Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Merläsning
Panelsamtal: Retuschör – Ett yrke på utdöende?
Föreläsning
Håller AI på att ta över produktionen av bilder – och vad innebär det för retuschyrkets överlevnad och för bildbranschen i stort? Bilddesign befinner sig just nu i en stor förändringsfas. Vilken roll spelar en yrkesutbildning för att driva utvecklingen åt rätt håll? Den 20 november bjuder Fotoskolan STHLM in till ett panelsamtal på Fotografiska med experter inom branschen som ger sin bild av framtiden.
Läs mer...
43 Kommentarer
Logga in för att kommentera
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/eos/eoscamera/EOS-RT/index.htm
För egen del behöver jag manuell skärpeinställning med skärpedjupskontroll till min produktfotografering. En display på baksidan av kameran måste nog kompletteras med en bildskärm för att ge tillräcklig information om skärpan.
Jag gillar Sonys sensor, den har en färgbalans som tilltalar, så det blir att köpa ett par 850 till när folk nu "byter upp sig"
Fuji har länge haft otroligt prisvärda kameror som S9500, S9600, 200EXR
HS-10 och snart kommer HS-20.
Förutom mycket brus på grund av liten sensor så var jag otroligt nöjd med min S9600 och sättet att jobba. Att få fram histogram och EV-kompensera i realtid är riktigt trevligt! (som en permanent Live-view)
Användning av såna här speglar är alltså inget märkvärdigt, utan det är sättet som Sony använder dom på, som är helt nytt.
Nu är det bara en sak till för Sony att fixa och det är elektronisk slutare. Då finns det nog inte mycket som kan väga upp alla nackdelar med den traditionella tekniken.
Ett tips för alla tveksamma är att jämföra sökarförstoringen i alla kameror i samma prissegment.
Om dom nu säljer så bra med sina vanliga kameror, varför harva i någon slags half-breed-teknologi som kanske funkar?
sony är ju inte något skuttföretag heller, så dom har säkert folk som vet vad dom gör, men det känns som att det hade vart mer värt att vänta tills det kommer något helt nytänkande.
Jag tycker då min d300 med spegel funkar kalas och ser ingen vits med en halvgenomskinlig spegel. men så är jag inte påläst heller om ämnet. =)
Jag ser påhittet som ett komplement och ev. ett steg år sidan i evolutionstrappan och tror att de bästa kamerorna om 20 år fortfarande har fällbar spegel och ser ungefär likadana ut som idag.
Dessa två problem (och fler därtill) plågade de ursprungliga Pellix-kamerorna, som därför inte överlevde. Alla dessa problem är praktiskt taget helt eliminerade genom att Sony dels gjort på ett lite annat sätt och dels infört modern teknik i sina SLT-kameror.
Mats skrev:
"Dels ljusförlusten som inte kan vara försumbar om man vill ha en ljusstark sökare med oändlig snabbhet och upplösning".
Ljusförlusten är bara 1/3 steg, vilket jag skulle säga är ganska nära försumbart om man har tillgång till moderna bildsensorer med mycket bra hög-ISO-prestanda (vilket Sony har satt in i dessa kameror - den i A55 är lite bättre än den i A33). Man förstärker bara pixel-förstärkningarna med 1/3-steg, så användaren behöver inte ändra på någonting.
Ljusstyrkan i dessa SLT-kameror är faktiskt VÄSENTLIGT BÄTTRE än traditionella optiska sökare! När det är så mörkt att du inte kan känna igen vem du har framför dig i din kameras OVF, så syns detta klart och tydligt i SLT-kamerornas EVF. Dessutom får man med A33/A55 en väsentligt större sökarbild än med någon annan av marknadens existerande APS-C kameror.
Dagens EVF uppdateras inte lika snabbt som en OVF, men tillräckligt snabbt för de flesta ändamål. Man kan vara säker på att de kommer att bli märkbart snabbare redan i nästa generation av SLT-kameror (se t.ex. utvecklingen av platt-TV-skärmar - dessa hade ju i början mycket värre eftersläpningar än vad SLT-kamerornas EVF har nu...
Dessutom, i de fall de inte är tillräckligt snabba löser man detta genom en lite annorlunda teknik.
F.ö. besitter inte heller de sedvanliga optiska sökarna oändlig snabbhet!
Och inte har de optiska sökarna oändlig upplösning heller - de begränsas av ögats upplösning, vilken är tämligen måttlig. EVF:erna lär klara samma upplösning framöver - men jag tänker inte ge mig på någon exakt uppskattning om när detta kommer att inträffa...
Mats, spegeln stjäl 1/3 eller om det är 1/2 steg. Du kan ju använda nedbländningsfunktionen på din kamera och blända ner ett halvt steg så ser du hur stor skillnad det gör. Men sökaren är ju elektronisk och då borde väl ljusstyrkan gå att förstärka och sökarbilden kunna bli mycket ljusare när man fotar i dåligt ljus. Dessutom är det lättare att få hög sökarförstoring. T ex så har Sony A580 0,8x sökarförstoring medan A55 har 1,05x.
"Dessutom sitter det ju glas ivägen mellan objektiv och sensor. Inte alla kommer att uppskatta det."
Nej, det sitter inget glas i vägen, det är en tunn plastskiva.
Det sitter ju också en eller två extra glaslinser i vägen på alla objektiv med stabilisering - IS, VR, OC etc., men det verkar ju de flesta acceptera. Bortsett från de ibland blodiga överpriserna förstås...
"Undrar om inte det här är ett misstag för Sony som kan komma att kosta dem en hel del."
Vad grundar du detta påstående på? Önsketänkande från din sida - att det ska gå illa för Sony, eller?
Alla tecker tyder ju på det rakt motsatta. Efterfrågan har kraftigt överstigit Sonys förväntningar. De har ju t.o.m. stoppat produktionen av A33 (kanske temporärt) för att kunna tillfredsställa efterfrågan åtminstone på A55.
A55 har väl i stort sett överallt satts i topp som "Årets kamera". T.o.m. det tämligen Sony-negativa DPReview gav den sitt högsta betyg - "Gold Award"...
.
"Förr eller senare blir det väl damm på spegeln och hur fixar man det?"
Sony har själva uppgett att det var just detta som tog längst tid att lösa. Det var ju ett väldigt problem på de gamla Pellix-kamerorna från anno dazumal. De som kör A33/A55 har rapporterat att damm inte gärna fastnar på spegeln (vad jag har läst - har själv bara provat den).
Men visst kan det bli damm på spegeln. Som Olle skriver, så blir detta dock inte alls lika synligt som när det hamnar på sensor-filtret. Det blir förmodligen överhuvudtaget inte synligt alls såvida man inte använder objektiv med mycket långa brännvidder.
Spegeln kan förstås rengöras. Sony rekommenderar att man lämnar in kameran till dem för service (det finns gott om killar som tror sig om att kunna fixa allting trots att de har tummen mitt i handen, och bara gör mycket värre skada). Annars är det tydligen inte så särskilt svårt att rengöra spegeln själv.
Se t.ex här:
http://thesybersite.com/sony/a55/index.htm#slt_mirror_removed
.
"---
För egen del behöver jag manuell skärpeinställning med skärpedjupskontroll till min produktfotografering. En display på baksidan av kameran måste nog kompletteras med en bildskärm för att ge tillräcklig information om skärpan.
---"
Behöver du använda dig av nedbländningsknappen för att kolla skärpedjupet så torde väl SLT-tekniken vara överlägsen här. En optisk sökare blir ju så mörk när man bländare ner att man inte ser någonting alls, medan man med en EVF kan få samma ljusstyrka i sökaren vid t.ex. bländare 11 som vid full öppning.
Kanske kan den kommande A77 (eller vad den kommer att kallas) vara något att se fram emot för din del?
.
Gunnar Karlsson, du verkar insatt i det nya systemet. Jag fick intrycket att bilderna blev "disiga" som jag skrev, kom att tänka på att spegel har en andra funktion att täcka strålgången från det ljus som kommer in bakvägen via sökarokularet, hur löser Sony detta?. Den "disighet" och kontrastlöshet jag såg i sökaren syntes också på såväl svartvitt som dia, vännen återgick till att använda sin Praktika FX2 istället för sin nyinföskaffade Pellix. Den andra delen handlar om ljus för inställning och skärpedjupskontroll. Det har ju varit en utveckling mot mindre inställningsljus. Zoomarna har största bländaröppning 4-5,6 o.s.v, det har nu mindre betydelse, när kameran tänker åt fotografen och ställer parametrarna utan att fotografen har en aning om vad som försiggår och varför.
Dessa kamerahus är enligt mig för små.Känns alldelles för plastiga leksaker och gillar inte elektronisk sökare för det förbrukar mycket batteri.Och plus på det,att bilderna blir en aning underexponerade.
Den nya Alpha 580 är visserligen bra,men den optiska sökaren är uppbyggd med speglar, mörk och täcker inte 100%.Huset är byggd i plast.Jag ser inte 580 i halvproffs klassen.
Sony borde ha satsat på att vidareutveckla Alpha 900, 850 och fixa barnsjukdomar som bruset vid ISO 1600 och dålig dammbortagning och slänga i den videofunktion.Dessa magnesiumhus är verkligen snygga och robust byggda.Känns gedigna
Att Sony A33 och 55 underexponerar har jag läst i tidningen Bonniers "DigitalFoto För Alla".
Jag är prenumerant där.Skälet till att kameran underexponerar eller att bilderna blir mörkare,beror på att 75% av ljuset komer till sensorn och resten 25% går till den elektroniska sökaren.Förlusten av den 25% ljuset, gör att bilderna blir något mörkare,eller som jag skrev bilderna blir "underexponerade",om jag får citera tidningen.
Men i för sig,det spelar ingen roll.Jag är och kommer att bli Sony/Minolta fotograf.Det finns fördelar med Sony.Kan skaffas bra kvalitet optik biligare är Nikon och Canon.Senaste tiden så köpte jag på MediaMarkt två fina gluggar för underpriser.Det är optiken i sig som gör skilnad.Jag väntar till det kommer ut det nya A77.Det blit grejer.MVH Dzenis
MVH Dzenis
Att sedan en A77 kan bli lika duktig som 7D är ju alldrig fel, men Sony måste också jobba mycket hårdare med marknadsföringen och ta för sig mycket mera, vässa armbågarna så att säga, dom skall besöka elektronikladorna och upp med stora skyltar, aktivera stora bildskärmar, med filmer som vi kan hitta på youtube bland annat, Sony måste trycka plattan i botten.
//Bengt.
MVH Dzenis
Pocketkameror har ingen EVF. Eventuellt har de en sökare att titta rakt igenom så som exempelvis Canon G12 och flertalet äldre kompaktkameror, men det är inte samma bild som exponeras i kameran. Förhoppningsvis är dock utsnittet snarlikt ... annars är det svårt att komponera bilderna.