ut begreppen.

Kul att du gillade artikeln!
Ulrik Nordberg 2012-10-10 13:24  
Numera kan man ju bara förlita sig på att Instagram ska fixa bilder med otroligt bra filter. Känns som att konsten att fotografera håller på att försvinna lite. Då alla fotar med Auto och låter program som PS mm fixa bilderna.

Nu säger jag inte att det inte finns folk som kan ta bra bilder med Iphone eller kompaktkamror. Dock förväntar sig folk otroliga resultat direkt de tagit bilderna...

Men tycker dock att Iphone borde ha kunnat fixa detta, för de är ju inte första Iphone som de handlar om.
Johan Pihl 2012-10-10 13:32  
Jag håller med David m fl om att det är en ytterst relevant artikel att ha med här på FS. Varför skulle det INTE vara det? Själv så fotar jag ENDAST med en Iphone (3 GS) för tillfället. Skulle jag skaffa en Iphone 5, så skulle det främst vara för att den har bättre kamera än den jag har i min 3GS. Men nu efter att ha läst artikeln, så blir jag lite mer kritisk. Så, för mig var artikeln relevant, även om den inte var det för dig, Martin.
Micke#1 2012-10-10 13:47  
Håller med, en högst relevant artikel på FS.

Jag gillar Apples prylar och är en Mac användare sedan Mac SE släpptes -87, men när de släpper defekta prylar så ska vi självklart uppmärksamma detta, skam vore annars.
Sessan_37 2012-10-10 13:58  
Tänk vad det klagas. Man får ju vara glad att det går att ringa på den för det är ju faktiskt en telefon.
ekfeldt 2012-10-10 14:10
Hade det bara varit en telefon så skulle den väl inte kosta uppåt 7000.- ?
Själva utger de sig för att kunna skapa en kamera men det kan de tydligen inte. (längre)
4s har ju bra kamera.
Nå'n sa att det berodde på tunnheten. Min Samsung S3 har måttliga problem i motljus.
...(Om man putsar frontlinsen så att fettet från fingrarna inte sprider ljusfenomen över hela bilden)
Falumas 2012-10-10 14:19
Vem behöver instagram när det finns fingerfett? :)
Hankki 2012-10-11 09:08
Ska man bara ha en telefon så köper man en för 300-400 kr av valfri tillverkare.
En smartphone köper man för att få arbetsredskap/leksak/spelkonsol/dator och mycket annat i en och samma förpackning.

Kameran är inte allt i telefonen men som vissa har skrivit så ska den inte bli sämre i en nyare modell


//PC/IPad/htc android ägare och snart förhoppningsvis lumia 920 ägare
Falumas 2012-10-10 14:01  
dpreview har en i mina ögon bättre artikel om problemet än vad CNN har.
http://www.dpreview.com/articles/6867454450/quick-review-apple-iphone-5-camera/3
David Johansson 2012-10-10 14:59
Tackar! Ser mycket bra ut!
McLyd 2012-10-11 11:12
Precis den länken jag tänkte posta, de har ju i vanlig ordning gått till botten med problemet och granskat det ur en fototeknisk vinkel. Gillar deras slutkommentar: "Really, our advice is not to worry. Just do what you should do anyway, and avoid putting bright lights near the edge of the frame when shooting.".
Falumas 2012-10-11 11:31
Ja, antingen gör man det eller så köper man en annan mobil som klarar sig bättre.
Lars Hoffman 2012-10-10 14:22  
Iphone5 är en telefon som man kan ta bilder med. Det är ingen ren odlad kamera utan en TELEFON med en kamera. Skulle aldrig falla mig in att ha min TELEFON till att ta bilder med som är viktiga för mig. Skulle aldrig åka iväg till en motortävling och föräviga bilderna med telefon.
Jag använder bara telefonen till att fota platser som jag vill komma ihåg så att jag kan återvända dit med min riktiga kamera.
Falumas 2012-10-10 14:37
Jag har använt min kamermobil under ett flertal år nu till att ta ögonblicksbilder med, dom gångerna jag inte släpat med mig min DSLR. För min del är kameran i en mobil en väldigt viktig funktion.
Morphen 2012-10-10 16:48
Mobilkameran är en snapshotkamera.
Helmetrock 2012-10-10 20:12
Så, bara för att den inte är en proffsfotografs arbetsredskap behöver den inte fungera som den ska?
Lars Hoffman 2012-10-10 20:55
Klart att den ska fungera men man ska ju inte tro att den uträttar underverk.
Per 2012-10-11 10:31
Mobiltelefonen är den nya kompaktkameran. Den används till att ta samma bilder, vid samma tillfällen som man för några år sedan använde en kompaktkamera till. Om man tvivlar på det så är det bara att se sig omkring på vilken skolavslutning, firmafest, turistattraktion eller konsert som helst.

Det har förmodligen inneburit två saker för den gemene knäpparen - han fotar vid fler tillfällen och tar därför mer bilder, och han tar bilder som tekniskt sett är sämre än de var när han använde en digitalkompat. Hur mycket sämre beror i allra högsta grad på vilken mobiltelefon han fotograferar med. Därför är det väldigt relevant att bevaka utvecklingen av mobilkameror.
xandx 2012-10-10 14:35  
Kan det vara för att de ändrat linsen, är inte 5an mer vidvinklig än 4s? Detta fenomen är ganska typisk på alla Kit objektiv tex 18-50 från Nikon.

De flesta objektiv är antireflexbehandlade, jag vet att Apple 5 bytt ut sin kamera det är inte så att vissa inte fått behandlingen? om solens strålar kommer in under 45 grader så brukar det bli en flare effekt!
xandx 2012-10-10 14:41  
Kan det vara för att de ändrat linsen, är inte 5an mer vidvinklig än 4s? Detta fenomen är ganska typisk på alla Kit objektiv tex 18-50 från Nikon.

De flesta objektiv är antireflexbehandlade, jag vet att Apple 5 bytt ut sin kamera det är inte så att vissa inte fått behandlingen? om solens strålar kommer in under 45 grader så brukar det bli en flare effekt!
alf109 2012-10-10 14:51  
Högst relevant för fotosidans medlemmar tycker jag. Många använder ju sina iPhone till att plåta med och då är det givetvis bra om det kommer fram att kameran är värdelös, jo jag tycker att en kamera som inte går att använda i motljus är värdelös. Förmodligen ganska många som slipper bli besvikna och kasta bort en massa pengar om de vet hur det ligger till och inte tror att de skall få en bättre kamera om de byter upp(?) sig.
snap01 2012-10-10 17:31  
min 14-24 Nikon är helt värdelös i motljus men bra ändå;-) alla bilder tas inte i motljus.
Falumas 2012-10-10 18:11
Du kan byta objektiv på dina Nikonkameror om det blir en motljus-situation (du kan läsa mer i manualen till kameran hur det går till), på en mobil som vill ta ögonblicksbilder kan man inte byta objektiv och ofta inte förflytta sig så att man inte får någon lampa mot sig.
alf109 2012-10-10 18:11
Om din Nikonglugg är lika dålig som en iPhone 5 att döma av exemplen så måste du nog vara en mycket tolerant kund om du inte lämnat tillbaks gluggen eller fått den fixad. ;)
Surgeon 2012-10-10 17:51  
Är inte huvudfrågan.

Varför har Apples support fått instruktioner från ledningen att det är fotografens fel om kunder klagar?

Snacka om att dra alla över samma kam,




OBS, jag älskar Apples prylar, kör både Mac, iPhone och iPad så inget snack om Applehaters :)
xandx 2012-10-14 17:06
fast i jag håller med Apple på sätt och vis, dåliga bilder handlar bara om dåliga fotografer. Nu är det en mobil och folk förväntar sig storslagna bilder med den :-) Så om man nu vet att det blir blå flare så kan man kanske tänka på det. Jag personligen tar sällan bilder med solen i om vinkeln på på solen ligger under 44 grader. Med tele funkar det bra men med normal eller vidvinkel kan det bli skit.
Agneta Viklund 2012-10-10 17:58  
Själv känner jag bara sorg för att den inte håller samma goda kvalite ang kameran, som var utmärkande för Steve Jobs innan han lämnade ut en produkt. Tror ändå att de på Apple försöker få till det bra , men de saknar nog honom lika mycket som jag.
Klart att det är relevant att skriva om detta på SF.
Andreas Jensen 2012-10-10 18:19  
Jag har en iPhone5 och även 4S. Tycker kameran är lika kass i båda två.

Så länge man insisterar på att ha 8 megapixels på en sensor i halv nagelstorlek så ska man nog inte förvänta sig underverk.

Vem tusan fotar seriöst med en mobil förresten?
Mesch 2012-10-10 18:23  
Bra att skriva om detta, klantigt av Apple, förvånansvärt bra kamera i de flesta mobiltelefoner idag :)
Dpreviews test av iPhone 5 är bra, läs det

Iphone är den i särklass vanligaste kameran på flickr så att inte skriva om den på FS är väl nästan tjänstefel eller?
hlse 2012-10-10 18:39  
Det är ju vad det är. En mobil med kamera. Och jag tror inte att någon förväntar sig att man tar prisvinnande bilder med den. Själv har jag en
Arc S och det blir ju hyfsade bilder med den men inte mer. De vänner jag har som är ajFånar visar upp alster som är varken bättre eller sämre än andra märken.
För egen del är det en snapshot-kamera som man tar till när man inte har annat med sig.
Man får ju dock säga att med de tunna konstruktionerna och små linserna så blir det förvånasvärt bra.
mindmeld 2012-10-10 19:03  
Skulle vilja påpeka att det är dumt att klanka på människor som använder mobiltelefonens kamera 100%

iaf, trist att apple fick detta problem på iphone 5, kanske löser sig med iphone 5s som vi alla vet är nästa modell med relativ säkerhet.
akterspegel 2012-10-10 20:59  
Härligt sätt att ta kritik på, som att hälla vatten på en gås och skylla på användaren.
Bra att ni vågar ta upp kritik mot denna heliga ko.


Har själv en äppleskrutt och jag tycker att man ska kritisera allt som inte är bra, även om man råkar äga saken som man kritiserar.
thure1982 2012-10-10 21:04  
Haha! Det är väl klart att det är fotografens fel.
De använder ju en iPhone.
Kenneth T 2012-10-10 21:47  
Jaaa, betalar man extra tusenlappar bara för att det ska vara en IFåne så varför inte. För ett par eller kanske fler tusenlappar mindre får man en Sony, m.a.o en bättre telefon och bättre kamera. Men status kostar oavsett kvalité.
Kjell Olsson 2012-10-10 23:52  
Lite fakta kring olika telefoners likartade kameraproblem:

http://appleinsider.com/articles/12/10/10/consumer-reports-purple-haze-not-limited-to-iphone-5-android-cameras-also-have-flare

Consumer Reports granskning kanske kan få de mest högljudda kommentatorerna här att coola ned sig några grader ;-)
Ingen nämnd och ingen glömd......
dudek53 2012-10-11 05:19  
Intressant!
Känns inte upplägget igen? Steve Jobs gick ut och "förklarade" problemet med bristfällig uppkoppling på nätet när du höll iphone 4 på ett visst sätt. Det var i princip likadant för samtliga telefoner på marknaden. Den förklaringen köpte folk.
Tror det blir svårare att sälja in denna förklaring med ganska kraftig lens flare på liknande sätt. Det är ju en fråga om bildkvalité som snabbt kan jämföras med andra telefoner på marknaden.
Intressant i sammanhanget är att det dyker upp appar som bygger på bilder man tar med mobilkameran som sen laddas upp till en bildbank. Foap är ett sådant exempel. Inte helt bra om kameran då begränsas till ett visst ljus för att bilden skall bli optimal.
Matte_J 2012-10-11 06:44  
Självklart är det en trist defekt som Apple borde fixa. Kameran ska ju bli bättre i nya modeller, inte sämre.

Lustigt bara att testet i den länkade artikeln från CNN visar att kameran i iPhone 4S hanterar situationen betydligt bättre än Nikons D300.

(Blanda dock inte ihop mig med alla trista typer som skriver här med sina standardschabloner om "helig ko", "sekt", "tusenlappar dyrare". Det är så pinsamt att man rodnar.)
Var hittar ni sånt där? På svensson-klyschor.se?
Dragoo 2012-10-11 07:04  
Det var samma visa med iphone 4 när man helt plötsligt tappade kontakten med nätverket. Då hette det att man "höll iphonen fel" och att det var användarens fel inte produkten.. Jaha ja Apple...
Sten-Åke Sändh 2012-10-11 09:13  
When will they ever learn?

Apple var ju ett av exemplen i det progrm som visades i TV, på företag som klantat sig kraftigt i samtalet med sina kunder. Förra exemplet var som annat inlägg berört "håll rätt"-uppmaningen när folk tappade samtal p.g.a. handskuggad antenn, vilket väl ändå får ses som ett designfel.

Nu är det "fel på fotografen" när mycket tyder på ytterligare ett designfel. Det behöver f.ö. inte vara vad Apple verkligen sagt men pressen spetsar ju ofta till det. Det må vara hur som helst med det för nu tror vi ju alla att Apple uttryckt sig så här och då spelar det ju knappast någon roll vad som verkligen sagts. För även om det skulle vara "fel på fotografen" så är det inget man någonsin kan säga ostraffat till sina kunder. Det kommer alltid att uppfattas som arrogans, hur rätt det än må vara.
PMD 2012-10-14 23:30
"Det kommer alltid att uppfattas som arrogans, hur rätt det än må vara."

Utom när det gäller Apple. Folk som är med i Applekulten bryr sig inte om sånt.

/halvt med
Reflektioner 2012-10-11 16:37  
Hej. Det är många som "tycker" något om detta. Amerikanska Consumer Report har testa flera smartphones och ser att fenomenet finns hos flera märken: http://news.consumerreports.org/electronics/2012/10/our-tests-find-purple-haze-problem-isnt-limited-just-to-the-iphone-5.html
Falumas 2012-10-11 16:50
I just en vinkel är 4S värre. I vinklar som andra testat dpreview (men vad vet dom om kameror) så är 5an värre än 4orna och enligt CNN saknade dom andra testade kamerorna helt fenomenet.
Johansson56 2012-10-12 17:22  
Som om jag bryr mig.....
Falumas 2012-10-12 18:31
"Jag skriver inte kommentarer" skulle vara ungefär lika sanningsenligt. :)
azek99 2012-10-13 08:43  
Jag tycker mig se en del bandning också, framför allt på vänners bilder på instagram från iP5.
Paul Lindqvist 2012-10-14 10:18  
Har en Iphone 5, dock så använder jag sällan kamera och när jag gör det så har jag inga större krav på kvalitén. Men visst om en största användnings område med sin telefon är att ta bilder i motljus så kommer Iphone 5 med all säkerhet göra dig besviken.
Falumas 2012-10-14 11:06
Har man inga större krav blir man säkert nöjd med en iPhone 5.
Paul Lindqvist 2012-10-14 13:32
*kameran

Jag förutsätter att om man fotar med "telefonkameror" som har ganska mycket att övrigt att önska när det gäller optik/sensor så har man inte speciellt höga krav.
Falumas 2012-10-14 16:36
Hur mycket sämre tror du sensorn och optiken är i en mobilkamera än i en DSLR?
Paul Lindqvist 2012-10-14 17:12
Vet inte vad du fiskar efter, men vad har det för betydelse vad jag tror ?

Skillnaden är så pass att jag som fotograf inte använder Iphone 5 för kommersiellt arbete.
FunnyBunny 2012-10-14 14:28  
Visst är det dåligt att kameran blivit sämre. MEN man ska tänka på att en "kamera" i en mobiltelefon aldrig kan nå upp i kvalité till vanliga kameror med större objektiv och sensoryta.

Det är i första hand kommunikationsverktyg och de bilder man tar med den är bilder som är "snapshots". Vill man ha fotografiskt kvalité får man ta en vanlig kamera. Behöver inte vara en jättedyr kamera. Rentav kan man få tag på kamera med avsevärt högre kvalité jämfört sett för halva priset mot iphone 5. ;)
FunnyBunny 2012-10-14 14:28  
Visst är det dåligt att kameran blivit sämre. MEN man ska tänka på att en "kamera" i en mobiltelefon aldrig kan nå upp i kvalité till vanliga kameror med större objektiv och sensoryta.

Det är i första hand kommunikationsverktyg och de bilder man tar med den är bilder som är "snapshots". Vill man ha fotografiskt kvalité får man ta en vanlig kamera. Behöver inte vara en jättedyr kamera. Rentav kan man få tag på kamera med avsevärt högre kvalité jämfört sett för halva priset mot iphone 5. ;)
Falumas 2012-10-14 16:38
Jag tror inte jag är ensam om att ha mobilkameran som enda kameran vid dom tillfällen jag valt att inte ta med min DSLR.
Benganbus 2012-10-15 08:46  
Frånsett allt som tagits upp här ;) så skall det bli intressant och se hur Apple handskas med det här framöver! Jag menar retoriskt marknadsmässigt alltså! ;)
dirk_diglr 2012-10-15 08:57  
Givetvis är det fel på fotografen,
Apple Rules !
Håkan Dalåker 2012-10-18 10:05  
Riktigt bra att att läsa det här. Var på väg att byta upp mig ifrån en 3:a men köpte en Sony AcroS istälet. Sjukt nöjd. Kameran tar riktigt bra bilder på 12 mp och gott om man funktioner såsom expkomp bl.a. Hade jag haft aktier i Apple hade jag sålt dom direkt. Känns som dom är överkörda redan av konkurrenterna. Det är väl bara att inse att Jobs är oersättlig för Apple. Tror att deras lönsamma tid är ute. P..s jag har både IMAC o Ipad så jag är väl en typisk Apple kund som är kritisk hur man vårdar sitt varumärke.
Björn Nordström 2012-11-04 11:25  
iPhone 5 kameran är ganska bra - faktiskt den bästa jag har haft i någon telefon. Och tur är väl det, då iPhone är en av världens mest använda kameror *).
Har bara fotat några hundra bilder hitintills och helt missat att plåta rakt in i solen, men jag skulle bli förvånad om det inte blir en viss överstrålning.

*) http://www.flickr.com/cameras/
a_prahl 2013-01-06 16:20  
Det finns två grupper av folk som blir så otroligt tjuriga så fort man ens viskar något om deras sak/intresse... Det är dom med en iPhone och dom med Häst:-)
bentelkalb 2013-01-08 11:46
Instämmer helt, Apple är en religion.
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar