Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Högkänsliga Kodak T-Max P3200 kommer tillbaka

Högkänsliga Kodak T-Max P3200 kommer tillbaka

Kodak Aleris har beslutat att återuppta tillverkningen av den högkänsliga svartvita filmen Kodak T-Max P3200.

Kodak T-Max P3200 lanserades 1988 som som ett bättre alternativ till Tri-X för den som ville "pressa filmen" till EI 3200 eller EI 6400. Den nominella känsligheten är ISO 800, ett steg högre än Tri-X. P:et i namnet indikerar att filmen är lämplig för pressning. Bokstavskoden för filmen är TMZ.

2012 beslutade Kodak att lägga ner tillverkningen av T-Max P3200. Nu väcks filmen till liv igen för att bredda Kodak Aleris produktportfölj. 

Kodak T-Max P3200 kommer att tillverkas i 135-format med 36 exponeringar. Filmen har aldrig tillverkats i 120-format, men på Twitter säger Kodak Aleris att de ska överväga en 120-variant när de utvärderat försäljningen av 135-varianten. I mars rullar leveranserna igång.

Datablad för Kodak T-Max P3200 hittar du här.

Den här bilden tog med Kodak T-Max P3200 pressad till EI 6400 under kravaller i Lund den 30 november 1993. Foto: Magnus Fröderberg



Publicerad 2018-02-24.

30 Kommentarer

Mamaya 2018-02-24 09:47  
Trevlig nyhet! Den filmen gillade jag när jag fotade i mörka miljöer.
The_Crow 2018-02-24 11:16  
Som jag längtar!
syntax 2018-02-24 11:20  
Skojigt detta - men kan det verkligen gå vägen? Nyss var det Ektachrome som kommer tillbaka, och nu T-Max P3200. Visserligen har filmförsäljningen sakta ökat under de senaste 10 åren, men det är från den bottennivå man förpassades till av den digitala fotografin.
I dagsläget är det just och just en sund affärside att tillverka film - väntar Kodak sig en ytterligare förbättrad filmförsäljning?
Makten 2018-02-24 13:04  
Jag har lite svårt att förstå varför man prioriterar småbildsfilm istället för mellanformat. Det förstnämnda ger ju egentligen ingenting jämfört med digitalkamera, rent bildkvalitetsmässigt. Mellanformat däremot, är fortfarande större än alla digitalsensorer som inte kostar hundratals tusen kronor.

För övrigt går det utmärkt att pressa T-Max 400 till 3200.
Alf-Magnus 2018-02-24 16:26
Nu är det nog så att den seriösa fotografen väljer material efter det resultat hen eftersträvar och inte efter hur matrilalet renderar en tegelvägg
Kent Helgesson 2018-02-24 16:40
Om man pressar T-Max 400 till 3200...hur blir resultatet i jämförelse?
Jag har nämligen en hel drös med T-Max 400.
Svar från froderberg 2018-02-24 19:45
Du får ett stegs sämre skuggteckning jämfört med P3200 i och med att det skiljer ett steg i nominell känslighet.
Makten 2018-02-25 16:27
Alf: Jag vet en del analogfotografer som helt enkelt aldrig börjat fota digitalt, och som har nån slags irrationell aversion mot förändring. Det finns många olika skäl till varför man gör som man gör:-) Själv gillar jag analoga kameror men bildkvalitén duger inte om jag inte skulle köpa en snordyr skanner (dyrare än en FF-digitalkamera) eller om jag använder större format. För övrigt går det bra att både vara intresserad av bildkvalitet OCH motivets beskaffenhet.

Kent och Magnus: Enligt specifikationerna ska det vara märkbar skillnad, men jag vill minnas att jag sett tester där det är ungefär jämnt skägg. Det beror säkerligen på vilken framkallare man använder också.
Alf-Magnus 2018-02-25 20:31
Har nog inte riktigt med det att göra, bildkvalitet är ett väldigt relativt begrep som sannare har med vad jag som bildskapare vill uppnå när det gäller utryck. Har själv plåtat en del digitalt och ser en hel del bra fotografi där redskapet har varit digitalt, det handlar nog mera om att en del har fåt för sig att bra bildkvalitet är en skarp tegelväg med raka linjer och en korrekt tegelröd färg, nja bra bildkvalitet är nog snarare när när man lyckats få fram det uttryck i bilden som man har visualiserat inom sig.
Makten 2018-02-25 20:39
Jag förstår inte varför du hakat upp dig på tegelväggar. Vad har det med saken att göra?

Bildkvalitet är naturligtvis inte ett helt definierbart begrepp, men det är rätt långsökt att koppla det till fotografens önskemål, snarare än hur likt verkligheten motivet avbildas. Jag tror att nästan alla är överens om att "bra bildkvalitet" innebär avsaknad av optiska aberrationer, lågt brus, hög skärpa, bra färgriktighet, och så vidare. På samtliga dessa punkter förlorar film mot digitalt, med hästlängder.
Det finns dock fortfarande ett område där (viss) film är bättre, nämligen dynamiskt omfång.

Nu kanske du tror att jag ogillar film. Det gör jag inte:-) Jag kan tycka om resultaten, ibland mer än digitalt. Men jag skulle aldrig påstå att det är "bättre". I alla fall inte om formaten är samma.
luminousoctaves 2018-02-25 21:04
Tänker att Alf menar att den tekniska bildkvaliteten väldigt sällan är intressantast i en bild, och att den inte heller är anledningen till varför många fotografer (i synnerhet inom området konst) väljer att plåta analogt.

Småbildskameran har fördelar över mellanformatet. Mobiliteten och snabbheten är ett par. Att kornen blir synligare på mindre negativformat är knappast något som oroar analognördar. Tvärtom.
Alf-Magnus 2018-02-25 22:38
Martin, nej jag är inte överens med det du definierar som bra bildkvalitet, optiska brister och taskig färgåtergivning an lyfta en bilds kvalitéer. De begrep du bolar med är något jag över huvet taget finner någon som helst anledning att hålla reda på. Nej jag anser att den som använder fotografi på ett seröst sätt att berätta och förmedla något inte håller med din beskrivning av bildkvalitet. Som sagt var en tegelvägg är en tegelvägg om än med böjda linjer brus och en färg som drar åt fel håll
Svar från froderberg 2018-02-25 23:05
Blir lite hårklyveri här. Begreppet bildkvalitet brukar avse de tekniska egenskaperna, men en bild kan naturligtvis ha andra kvaliteter som inte är tekniska.

Alltså: Skilj på "bildkvalitet" kontra "bildens kvaliteter"
Makten 2018-02-25 23:20
Erik: Men då bör man ju heller inte ens tala om bildkvalitet. För övrigt har korn varit en het potatis inom analogfoto ända tills det blev en retrogrej. Inte fan VILLE nån (utom ett fåtal knasbollar) ha mycket korn förr i världen? Det bara blev så och man fick acceptera det.

Alf: Du talar uppenbarligen om något helt annat än bildkvalitet, fast du av outgrundlig anledning väljer att kalla det bildkvalitet. Det blir som att säga att en gammal trevlig veteranbil har "bra prestanda" trots att den suger jämfört med en modern bil. Den blir ju inte tekniskt bättre bara för att den är trevlig och/eller har egenskaper som ägaren gillar.

Magnus: Just precis.
PMD 2018-02-25 23:33
@Erik: Det kan måhända vara så att (den tekniska) bildkvaliteten väldigt sällan är intressantast i en bild, men den är nästan alltid intressant för den som fotograferar. Det går (nästan) alltid att försämra bildkvaliteten hos en bild med hög bildkvalitet (göra den mer "konstnärlig" om man så vill), men det går sällan att göra tvärtom.

Den kloke fotografen ser alltså till att ha verktyg som kan ge en god bildkvalitet om man vill ha det. Sen behöver man inte utnyttja hela potentialen om det inte behövs för att uttrycka det man vill uttrycka.

Varför handikappa sig själv om man inte behöver det? Om man behöver det eller inte är för det mesta en kostnadsfråga.

@Martin: jag har lite vaga minnen av diskussioner i fototidningar på 1970- och 1980-talet om "vackert korn", och då menade man inte uteslutande fint korn, så hyfsat gott om knasbollar fanns det nog.
luminousoctaves 2018-02-26 07:16
Enligt er definition finns det väldigt gott om knasbollar. Sverige är möjligen ett av världens mest framstående knasbollsland och har exporterat en rad internationellt erkända knasbollar vars knasiga bilder regelbundet ställs ut på knasbollscenter över hela världen.
Alf-Magnus 2018-02-26 08:54
Åååå vad jag älskar det här, reta upp ett gäng teknik nördar, jag skiljer på tekniskkvalitét och bildkvalitet, men de flesta som inte förstår mitt resonemang har fått för sig att tekniken är lika med bild. Har bestämt för mig att Stefan Olsson rede ut begreppet här, för några år sedan, på ett som vanligt bra och pedagogiskt sätt, kanske dags för honom skriva en eller flera essäer om begreppet. Som sagt var Fomapan 400 pressad till 1600 i Rodinal är inte helt fel i fal man eftersträvar ett riktigt rått och skitigt uttryck, vilket borde i det fallet klassas som god kvalite.
PMD 2018-02-26 11:16
@Erik: Er?

@Alf: Jag tror nog att de flesta skiljer på (teknisk) bildkvalitet och bildens övriga kvaliteter. Det är dock bra om man är överens om terminologin och då är det ju så att de flesta använder kortformen "bildkvalitet" för teknisk bildkvalitet. När då någon använder en annan terminologi så är det förstås upplagt för missförstånd.
syntax 2018-02-26 11:46
Jo minsann – så har vi denna diskussion här igen... :-) Den brukar kunna pågå tills dess att utmattning inträder - PERPETUM ORATIUS, om nu lite hemmalatin kan roa någon.
Det är bara ett vanligt sakfel jag skulle vilja tillrättalägga. Det går inte alla gånger att ta ett objektiv med perfekt korrektion för alla aberrationer, och blurra till det med olika metoder som nylonstrumpor eller tunt lager vaselin med mera – och sedan få ett objektiv för avancerat konstnärligt bruk. Detta hävdas ofta till stöd för tanken att om man bara har ett perfekt objektiv i botten så fixar sig resten med sådana metoder. Dessa personer har nog inte försökt, och är följaktligen oinsatta i den diskussionen.
Riktigt vackra avvikelser i aberrationsförhållandena når man bra med objektiv som är avsedda för detta. Sedan finns det en del gamla objektiv som av slump har fått en aberationssammansättning som är gynnsam för olika slags bildmässig fotografi. Jag bruka ta GÖRTZ DAGOR som ett åskådligt exempel. Här har (troligen) kromatisk aberration, sfärisk aberration av andra ordningen och koma, ingått en sådan förening att hudtoner får en överlägsen lyster och att belyst hår får en framtoning som kan lyckliggöra varje kvinna. En Dagor från tiden efter förra sekelskiftet kostar multum att köpa av den anledningen. Vaselinburkar och dylikt kan man glömma!
Makten 2018-02-26 18:33
Alf: "...jag skiljer på tekniskkvalitét och bildkvalitet, men de flesta som inte förstår mitt resonemang har fått för sig att tekniken är lika med bild."

Nä, det är snarare du som fått för dig att bildkvalitet har med bildens innehåll att göra:-)
Teknisk kvalitet = bildkvalitet. Om du har en egen definition så blir det lite konstigt.

Nu orkar jag inte älta det här. Plåta med vad ni vill!
PMD 2018-02-27 01:24
@Peter: förklara gärna varför man inte kan transformera en bra avbildning till en "dålig" med hjälp av efterbehandling (dvs med matematiska metoder).
MattiasL 2018-02-27 11:27
Det kan man, men för många innebär processen med en viss ”kontrollerad slumpmässighet” något.
Alf-Magnus 2018-02-27 21:28
Och för den som fortfarande fundera över begreppet "bildkvalitet" rekommenderar jag "nothing personal" av Richard Avedon och James Baldwin
MattiasL 2018-02-24 13:40  
Underbart!
Helt klart en nischfilm, men jag kommer genast på flera tillfällen den skulle komma till pass. Numera väljer man kanske inte den filmen för bildkvalitetens skull, i vanlig mening. Det här är något jag skulle ladda min K1000 eller halvformatare med för att plåta punkspelningar och liknande.
syntax 2018-02-26 11:42
Jo minsann – så har vi denna diskussion här igen... :-) Den brukar kunna pågå tills dess att utmattning inträder - PERPETUM ORATIUS, om nu lite hemmalatin kan roa någon.
Det är bara ett vanligt sakfel jag skulle vilja tillrättalägga. Det går inte alla gånger att ta ett objektiv med perfekt korrektion för alla aberrationer, och blurra till det med olika metoder som nylonstrumpor eller tunt lager vaselin med mera – och sedan få ett objektiv för avancerat konstnärligt bruk. Detta hävdas ofta till stöd för tanken att om man bara har ett perfekt objektiv i botten så fixar sig resten med sådana metoder. Dessa personer har nog inte försökt, och är följaktligen oinsatta i den diskussionen.
Riktigt vackra avvikelser i aberrationsförhållandena når man bra med objektiv som är avsedda för detta. Sedan finns det en del gamla objektiv som av slump har fått en aberationssammansättning som är gynnsam för olika slags bildmässig fotografi. Jag bruka ta GÖRTZ DAGOR som ett åskådligt exempel. Här har (troligen) kromatisk aberration, sfärisk aberration av andra ordningen och koma, ingått en sådan förening att hudtoner får en överlägsen lyster och att belyst hår får en framtoning som kan lyckliggöra varje kvinna. En Dagor från tiden efter förra sekelskiftet kostar multum att köpa av den anledningen. Vaselinburkar och dylikt kan man glömma!
Kent Helgesson 2018-02-24 16:01  
Någon som har exempel på bilder som tagits med den filmen?
Svar från froderberg 2018-02-24 16:20
Jag kan lägga upp något exempel senare ikväll.
Anders F. Eriksson 2018-02-24 16:32
Den här är tagen med T-Max 3200 i början av 90-talet. https://flic.kr/p/EZ3SfM
Kent Helgesson 2018-02-24 16:37
Ok...det ser ju riktigt bra ut!
Kent Helgesson 2018-02-24 16:37
Ok...ser fram emot att se exempel.
Svar från froderberg 2018-02-24 23:36
Jag la in ett exempel i artikeln.
Kent Helgesson 2018-02-26 18:01
En riktig "reportagebild i min smak". Det verkar lovande.
PMD 2018-02-24 16:17  
Alaris, inte Aleris.
luminousoctaves 2018-02-24 17:00  
Fantastiskt roligt. En bra film. Men den kommer bli snordyr. Kolla hur Kodak har trissat upp priserna på TRI-X 400.
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar