Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Merläsning
Malmö Gatufotoutställning 27-29 september
Utställning
Årets stora Gatufoto-utställning i Malmö. Åtta fotografer kommer att visa sina bilder inom gatu- och urbanfotografi. Det kommer även att finnas en ”tvättlinesektion”, som är en enklare utställningsform. Där fotografer helt enkelt hänger upp några bilder var. Här kommer ytterligare 12 fotografer medverka.
Läs mer...
Ny kurs: Så här blir du blir nöjd med din utskrift
Fotosidan Akademi
Vill du göra utskrifter av dina bilder, men är osäker på processen? Vår tekniska redaktör Sara Arnald har tagit fram en kurs för dig som vill bli nöjd med dina utskrifter. Är bilden stor nog, håller den i kvalitet och hur ska den behandlas och exporteras för att bli så bra som möjligt som print? Den här kursen ger dig den kunskap du behöver för att på bästa sätt förbereda dina bilder för utskrift hemma på din skrivare, hos ett fotolabb eller hos ett professionellt fotolabb och tryckeri som Crimson. Kursen är ett samarbete med Crimson men gratis och det finns inga inlämningsuppgifter. Det är bara att förkovra dig!
Läs mer...
24 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Det är helt uppenbart att vi måste reglera, förbjuda och kontrollera alla intryck och avtryck som sker under t.ex. en konsert med en populär artist. Detta är för allas njutning och frihet!
MEN! Jag är ju inte korkad. Att påstå, som Anders Östberg, att det hela är kontraproduktivt för artisten/gruppen, känns inte genomtänkt. I allt större utsträckning läser vi bloggar och tar del av vad "helt vanliga människor" har att säga. Dagspressen, kvällspressen och den "vanliga journalistiken" är idag inte lika viktigt, kanske då främst för den yngre generationen. Och det är just dessa som är målgruppen för mainstream musiken idag. Att då som artist veta att man samma kväll eller dagen efter en konsert har tusentals bloggare med egenhändigt tagna bilder, som ofta räcker gott, vilt publicerandes positiva saker om konserten. För det blir ju sällan särskilt nyanserad journalistik från en konsert där man som femtonåring och stor anhängare till en artist/grupp varit på besök. Man vill ju inte såga det man älskar, eller.
Ålen.
Hade det aldrig varit för media hade nog inte fröken Spears blivit den hon är.
Tråkigt att samhället inte längre vill ha någon kvalitét på bilderna.
Men vi fotografer är en utrotningshotad art. Tråkigt.
Det journalistiska och allmänintressanta perspektiven är inget som man tänker på ur arrangörernas sida, förutom att de naturligtvis ser möjligheter till pengar, pengar, pengar.
Men att reglera det fotojournalistiska perspektivet är ur min farhåga den första vägen mot mediakontroll och försök till att manipulera journalistisk frihet. Snart kommer väl regler för hur journalisterna får rapportera och kanske till och med recensera liknande händelser, och att alla publicerade artiklar, bild som text - ägs av arrangörerna.
Med andra ord - ett första steg mot att förbjuda yttrandefrihet och opartisk journalistik.
Etiskt och trovärdighetsmässigt ett självmord på lång sikt. Jag mår illa!
när det gäller reglerna i övrigt så är jag tveksam till det hela, på ett sätt är det ju upp till artisten att välja regler samtidigt som det är upp till fotograferna att bojkotta.
För min del handlar det inte om konkurrensen, utan att det oftast blir bättre bilder längre in i spelningen och att man vill ha olika perspektiv. Arrangörerna förbjuder en från att fota från publiken, men när väl BANDEN ser de bilder som man ibland ändå tar blir de glada över variationen. Så för vem finns reglerna?
Och notera nu, det handlar om mindre band, på mindre arenor. Sånt man fotar för att man gillar musiken och vill hjälpa artisterna.
Det blir lite lustigt när man hör från fotografhåll om att det är de elaka pengarnas fel detta. Att man bara vill tjäna mer och mer. Men skulle en tidning, hemska tanke, publicera en fotografs bild utan lov. Ja då jäklar blir det ramaskri om samma pengar. Fast då är det minsann fotografen som ska kunna ta ut ockerpriser. ;-)
Det är upp till tidningen/fotografen att gå med på ett avtal eller ej.
Klart det handlar om pengar. Någonting annat är naivt att tro.
Som fotograf är det självklart frusterande att ha strikta ramar eller tidspress. Att publiken plåtar är en sak för artisten/skivbolaget att sköta, men vem vet, de kanske inte har någonting emot det. Måhända oskarpa bilder i bloggar världen över ger mer genomslag med ökad skivförsäljning än vad vi kan föreställa oss.
Hade jag ägt en tidning hade jag sagt, ja men visst då publicerar vi inte några bilder från konseren alls. Och sen hade ja skrivit en artikel som nyttjade lite roliga antydningar och ordvrängeri som fick de att framstå som att jornalister var förbjudna att skriva om konseren. Den skulle inte innehålla en enda osanning, bara kreativt ordvrängeri och antydning. De är nog tur att ja inte äger en tidning...då den med största sannolikhet skulle gå omkull efter nån vecka...men ja skulle ha kul!
Jag fotograferar strax under 100 konserter ett normalt år som ackrediterad fotograf och har alltså erfarenhet av de normala reglerna och känner att jag kan förstå dem även om det - som nån annan skrev - är tråkigt att inte få livebilder på svettiga artister i full fart. Reglerna som finns är enkla att förstå: 1. Bara tre låtar får fotas från diket av den enkla anledningen att artisten då kan fokusera litet extra på fotograferna plus att du är ivägen för de betalande i publiken längst fram 2. Systemkameror är förbjudna för icke ackrediterade dels för att endast "seriösa" fotografer med en faktisk uppdragsgivare skall få störa med stor kamera, det är också en säkerhetsaspekt med folk med stora tunga kameror mitt i en tät publik 3. Anledningen till att man inte förbjuder mobiler och kompaktkameror är rent logistiskt, det skulle inte fungera att alla skulle lämna ifrån sig mobilerna vid ingången..... mobilbilder från konserter har i 99% av fallen alldeles för dålig kvalitet för att kunna säljas/publiceras.
Att se orimliga fotovillkor vid privata tillställningar ( vilket en konsert faktiskt är) som ett hot mot yttrandefriheten.... nja inte riktigt va ?
Ljuset är ofta BÄTTRE lämpat för foto längre in i konserterna, få ljussättare tar hänsyn till fotograferna och det är rent lotteri vad du får.
I Göteborg, på medelstora spelningar, så är det aldrig eller sällan någon i publiken som hindras från att ta med sig sin systemkamera in. Med en modern och bättre kompaktkamera kan du dessutom filma i HD-upplösning och riktigt bra ljud (förutsatt att du vet vad du pysslar med). Det håller på att kollapsa. Förr eller senare måste någon sida ge upp.
Och hur bra publicitet är en liten bild i lokalpressen för ett band? GP har iallafall gett upp och publicerar sen flera år tillbaka oftast bara en recension, utan bild. Landets näst största dagstidning.
Vi ska inte glömma att det har blivit bättre. På många festivaler iår, wayoutwest, emmaboda osv inte hade några systemkameraförbud öht.