Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Sydsvenskan säger upp fotografer

Sydsvenskan säger upp fotografer

Stora förluster tvingar Sydsvenskan att minska redaktionen med cirka 40 personer. Nu tvistas om vilka fotografer som ska få gå.

Fackklubben har godkänt tidningens nya organisationsplan med omkring 40 färre tjänster än tidigare. Genom att erbjuda avgångsvederlag har 30 tjänster frigjorts på frivillig väg. Inga fotografer har tagit avgångsvederlag.

Enligt den nya organisationsplanen ska fotoavdelningen minskas med två fotograftjänster. Arbetsgivaren vill undanta vissa fotografer från turordningslistan. Den lokala förhandlingen med fackklubben har strandat på den här punkten och central förhandling ska ske.



Publicerad 2012-01-14.

16 Kommentarer

xandx 2012-01-14 14:56  
Ja det är väl utvecklingen idag, kommer ihåg när Arbetet lades ner då drog många till sydsvenskan och några fick jobb på alla gratis tidningar..
Forslund 2012-01-14 15:10
Turordningslista är det värsta jag vet. Dom som är bäst ska förstås ha jobbat. Sedan spelar det ingen roll om personen är 18 eller 60, man eller kvinna, svart eller vit.
Benganbus 2012-01-14 19:44
Vem är bäst Faidros?
B)
Forslund 2012-01-15 23:13
Den som levererar över förväntan varje dag. Den som gör något riktigt bra av det enklaste uppdraget. De son får läsarna att stanna upp varje gång man slår upp en sida med deras bilder. Det finns några riktigt unga sådana fotografer. Synd om de skulle få sluta för att någon 55+ som bara gör det den ska ligger högre upp på någon lista.. LAS och allt vad lagrummen heter har förstört så mycket på olika arbetsplatser. Rätt person på rätt plats..
Dubbelolle 2012-01-16 00:57
Ja du gör det enkelt för dig, "bäste" fotograf ska ha jobbet. Försök se saker lite mer nyanserat. Las har inte tillkommit genom en slump, man dumpar inte erfarna äldre medarbetare hur som helst.. Fackföreningsrörelsen i sverige har betytt oerhört mycket för nästan oss alla.
LO
Forslund 2012-01-16 10:43
Jag gör det enkelt för mig. På samma sätt som en arbetsgivare som använder en lista för att göra sig av med folk i en nedförsbacke, lågkonjuktur etc. Man kan inte se arbetsplatsen som en social inrättning där man behåller folk för att dom inte duger för något annat jobb. Ditt resonemang fungerar på en arbetslats där arbetsuppgifterna kan utföras av vem som helst. Det finns många sådana arbeten och de lagstiftningarna som fortfarande gäller vid uppsägningar kom till under tiden då vi hade mycket industrier med förhållandevis enkla, statiska arbetsuppgifter och ringa "knowhow".

Samhället utvecklas och det gör också kraven på arbetstagarna större. En vinstdrivande tidning måste behålla personal som levererar, varje dag och som gör att tidningen sticker ut. Det är därför folk köper tidningen. Ett konkret exempel så har jag DN, till stor del för att Paul Hansen jobbar där. Jag läser "hans" artiklar mer ordentligt och länge. Jag kan sitta länge och bara titta på hans bilder (lite hårddraget och raljerat). Det finns, skulle jag säga 4-5 sådana pressfotografer i sverige. Nu är dom inte purunga någon av dom så de kanske är dåliga exempel. Det finns en handfull sportforografer (orkar inte namnge dom, ni vet vilka de är) som sticker ut ordentligt i deras genre. Ska de bli av med jobbet för att något jobbat längre och blivit trött? Ett sådant resonemang skrämmer mig..
Bussmicke 2012-01-17 00:18
LAS är en trygghet att få behålla jobbet.
pellepang 2012-01-14 15:17  
Tänk om journalister hade haft samma krav på sig som fotografer när det gäller att INTE manipulera originalmaterialet. Då hade de kanske sålt fler tidningar om man kunde lita på att få fakta istället för vinklade och censurerade "nyheter".

Trist att friställa personal istället för att se över sin roll som nyhetsförmedlare.
Svar från froderberg 2012-01-14 15:38
Fotografer och redigerare är också journalister. Jag antar att det är reportrarna du syftar på.

Alla nyheter måste vinklas. Den här är vinklad på att det är fotografer som sägs upp. Det är givetvis andra också men foto är ju Fotosidans vinkel. Det är först när en vinkel hårddras för långt som det blir fel.

Jag tvivlar på att Sydsvenskan skulle manipulera sin artiklar. Men visst kan de hittat på något som inte är sant i något fall under alla år. Däremot finns det naturligtvis artiklar av varierande kvalitet och med olika brister.
xandx 2012-01-14 16:44
Magnus man kan ibland ifrågasätta journalisternas objektivitet i dagspressen men kanske främst i kvällspressen, Det är svårt att vara Objektiv kanske tom omöjligt men ibland blir det bara löjligt och påtagligt när tidningar inom en viss "politisk" inriktning skall vara opartiska osv... Jag tror också att det största problemet inom journalistiken idag är konkurrensen som är stenhård i kombination med annonsförsäljning.

Det innebär att nyheterna blir mer eller mindre vinklade åt det hållet som "pengarna" går. Bara att läsa lite Noam Chomsky så förstår man hur det fungerar. En bra bok att läsa, Manufacturing Consen - The Political Economy of the Mass Media http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0375714499
Svar från froderberg 2012-01-16 10:06
Jag reagerar på alla som lättvindigt drar alla journalister över en kam och ser alla som en karikatyr av en kvällstidningsjournalist. Sydvenskan med flera har många duktiga journalister.

Men visst brister kvaliteten ibland. Jag tror att du har rätt i att konkurrensen spelar in.
xandx 2012-01-17 08:59
Fast jag drar inte alla över en kam jag säger inte att alla är det och långt ifrån många.
luminousoctaves 2012-01-15 15:12  
Snart kommer ytterst få svenska tidningsredaktioner ha olika tjänster för skrivande reportrar och fotografer. Rollerna bakas ihop, vilket redan pågår för fullt på landets alla landsorts-, läns- och lokaltidningar.

Även på DN:s nyhetssidor syns tendensen att utlandskorrar och frilansare titt som tätt levererar hela paketet själva.
Svar från froderberg 2012-01-16 10:03
Tyvärr har du rätt. Och det får till följd att det bara blir gubbar som tittar in i kameran på bild. Inget kvalificerat bildberättande, inga känslosamma bilder, inga händelser i bild. Då upplever läsarna en kvalitetsförsämring som leder till färre läsare och mindre pengar. Att sänka kvaliteten innebär ofta en nedåtgående spiral.
Chasid 2012-01-16 10:11
Om man bara kunde förmå reportrarna att fotografera under intervjun så skulle de stirrande "gubbarna" kunna undvikas. Jag har mediatränat folk i både Lettland och Ryssland och jag poängterar alltid vikten av att ta bilder med mycket närvaro och de bilderna får man bara om man tar bilder under själva intervjun.
//Chasid
luminousoctaves 2012-01-16 10:28
Multijournalister behöver inte vara fel. Ibland blir det bättre resultat då man ger journalisten en möjlighet att gå "all in" i reportaget, so to speak. Har själv haft min beskärda del erfarenheter av trötta fotografer som tar dötrista slentrianbilder eftersom de inte orkar/har tid att sätta sig in i sammanhanget. (Kanske säger mer om enskilda fotografer iofs).

Dessutom är det roligt att som journalist få arbeta med helhetsintrycket bild+text. Det är snabba puckar i dag, och det finns liksom knappt tid att lägga upp strategier och diskutera inför reportage etc.

Däremot, som ni nämnde, blir det ett problem när man ska ta bilder från ett skeende simultant som man ska intervjua. Ska man göra ett nedslag på ett politiskt möte till exempel är det i princip omöjligt att bevaka bild och text samtidigt.
Chasid 2012-01-16 09:52  
Det sägs att mulitjournalister är framtiden för dagstidningarna. Jag kan skriva, fota och redigera men trots det är det svårt för mig att få annat än kortare projektanställningar...
//Mikael Good
Svar från froderberg 2012-01-16 09:58
Jag tycker att multijournalism kan vara bra. Men det passar egentligen inte på en dagstidning eftersom man måste ha mer tid på sig för att hålla kvalitet. På en dagstidning vill de spara pengar med multijournalism på kvalitetens bekostnad, och då blir det fel.

Det blir allt svårt att få fasta anställningar i medievärlden. Det är oftast mycket enklare att vara frilans. Men att gå från arbetslös till frilans är svårt. Det är enklare om man successivt kan gå från anställning till frilansverksamhet.
Chasid 2012-01-16 10:07
Du har helt rätt i att det nästintill omöjligt att gå från arbetslös till frilans och reglerna är så snåriga att många uppdragsgivare undviker att anställa arbetslösa. Det blir allt för mycket pappersarbete med att fylla i alla blanketter som a-kassan ska ha. Det är precis som du skriver mycket lättare om man har ett jobb när man börjar sin frilansverksamhet.
//Mikael Good
Chasid 2012-01-16 10:52  
Det är först in sist ut som gäller på arbetsmarknaden. Men det finns genvägar som tyvärr allt för många arbetsgivare har börjat använda sig av. En genväg är att flytta jobbet och tvinga den anställda att flytta med eller bli av med jobbet...
//Mikael Good
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar