Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
10 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Objektivet har bländare 3,5- 5,6 och inget annat.
Med ditt synsätt skulle man kunna säga att en vidvinkel med samma bländare som ett teleobjektiv har mindre ”motsvarande” bländare för att det ger mer skärpedjup. Snurrigt kallar jag det.
Dessutom så borde du kanske berätta att Canons motsvarighet, 24-105 mm väger ett halvt kilo mer och kostar mer än det dubbla, trots att det också skiljer 15 mm i teleänden.
För mig så är detta en önskeglugg för dagsljusfoto.
Och det är ett faktum att ett 12-60/3,5-5,6 på en Micro Four Thirds-kamera i praktiken ger prestanda, både sett till skärpedjup och sett till brus, som om du satte ett 24-120/5-11 på en småbildskamera med jämförbar sensorteknik. Det är så att säga ett pris man får betala för att få ett mindre och lättare paket. Om du tvivlar kan jag rekommendera praktiska experiment.
Det är för övrigt samma ekvivalens som berättar för oss att man vid till exempel makrofotografering ofta har en praktisk fördel med en mindre sensor: För ett önskat skärpedjup kan man använda två steg större bländare med MFT än med småbild och därmed undvika diffraktion.
Ekvivalens handlar inte "stora sensorer är alltid bättre" utan om ett sätt att beskriva vilka praktiska prestanda man kan förvänta sig med olika sensorstorlekar.
Edit: Känner du för att diskutera frågan finns det en forumtråd i ämnet
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=165697
Objektivet kan jämföras med APS-C-objektivet Nikon AF-S DX 16-80/2,8-4E ED VR och fullformatsobjektiven Nikon AF-S 24-120/4G VR och Cann EF 24-105/4L IS USM som alla kostar mer.
Om man skulle göra det ljusstarkare så blir objektivet säkert väldigt stort och klumpigt för att passa in i MFT-systemet. Det skulle nog också bli avsevärt dyrare.
Nu finns redan 14-140/3.5-5.6 som har goda vitsord, vi får se om denna nya zoom blir vassare ändå.
Om den är lika bra som min lilla pannkaka 12-32mm så är den klart intressant.
Jag tror ett sådant här objektiv kan bli omtyckt som ett kompaktare alternativ än en 14-140, men med mer omfång än en 12-32. En bra kompromiss för många.
Panasonicobjektivet tycks vara en direkt konkurrent till Olympus 12-50/3.5-6.3. Det senare är lite väl ljussvagt i teleänden, är liksom Panasonicobjektivet stänkskyddat, samt har inkopplingsbar motorzoom. Det sistnämnda antar jag tilltalar videografer. De båda objektiven är ungefär lika stora vilket väl kan förklaras av att Panasonicobjektivet också har en slags motor, fast för bildstabilisering.
Olympusobjektivet kom i paket med E-M5 i början, men jag undrar hur många som köper det löst.
De kostar ungefär lika mycket numera, dvs cirka 2000 kr under riktpriset i artikeln. Panasonicobjektivet är bara några hundralappar dyrare.
Fast jag förstår invändningen. Jag bara gissar att motorzoomen är där för att tilltala videografer. Själv filmar jag inte så mycket.
Välkomnar denna 12-60 som ett lättviktigt alternativ för utflykter.
De flesta som klagar och drar upp ekvivalens har nog aldrig använt micro 4/3 speciellt mycket. De tillfällen kort skärpedjup är viktigt använder jag ett ljusstarkt objektiv, precis som jag gjorde även på fullformat... Tycker för övrigt att de flesta bilder jag tog med mitt canon 85mm 1,2 ser så onaturliga ut att jag hade föredragit nerblädat...