Annons

Proffsfoto

Artiklar > Filma i 4K med Canon Eos

Filma i 4K med Canon Eos

Inför NAB-mässan lanserar Canon två EOS-modeller som kan filma i 4K. EOS-1D C är en version av 1D X med 4K-filmning. C500 blir storebror till C300 och är tänkt för långfilmer. Det kommer också två nya zoomar.

Idag filmar de flesta systemkameror med en bildstorlek kallad full-HD eller 1080p (1920x1080 pixlar). Nästa storlek är 4K (4096x2160 pixlar). Alltså från 2 till 8 megapixel.

Bildstorlek är inte liktydigt med upplösning. Redan mellan olika 2K-kameror så skiljer det sig åt i upplösning eftersom många systemkameror interpolerar upp bilden medan dedikerade videokameror kan ta fram skarpare bilder med högre verklig upplösning.

Det kommer att dröja innan 4K-skärmar når våra hem i någon större utsträckning. Att film- och videobranschen redan nu börjat jobba i 4K beror på att det är mer framtidssäkert och ger mer bildinformation att jobba med.


Canon EOS-1D C bygger på vanliga EOS-1D X men har en betydligt mer avancerad filmfunktion. För stillbildsfotografering är kamerorna identiska förutom en punkt. 1D C saknar pc-kontakt för studioblixt och har istället ett hörlursuttag för kontrollyssning av ljudet.

Vid filmning i 4K använder EOS-1D C en yta på sensorn som motsvarar sensorformatet APS-H som EOS-1D Mark IV har (1,26x). Det görs för att kameran inte ska behöva hoppa över pixelrader vid utläsning. Annars kan diakonala linjer bli taggiga, så kallade "jaggies".

Vid filmning i full-HD kan större delen av sensorn kan användas (beskuret till 16:9) eller så kan man filma med super-35-beskärning. Vid 1080p-filming kan en okomprimerad videosignal spelas in av en extern recorder via HDMI.

HDMI-standarden medger inte 4K. Därför måste 4K spelas in på minneskort. Filmerna lagras i 8-bitars motion-jpeg med 4:2:2 färgsampling. Det innebär att varje bildruta är en jpeg-bild.

För att få fram maximalt dynamiskt omfång används en "Canon Log Gamma". Filmerna rakt ut ur kameran ser kontrastlösa, men vid efterbehandlingen läggs en kontrastkurva på. Normalt läggs kontrastkurvan på direkt i kameran, men då minskar möjligheterna till efterbehandling.

Canon EOS-1D C kan filma i upp till ISO 25.600 i alla lägen och med 24, 25, 30, 50 eller 60 bildrutor per sekund i full-HD. Längsta möjliga filmtid är 12 timmar.

Kameran börjar levereras i oktober och europapriset beräknas landa på cirka 10.000 euro exklusive moms.

I samband med lanseringen av 1D C meddelar Canon att 1D X och den nya zoomen 24-70/2,8L II blivit försenad. Orsaken uppges vara problem som uppkommit när massproduktionen skulle starta.




(Prototyp under utveckling)

Canon EOS C500 blir flaggskeppet i EOS Cinema-serien. Kameran är under utveckling och bygger på full-HD-kameran C300. C500 kan filma i 4K och lagra i okomprimerat råformat med en extern recorder. Färgsamlingen är 4:4:4. Det innebär att det finns rikligt med data för krävande efterbehandling.

C500 har till skillnad mot C300 inte möjlighet att lagra på minneskort utan är tänkt för stora påkostade produktioner där kvalitet är högsta prioritet.

Vid full-HD ger C500 12 bitars RGB 4:4:4 färgsampling i upp till 120p.

Canon EOS C500 beräknas vara klar under det fjärde kvartalet i år och kosta omkring 20.000 euro exklusive moms. Precis som C300 kan kameran fås med EF eller PL-objektivfattning.



Nya zoomar
Primärt för C300 och C500 lanserar Canon två nya zoomar som kan fås i EF eller PL-fattning. De nya objektiven kallas CN-E15.5-47mm T2.8 L respektive CN-E30-105mm T2.8 L. Objektiven ska vara billigare än de filmzoomar som redan släppts.


(Prototyper under utveckling)



Publicerad 2012-04-12.

35 Kommentarer

Samuel Svensson 2012-04-12 16:25  
Gött maffig lineup nu!
RolfE 2012-04-12 21:14
Mer info om kamerorna finns här:
http://magazine.creativecow.net/article/nab-2012-canon-unveils-4k-cameras
För oss som filmar är det bara att fortsätta med 5DMkIII/II tills vi vet lite mer om nykomlingarna. Prislappen tror jag kommer betyda mycket för de som inte är professionella.
Andreas S Eriksson 2012-04-12 17:00  
Ja verkligen. Headline-bilden var riktigt fet =)
Peter Thållen 2012-04-12 17:31  
Förstår inte riktigt hur Canon tänkt med EOS-1D C....vem är den tänkta kunden egentligen?? För dyr som stillbildskamera och som filmkamera erbjuder den för lite/är den för begränsad sett till priset.

Bortser man från att EOS-1D C använder utsnitt av FF-sensorn motsvarande APS-H så är den billigare Sony Nex-FS700 med den lite mindre Super-35mm sensorn ett betydligt bättre val för den som uteslutande sysslar med film.

Trist att 1Dx och 24-70 II blivit försenade.
Svar från froderberg 2012-04-12 18:28
Det är antagligen relativt billigt för Canon att göra 1D C när de redan gjort 1D X. Då krävs det inte någon enorm försäljning för att bli lönsam.

1D C kan närmast jämföras med Nikon D4 som också har okomprimerad 2K-video via HDMI. Sen adderar 1D C 4K. Jämfört med Sony ger 1D C vädertätning, större sensor och tillgång till EF-objektiv. Men visst är Sonyn mer anpassad för normal videoproduktion.
Alric Ljunghager 2012-04-12 19:37
Underbart enligt min mening! 2k i 60fps, EF-objektiv,
4k i en så pass liten och lätt kamera.. en full träff enligt min mening :)
Peter Thållen 2012-04-12 19:44
Magnus du skojar va....jämföra Nikon D4 med EOS-1D C som kostar 10000 Euro ex moms?? Då får man vara i stort behov av 4K för att kunna motivera den saftiga mellanskillanden....dessutom vilka förutom dom professionell filmarna har användning för 4k?? O dessa professionella filmare väljer nog hellre o betala lite mer för att få ett verktyg som är betydligt bättre anpassat för filmning än att köpa en DSLR med 4k för 10000 Euro ex moms.

Den större sensorn EOS-1D C är inte till så stor fördel då det är APS-H som gäller vid filmning vilket inte är jättemycket större än super 35mm...dessutom är Nex-FS700 sensorn optimerad/gjord för filmning vilket inte sensorn i EOS-1D C är då det är samma sensor som sitter i 1Dx.
EF objektiven kan man använda med adapter även på Nex-FS700....dessutom kan man i princip använda alla marknadens objektiv via adapter på Nex-FS700.
Vädertätning har dom professionella klarat sig utan hittills så jag ser inte det som någon direkt fördel för EOS-1D C.
Peter Thållen 2012-04-12 20:41
För filmning är inte formatet till någon fördel trotts att det är mindre jämfört med tex C300 eller Nex-FS700 eftersom man oftast använder sig av rigg eller stativ...inte ens vid handhållet är det till någon fördel då den verken har EVF eller vinklings/vridbar skärm...eftersom det är en kamera som främst riktar sig till filmare så hade det faktiskt varit bättre om dom hade använt sig av 5D MarkIII huset...vertikalgreppet har man inte någon som helst användning för vid filmning.

Naee skott långt utanför mål säger jag....
Svar från froderberg 2012-04-12 21:36
Detta är som sagt ingen volymprodukt. Då räcker det med att relativt få köper kameran för att det ska gå runt. Men som sagt är okomprimerad full-HD med full frame, vädertätning mm ovanliga egenskaper som kan locka vissa.
Peter Thållen 2012-04-12 22:52
Nej den använder inte hela sensorn vid filmning utan som mest APS-H utsnitt vilket inte är mycket större än super 35mm...4k går/klarar den inte att spela in via okomprimerad HDMI.
Förklara gärna vilka ovanliga egenskaper som kan locka filmaren såpass mycket att han/hon betalar 10000euro ex moms för denna kamera när det finns betydligt bättre alternativ för mindre pengar??
SvenJonsson 2012-04-12 23:41
Peter det finns så många fördelar med den här kameran på papperet så jag vet knappt var jag ska börja. För det första är det en mellanprisklass på den inom film. Det gör att den är möjligt att köpa. Ofta sysslar också filmare i den mellannivån som jag kretsar kring samtidigt med stillbildsfoto för att försörja sig. Det gör att man inte behöver två kameror. Den klarar 4k vilket är kung till reklam och musikvideos. Den är liten och nätt vilket gör att den går använda i t.ex. radiostyrd helikopterflygningar!! mm. Att den är liten och lätt är en klar fördel vid många typer av filmningav filmning. Jag tror inte du sysslar med film när du säger en sån sak. Har du prövat att handhålla en Arri Alexa eller RED kamera? Inte roligt. Äntligen finns det alltså möjlighet med en bra backupkamera som är multifunktionell. Skulle den hyrda RED Epicen dö på set (ännu en gång) så skäms inte den här för sig på papperet. För riktiga högbudget grejor kan den fortfarande användas nästan som en "disposable" och monteras i en situation där kameran kan gå sönder... som sagt vet knappt var jag ska börja. Men det är på papperet. Vi får se hur den ter sig i verkligheten. C300 blev jag besviken på papperet av men mer och mer positivt överraskad. Får se hur det blir med den här.
Svar från froderberg 2012-04-13 00:00
Peter, läs på bättre. 1D C klarar (åtminstone enligt Canon) full frame-filmning i full-HD med okomprimerad filmsignal. Det klarar även billigare Nikon-modeller, men inte så många andra.

4K-filmningen har vissa begränsningar, samtidigt har motion-jpeg på minneskort också sina fördelar. Det blir kompakt och driftssäkert.

Jag vet vissa fotografer som mest fotograferar stillbild men som kan vilja ha en kamera som filmar bättre än dagens systemkameror, men som vill behålla samma formfaktor och objektiv.

Nåväl. Det är absolut en nischkamera och för de flesta videofilmare är C300, C500 eller motsvarande Sony eller Panasonic mer rätt och allround.
Peter Thållen 2012-04-13 06:31
Ja....kanske skrev otydligt men jag syftade mer på 4k för det är väl trotts det som är det intressanta med denna kamera?? Filma full HD med hela sensorn ut via HDMI klarar som sagt den tre gånger så billiga Nikon D4 av så knappast något som är unikt eller som motiverar den höga prislappen för EOS-1D C.
Peter Thållen 2012-04-13 07:02
Nej jag filmar bara på hobby nivå men jag förstår och har filmat så mycket att jag ser/vet att trotts EOS-1D C lägre vikt o något mindre formfaktor inte är till någon fördel jämfört mot filmkameror som tex Canon C300 eller Red Scarlet eftersom EOS-1D C saknar mängder av funktioner och hårdvara som är bra att ha/underlätta vid handhållen filmning...dessutom är inte en tex en Red Scarlet i grundutförande verken speciellt mycket större eller tyngre än en EOS-1D C.

Har du råd att köpa en kamera i prisklassen 10000 Euro ex moms så har du nog råd att kosta på dig tex en Canon 5D MarkIII eller annan kamera för stillbilderna.

Nej 8-bit 4:2:2 Motion JPEG 4K är inte kung....speciellt inte när man kan får ut 4k RAW från den billigare Red Scarlet...dessutom med 18 stegs DR i HDRx.

Dom octocopters som klarar o som rekommenderas/är lämpliga för större/tyngre kameror i klass med EOS-1D C klarar ofta utan problem även kameror som tex Red Scarlet eftersom en "strippad" Red Scarlet med bortplockat grepp o skärm verken är mycket större eller tyngre än en EOS-1D C.

För riktiga högbudget så kan dom likaväl ha Red Scarlet eller Sony Nex-FS700 som "disposable" eftersom dom är både billigare o bättre både till funktion och filmformatet som man får ut ur kameran vid 4k.
Tell 2012-04-12 20:28  
2k och 1920x1080 är inte samma sak. 2k = 2048.
[email protected] 2012-04-12 20:45  
Vädertätning is the shit. Det kommer finnas de som köper kameran bara pga. storlek och att den är ruggad. Canon har inte hittat på denna modell själva, självklart har användare varit med och uttryckt åsikter kring vad som behövs och hur en kamera bör ser ut. Som med de flesta andra kameror där ute. Så behov lär det finnas, samt att den som Magnus säger troligen är billig i tillverkning med tanke på 1DX.

En annan sak som vi inte kan se än är också nästan det viktigaste, bildkvalitén. Proffsen köper även kamera beroende på vilken bildkvalité i relation till prislapp det är. C300 har fått bra kritik, så vi får väl se med 1DC. Jätteintressant kamera oavsett.

...och helt rätt Gustav, 2K är inte 1920x1080. Rätt ska vara rätt, iaf på en foto/kamera-sida.
A.Dent 2012-04-13 10:22  
När jag tittar på objektiven så ser jag tre skalor en som är bländare men mäts i "T", varför det?
ft är avstånd i foot men den gröna längst fram vad är det och varför är den upp och ner jämfört med de andra?
Num Vistbacka 2012-04-13 13:11  
Vad är vitsen med dessa CN-objektiv? Hur skiljer de sig från vanlig EF-objektiv, bortsett från fattningen? Varför är de dyrare än vanliga objektiv?
Linmajon 2012-04-13 19:53
Har egentligen ingen aning, men tror det i huvudsak handlar om mekaniken som hanterar fokuseringen/bländaren. Den har betydligt finare gänga för det och kanske även justerbara stopplägen etc.
Vad gäller det optiska lär det vara ungefär samma konstruktion som L-optiken.
Någon annan som vet mer?
[email protected] 2012-04-13 20:37
Filmoptik är finkänsligare och bättre i mekaniken än t.ex. EF motsv. De "andas" inte i fokus vid brännvidsförändringar, och har längre utväxling vid t.ex. skärpeförflyttningar, och de är ofta byggda för att passa followfokus-tillbehör. Detta gör att att de ibland är lika stora/tjocka oavsett brännvidd och bländare. När man byter optik på kameran så vill man inte justera in followfokus-hjulen varje gång, utan allt ska passa oavsett vilken optik man sätter dit. ...Samt så är det troligen som mycket annat att när något inte tillverkas i lika stor upplaga som 35mm, så resulterar det i högre tillverkningskostnader.
dudek53 2012-04-13 15:21  
Dyrt.
4k filmning endast i 24p motion jpeg 8bit!?
Dessutom, eftersom du filmar med beskärd sensoryta blir det att uppgradera till ett raktecknand 14mm för att få en intressant vidvinkel att filma med. Eller har jag förstått fel?
Instämmer med argumenten att bl a sony har flera produkter med dedikerade videokameror till bättre priser.
Jag blir mest trött på canon som nu slänger ut 3-4 produkter som alla är olika bra på olika saker istället för att köra ut en ny dräpare likt 5d mark 2 var när den kom :). Känns fortfarande som att en 5d mark 2 med magic lantern(firmware hack) och eventuellt ett moiré filter, är den mest prisvärda kameran från canon. Nu ska vi stå och stampa 5-10 år för att dyrt betala för små förbättringar från canon.
Tänk om dem sålde 4k kameran för 2/3 delar av priset. Troligtvis hade dem luskammat hela marknaden istället för att som nu, sälja till en marginell grupp.
Linmajon 2012-04-13 19:49  
Kul att det kommer nya grejor!
Om några år kan alla kameror garanterat spela in i 4K.
snabb kamera 2012-04-16 13:43  
Tänkte precis säga...........:

smakar det så kostar det också.

20.000 Euro ( drygt 200.000 skr. ) alltså.

Men, men:

med tanke på " specen " på kameran så är det väl ändå rätt väntat i och för sig.
Antipodian 2012-04-17 07:30  
MJPEG - vad använder herrskapet för att redigera?

Tyvärr tar inte LR4 MJPEG, men det är kanske CS6 som gäller?
CS6 kostar ju bara jordnötter jfr 10kEUR!

Som Pentax K-5 användare så kändes det "ensamt" att ha MJPEG som filmformat - men tydligen är man i gott sällskap ;-D

Många av objektiven som erbjuds har fast brännvidd därför borde en digital zoom på 2-3ggr kunna vara intressant och dessutom möjlig med tanke på geometrin för den projicerade bilden på sensorn - förutsatt att lämplig nedsampling kan göras av kamerans signalprocessor. Jag vet att bandbredden som skulle krävas är mycket stor. Diskuteras en sådan funktion alls för denna kategori av kameror?
[email protected] 2012-04-17 11:22
Nikon D300s och D3s använder MJPEG, så helt ensam är ni inte :)
Antipodian 2012-04-17 12:44
Där ser man - men vet du hur det är på verktygssidan med att redigera MJPEG, då LR4 inte tar MJPEG?
Num Vistbacka 2012-04-17 13:27
Adobe Premiere/After effects, Sony Vegas Pro, Blender( video redigerings delen)??? Eller har jag missat ngt?

Ni som jämrar er över att LR4 inte tar detta filformat: LR4 är inte ett videoredigerings program. Denna kamera är inte menad för hobby filmare. De som satsar på dylik kamera kan nog hantera de stora videoredigeringsprogrammena.
Antipodian 2012-04-17 14:18
Ett redigeringsprograms internrepresentation är inte så långt ifrån MJPEG, när väl alla I-ramar har omvandlats till fullständiga ramar. Att göra en dekoder för MJPEG är busenkelt. Och om professionella filmare använder MJPEG så kan jag mycket väl tänka mig att Adobe finner det intressant att lägga in sådant i en kommande uppdatering av LR4 eller om det blir LR5 (beroende på hur hårt Adobe tror att de kan mjölka kossan). Visst klipps en spelfilm med något annat än LR4, men ofta (t.ex. TV inslag) så räcker det med att klippa och fixa vitbalansen och andra enklare justeringar. Det sägs att anledningen till att DSLRer kan filma är just att pressfotografer kan behöva göra enklare filmjobb.
Num Vistbacka 2012-04-17 22:07
Pressfotografer som snabbt behöver en kortfilm, vilken skall editeras och ändra vitbalans, behöver inte en EOS 1C med 4K. Om nyhetsinläggen på nyhetssidornas hemsidor skulle komma upp i 720p skulle ett första steg vara taget!

(Ja, jag vet att det bara är det VI ser som inte är HD; reportern kan mycket väl ha filmat med HD, men poängen är: Det behövs ingen HD, om de ändå inte kan stöda det på sina hemsidor).

Det var lite off-topic, men min poäng är: Jag säger inte nej till MPEG-stöd i LR, men det är absolut inget jag anser att är ett krav. Jag håller med dig om att Adobe troligtvis slänger med det i någon version, men jag skulle hellre se att de förenklade vitbalansjusteringen i Adobe Premiere (Jag har iaf inte upptäckt något enkelt sätt att göra det...), istället för att satsa på lightrooms filmfunktion.

När tror ni att Canon släpper sin första IMAX-DSLR (8K)? :P (Visst: Inte kan vi sluta sikta högre, eller?)
[email protected] 2012-04-17 23:02
LR4 (win) har redan stöd för MJPEG, (iaf i en AVI-behållare). Men att använda LR som någon slags redigerare till video är bara knöligt. Det finns billigare program som har långt bättre stöd och funktioner för redigering än LR. Du kan indexera och mecka med metadata med LR, men inte mer.
Num Vistbacka 2012-04-17 23:09
Kan man ens klippa ihop två klipp i LR? Som jag förstått det på Adobes promo-video, så kan jag ändra vitbalans, mättnad och dylikt, och klippa filmen/göra den kortare, men INTE klippa ihop flera klipp till en film. Stämmer det?
[email protected] 2012-04-18 15:26
Det är min uppfattning att det inte går att "klippa video" i LR, vilket i min värld också är helt naturligt.
snabb kamera 2012-04-18 15:59  
Finns dock ett problem/ nackdel med denna:

med tanke på kamerans filmprestanda så bör denna med största sannolikhet räknas/ anses som huvudsakligen filmkamera - och därmed krävs förmodligen dyra filmtillstånd på evenemang med mera för nyttjande av denna kamera.
fotobengt2 2012-04-26 19:02  
Skrivet av Hans Hansson fsf "Ökar man upplösningen till 4/6K blir rörelseoskärpan som erhålls vid 25 b/s mer märkbar och bilden onjutbar"

25 b/s är väl standard i "filmvärden" ?
Antipodian 2012-04-27 01:59
PAL har bildfrekvens på 25Hz medan klassisk analog bio har 24Hz se t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Frame_rate. Det uppstår problem vid omvandlingen mellan olika bildfrekvenser.
[email protected] 2012-04-27 20:35
Internationellt är 24 fps den mest förekommande standarden. Väldigt många biografer är fortfarande anpassade till just den hastigheten, och det är troligen ganska/väldigt dyrt att ändra för många. Länder som ligger utanför PAL-standarden har dessutom 30fps(60i) som "normal" standard för TV osv. Det skiljer sig ganska mycket i "känsla" mellan 30 och 24, alltså ytterliggare en anledning att inte ändra från 24.
Sen finns det en tredje faktor också, för de som använder "film" vi inspelning och det är att det är dyrare ju snabbare bildhastighet man har. Inte bra för filmbudgeten mao.

I Europa och Sverige, där gamla PAL-standarden regerat ett tag, (egentligen är det mycket digitalt idag, framförallt i Sverige, så PAL är fel uttryck, då det är en analog standard) ...alltså 25fps/50i eller 50Hz, beroende hur man ser på det, är det lite annorlunda med. Det förekommer faktiskt en del filminspelningar med 25fps. Det ligger nära 24 och därmed ändras inte "känslan" så mycket, och eventuell "film-budget" blir inte så mycket påverkad. Dessutom blir det billigare om man funderar på att släppa produktionen för TV-mediet (50i), då man slipper konvertering från 24 till 50i. 25p är väldigt mycket enklare och billigare att konvertera. MEN visst går det att konvertera från 24 till 25p/50i och få det att se bra ut.
unit 2012-05-04 17:36  
för er som har svårt att förstå poängen med den här kameran, läs följande: http://www.eoshd.com/?p=7900

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar