Annons
X. Oanvända vyer > Nyheter > Årets bästa reklambild korad

Årets bästa reklambild korad

Nu har Resumé valt årets bästa reklambild - "Inside out" av fotografen Gösta Reiland. Inför kampanjbilden ställde sig Skoda frågan: hur visar man en bil från sin bästa sida, när den har två?

Lösningen blev en bil byggt ut och in. Kampanjbilden Inside out vann sedan brons i Månadens print - och har nu alltså kammat hem titeln som "Årets bästa reklambild" av tidningen Resumé. Tävlingen anordnas i samarbete med bildbyrån Scanpix.

Syftet med bilden var att visa att bilen var välutrustad redan från början. Tanken bakom bilden var att ge den en "garage-känsla". Gösta Reiland fotograferade och filmade kampanjen - i ett samarbete mellan byrån DDB i Stockholm och Skoda.

Såhär förklarar Lennart Claesson, VD på DDB, begreppet kring Inside out:
- Skodas bilar är välutrustade och fina på insidan också, men Skoda har lite svårt att få in folk i dem, så då tänkte vi "hur fanken löser vi problemet?" Det var då vi kom på idén att vända bilen ut och in. Men var det görbart? Vi klurade lite och kollade med några customkillar om detta över huvud taget var möjligt, vilket det visade sig vara. Några veckor senare hade vi en helt omgjord bil.

Motivering Årets reklambild:
"Vinnaren av Årets reklambild utgår från den inre skönheten. Utifrån övertygelsen om att insidan är lika vacker som utsidan ställer sig denna kampanj utanför ramarna kring hur bilreklam ska se ut. En fläckfri bild med sällan skådad detaljrikedom gör att något så metalliskt som en bil framstår som rena konstverket".

Publicerad 2009-12-04.

1 Kommentarer

tonynot 2009-12-05 00:29  
Och här är reklamfilmen, som Gösta också filmade.
http://www.youtube.com/watch?v=zRim2go9Q-U
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar