Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Extremt makroobjektiv från Laowa

Extremt makroobjektiv från Laowa

Laowa 25 mm f/2,8 2,5-5X Ultra-Macro ger kraftigare förstoring än vanliga makroobjektiv. Det liknar Canon MP-E 65/2,8, men har ett lägre pris och finns med fattning för fyra olika kameramärken.

Som namnet antyder ger Laowa 25 mm f/2,8 2,5-5X Ultra-Macro en förstoringsgrad mellan 2,5 till 5 gångers förstoring (skala 2,5:1 till 5:1). Det går bara att använda objektivet för närbildsfotografering.

Venus Optics, som är företaget bakom Laowa, har ansträngt sig för att skapa ett tillräckligt stort arbetsavstånd mellan motiv och frontlins för att det ska gå att ljusstätta motivet. Vid 5 gångers förstoring är det fria arbetsavståndet 40 mm.

Den optiska konstruktionen består av 8 linselement i 6 grupper. Vikten är omkring 400 gram beroende på objektivfattning. Följande objektivfattningar erbjuds: Canon EF, Nikon F, Pentax K samt Sony E.

Vi har ännu inget svenskt pris. USA-priset är 399 dollar.

Läs mer här.



Publicerad 2018-03-07.

Fotosidan produktdatabas


Omdömen från medlemmar, testbilder och produktinformation

17 Kommentarer

lonian 2018-03-07 20:06  
Finns det någon fördel med att en sådan här närbildsoptik börjar på f2.8 ?
Svar från froderberg 2018-03-07 20:10
Det blir i alla fall ljusare i sökaren. Med tanke på att vikten bara är 400 gram så är det inte någon större nackdel med ljusstyrkan heller.
pdahlen 2018-03-07 20:17  
Om jag förstått det rätt så är detta en renodlat makro och kan endast användas till det. Då skärpedjupet är obefintligt så kan det passa fint till stackning. Ska nog följa detta och se vad man kan ha det till
Svar från froderberg 2018-03-07 20:28
Ja, det är ett renodlat närbildsobjektiv och avståndsskalan går från 17,3 cm (5X) till 23,4 cm (2.5X).
PMD 2018-03-07 20:43  
$399 borde ge ett pris i kronor som inte är mer än hälften av vad ett Canon MP-E kostar. Om det presterar i närheten av Canonobjektivet är det ett fynd.

Jag ser fram emot ett test. :-)
Svar från froderberg 2018-03-07 20:51
10X dollarpriset brukar vara ett bra riktmärke. MP-E 65 kostar 1050 dollar vilket stämmer väldigt bra med det svenska priset på 10 500 kr. Så ett svenskt pris för Laowa på runt 4000 kr är inte omöjligt.
horvendile 2018-03-07 21:10  
Kul! Avsaknaden av autofokus kommer förstås vara hemskt besvärande när jag försöker fotografera detaljer i ansiktsuttrycken på störtloppsåkare, men bortsett från det kan jag nog leva med manuell fokus.
Och priset är tillräckligt lågt för att man (jag) ska kunna överväga det som festlig pryl även om det möjligen inte blir mitt mest använda objektiv.
Makten 2018-03-08 19:13
Är du medveten om att man BARA kan ta närbilder med detta objektiv? Det funkar alltså endast på avstånd några centimeter från frontlinsen. Inte ens ett öga kommer få plats i den färdiga bilden på lägsta förstoringsgrad.
horvendile 2018-03-09 06:20
Det är ju därför jag skriver att jag ska fota detaljer i ansiktsuttryck, och inte hela ansiktet!
Makten 2018-03-09 17:53
Ironi funkar inte så bra på internet tyvärr:-)
EJM68 2018-03-07 21:58  
lonian 2018-03-08 01:37
Kul att läsa, synd på avsaknad bländarstyrning precis som laowa 15mm som jag ägde ett tag. Det blev helt enkelt för svårt att se vad man gjorde på min nikonkamera. Med en elektronisk sökare torde det bli mycket mer användbart. Om jag någonsin skaffar en Sony FX kamera så skulle den nog användas främst för macro.
Makten 2018-03-08 19:15
John: "Om jag någonsin skaffar en Sony FX kamera så skulle den nog användas främst för macro."

Det blir svårt att använda det till något annat än makro eftersom det är omöjligt att fokusera på längre avstånd än några centimeter:-)
Svar från froderberg 2018-03-08 20:52
@Martin. Sonys FX-kameror går mycket väl att använda till annat än makro till skillnad mot Laowa-objektivet.
Makten 2018-03-09 17:52
Ah, jag läste "det" istället för "den" vilket i så fall hade syftat på objektivet:-)

För övrigt saknar jag nyheter på FS om Voigtländers senaste objektiv! Torde vara intressant för fler användare än detta väldigt specialiserade makro.
pdahlen 2018-03-08 06:30  
Cyberphoto har lagt ingångspriset till 5500:-. Tack Erik för länkningen till makrofokus, ser ut som omdömet blir riktigt bra. För detta extremobjektiv så tror jag avsaknad av bländarstyrning inte spelar så stor roll, även om Johan lyckades ta en bild på frihand så är nog användning mer inriktad till studiomiljö och stackning. Diffraktion verkar komma redan vid 5,6 så troligen används objektivet bäst fast med f/4 och troligen är kameran då också kopplad till en dator, iaf så länge man inte har stackingsprogram i kameran.
PMD 2018-03-08 11:07
@Peter: vilken kamera blir diffraktionsbegränsad vid f/5.6 med det här objektivet?
pdahlen 2018-03-08 11:26
Johan använde en Canon 5DmkII, det är i slutet av testen där han skriver att vid f/5,6 så döljs eventuella skillnader mellan denna o canons av diffraktionen. Jag fick känslan i testen att den var skarpast vid f/4, men har inte läst den i detalj
PMD 2018-03-08 14:49
Det låter lite konstigt, tycker jag. optiska aberrationer blir dock oftast mindre av nedbländning så det verkar troligare att den förbättrade skärpan hos Laowaobjektivet beror på det.

Jag kan inte se att Canonobjektivet är suddigare vid f/5.6 än vid f/4, men det är svårt att bedöma det på de bilder som visas.
A.Dent 2018-03-09 08:42
Diffraktion kommer vid större bländare ju högre förstoringsgrad man har. Det har inget med hur ett objektiv är konstruerat utan har med ljusets fysiska egenskaper att göra.
Beroende på brännvidd och fokusavstånd kan bländare 5,6 ge en effektiv bländare på 34
PMD 2018-03-09 23:09
Ja, det stämmer ju att den relativa bländaren minskar med ökat utdrag. En del kameror visar den verkliga bländaren vid nära avstånd medan andra visar den nominella. Det här objektivet har väl ingen elektrisk koppling till kameran så det enda man kan se är nominell bländare inställd på bländarringen.

Detta faktum föll mig inte in när jag läste Hallmens beskrivning av diffraktionseffekter vid f/5.6. Bländeren var i själva verket alltså betydligt mindre och de normala diffraktionssambanden gäller alltså igen som vanligt. ;-)

Jag tycker nog att det är lite oegentligt att beskriva det som att diffraktionseffekter märks vid större bländare ju högre förstoringsgrad man har.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar