Annons
Artiklar > Canon Eos M5 - spegelfri med inbyggd sökare

Canon Eos M5 - spegelfri med inbyggd sökare

Canon expanderar sin serie av spegelfria systemkameror med en mer avancerad modell än tidigare. Canon Eos M5 kan ta 9 bilder per sekund och har en inbyggd sökare som ska kunna följa snabba motiv. Kameran har både wifi och Bluetooth.

På insidan bygger Canon Eos M5 på teknik från Eos 80D som kom i våras. Det innebär en 24 megapixels APS-C där 80 procent av pixlarna kan användas för autofokusen (Dual pixel AF). Eos M5 har dock en snabbare processor kallad Digic 7.

M5 kan ta 7 bilder per sekund med kontinuerlig autofokus (Ai servo) eller 9 bilder per sekund med låst autofokus (One shot). Med ett hyfsat snabbt minneskort (ca 90 MB/s) går det att ta bildserier med 7 bilder per sekund i råformat under 5,3 sekunder och därefter med 4 bilder per sekund till kortet i fullt.

Canon har alltså satsat på att kameran ska vara snabb och hävdar att autofokusen ska vara aningen snabbare än huvudkonkurrenten Sony A6300. För att kunna följa ett snabbrörligt motiv uppdateras den elektroniska oled-sökaren 120 gånger per sekund. Det går att sätta ner frekvensen för att spara batteri, precis som med Canon Powershot G5.

Det går att välja var man vill sätta fokus genom att flytta tummen på kamerans pekskärm. Skärmen går att vinkla 85 grader uppåt och 180 grader neråt om man vill ta en självis. Det finns olika inställningar för vänster- och högerögda, Kameran har tre inmatningshjul plus en separat ratt för exponeringskompensation.

En funktion i 80D som inte kommit till Eos M5 är flimmerreducering, alltså när kameran analyserar lysrörs blinkningar och tajmar bildtagningen till när lysröret lyser som mest för att få jämn exponering i en bildserie. 80D använder den separata ljusmätaren för den här funktionen. Eos M5 använder bildsensorn för ljusmätning. M5 saknar också uttag för hörlurar.

Vid videofilmning har Eos M5 elektronisk bildstabilisering som kan kombineras med objektivets optiska bildstabilisering. Videotagning sker som bäst i full-HD-storlek (1920 x 1080 pixlar) med 60 bildrutor per sekund. För att underlätta manuell fokusering finns en funktion kallas "peaking" som markar vilka områden i bilden som är skarpa.

Kamerahuset väger 427 gram med batteri. Storleken är 116 x 89 x 61 mm.

Ständigt uppkopplad med blåtand

Canon Eos M5 kommunicerar både via wifi (med NFC-koppling) och blåtand (Bluetooth 4.0). Eftersom blåtand drar mindre batteri kan kameran vara ständigt uppkopplad mot en telefon eller surfplatta. När en bild ska överföras aktiveras wifi-funktionen automatiskt. Det ska gå att komma åt sina bilder även om kameran ligger kvar i kameraväskan.

Canon framhäver även att blåtandskopplingen är praktisk om man vill koppla upp sin kamera till en TV. Då kan telefonen eller surfplattan användas som fjärrkontroll vid en bildvisning.

Ny zoom med större omfång

Samtidigt med Eos M5 lanseras ett nytt objektiv med 8 gångers zoomomfång: Canon EF-M 18-150 mm f/3,5-6,3 IS STM. Brännviddsomfånget motsvarar 29-240 mm med fullformatskamera med småbildssensor.

Objektivet innehåller två asfäriskt formade linselement och ett gjort av UD-glas. Den inbyggda bilstabiliseringen ska dämpa skakningar motsvarande 4 stegs kortare slutartid. EF-M 18-150/3,5-6,3 IS STM väger 300 gram och säljs i två färger, silver eller grafit, för 4 870 kronor.

Det nya objektivet säljs i paket med Eos M5 för 14 640 kronor inklusive moms. Med den kompakta normalzoomen 15-45/3,5-6,3 blir riktpriset 12 200 kronor. Kameran säljs även med en adapter för EF-objektiv till riktpriset 11 030 kronor.

Säljstart i november för kamerahuset och i december med det nya objektivet.

Läs alla nyheter från Photokina 2016 här.



Publicerad 2016-09-15.

84 Kommentarer

Hans Österlind 2016-09-15 07:19  
Ungefär vad jag väntade mig när en av de stora skulle lansera sin första "riktiga" spegellösa, alltså konkurrenskraftigt specad och förhoppningsvis utan större handikapp jmfrt med DSLR.
Astacus 2016-09-15 07:27  
Finns det några uppgifter om vikt och yttermått för kamerahuset?
Svar från froderberg 2016-09-15 08:21
Kamerahuset väger 427 gram med batteri. Storleken är 116 x 89 x 61 mm
unoengborg 2016-09-15 09:17
Dvs ungefär samma storlek och vikt som en Canon 100D. Så det blir ingen spegellös för fickan men bättre det, än att de inte har någon sökare vilket gjort tidigare M modeller mer eller mindre hopplösa att använda. Trevligt också att de gör fler M-gluggar men med den här kamerahusstorleken kanske de egentligen lika gärna kunde kört med standard EF fattning så att folk sluppit adaptrar

Skulle gissa att det här är ungefär hur framtidens entusiastkameror kommer att se ut. Borde vara billigare att tillverka spegellösa än t.ex. kameror som t.ex. 80D eller 7D mk?. Ska bli intressant att se när och hur Nikon svarar på denna utveckling.
BempaS 2016-09-15 07:52  
Det står att den saknar mikrofonkontakt men det står MIC på luckan i nedre bilden. Du menar inte hörlursuttag?
Svar från froderberg 2016-09-15 08:16
Stämmer. Har ändrat nu.
rronnbac 2016-09-15 08:16  
Det här ser oerhört bra ut. Man skulle vilja se några fler fasta, ljusstarka objektiv med M-fattning. Undrar hur batteritiden är?

Den enda direkt negativa jag kan se är priset, det låter alldeles för högt, men kanske har man präglats av att de reat ut tidigare versioner.
Svar från froderberg 2016-09-15 08:27
Jag tror att du har rätt i att det är dags för EF-M-objektiv som tilltalar mer avancerade fotoentusiaster. Det finns ett fint och litet 22 mm f/2 och en vidvinkezoom som presterar mycket bra. Ett kort tele med ljusstyrka f/2 och två zoomar (normal och tele) med fast ljusstyrka f/4 skulle kanske passa?
PeterWem 2016-09-15 18:22
300 exponeringar.
MonkeyShaman 2016-09-16 05:04
Den ser ut at lanserat på ca 4000kr under x-pro2ans premiärpris och lägger sig närmare XT20ans förmodade hyllpris. Med Eos adaptern får folk som annars givit upp sin Canon ha väldigt svårt att ursäkta att inte stanna kvar.
Bussmicke 2017-04-19 19:53
300? Jo,tjena. Max hälften av det.
MrKarisma 2016-09-15 09:10  
Ser faktiskt bra ut! Jag är imponerad, nu undrar jag bara hur och NÄR Nikon tänker kontra -antagligen om en sisådär 5 år :)
stormvagen4 2016-09-15 09:23
lämnade Nikon,för en spegelfri Sony! Varit trogen Nikon alltsedan min första digitala Minolta för evigheter sedan.
Avvaktar lite till, kör vidare med Sony ett tag nu?
Astacus 2016-09-15 09:20  
Ser onekligen intressant ut. Fokus-peaking vid användning av manuella objektiv, är det att önska för mycket eller finns det?
sundis73 2016-09-15 11:29
M3 har ju fokus-peaking så jag hoppas verkligen att de inte har plockat bort det på den här.
En riktigt användbar funktion.
PeterWem 2016-09-15 18:23
Den har det och man kan välja olika färger.
captocauda 2016-09-15 09:22  
Intressant detta, är i stor behov av en tyst kamera till hjortfoto, bokar en direkt.
JoakimOlsson 2016-09-16 09:48
Samma här. Svårt att avgöra hur högt den låter inspelat, men verkar relativt tyst:
https://www.youtube.com/watch?v=iXFkuKWzPNs
Hade dock hoppats på ett läge med elektronisk slutare, men hittar ingen information om det.
captocauda 2016-09-16 13:51
Säkert tystare än min gamla EOS-kulspruta tror jag.
bentelkalb 2016-09-15 10:51  
Finns det några uppgifter om batteriåtgången? Det är ju en av de stora nackdelarna med spegelfritt..... Hittills har man ju inte lyckats lösa den frågan, en stor anledning till att jag fortförande väljer spegel. Sökarna har man dock lyckats få till rätt ok.
captocauda 2016-09-15 11:39
LP-E17 samma batteri som EOS 750D/760D
Kapacitet: 1040 mAh, lite klent mao.
captocauda 2016-09-15 14:20
Såg nu på en annan sida, ca 295 exponeringar på en laddning.
bentelkalb 2016-09-15 14:37
Det är verkligen inte mycket, ponera att man också vill fixa och komponera lite innan man ska fota, den käkar då batteri under hela tiden man kollar och då lär ju antalet exponeringar bli mycket lägre än det angivna. För mig är det inte ett alternativ. På mina kompakter är det ju spegelfritt, men då fotar man ju inte heller på samma sätt.
captocauda 2016-09-15 14:46
Håller med, 295 exp är CIPA-värdet, är väl en del blixfoto inräknat i det, i praktiken brukar det bli fler exponeringar vet jag av erfarenhet.
unoengborg 2016-09-16 03:23
Ja, det där är ju faktiskt i minsta laget. Finns det något batterigrepp som tillbehör?
Ett sådant skulle dessutom göra kameran behagligare att använda med tunga längre telen.
Kemal Sahacic 2016-09-15 11:22  
Om jag förstått rätt så är spegellösa kameror mindre, tystare och billigare att tillverka. Spegel reflex kameror är bättre på alla andra punkter. För mig är spegellösa kameror bara ett snedsteg i utvecklingen.
El-Bonko 2016-09-15 14:10
Den största behållningen med spegellösa kameror är att de som regel har betydligt bättre sökare än spegelreflexkameror. Man kan till exempel förstora bilden för fokusering och använda focus peaking, granska sina foton och se exponeringen på förhand.

Att de saknar en mekanisk spegel som måste fällas upp och ner är också en fördel, liksom det kortare registeravståndet.

Nackdelarna är huvudsakligen att de oftast är långsammare på autofokusering och förbrukar batterier snabbare. Det första problemet är dock något som snabbt minskar, och snart kanske är helt utplånat. Det andra kan knappast lösas, men bättre batteriteknik kan förhoppningsvis göra det mindre allvarligt.
baconraider 2016-09-16 10:26
Jag tror inte att spegellöst är ett snedsteg i utvecklingen, tvärtom !! om en 10 -15 år är spegeln död. Om exempelvis tittar på utvecklingen som de spegellösa har så tror jag att så har framtiden på sin sida.
MikaelSB 2016-09-16 11:59
Mikael Puronen:
Visst, men låt oss inte överdriva "revolutionen". Spegellösa kameror är ju i sig ingenting nytt utan har ju mest aktualiserats på nytt i samband med kompetenta spegellösa systemkameror. Fotonördarna är delade och marknaden i sin helhet talar ju för att spegelreflexkameran inte kommer försvinna på väldigt många år.

Det jag önskar att se är ordentligt stora spegellösa kameror med ordentlig ergonomi. Vilket Canon verkar försöka närma sig. Istället för att jaga mått ge kameran ordentligt med knappar, god ergonomi och använd den extra platsen för extra kapabla batterier.

I princip alla fördelar med ett spegellöst system försvinner ju i samband med att man monterar ordentlig optik på kameran. Plötsligt blir kameran, i alla meningsfulla mått, lika bökig som en spegelreflexkamera med fördelen av att ha en elektronisk sökare.
Grevture 2016-09-16 12:28
Mikael S: Nej, alla fördelar försvinner inte alls när man sätter ordentlig optik på en spegelfri. Möjligen punkteras det vitt spridda missförståndet att (mindre) storlek är det överlägset viktigaste argumentet för spegelfritt. Storlek styrs i huvudsak av bildprestanda (dvs kombinationen sensorstorlek och optisk kvalitet), om det sedan är spegelfritt eller spegelreflex spelar jämförelsevis mindre roll för storleken. Bägge kan byggas kompakta och bägge blir stora när man vill ha bra bildprestanda, ljusstarka teleobjektiv eller bra ergonomi.

Den absolut övervägande största fördelen med spegelfritt är enkelheten. Du har mycket färre delar och du har framför allt mycket färre rörliga delar. Du får en kamera som kan vara tystare (om man nu inte gör som Sony länge gjorde, och använder en ovanligt högljudd slutare), som kan vara snabbare (du behöver inte vänta på att en spegel kommer på plats och försvinner igen), som skakar mindre (spegeln igen). Du får en sökare som kan sitta var som helst på kameran, vara vinklingsbar eller rent av löstagbar. Du får en sökare som även med enkel och billig teknik kan visa oerhört mycket extra information (linjer/streck, peaking, zebra, histogram, vattenpass osv) och som enkelt kan anpassas efter situationen. Du får en sökare som fungerar lika bra för video som för stillbild. Men framför allt får du som sagt en enklare, robustare kamera som är billigare att tillverka.

Sedan har, märkligt nog, debatten kring spegelfritt ofta varit väldigt ensidigt fokuserad på storlek. Det är faktiskt bara i kombination med måttligt ljusstarka pannkaksobjektiv och med ljussvaga normalzoomar som spegelfritt har någon tydlig storleksfördel.
MikaelSB 2016-09-16 17:06
Martin Agfors:
Storleken är en viktig punkt som argumenteras för i fotosfären vad gäller de mer centrala fördelarna med spegellösa systemkameror. Men det kanske inte är något som argumenteras starkt för i dessa kretsar, så jag ska inte försöka få det att låta så.

Det där du skriver om enkelheten vet jag inte om jag kan hålla med om. Eller, tja, kanske på samma sätt som en instegskamera är enklare än en entusiast- eller proffskamera. På bekostnad av lättarbetlighet när man plötsligt ska justera inställningar på stående fot. Min lilla A5000 är en mardröm att använda av den anledningen. Den har för få knappar och reglade för att snabbt kunna göra vettiga justeringar. Innan jag bytt fokuspunkt är tillfället redan förbi.

Det du skriver gällande hur spegellösa kameror har färre delar känns ju som en ganska meningslös poäng då det inte bör spela någon roll för användaren. Speciellt inte när de lägre tillverkningskostnaderna ändå inte sipprar ned i ett lägre pris för kund.

Får man verkligen en robustare kamera för pengarna i den spegellösa världen? På vilket sätt?

Visst har elektroniska sökare en hel del fördelar. Men inte utan sina nackdelar. Tänker huvudsakligen på den löjligt dåliga relativa batteritiden. Sedan att det är ganska nyligen elektroniska sökare i medelklassen och uppåt blivit OK för snabb serietagning och fått hyfsade uppdateringsfrekvenser.
snakebunk 2016-09-16 19:43
Här kommer två fördelar till med spegellösa kameror:
1. Man ser bilden såsom sensorn registrerar den, dvs. man ser bilden som den blir.
2. Kameran blir mer pålitlig eftersom där är en färre sak som kan gå sönder.

För mig är även tystare kamera och histogram m.m. i sökaren två stora fördelar (som redan nämnts).
Finn Calander 2016-09-16 21:10
Stor spegellös fullformaterae finns – mätsökarkamera Leica ;)
Grevture 2016-09-16 22:41
Mikael S:
Mindre storlek har väldigt ofta och väldigt ihärdigt förts fram som argument för spegelfritt, men det anser jag - och många andra - vara lite av ett feltänk. Visst kan man göra små kamerahus, men vem använder ett kamerahus utan objektiv? Det är ju storleken med objektiv som är det intressanta.

Med enkelhet syftar jag på det tekniska, konstruktionsmässigt. Det är helt enkelt en enklare konstruktion med färre delar. Användargränssnitt är en annan historia och har ju i sig ingen koppling till om kameran har spegel eller inte.

Varför skulle det vara meningslöst med färre delar? Färre delar (och i synnerhet färre rörliga delar) innebär färre saker som kan gå sönder, färre saker som slits och färre saker som behöver justeras (som fokus i spegelreflexer). Och om vi ser specifikt till att bli av med de rörliga delarna så innebär ju det att kameran kan bli både tystare och att den borde kunna vibrera mindre. Så jag tycker nog enkelhet och få delar är mycket bra argument. Som ingenjör gäller ju axiomet att det enkla oftast är det geniala :-)

Jag håller med om att elektronisk sökare ger både för- och nackdelar, men efter att ha sett den extremt snabba utvecklingen i sökarprestanda de senaste 5-6 åren ser det lovande ut att de snart bara har mycket få och mycket små nackdelar mot en optisk sökare - och samtidigt många stora och tydliga fördelar.

Sedan tror inte jag att spegelreflexer försvinner, i alla fall inte på väldigt länge. Men jag tror den utveckling som redan börjat kommer att fortsätta: spegelfria tar gradvis mer och mer av marknaden och på lång sikt blir spegelreflexer allt mer av nischkameror.
MonkeyShaman 2016-09-17 02:12
Sonys menyer och integrering är inget mått för lättanvändlighet och att dom tvunget var tvungen och sätta en mode dial på deras 6000 är larvigt, tittar du på en fuji har dom tagit med sig läxan dom lärde sig när dom jobbade med nikon och du har tillgång till alla kamerafunktioner som om dom vore monterade på joystick.
captocauda 2016-09-17 08:36
Precis Martin, ett feltänk är det, jag känner inget behov av en mindre kamera det är spegeln jag vill slippa. hade man stoppat i det större batteriet LP-E6N på 1865mAh hade inte batterikapaciteten varit ett problem.
Grevture 2016-09-17 10:18
Sam: För att precisera vad jag menar, det är inte ett feltänk att bygga (några) små kompakta kameramodeller, det finns en hel del som vill ha kompakta och lätta kameror. Men det är ett feltänk att tro att det skulle vara det absolut viktigaste med den spegelfria tekniken och därmed _enbart_ bygga små modeller. I synnerhet när man sedan börjar bygga stora högpresterade objektiv. Jag vill se både små och stora spegelfria modeller, och de senare får gärna ha ett extra stora och rejäla batterier.
PMD 2016-09-17 14:34
Leica är väl på rätt väg för dem som vill ha en spegelfri kamera med stort batteri?
Bussmicke 2017-04-19 19:55
Ska Spegellösa ha en vettig chans måste man göra något åt den usla batteritiden...
Toni Hermansson 2016-09-15 11:58  
Ser ut att vara en intressant kamera, men det förvånar mig att den inte har Canons beprövade, mångsidiga vridbara skärm (den typen som sitter på 80d, 760d osv). Den lösning de valt här verkar betydligt mer begränsande, inte minst när man som jag fotar mycket makro nära marken med med kameran i porträttläge. Då är den här lösningen inte till någon vidare hjälp.
JoakimOlsson 2016-09-15 12:28  
Förstår inte varför de inte släpper en sådan kamera med EF-fattning. Hade varit intresserad, men knappast om jag måste köpa en hel uppsättning nya objektiv också...
Eller har jag missat något?
zingiber 2016-09-15 12:55
Ja, du har missat adaptern för EF-objektiv
Grevture 2016-09-15 12:56
Den kameran finns (nästan i alla fall) och kallas Eos 80D :-)
JoakimOlsson 2016-09-15 16:01
Hade fått för mig att jag läst att AF blev lidande när man använde denna adapter, men det verkar ju fungera bra nu när jag läser test.
JoakimOlsson 2016-09-15 16:02
Martin kanske det men ej spegellös :P
Niklas Storm 2016-09-16 09:29
EF-fattningen har ett större avstånd mellan fattning och sensor, det är detta avstånd som adaptern skapar. Alltså hade man i praktikten behövt montera dit adaptern om man skulle ha EF-fattning, så att kamerahuset hade blivit betydligt tjockare.

Jag föredrar den lösa adaptern istället, den ger ju båda möjligheterna. Har iofs använt den väldigt lite på min M3 (använder den som resekamera, så jag vill ha de små objektiven), men det jag provat har funkat bra.
Gunnar Österlund 2016-09-15 15:06  
Verkar vara en kamera som skulle kunna passa många. Men för en del verkar den ju i sedvanlig ordning vara något att förkasta.
Sabud 2016-09-15 15:25  
Om nu Canon och Nikon på allvar blandar sig i leken med seriösa produkter som nu denna EOS M5 blir det nog lite trängre för övriga aktörer, inte minst Fujifilm.

Undrar hur AF på denna M5 skulle fungera med en EF500/4 IS II och om den skulle kunna vara ett alternativ till en APS-C DSLR.

/Stephan
JoakimOlsson 2016-09-15 16:23
Då är vi två som undrar ;)
Undrar också om den har elektronisk slutare (tyst slutare).
bach7617 2016-09-15 15:58  
Vilken spännande kamera! Underbar funktion att man kan flytta fokuspunkt på touch-screenskärmen medan man använder sökaren. En fråga bara: När man skriver EF-adapter betyder det att det är bara EF objektiv eller funkar EF-S också?
RWE 2016-09-15 17:30
Ja, det är grymt att kunna använda skärmen på det sättet, det blev min favoritfunktion som jag inte längre kan vara utan när jag köpte min Panasonic GX7 för 3 år sen, och Olympus följde efter förra året, kul att Canon också börjar med det nu, hoppas fler tar efter. Har man väl testat det så är man fast :)
Niklas Storm 2016-09-16 09:30
EF-S funkar också.
cango 2016-09-16 20:13
"och Olympus följde efter förra året, " hmmm...min e-m5 mk1 kan det också, och den kom ut 2012
RWE 2016-09-17 08:39
Då pratar vi nog om olika saker, för enligt Olympus så är E-M10 Mark II den första Olympus som har funktionen “AF targeting pad" som de kallar den. Och den kom 2015, Sen dess har Pen-F också fått funktionen. Det var en av anledningarna att jag köpte GX7 istället för EM-5, det och att video var mycket bättre, men jag tyckte att EM-5 var snyggare, men man kan inte få allt :)
PMD 2016-09-17 10:38
“AF targeting pad" innebär att man kan använda (en del av) skärmen som en styrplatta för att flytta fokuspunkten medan man tittar i sökaren.

Det är alltså inte samma sak som att använda skärmen som sökare och peta på den där man vill placera fokuspunkten.

Olympus E-M5 (mk1) har inte AF targeting pad.
Kenta 2016-09-15 17:07  
Några uppgifter om ev vädertätning?
Svar från froderberg 2016-09-15 23:42
Den är inte vädertätad.
egogus 2016-09-16 10:50  
En del klagar på batteritiden ser jag ! Men snälla nån det var väl det första man fick lära sig redan när de moderna Kamerorna blev helt elektroniska att ha FULLADDADE BATTERIER OCH ETT RESEVBATTERI MED SIG. Fördelen med denna kamera är så pass många!Så att ha ett extra batteri med , är väl inte SÅÅÅÅÅÅÅ betungande eller ??????
Grevture 2016-09-16 11:22
Ofta är de ju helt ok att byta batteri, men det finns faktiskt en lång rad situationer när en dålig battterikapacitet är rätt irriterande.

Pratade ganska nyligen med en fotograf som bytt till spegelfritt för att få ett lättare system att ha med sig under fjällvandringar. Bara för att gradvis upptäcka att han behövde ha med sig så många extra batterier för en veckas vandring att det blev nästan dubbelt så tungt som att bära med sig hans gamla DSLR (som utan problem klarade en vecka på ett enda batteri).

När du fotar något slags intensivt skeende är det lätt att knäppa iväg några hundra bilder rätt snabbt. Jag var ute på Runde i västra Norge i somras och hade med mig tre testkameror för att ta lite bilder på Lunnefåglar med dem. Två spegelfria och en spegelreflex. Jag fotade faktiskt ganska stillsamt jämfört med många andra på plats, men likafullt: Halvvägs in på kvällen dog batteriet i den första av de spegelfria, en halvtimme senare i den andra och resten av kvällen fotade jag enbart med spegelreflexkameran. Som för övrigt hade två tredjedelar av batteriet kvar när jag kom tillbaka till campingen.

Nu är ju allt relativt, man behöver ju inte byta batteri i en spegelfri ens i närheten lika ofta jämfört med hur ofta man fick byta film förr i tiden och det överlevde vi. Men batterikapacitet är trots allt en svag punkt och ett irritationsmoment med spegelfria kameror.
unoengborg 2016-09-16 11:27
Problemet är inte att bära med sig batteriet. Problemet är att veta när man ska byta. Förr i tiden när de helt elektroniska kamerorna kom var det få som ägnade sig åt video, och man fotograferade med dyr film och bildhastigheten var låg så det var inte lika vanligt att man tog två bilder för säkerhets skull så att inte någon råkade blinka. Händer det mycket framför kameran vill man inte avbryta för att byta batteri vilket gör att man byter när det uppstår någon slags paus i skeendet, inte när batteriet är slut. Det här resulterar i att man går hem med ett antal nästan tomma batterier. Att behöva ha många batterier är också irriterande på resor eftersom man kanske behöver ha med sig flera laddare för att inte behöva sitta uppe på kvällen på hotellrummet för att byta batteri i laddaren efterhand som de blir fulladdade.
bentelkalb 2016-09-16 13:27
Egon. Jag har till och med extra batteri till min spegelkamera, med batterigrepp.

Men batteritiden är fruktansvärd dålig på spegellösa, nästan ett skäm att man inte kommer upp i 300 bilder utan att ha tömt hela batteriet, , så dålig att det inte är ett alternativ. Tänk dig att du ska komponera bilscenen, du kan inte ens se i sökaren utan att den äter en massa batteri. Min kompakt är såklart spegelfri, och batteritiden är ett stort irritationsmoment. Ta några bilder, filma lite 4k, sen är det tomt. Är man ute lite längre tider utan möjlighet att ladda så är det hopplöst, även rätt jobbigt att ha med sig laddare hela tiden....

Hur som helst är det väl individuellt när man pratar fördelar. Du säger att du ser så pass många, för mig... ärligt jag ser inga fördelar alls typ.... Förstår inte alls hypen kring spegelfritt. En del pratar om att den mindre storleken är en jättefördel (fast så jäkla små är de inte), men en mindre kamera betyder även sämre balans med mina nuvarande objektiv, och en spegellös utan batterigrepp är ju inte att tänka på. En mindre kamera betyder även mindre plats för dedikerade reglage vilket för mig är något jätteviktigt.

Så, en del ser visst en massa fördelar, då tycker jag såklart de ska skaffa spegelfritt. Andra som jag, ser inga alls, mest nackdelar.... Så jag kör på med min spegel dslr och en high end kompakt när litet är absolut prio, och då är det litet på riktigt,Sony Rx 100 IV.

Jag antar att vi alla har olika behov och olika prioriteringar, då är det ju bra att det finns olika alternativ.
MikaelSB 2016-09-16 16:32
"En del klagar på batteritiden ser jag ! Men snälla nån det var väl det första man fick lära sig redan när de moderna Kamerorna blev helt elektroniska att ha FULLADDADE BATTERIER OCH ETT RESEVBATTERI MED SIG. Fördelen med denna kamera är så pass många!Så att ha ett extra batteri med , är väl inte SÅÅÅÅÅÅÅ betungande eller ??????"

Batteritiden är fortfarande dålig oavsett hur många batterier du har med dig då det handlar om kontrast mot alternativen. Min lilla D7200 har ett CIPA-värde på 1100 bilder per laddning. Mitt rekord hamnar nog på 1500 bilder, med en del bildgranskning, på ett batteri med cirka 20-25% juice kvar. Vilket lämnar med mig ett extra batteri som skulle orka lika länge än en gång.

Så, ja - CIPA-värde på ~300 bilder är förskräckligt dåligt jämfört med vad även de enklare spegelreflexkamerorna presterar. Vilket för vissa inte spelar någon roll, förstås - men bättre batteritid är fortfarande bättre batteritid.
Bengf 2016-09-17 09:02
Ja Martin nu var du ute på en testrunda, annars hade du väl inte tagit med någon spegellös kamera. Vet man att man normalt tar jätte mycket bilder vid en fotoutflykt, så tar man väl inte med en spegellös kamera, skall du cykla några mil så tar du väl inte en cykel som passar en 10 åring.

Den som inte gillar spegelösa kameror behöver så klart inte ens tänka på dom, Canon/Nikon kommer att finnas för evigt, det har varit många strider och bataljer över vilken som är bäst mellan Canon och Nikon, det har varit många synpunkter över menyer och hantering genom åren, där ena parten hävdat sina synpunkter som vara dom rätta
captocauda 2016-09-16 13:48  
Då är vi så gott som eniga här, problemen är dålig batterikapacitet, ingen vädertätning och inte 4K, allt detta kommer Canon att fixa på kommande modeller M6, M7 och M8 :D
Björkman_M 2016-09-16 14:10
Enligt den här sidan så är den vädertätad?
"To top it all off, the camera is weather-sealed, though Canon says it’s not as robust as the 5D Mark IV’s sealing"
http://www.theverge.com/circuitbreaker/2016/9/15/12914966/canon-m5-mirrorless-camera-announced-price-specs
captocauda 2016-09-16 14:17
Det låter ju bra, bara två problem kvar att fixa då :D
unoengborg 2016-09-16 20:07
Då kan de ju även passa på att stoppa in ytterligare en minneskortplats
captocauda 2016-09-17 08:59
Jajamensan, dubbla kortplatser och större batteri kommer i M6:an
mr_one 2016-09-17 02:12  
Undrar om den är tyst? Jag har Alla M kameror ingen är tyst tycker jag :(
Bengf 2016-09-17 16:02  
Talar vi här enbart om Fotoentusiaster, skall varje ny kamera endast anpassas till den mest hängivna som har Foto som livsstil, Raw-behandla 2000 bilder per vecka ( kanske i underkant )- vad skall en enklare fotograf köpa för kamera, många kanske inte tar 2000 bilder på ett år ens.

Vad gör man med så otroligt många bilder, blir det inte jobbigt att välja ut den rätta bilden, jag skulle känna mig som Gösta Ekman när han skall välja mellan Aftonbladet/Expressen, ser ni direkt att den där röda klänningen som damen har på sig inte riktigt visar rätt röd färg, eller den gröna postlådan, hur ser man direkt vad som är absolut det rätta i alla lägen.
unoengborg 2016-09-18 03:51
Kan så vara, men icke fotoentusiaster vill nog inte lägga ut 12200 för en kamera som de tar några hundra bilder med årligen. Det här lär bli en kamera för entusiaster. Så kritiken här mot den lilla batteritiden är nog inte obefogad.
martinot 2016-09-19 02:12
Bengt Fröberg:
"Talar vi här enbart om Fotoentusiaster, skall varje ny kamera endast anpassas till den mest hängivna som har Foto som livsstil, Raw-behandla 2000 bilder per vecka ( kanske i underkant )- vad skall en enklare fotograf köpa för kamera, många kanske inte tar 2000 bilder på ett år ens. "

Den här:
https://en.leica-camera.com/Photography/Leica-Sofort

(har själv beställt en i vitt)
captocauda 2016-09-18 09:24  
Bara 26 jpg-bilder innan bufferten är full vad kan det bli med raw-filer, 6-7 st, inte bra alls
Bengf 2016-09-18 11:27  
Uno Engberg.

Det fins en mängd spegellösa kameror att välja på, med också passande mindre objektiv. Det blir ändå ett feltänk här tycker jag ( inte enbart du nu )- alla dessa modeller ser inte jag som ersättnings kameror för dom stora, det är liksom meningslöst att jämföra på det sättet, även om det inte blir optimalt med att skruva på ett lite större objektiv IBLAND, så kan man vänja sig att avlasta lite annorlunda med vänsterhanden, och man kanske inte alltid drar i väg med 1500 bilder varje gång, ett extra litet batteri och man kan nå runt 600 bilder. Dom här mindre kamerorna passar inte för stora fotouppdrag, som M.A. skriver så fins dom som gillar mindre kameror, men också vad namne skriver att det behövs även större spegellösa kameror. M5-kameran kommer med säkerhet att få flera smidiga objektiv, totalvikten kan bli riktigt bra med den kameran, alla fotografer ( det fins kvinnor som fotograferar också ) har inte stora murar händer eller. Nej var kamera på sin plats ingen kamera är bäst på allt.
unoengborg 2016-09-19 13:16
Det finns fyra storlekar på kameror. De som bekvämt går ned i skjortfickan, de som bekvämt går ned i byxfickan, de som bekvämt går ned i jackfickan samt slutligen de som hänger i en rem runt halsen. Hänger de i en rem runt halsen är de ungefär lika otympliga vare sig de väger 400g eller bortåt ett kilo, eller kanske till och med mer.

I det här fallet talar vi dock om en kamera som faktiskt till och med är tyngre än Canons lättaste DSLR och som har ungefär samma storlek, så jag gissar att den oftare kommer att hänga i rem om halsen än ligga i jackfickan. Vill man ha en liten nätt kamera finns bättre alternativ än M5, i vart fall så länge man inte reda sitter på en stor Canonutrustning och vill kunna använda samma objektiv.

Den har heller inte speciellt lågt pris utan konkurrerar prismässigt snarare med kameror som Canon 80D, Nikon D7200, Pentax K3ii. De som vill slanta upp så mycket vill förmodligen även ha bra optik, och det är svårt att få fram om man samtidigt ska få små mått. Många av dess köpare kommer dessutom att vare ägare av vanlig EF eller EF-S optik. För dessa kommer M5:an nog i hög grad vara just en ersättning för en större kamera.

Kan mycket väl vara så att Canon, inom inte alltför avlägsen framtid, ersätter sina sina tresiffriga modeller och kanske så småningom även tvåsiffriga med modeller i M Serien. Detta skulle få ned utvecklings, tillverknings och service kostnader vilket skulle stärka deras konkurrenskraft på marknaden.
mr_one 2016-09-18 13:43  
Detta är första steget till framtidens modeller av Canon!
Det är ett mönster som jag känner igen av Sony, ASUS (förklaring längst ner) och många andra märken. Man tar fram en modell som inte är proffs modell man lägger in några nya funktioner och testar marknaden och lyssnar på kritiken. Så om 2-5 år så kommer det upp nya modeller med lite mera funktioner att fylla upp i arkiven, Och bli inte förvånad när EOS X mk3 kommer ut på sin 20 års jubileum 2021 november (Canon EOS-1D 2001 Nov)
Vad kan man förvänta sig av framtida modeller av Canon?.
100% säker att det är dessa saker
Segelfri
inbyggd sökare
24 b/s
8K video
50MP
Ljud val då kameran kommer att vara helt tyst så skall du kunna ladda ner valfri kamera ljud ;)
Så varför inte Nikon ljud på en Canon (kan man ta patent på ljud) ???

Förklaring av Sony och ASUS metoden.
Sony ägde 50% av AIWA under 90-00 talet och alla nya cool funktioner som dom ville ha till sina produkter så fick AIWA först sedan när all bugg och kritik var ok så fick SONY modellerna ärva det.

ASUS moderkorts tillverkaren (värdens största aktör) kör en idag sina nya saker förs på sitt andra märke först ASROCK och sedan så får ASUS samma funktioner då det är nästan 100% stabil.

Så oavsett vad ni tycker om Eos M5 så är detta bara första steget till något stort dags att säga adjö till
Spegelreflexkamera system inom 5-10 år som troligen försvinner helt.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar