Nyheter
Under torsdagen offentliggjordes årets vinnare i World Press Photo.
World Press Photo har sedan 1955 utsett de bästa nyhets- och dokumentärbilderna. Sedan tio år har de även utsett bästa insats i Digital Storytelling Contest.
Den 63:e vinnaren av World Press Photo of the Year är japanska fotografen Yasuyoshi Chiba från Agence France-Presse (AFP). Bilden, "Straight Voice", är tagen 19 juni 2019 under en demonstation i Khartoum, Sudan.
Yasuyoshi Chiba berättar för World Press Photo:
“The place was a total blackout. Then, unexpectedly, people started clapping hands in the dark. People held up mobile phones to illuminate a young man in the center. He recited a famous protest poem, an improvised one. Between his breath, everybody shouted ‘thawra’, the word revolution in Arabic. His facial expression and voice impressed me, I couldn’t stop focusing on him and captured the moment.”
Yasuyoshi Chiba är baserad i Nairobi, Kenya.
Tre andra vinnare utsågs under torsdagen. World Press Photo Story of the Year vanns av fransmannen Romain Laurendeau för ”Kho, the Genesis of a Revolt”, som skildrar arbetarklassen i Algeriet.
World Press Photo Interactive of the Year: ”Battleground PolyU” av DJ Clark på China Daily för dokumentationen av demonstrationerna i Hong Kong.
Francois Verster och Simon Wood vann World Press Photo Online Video of the Year för ”Scenes From a Dry City”, om vattenbristen i Kapstaden, Sydafrika.
Juryn har gått genom 73 996 bilder av 4 282 fotografer från 125 länder.
Se alla nominerade till World Press Photo Contest här. Se vinnarna i Digital Storytelling Contest.
13 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Vad är det som skulle vara PS över bilden? Utveckla gärna vidare om du ska slänga dig med såna uttryck.
http://www.alteredimagesbdc.org/hansen
I övrigt intressant att du tar upp Pauls tidigare vinnande bild, som också blev friad ifrån alla ev misstankar.
”REALITY:
Due to the intense colors and lighting in the photo, Hansen was accused of faking this image through the use of Photoshop. World Press Photo submitted the image files for a forsenic analysis and was able to “confirm the integrity” of Hansen’s photo, claiming they found “no evidence of significant photo manipulation or compositing.”