Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Reklambild på Årets omslag

Reklambild på Årets omslag

Tidningen Turist vann branschpriset Årets omslag. Bilden på omslaget har använts som reklambild för Hillebergs tält. Tidningen har förlängt himlen på bilden för att passa omslaget.

– Vi köpte bilden av bildbyrån Folio. Hade vi vetat att den haft en kommersiell användning så hade vi inte använt den, säger chefredaktören Anders Tapper till tidningen Resumé.

Att det är ett Hilleberg-tält bekrymrar däremot inte chefredaktören.
– Det finns cirka fem stora tälttillverkare. Hilleberg är en av dem. Även om det på omslaget finns med en produkt från en möjlig annonsör är det inte per automatik ett otillbörligt gynnande av ett enskilt varumärke. Redaktioner gör sina journalistiska val av omslag och tidningarna kan inte ha total koll på var alla bilder används säger Anders Tapper till Resumé.

Bildbyrån Folios vd, Susanne Grönroos, menar att händelsen visar på vikten med formella avtal inför alla fotograferingar. Enligt henne lånade fotografen tält av Hilleberg mot att de skulle få några bilder. Detta kände inte bildbyrån till.

Trots att omslagsfadäsen avslöjades av Resumé i oktober 2010 vann omslaget nyligen priset Årets omslag.



Publicerad 2011-11-14.

16 Kommentarer

jensmarklund 2011-11-14 10:23  
Tragiskt att tidningar inte längre anställer fotografer, utan går istället direkt till en bildbyrå. Sen nämns heller inte fotografens namn i denna artikel, vilken är underligt då det är han/hon som egentligen ska få priset. Inte tidningen, som valt bilden från en bildbank. Grattis, ni hittade den bästa bilden.
snaxalig 2011-11-14 10:36
Njae, Jens. Tidningen Turist vann pris för bästa "omslag" alltså inte bara för bilden som förvisso är en dominerande del av omslaget.
Jan Olof Härnström 2011-11-14 10:47  
Kan någon förklara på en basal nivå vad det är för en fadäs?

Tidningen har köpt en bild från en byrå och gjort ett omslag. Korrekt?
Är det något som är otillbörligt, är fotografen förd bakom ljuset på något sätt?

J O
Svar från froderberg 2011-11-14 10:58
Fadäsen är att det blir gratisreklam för Hilleberg eftersom bilden även förekommer i deras annonser.
"Hade vi vetat att den haft en kommersiell användning så hade vi inte använt den, säger chefredaktören Anders Tapper till tidningen Resumé."

Men den stora grejen är att omslaget trots detta blev Årets omslag.
Jan Olof Härnström 2011-11-14 11:03
OK, nu greppar jag.

(Det är väl inte lätt för en redaktör att hålla koll på alla tidningar och bildflödet)
dajli 2011-11-14 11:09  
En fin bild som de använt bra till omslaget. Jag tycker det är rätt att det inte påverkar utmärkelsen, om priset bara bedömer det visuella. Omslaget som sådant påverkas ju inte av vad bilden använts mer till. Mer anmärkningsvärt att det blev årets omslag 2011 när det uppenbarligen gjordes före oktober 2010. :)

Skulle varit kul se en lite större bild av omslaget.
Grevture 2011-11-14 13:39  
Det känns som den största missen i kommunikationen har uppstått mellan fotografen och bildbyrån - brukar inte bildbyråer vara noga kring hur inlämnade bilder har använts tidigare och hur de eventuellt kan användas parallellt av fotografen själv?

Sedan kan jag hålla med om att det är lite märkligt att detta (när det nu var känt) inte påverkar omslagets medverkan i "Årets omslag". Men kanske den juryn väljer att enbart se till frågan om det är ett bra omslag eller inte, och bortser från om delar av det använts i andra sammanhang. Att bilder fylls ut eller att saker blir bortklonade i omslag påverkar förmodligen inte frågeställningen alls - jag kan tänka mig att de i huvudsak bedömmer omslaget som en grafisk helhet och är rätt ointresserade av bilden/bilderna som man använt när man byggt upp det.
ekfeldt 2011-11-14 13:44  
Bildbyrån borde ange vilka bilder som använts kommersiellt och var.
MrKarisma 2011-11-14 14:26
OBS, bildbyrån säger ju att bilden tidigare använts av tälttillverkaren, men att fotografen ej meddelat detta när bilden kom in på bildbyrån. Således ej bildbyråns fel.
iSolen.se 2011-11-14 16:27
Bildbyråbilders största användning är just kommersiellt, dvs det är mer regel än undantag att bilderna finns i reklam.

Som bildbyråbildleverantör har jag aldrig någon gång angett att någon av mina bildbyråbilder använts tidigare. Däremot har jag någon gång fått frågan från potentiella köpare men normalt kan man inte säga var bilden använts när den väl lagts upp på bildbyrån eftersom information om köparen sällan matas tillbaka till fotografen.

Annars är det så att reklambilder kan användas redaktionellt (editorial) men inte tvärt om. Tex en tidning kan publicera en bild på en person utan en model release men samma bild kan inte användas i reklam.

Om det var viktigt för tidningen att bilden inte använts borde de frågat fotografen. Sen kan man ju fråga sig vad fotografen sade, om de haft någon kontakt om bilden tycker jag nog fotografen rimligen borde påtalat att det var en reklambild när han hörde att bilden skulle användas. Nu verkar det ju som de inte haft direktkontakt så då faller det tillbaka på tidningen att kolla.

Sen är det intressant att folio har så bra koll på fotografen att de känner till att denne lånat tält för fotograferingen...fast det kände ju inte folio till...eh?
ekfeldt 2011-11-14 22:22
Då fattar jag!
jotemaster 2011-11-14 21:29  
En SJUKT bra bild blev det iallafall.
Lars Forslin 2011-11-15 09:53  
jag tror i alla fall att alla är överens om att bilden är nästan osannolikt bra. Jag hajade till ordentligt när tidningen kom i alla fall och satt och beundrade bilden en lång stund och funderade kring hur den var gjord etc. Det tycker jag säger en hel del, för hur ofta gör man det?
iSolen.se 2011-11-15 11:55
Du menar osannolikt bra för att inte vara arrangerad?/photoshoppad?

(bilden är bägge)
Lars Forslin 2011-11-15 12:44
OK. Så tältet är inkopierat? Det förklarar i så fall en del.
dajli 2011-11-15 13:25
Nej, men himlen är förlängd på höjden och hela bilden är arrangerad för att bli bra.
Lars Forslin 2011-11-15 14:02
Jo, det är klart att man förstår att bilden är arrangerad på något sätt. Men att hitta detta ljus gör man ju inte på beställning, även om man har tänkt ut bildidén innan. Att himlen är förlängd har jag inga negativa synpunkter på, det gäller ju att få ett bra omslag av den. Om bilden är liggande så ska man i så fall gratulera layoutaren (Leo heter han väl?) som såg potentialen i en liggande (kvadratisk bild) bild.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar