Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Hasselblad V1D - retrokamera med kvadratisk sensor

Hasselblad V1D - retrokamera med kvadratisk sensor

Hasselblad V1D är ett nytt kamerakoncept inspirerat av den klassiska Hasselbladarens modulära uppbyggnad med ett kubformat kamerahus på vilket man fäster önskade tillbehör. Hasselblad V1D har en kvadratisk sensor på 75 megapixel.

Bokstaven V i namnet V1D anknyter till den klassiska och numer nedlagda mekaniska V-serien, men kameran använder moderna H-objektiv.

Kameran är fräst ur ett block aluminium och har fästen på fyra sidor för olika tillbehör som handgrepp, sökare med mera.

Det finns två skärmar, på ovan- och baksidan. Vill man använda en av skärmarna som sökare så sätter man på ett sökartillbehör.

Avtryckaren är placerad på samma ställe som för de klassiska V-kamerorna, vilket gör det lätt att trycka av med vänster hand om man önskar.

Eftersom Hasselblad kallas V1D för ett koncept så kan vi anta att de inväntar marknadens reaktioner innan de sätter kameran i produktion.

Vidvinkel till X1D

Till nyligen lanserade X1D kommer ytterligare ett objektiv: XCD 30 mm. Hasselblad säger inget om ljusstyrkan utan bara att objektivet har inbyggd centralslutare som ger blixtsynkronisering med alla slutartider (1/2000 sekund som kortast). Mer information utlovas snart.

Läs alla nyheter från Photokina 2016 här.



Publicerad 2016-09-19.

22 Kommentarer

luminousoctaves 2016-09-19 14:34  
En kamera med kvadratisk sensor lär ha varit på mångas önskelistor länge. Jag tycker låter skitkul. Men 75MP, det måste bli en dyr kamera, om den realiseras.

Kamerans modulära uppbyggnad är ju ett helt suveränt drag. Varför har man inte tänkt på det tidigare? hihi. ;)
Kemal Sahacic 2016-09-19 15:23
Men alla Hasselblads kameror från H1D till H6D har modulär uppbyggnad. Alltså ingenting nytt. Man kunde stoppa en kvadratisk sensor i ett sådant kamerahus. Helt onödigt att göra allt nytt.
luminousoctaves 2016-09-19 15:30
Ja, alltså jag var ironisk, Hasselblad har ju varit modulär sedan 500c. :)
(Men jag borde ha varit tydligare, ironin är svår att förmedla på nätet.)
unoengborg 2016-09-19 14:54  
Handgreppet ser ju inte direkt bekvämt ut.
Kemal Sahacic 2016-09-19 15:12  
Ja, kvadratiska sensorn låter som en väldigt bra idé. Om man frågar om priset så har man inte råd. ;-) ...
PSJ 2016-09-19 15:16  
Hoppas de fortsätter i dessa fotspår i framtiden och snabbt glömmer att de har sitt namn på en kameramodul till en mobil som inte fått nämnvärt bra recensioner.
Riktigt kul koncept!
Dubbelolle 2016-09-19 15:22  
Yes, så här ska det se ut, precis som den gamla Bladaren - perfekt, men greppet ska givetvis göras lite mer anatomiskt, LO
Jottas 2016-09-19 15:28  
Mycket intressant som kommit den senaste tiden, inte bara från Hasselblad. Den spegellösa och den här om den nu blir verklighet. Även Alpa har varit upptagna och utvecklat vidare på FPS och presenterat Silex. Dyrt blir det nog men, men kanske det är system som kommer att bestå och vi slipper nya fattningar osv där man måste köpa ett helt nytt system hela tiden. Tycker att konceptet ser ut som en Hasselblad men också drag av en Rolleiflex SLX. Spännande.
Lars Ove Pehrsson Koll 2016-09-19 16:54  
Victor Hasselblad ler i himlen.. :o)
Fredrik Klintberg 2016-09-19 20:50  
Grymt med skorsten! No more nackspärr.
Fredrik Klintberg 2016-09-19 21:03  
Undrar dock vilket segment den siktar på?
Polokrage under sammetskavaj och en Hasselbladare över axeln borde sticka i ögonen på vernissagegossarna med Leicor i titan.
martinot 2016-09-19 23:11  
Kul!

Gillar detta grymt. Denna skulle Hasselblad göra som jubileumsmodell istället för plastiga mobiltillbehör för Lenovo.
Flash Gordon 2016-09-20 09:24  
Det blir intressant att följa den här utvecklingen. Det satsas som aldrig förr på mediumformat.
Nu är ju den marknaden mindre i antal kameror per år än vad troligen Canon ensamma säljer per dag.
Skall alla kunna överleva så måste marknaden öka radikalt i antalet kameror. För att den skall kunna göra det måste priserna ner. Vilket vi kan se håller på att hända.
Det här blir kommer bli en kamp mellan många duktiga tillverkare.
Kemal Sahacic 2016-09-20 12:18  
Kameran verkar vara mer kompakt än modulär. Jag skulle gärna vilja se nya digitala bakstycken med en kvadratisk sensor som skulle passa till H2D - H6D serien. Det är fördelen med riktiga modulära kameror. Man behöver inte byta allt.
StaffanW 2016-09-20 15:05  
Hur stor är sensorn?
Hittar ingen information.
Flash Gordon 2016-09-20 15:43
Jag skulle gissa att man valt att ta Sony 50 C sensorn och göra den 43,8 mm på både bredd och höjd.
Den skulle sedan inte heller vara svår att stoppa i ett bakstycke för H6D. Fast kan Sony göra en serie sensorer på bara några få tusen i specialformat.
En sådan sak bör ju Hasselblad förstås ha kollat. Så det kan de förmodligen.
Svar från froderberg 2016-09-20 16:17
Detta är bara ett koncept, så detaljerna om kameran är begränsade. Eftersom det är vanligt med stackade (ihopsatta) sensorer i den här storleken är det inte omöjligt att sensortillverkaren kan sätta ihop en som är större.
shonokij 2016-09-22 21:46
Enligt säljaren på Goecker i Stockholm så är det 100mpx sensorn de crop:at. Men han angav siffrorna ~43x43.
Flash Gordon 2016-09-22 22:48
Det låter dyrt. Vi vet idag att 50 MP sensorn kostar runt 20 000 kr i inköp för Hasselblad, Fuji m.fl.
Sensorn med 100 Mp lär kosta en hel del mer.
Så att croppa den lär bli en dyr historia.
Flash Gordon 2016-09-22 23:07
Det låter dyrt. Vi vet idag att 50 MP sensorn kostar runt 20 000 kr i inköp för Hasselblad, Fuji m.fl.
Sensorn med 100 Mp lär kosta en hel del mer.
Så att croppa den lär bli en dyr historia.
Ser heller inte meningen med det. Man visar objektiv från X1D serien. Alltså är det den bildcirkeln man tänker sig utnyttja.
Så det är mer troligt med en varian tav 50 MP sensorn.
Om nu någonsin denna kamera kommer bli verklighet.
Vi måste komma ihåga att Hasselblad och Phase One och andra liknande tillverkare producerar några få tusen kameror per år.
Eftersom de gör det mesta manuellt kan de vara flexibla. Fast de har inte råd att splittra sig på allt för många modeller.
Men varje modell kräver markndsföring och kostar pengar i marknadsföring och försäljningskostnader.
Det här är säkert en försöksballong uppskickad av Perry Oostings. En mycket smart herre som nog är det bästa som hänt Hasselblad på väldigt många år.
CAP.. 2016-09-21 18:36  
Om filtaret har en diameter på 67mm så är huset inte större än ca 8 cm åt alla håll som det ser ut. Så klart man blir riktigt sugen.
Visar Hasselblad up X1D på mässan, hur är AF-en på den?
shonokij 2016-09-22 21:54
Testade X1D i Stockholm idag. Jag är inte van vid NiCanons grejer (modern autofokus etc), men jag upplevde AFen som helt OK. Och detta var i en halvtaskigt upplyst butik. Dock, är det dåligt med kontrast så börjar den jaga, men inte över några större avstånd. Utan det var mer som att den försökte hugga runt ungefär där den redan var...

I övrigt kändes kameran otroligt smidig och lätthanterad, välbalanserad - Gränssnittet var grymt! Tog bara några sekunder att fatta hur man ska få det man vill. Den var dock seg i uppstart, och svarta skärmen efter tagen bild någon sekund för lång. Men jag tror inte det var färdig mjukvara i den...
CAP.. 2016-09-23 17:25
Tack för informationen, den väcker verkligen ha-begär.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar