Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Merläsning
Uppsats: AI kan förändra vår syn på bildkonst
AI
Linda Spång studerar på Fotoskolan STHLM och är inne på sin sista termin och där ingår det att skriva en uppsats. Linda uppsats handlar om hur AI kan förändra vår syn på bildkonst. Linda Spång har bland annat intervjuat konstnärinnan Annika Nordenskiöld och grafiska formgivaren David Kendall om deras arbete med AI.
Läs mer...
1
14 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Men i ett professionellt arbetsflöde har för mig film bara begränsande och fördyrande effekter.
Film har en viss konstnärlig känsla, men annars är det för mig enbart primitivt.
Allt som jag kunde göra på film kan jag göra snabbare enklare och bättre digitalt.
Skulle vara kul att veta vilka yrkesfotografer som ¨går tlllbaka¨ ??
Mina kunder skulle aldrig acceptera den försämrade kontrollen, lägre kvaliteten, det högre priset och den längre leveranstiden som film innebär....
Mvh.
/Janne
Heldigital sedan -96!
Får man det bara att funka med arbetsflödet så tycker jag det verkar skitkul. Men jag får lite ångest när jag tänker på hela kedjan, från första polaroiden till att lämna iväg filmerna på framkallning och sedan hitta någon som fortfarande vet hur man scannar ett dia. Sedan sitta och photoshoppa dammkorn...
Fast det sista gör vi ju iof fortfarande även om det nu kommer från sensorn ;-)
Som bildköpare är jag dock inte så sugen på att gå tillbaka till ljusbordet igen när jag skall välja bilder.
/ Kalle
/B
Jag ser min D3 som ett verktyg och föredrar att fota personliga bilder med min analoga kompaktkamera som just nu är laddad med Portra 400VC.
Janne- "Allt som jag kunde göra på film kan jag göra snabbare enklare och bättre digitalt."
Det är ju stor skillnad mellan film och digitalt. För det första lägger ljuset sig inte alls lika väl inom den digitala fotografin. Speciellt i starkt motljus. Händer att det blir "pixelerat". Händer att dom digitala bilderna "fräter" ut ljuset. Som man senare måste fixa i PS.
Sen när det gäller att fotografera analogt har man större bildyta om man tar bilder i mellan- och storformat.
Visst, vi har ju skapat bakstycken som funkar för mellanformat och det är inte så vanligt med storformat förutom för arkitekturfotograferna.
Jag tror varför många ungdomar vill tillbaka, är också känslan av att fotografera analogt är helt annorlunda till digitalt. Att ha några rullar på sig (som kostar förjävligt mycket nu för tiden) och faktiskt tänka till lite i sina bilder eftersom retuschering är inte lika fri påverkar ens sätt att uttrycka sig och jobba fram till en bild.
Och ja, det är många som använder det till det "konstnärliga" bruket. Det har ju blivit en trend bland speciellt Söderungarna i Stockholm att efterlikna en analog stil i deras fest bilder.
Jag har verkligen inget emot digitalt, mer yta att jobba med, inte lika dyrt, mer bilder som kan slösas, skarpare i dom flesta fallen, ibland lite för skarpt men jag tror att detta är några "pros and cons" till varför unga fotografer vill börja med analogt.
Själv känner jag många som väljer att fotografera analogt och digitalt. Men använder helst det analoga först och om det skiter sig använder dom det digitala.
"Come back" tycker jag antyder att något återtar ledningen eller blir lika stort som tidigare.
Jag märker det på alla som vill framkalla ,och då även dia.
Att det digitala finns hindrar inte att även analog fotografering finns.När det digitala kom så var det köparna av bilder som styrde. Att kunna leverara bilder snabbt blev ett "måste". Så är det även idag, men många av dom yrkesfotografer som jag känner ser det inte som ett hinder att arbeta med analog film.
Att enbart kalla analog fotografering , "något konstnärligt" är lite missvisande enligt mig.
Visst kan proffsen skanna. Det kan amatörer också nuförtiden.
Jag är nyfiken hur många proffs som skannar sina dior i en trummskanner (prisklas 1 000 000 kr) idag. De var knappt några för 10-15 år sedan. Tror inte det finns någon idag heller.
Det lämnades till företag som sysslade uteslutande med detta. Risken var också stor att diorna fick skador efter det.