Annons
Artiklar > De vann årets Dokfotosalong

De vann årets Dokfotosalong

Eleonor Johansson, Krister Hägglund och Eija Hetekivi är årets vinnare.

Juryn har funderat klart och publikens röster är räknade. Eleonor Johansson, Krister Hägglund och Eija Hetekivi är årets pristagare i Arbetets museums Dokfotosalong i Norrköping. 

I år är det sjunde året i rad Arbetets museum uppmärksammar dokumentärt fotografi i Dokfotosalongen som är öppen både för professionella och oetablerade fotografer

Årets tema, "Osynligt arbete", valdes ut bland förslag från museets besökare. I år ställde 35 fotografer från Skellefteå till Kivik ut sammanlagt 110 bilder i salongen.

Vi är så glada för alla fotografer som ställer ut hos oss och tillsammans skapar Dokfotosalongen. Det är också väldigt roligt att kunna lyfta fram några fotografer lite extra med våra fotostipendier i salongen. Men alla berättelser i salongen är viktiga på sitt sätt och helheten blir alltid tankeväckande och berörande”, säger Johanna Haverlind, juryns ordförande och utställningschef på Arbetets museum i ett pressmeddelande.

Dokfotosalongen visas till och med 14 januari 2024 på Arbetets museum.

Årets stipendiater:

Publikens pris för bästa bild: Anna-Lisa hässjar hö av Eleonor Johansson

Över 400 besökare röstade på sin favoritbild på plats i Dokfotosalongen i år. Bland de 110 bilderna i salongen var det en som tog täten, med en enda rösts marginal: Anna-Lisa hässjar hö av Eleonor Johansson. Bilden är en del i en bildserie som fotografen beskriver såhär:

Sedan mamman dog 1986 har Anna-Lisa bott ensam på sin gård vid vägs ände. Hon har rått om sina kor, får, katter och hönor. Hon tycker att allt har blivit så märkvärdigt nuförtiden, själv har hon aldrig haft TV eller internet, men hon vet hur man hässjar hö, brötar lin och slår med lie. ’Om di lever nära naturen då får di se, det är inte tal om att vetenskapen säger si och så, utan naturen den har sitt eget. Alltihop har sin mening, så därför är jag liksom rädd om det som lever ikring mig.’”

Foto: Eleonor Johansson

Juryns pris för bästa bild: En dag på jobbet jobbet (måndag, tisdag, onsdag torsdag, fredag) av Krister Hägglund

Juryns motivering lyder: ”Med glimten i ögat berättar Krister Hägglund om det vardagliga och pågående osynliga arbetet. Betraktaren upplever att bilderna är tagna som i förbifarten, men fotografen har med träffsäker humor och värme lyckats fånga alla intressanta detaljer i miljöerna. Bilderna är dessutom välkomponerade och igenkänningsfaktorn hög kring det man kanske inte så gärna visar upp (på jobbet).

Foto: Krister Hägglund

Juryns pris för bästa bild utifrån temat ”osynligt arbete”: Harriet, Hamza, Huong, Hanneli, Hajar av Eija Hetekivi

Juryns motivering lyder: ”Eija Hetekivi lyfter på ett underfundigt sätt fram slitet bakom ett arbete som sällan uppmärksammas i vardagen. Serien är originellt presenterad och lyser av såväl humor som ett stråk av allvar. Bilderna personifierar människan bakom moppen. Detta är en fin hyllning till alla trappstädare och alla andra som sliter hårt på jobbet.

Foto: Eija Hetekivi

EIja Hetekivi, har avstått att ta emot priset och hon förklarar det närmare i ett inlägg på Instagram. "Det respekterar vi förstås, och vi är glada att bilderna får hänga kvar i utställningen även om priset inte delas ut", säger Johanna Haverlind på Arbetets Museum.



Publicerad 2023-12-06.

2 Kommentarer

Benganbus 2023-12-06 16:16  
Jag såg Eleonor Johanssons bilder i Kilalogen på Delsbo Forngård i somras och även nu i Norrköping! Eleonor är en spännande och intressant fotograf!
mats lindfors 2023-12-09 16:26  
Bra tänk av EIja Hetekivi, som vägrade att ta emot priset. Hon förklarar varför på sitt Insta.
ANNONS

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar