Näringsliv
Bildbyråernas glanstid är över. För att klara de tuffare tiderna har bildbyrån Johnér gjort om sina betalningsmodeller radikalt. En annan stor svensk bildbyrå hotas nu av konkurs.
Fram till början av 2000-talet kunde bildbyråer leva gott på sälja enstaka bilder. Sen kom nya tjänster som förändrade bildbyråvärlden. Först kom bilder på CD eller DVD som var fria att använda. Därefter växte de webbaserade byråerna upp med bilder till låga priser.
De stora etablerade byråerna försökte möte detta med kvalitetsbilder och bildredaktörer som hjälpte till med urvalet, men den kampen ser ut att vara svår att vinna.
Isländska Nordic Photos köpte upp flera kända bildbyråer som Greatshots, Mira och Tiofoto i början av 2000-talet . Det svenska dotterbolaget IMS Bildbyrå AB begärdes i konkurs redan förra året. Nu har två fotografer begärt företaget i konkurs igen. Konkursförhandling ska ske den 3 december i Stockholms tingsrätt.
– Våra problem startade i samband med finanskrisen, då försäljningen vek snabbare än vad vi kunde kapa kostnaderna, säger vd Arnaldur Gauti Johnson till Dagens Media och ställer hoppet till att nya ägare ska rädda bolaget.
Hos kronofogden har IMS Bildbyrå 959.301 kronor i skuld varav 427.977 är till Skatteverket. Resten är obetalda fakturor till 14 olika fotografer.
Konkurrenten Johnér Bildbyrå AB har klarat sig bättre och redovisade en vinst på två miljoner för 2011. Nu gör de, enligt dem själva, revolution mot kundovänliga bildpriser.
– De som väljer att inte lyssna på kunderna i det här läget kommer eller har redan hamnat i stora problem vilket vi ser inte minst i tidningsbranschens pågående kris, säger vd Mårten Johnér.
– Att just vi på Johnér Bildbyrå, som kanske är mest kända för att hävda bildens värde, lanserar en lågprismodell för kvalitetsbilder är det många som kommer att tycka är chockerande. Jag menar att man kan kombinera de här två världarna.
Johnér inför tre olika abonnemang för kunder som har ett regelbundet behov av bilder. Alla tre abonnemangen medger att kunden laddar ner 15 bilder per dag. Skillnaden mellan abonnemangen är storleken på bilderna. Small ger webbilder, Medium A4-storlek och Large A3-storlek.
Priserna varierar mellan 1.500 kronor per månad till 5.000 kr per månad beroende på abonnemang och avtalstid.
Johnér kommer att fortsätta att ta betalt för enstaka bilder för dem som önskar det.
5 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Det kommer alltid finns kunder som ger väldigt mycket pengar för att få sin unika prägel på bilderna genom att anlita en viss fotograf etc men som sagt, de mindre företagen har nästan löjligt mycket att välja mellan. Då är det konstigt att vissa fotografer kan ta de priserna de gör.
Däremot, analogt fotograferade och kopierad bilder, som håller i hundratals år kommer antagligen få ett uppsving igen inom några år. Riktigt fotografi kommer antagligen komma upp i samma värde igen som det hade innan den digitala fotografin introducerades.
Så, min slutsats är, allting ont, för något gott med sig :)
Unika och ovanliga bilder däremot kommer även i forstättningen ha ett värde. Vilken teknik som används för att fånga dem är ointressant.
Värdet hos bilder - vare sig de är analoga eller digitala - kommer även i fortsättningen i huvudsak bestämmas av hur mycket av en köpares behov de uppfyller. Och behoven kan handla om saker som nyhetsvärde, snabb leverans, skandalvärde, samlarvärde, estetiskt värde osv.
"Riktig fotografi" ... Snyggt försök till provokation :-)
Det är precis därför som jag faktiskt tycker att Johnérns gör rätt. De anpassar sin prismodell efter de behov som finns och den förväntade nivån på det som kunderna är villiga att betala.