Näringsliv
Fotosidans systerverksamhet Imagedesk har levererat en ny plattform åt bildbyrån Maskot. "Att ge alla bilder svenska sökord är svårare än man kan tro" berättar David Elmfeldt som utvecklat plattformen.
Maskot är störst i Sverige på royaltyfria bilder som används av kreatörer och formgivare inom reklam, marknadsföring och kommunikation. Maskots säljer bilder från svenska fotografer och förmedlar bilder till utländska bildbyråer.
– När bilderna importeras till bildbanken är de försedda med sökord enligt Gettys standard. Vi har byggt en process som först översätter orden till svenska och sedan genereras ytterligare svenska sökord utifrån en synonymordlista. Det var lite klurigt att få till hela det här flödet och logiken i det, berättar David Elmfeldt som driver både Imagedesk.se och Fotosidan.se.
Synonym-funktionen är även tillgänglig för andra Imagedesk-kunder som på ett enkelt sätt vill öka möjligheten att få sökträffar på sina bilder.
Den nya plattformen ger även Maskot andra fördelar.
– Hela systemet är snabbare och stabilare än vår tidigare lösning. Vi har också fått ett mer logiskt arbetsflöde som spar tid. För fotograferna har det blivit smidigare att ladda upp bilder, berättar Per Levander och Mattias Drotte som driver bildbyrån Maskot.
Bli först att kommentera
Logga in för att kommentera