Näringsliv
Istället för att kämpa emot alla bloggare genom att lägga vattenmärken på sina bilder låter bildbyrån Getty Images vem som helst publicera deras bilder på webben gratis.
Getty Images har tagit intryck av musikindustrin som funnit nya former för att distribuera musik. Ett stort antal av Gettys bilder kommer att släppas fria och det enda motkravet är att bilderna publiceras på webben med Gettys inbäddningsfunktion, ungefär som man bäddar in ett Youtube-klipp.
Craig Peters, affärsutvecklare på Getty Images, menar att vattenmärken på bilderna är inte fungerande skydd eftersom det finns många betalande kunder som publicerar deras bilder utan vattenmärken på webben. Sen kan vem som helst återpublicera de bilderna, även om det inte är tillåtet. Nu hoppas Getty istället få mer kontroll över gratisanvändarna genom sin inbäddningsfunktion. Bilderna får inte användas i kommersiellt syfte.
Funktionen ger möjlighet, likt Youtube, att få ut information om dem som använder bilder och visa reklam för dem, men det är inget som Getty gör. Getty hoppas på att få en större spridning av sina bilder och därigenom hitta fler betalande kunder som exempelvis vill använda bilder för tryck.
Trots en allmän nedgång för bildbyråer har Getty ökat sin vinst med 100 miljoner dollar på fem år mellan 2007 och 2012 enligt The Verge. Craig Peters säger till tidningen att han tror att det nya systemet ska innebära ökade inkomster för fotograferna som levererar bilder till Getty.
Läs mer här om hur inbäddningen fungerar.
När vi provade funktionen kunde vi hitta nyhetsbilder från gårdagens världscup-tävlingar i Åre som gick att bädda in gratis.
Exempel på hur en inbäddad bild visas:
17 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Berit
Och genom att släppa bilderna fritt så kanske också bilderna kan få större spridning och därigenom nå fler potentiella kunder.
Getty får marknadsföring och några försäljningar pga länken måste det ju bli.
Samtidigt så får man väl se nyhetsbilder för va det är, nyheter. Här idag, borta i morgon. Det kommer hela tiden nya bilder över nyheter, sport och musik. Vill man prata om konstbilder så är det samma sak som med andra konstverk. Visas de inte är det ingen som känner till dem.
Jag känner många som har detta som enda fotoverksamhet och inkomst...nästan inga skandinaver dock (största undantaget är Yuri Arcurs som är världsledande och tjänar miljoner i månaden). Kostnaderna är helt enkelt för höga här för de allra flesta.
och de belyser att enligt "terms of service" så kan reklam visas istället för bilden i den inbäddade koden. Så alla som bäddar in bilder ger automatiskt gratis reklamplats åt Getty. Om/när de väljer att implementera det. Fanns ett par andra bra synpunkter i den artikeln med. Bra idé, men kanske inte så bra gjort just nu av Getty.
De e svårt att hålla koll på saker på webben, så kan man väl sammanfattta det! Och en del e att det finns för mycket bilder och för många fotografer! De e tillgång och efterfrågan som styr!
Så för att tjäna pengar som fotograf, så får man nog hitta på nå't,
tex att bli berömd! :)
/B
Getty med detta drag ger tillgång till massor med riktigt bra bilder men samtidigt så har bilderna en byline, bloggaren visar genom användandet respekt för fotograf och/eller upphovsrätten.