ANNONS
Annons
Artiklar > Söderhamns-Kuriren säger upp sina fotografer

Söderhamns-Kuriren säger upp sina fotografer

Tidningen säger sig vilja erbjuda läsarna mer kvalitet och lägger i samma veva ner sin fotoavdelning och sägger upp sina tre fotografer. Istället ska nyanställda journalister få börja fotografera.

En av de fotografer som nu hotas av uppsägning har jobbat på tidningen i 40 år och närmar sig snart de 60. Den senast anställda fotografen har arbetat i 15 år, skriver Journalisten.

Söderhamns-Kuriren är inte ensamma om att säga upp fotografer och lägga hantverket på tidningens journalister, något som kan spara mycket pengar. Men man kan undra hur det kommer att påverka tidningens bildkvalitet - trots att chefredaktör Mats Åmvall menar att beslutet om att inte ha några fotografer på tidningen är ett sätt att erbjuda läsarna en mer kvalificerad produkt.

- Vi tror att vi vinner i kvalitet om vi har medarbetare som kan mer än en sak. Min erfarenhet är att de nyutexaminerade journalisterna har ett gott bildsinne. Därför tror jag att vi kan få mer ut av de begränsade resurser vi har, säger Mats Åmvall.

Någon erbjudande till de tre fotograferna att omskola sig till reportrar finns inte.

- Vår bedömning är att de inte kan skriva den typ av kvalificerade journalistiska texter vi vill ha. Vi vill rekrytera duktiga journalister som kan ta bilder, säger Mats Åmsell.

Publicerad 2010-05-18.

33 Kommentarer

Staffan Ekengren 2010-05-18 21:42  
Jag tycker att det är bra att ni vidarerapporterar den här typen av nyheter men för trovärdighetens skull - använd inte ord som "avskeda" och "sparka" om ni inte har koll på vad de betyder.

Avsked och sparken får folk som har misskött sina jobb, gjort tjänstefel, brutit mot lagen etc.

De här fotograferna blir uppsagda, förmodligen pga arbetsbrist. Genom att använda ord som "sparkade" så gör ni fotograferna en otjänst, att de blir av med jobbet beror ju inte på att de har gjort fel i sin yrkesutövning.
bildsten 2010-05-18 21:54  
Håller med Staffan om ordvalet, men det är trist likt förb-t, vi har vant oss vid bra bilder i lokalblaskan. Några av de som skriver fotar visserligen rätt bra, men fotograferna brukar sticka ut.
Fotosidan Redaktion 2010-05-18 22:20  
Staffan, du har rätt! Nu är missen korrigerad!
Teodorian 2010-05-18 22:30  
Detta är typiska tecken i tiden på att

1) Fotografer har låg status,

2) Fotografering som yrkesutövning deprofessionaliseras,

3) Fotografier är sekundära till texter.
pettisson 2010-05-18 23:33  
Spela roll om ordvalet. Budskapet går fram i alla ord. Uppsagd, avskedad, sparkad i slutändan så har dom inga jobb kvar och det var det viktiga här. Och det är väldigt tråkigt för dem!!!
froderberg 2010-05-19 00:35  
Märkligt nog anses fotografer aldrig kompetenta nog att börja skriva, trots lång journalistisk erfarenhet.
Däremot anses reportrar alltid kunna fotografera tillräckligt bra.
Detta är om något ett bevis för att texten anses viktigare än bilden.

Det bör också påpekas att såväl reportrar som fotografer och redigerare är journalister.
ekfeldt 2010-05-19 06:38  
De säger att de vinner i kvalitet.
Redan där tappade de mitt förtroende.
Kvalitet uppnår man genom att låta de som är bra på sina saker, göra dem.
Rätt/Ärlig kommentar hade varit: -Vi har så sjuk ekonomipolitik på vår tidning så vi har inte råd att göra annorlunda.
Behåll fotograferna eller var ärliga så slipper ni att folk funderar på att bojkotta er helt.
lamotte 2010-05-19 08:09  
Ja, mycket märkligt att fotografer aldrig anses kunna börja skriva. Däremot kan man publicera vad skit som helst i bildväg som en reporter har tagit.

Givet är att de tappar i bildjournalistisk kvalite och även om de nyutexaminerade reportrarna är bättre på att fota än de gamla rävarna så blir det aldrig så bra som om en riktigt fotograf sköter plåtandet.
fredrikbjorkman 2010-05-19 08:15  
En reporter är trubbig - hen förstår inte bild.
En fotograf är trubbig - hen förstår inte journalistik.
En journalist är en person som kan spegla verkligheten i text och bild.
Tomasz 2010-05-19 08:29  
I förlängningen kan man ju låta dessa nyanställda göra ännu fler saker. En kan vara chefredaktör, en annan kan dela ut tidningen, osv.
Problemet är att kvaliteten blir lidande när en person ska hinna med allt som tidigare skötts av flera personer. Blir texterna bättre om man ska hinna ta bilder också? Blir bilderna bättre?
Calle Camp 2010-05-19 09:23  
Idag är det alldeles för lätt att fotografera.
Det här är nog bara början, tyvärr.
aolsson 2010-05-19 09:28  
Det är väl inte ovanligt att den skrivande reportern "knäpper några kort".

Så är det i vår lokaltidning (Smålänningen). De fasta fotograferna hinner inte vara med överallt i bygden och ofta krävs det inte så mycket av bilderna "kyrkliga syföreningens årsmöte" och liknande).

Däremot märks det en stor och tydlig kvalitetsskillnad på bilderna som de "riktiga" fotograferna tar. En helt annan kreativitet i komposition och genomgående bättre hantverk. Här har man tagit vara på detta genom att med jämna mellanrum komma med en bilaga där man profilerar tidningens duktiga fotografer.

Jag tror att den tidning som utarmar bilden som i Söderhamn kommer att förlora kraftigt på det i längden.
mika putro 2010-05-19 09:47  
Jag har jobbat som frelansfotograf i Finland i 38 år nu , och träffat på så många dåliga skribenter och journalister. I synnerhet dom unga tycks inte ha nogon allmänutbillnung alls. Och att missförstå är ochså ganska vanligt. Jag har i flera tillfällen varit tvungen att korrigera eller förklara vad som försegår. Fotograferna har ofta mer tid att tänka och se så därför är dom bra på bilder.Är det samma med tex glasblåsare och designaren, skall den ena av dem bort?
Fy F...
Urr 2010-05-19 09:57  
Det är arrogant mot fotograferna. Förakt mot den utbildning för yrket och den långa erfarenhet fotograferna äger. Beslutsfattarna vet inte hur man gör en kvalitetstidning eller så bryr de sig inte. Oavsett vilket så borde de bytas ut.

Jag har själv läst på en mediautblidning, jobbat på tidning, skrivit, fotograferat och redigerat. Min erfarenhet är att det ofta blir så att det ena ( ofta bilderna) blir lidande p g a att man försöker göra det andra. Med kameran i ena handen, anteckningsblocket i den andra handen är det inte lätt att lyckas med helheten. Undantag finns, med simultankapacitet utöver det vanliga - men här snackar vi ju dessutom den mest krävande av all journalistik, nämligen dagstidningsjournalistik.
The Mike 2010-05-19 10:12  
Kurren... ortens lokala snackis och hatobjekt sen så länge jag kan påminna mig... faktum är dock att den gått & går knackigt och för varje besparing som görs så går den ännu sämre... inkompetensen här har alltid legat i chefsleden... inkompetenta nollor som aldrig lyckats bygga upp en trivsam arbetsmiljö där deras anställda kunnat blomstra, något som faktiskt skulle kunnat lyft tidningen.... kolla bara på hemsidan.... www.helahalsingland.se ... det är världens i särklass sämsta hemsida.... den är så oorganiserad och tungladdad trots 19Mbit att ingen orkar vistas där och fick ni reda på vad den kostat att ta fram skulle ni inte kunna bestämma er om ni skulle skratta eller gråta.
Magnus Lindberg 2010-05-19 11:47  
Jag förstår inte varför fotosidan väljer att publicera denna tråkiga nyhet.
Hur tror ni att de uppsagda fotograferna skulle reagera om de såg att fotosidan valt att publicera detta. Finns det inte roliga artiklar att ta upp Jessica?
Välj istället att skildra fotografins olika skepnader och inte att hänga ut folk i denna lågkonjunktur som nu råder.
Att söderhamns kuriren tar upp detta må väl vara hänt då de skildrar verkligheten i den tidskriften som ju är en tidskrifts syfte.

Att peka ut dessa fotografer på denna sida är inget snyggt enligt mig.
Idahspark 2010-05-19 13:10  
Jag tycker det är bra att en sådan nyhet publiceras här. Väcker ju diskussioner kring fotots betydelse i tidningsvärlden. Eller finns det någon regel för att Fotosidan bara ska publiciera behagliga nyheter och skojfriska tilltag? I så fall borde kanske alla bilder som läggs upp på sidan vara bekymmerslösa och bara framkalla behagliga känslor? Men vad vet jag, jag är ju bara amatör. Överhuvudtaget slås jag av varje gång jag läser kommentarer här bland nyheterna att många finner det som sitt kall att syna ner på artiklar och ordval. Tråkigt på en annars bra sida.
lofling 2010-05-19 14:52  
Jag har sett alltför många skrivande journalister fotografera med en enkel systemkamera och pop-up blixt. Det blir aldrig speciellt bra. Mycket sämre än om fotograferna skulle skriva texten, hävdar jag. Hur svårt kan det vara att skriva en text?
Christoffer Wallstenius 2010-05-19 15:59  
Magnus Lindberg: Förstår jag dig rätt som uppfattar det som du har skrivit som att du anser att fotograferna "hängs ut"? På vilket sätt "hängs dem ut"? Det är väl snarare tidningen, Söderhamns-Kuriren, som "hängs ut" med sitt ogenomtänkta, korkade, och, för de inblandade fotograferna, kränkande beslut.

Att fotosidan enbart skulle publicera annat än "roliga" nyheter tycker jag är rena dumheter. Jag läser t.ex. inte tidningen Journalisten, så hade inte fotosidan skrivit om detta så hade jag missat det, och det hade varit synd eftersom det är, hur tragiskt det än är, en intressant nyhet. Och nej, det är inte intressant på grund av något "frossande" i fotografernas olycka, som jag tycker mig kunna skönja i din kommentar, utan det är intressant för att det är intressant att hålla sig ajour med samhällsutvecklingen i stort, och det här är en liten del av det.

Som svar på din direkta fråga (jag uppfattar det som en fråga, möjligen retorisk, trots avsaknad av frågetecken), "Hur tror ni att de uppsagda fotograferna skulle reagera om de såg att fotosidan valt att publicera detta.": Jag tror att de föredrar att så många som möjligt får reda på ledningens idioti. Jag tror dessutom att de i kan se fotosidan som ett synnerligen lämpligt ställe, eftersom defacto många fotografer surfar här dagligen.
Fotosidan Redaktion 2010-05-19 17:37  
Magnus!

Jag vill att Fotosidan ska vara en plats för nyheter som rör fotografi, detta är för mig i högsta grad en sådan nyhet. Det är hemskt att allt fler tidningar väljer att skära ned på sina bildredaktioner och inte arbetar aktivt för att lyfta fram fotografin mer. Det här handlar inte peka ut några enskilda fotografer - det handlar om att lyfta fram en nyhet som tyvärr visar på en tråkig trend. Jag vill bara uppmuntra fotografer till att ta ett steg framåt och visa att bilden är viktig och att det är ett hantverk tillägnat fotografer.
Fotosidan Redaktion 2010-05-19 17:39  
Jonas B och Christoffer, tack för eran respons!
Magnus Lindberg 2010-05-19 18:12  
Ja jag får väl ta och be om ursäkt för mitt gnäll då.
Fotosidan Redaktion 2010-05-19 18:37  
Magnus, det behöver du inte göra :-) Jag ville bara att du skulle förstå bakgrunden till varför jag skriver om "tråkiga" nyheter som denna och att jag absolut inte menar något illa mot någon!
Idahspark 2010-05-19 20:08  
Magnus: Egentligen bygger ju din kommentar på sympati för de drabbade och det är ju en fin sak att känna:) Kvarstår gör dock det faktum att fotosidan, som Jessica skriver ska presentera nyheter inom foto av alla de slag.
Benganbus 2010-05-19 20:23  
Det är det här som kallas att vara kostnadseffektiv!
Å vad tror ni Chefredaktören måste säga? ;)
Nåja, de flesta höll jag på att säga, men många genomskådar säkert det här, man vill såklart att "piloten skall både flyga, servera och städa ur flyplanet".

Det blir billigast för företaget då!
Och lever man i en konkurensutsatt verksamhet, så måste man ju hitta på nå't...
Och jag tror också att det är enklare = billigare, att anställa unga journalister och ge dom en kamera! ;)

Men jag tror också att kvaliten minskar... både på det skrivna och i bilder...
Eller för att tala i klartext, det har jag märkt!
/Bengan
Chasid 2010-05-19 20:43  
Det är tragiskt att en skicklig yrkeskår är på väg att försvinna men i dessa tider med stora nedgångar i annonsintäkterna och kraftigt minskade prenumerationer samtidigt som ett stort antal hobbyfotografer och frilansare säljer sina bilder billigt via byråer (dock ej alla) så är det tyvärr inte så oväntat...
www.fotosidan.se/blogs/chasid/31368.htm">Har pressfotografer en framtid på landets dagstidningar?

NPA 2010-05-19 22:32  
Undrar om någon orkat ta sig hela vägen ner till min kommentar? Arbetar som frilans på heltid med fotografi som det primära, men text som det sekundära. Jobbar med många magasin inom fackpress och det råder inget tvivel om att man måste kunna både fotografer och skriva. En fördel tycker jag. Är enklare att själv gestalta det man skriver och känner när man gör ett jobb. Trist för fotograferna såklart, men det är också en ganska gammalmodig och fyrkantig sfär av gubbar som crimpar sig fast vid sitt yrke. Tiderna förändras, så är det bara.
Mattsen 2010-05-20 11:07  
Time changes?
Visst är det så.
Men få kan ta bilder även med den bästa kamera.

För mig som mottagare av nyheter, reportage etc så är HELHETEN viktig.
Och helheten består av både text (ljud) och foto, still eller rörligt.
Och helt klart, så är det jag ser, det som lockar, det som är grädden på moset, pricken över I:et osv.
En bild säger mer än tusen ord. Ett slitet uttryck men ack så sant.
Det jag läser (eller hör) ger en bakgrund eller en vidareutveckling av det jag tar del av men det är det jag SER som fångar och så gott som alltid ger ett bestående intryck.
Att finna "duktiga journalister som kan ta bilder" kan säkert gå men det blir nog inte lätt. Snarare borde de satsa på att söka "duktiga fotografer med grundkunskaper i journalistik".
Som läsare av media på webben är jag rejält besviken på de dåliga bilderna. De är dessutom ofta små och suddiga (bara det säger ju en hel del om hur fel de prioriterar). Faktum är att jag ofta kikar in på de Norska! nättidningarna numera för där får jag det jag är ute efter - bildupplevelser.
Kika in på tex VG.NO och DAGBALDET.NO så förstår ni vad jag menar.
Detta borde Mats Åmsell och alla övriga chefredaktörer göra. Sverige ligger långt efter här. Expr. & Aftonb. är sämst i klassen. SVD är dock skaplig.
falubilder.se 2010-05-20 11:29  
Har många gånger funderat på detta fenomen att en tidning ofta skickar två personer för att göra ett enkelt repotage. En som skriver och en som tar ett par bilder. Förmodligen något gammalt "skrå" tänkande har jag trott.

Vid många tillfällen måste resultatet bli bättre om en av de utsända gör båda sakerna.

Skildras en händelse i ord bör bilden förstärka skilddringen. Ett sådant resultat borde bli säkrare om en person gör båda sakerna.

Inte ens "Sotar skrået" har i dag monopol på att sota. Det får vi villägare göra själva efter en kort kurs!
lindstromfoto 2010-05-20 12:43  
Alla kan fotografera, alla kan skriva, alla kan snickra och så vidare, idag köper man något och sen är man det man köpt, köp en racerbil så är du racerförare, köp en penna så är du författare, köp en golfklubba så är du golfproffs.

Men i få fall är materialiseringen så tydlig som inom fotograferingen, jag är yrkesverksam reklamfotograf sedan 25 år tillbaka och har sett det mesta komma och gå, på de senaste fem åren har jag oräkneliga gånger fått frågan, "du som är proffs, vilken kamera ska jag köpa?", men aldrig har jag fått frågan "du som är proffs, hur tar jag bättre bilder?"

Köp en kamera, bli fotograf i samma ögonblick du sätter i batteriet, ta 1500 bilder på samma sak och säkert kan du använda någon av bilderna.

Yrket fotograf innebär en förmåga att kommunicera visuellt,det är inte bara rikta kameran och stjäla ett ögonblick.

Nej, nu ska jag köpa lite kastruller och bli kock istället.

Mikael
Splanky 2010-05-20 16:25  
Att ta en hyfsad bild till en text med en bra kamera går att göra av i stort sett vem som helst även om det inte blir 100%. Ja, så är det...
Att skriva en text till en bild, är mycket svårt om du inte har en journalistisk bakgrund med det svenska språkets grammatiska och dynamiska svängningar väl inlärda, -ja, naturligtvis finns det naturbegåvningar också.

Så...för att sticka ut hakan tror jag det är svårare att lära en fotograf skriva bra, än att be en journalist börja plåta till sina texter. Nu generaliserar jag stort, men andemeningen är densamme.

Annars hade troligen scenariet varit tvärtom, och det hör vi ju aldrig.
Det går att göra en artikel utan bild, med enbart en bra säljande rubrik.
Bara en bild utan text, blir lite värre.

Kanske det är en del av förklaringen.
Nu är jag övertygad om att kvalitetsinriktade tidningar eller magasin ser till att ha riktiga fotografer anställda. Och journalister som skriver.
Lite av problemet är det precis som med att sälja bilder, med ett pris du satt för att du vet ditt värde.
Men den allmäna kunden ser ingen skillnad på ditt foto eller massproducerade affischer... som säljs på kiviks marknad.
Gäller naturligtvis inte rätt av, men lite är det nog så.
angu1973 2010-05-20 20:03  
Tråkigt det som sker, men att höja priset på tidningen och behålla fotograferna är det nog inte många som ställer upp på... Vill man ha bra fotografier så får man nog vända sig till månadstidningar som kostar lite mer är en "daglig anslagstavla med skvaller",. För det är väl vad en dagstidning är. För i min mening så är ju journalisterna inga höjdare på att skriva heller, så det handlar bara om senaste skvallret (okej då, nyheterna).

/ AG
FotoHolm 2010-05-27 09:03  
Okej, då måste det bli så här!

På Eskilstuna-Kuriren har vi "omskolat" en fotograf att även skriva. Han tar cirka två jobb om dagen medan vi fotografer tar fyra-sex jobb var.

Om man på Söderhamns-Kuriren säger upp tre fotografer för att ersätta med nyutexaminerade journalister så måste det betyda att för varje fotgraf man säger upp borde man säga upp minst TVÅ reportrar på tidningen!

Blev det konstigt? Låt oss säga att tre fotografer gör 16 jobb tillsammans. Åtta reportrar gör två jobb var (vissa reportrar gör mer än två jobb om dagen, men alla är det inte bild till). För att utföra dessa 16 jobb behövs alltså 11 personer. Säger man upp fotograferna och reportrar får man räkna med att varje "ny journalist" gör två jobb om dagen (bild och text), det vill säga, man behöver åtta "nya journalister"! Ut med tre fotografer och åtta reportrar!

Dessutom kräver det att resterande reportrar på tidningen "har gott bildsinne"! Har de det? Knappast! Det kan jag säga på rak arm, det finns inte en chans.

Så hur i hela friden ska man erbjuda bättre kvalité genom att säga upp fotograferna!?

Avslutningsvis kan jag skriva att vår fotograf som börjat skriva gör ett mycket bra jobb, hans texter är lätt jämförbara med flera reportrars texter på tidningen. Vad vinner vi på detta undrar ni? Jo, vi andra fotografer har självklart fått ännu mera jobb! För inte sa man upp reportrar i samma proportion för att man minskade ner fotobemanningen på tidningen med en och en halv tjänst?!

Nu har en "gnällig" fotograf fått säga sitt. Bättre kvalité på tidningen genom att säga upp fotografer är det löjligaste jag någonsin hört!

// Niklas Holm, fotograf på Eskilstuna-Kuriren, än så länge...
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar