Annons
Artiklar > Leica gör digitalkamera utan skärm

Leica gör digitalkamera utan skärm

Ska det vara retro så ska det. Leica M Edition 60 är framtagen för uppmärksamma att det är 60 år sedan Leica M3 lanserades. För att vara riktigt retro saknar kameran bildskärm.

Kameran har inte heller möjlighet att spara bilder i jpeg-format. Alla exponeringar sparas som råfiler. Det går däremot att sätta ISO-värde på en ratt som är inspirerad av utformningen av Leica M3.

Prislappen blir väl tilltagen, 15.000 euro, bland annat för att den levereras tillsammans med Leica Summilux-M 35 mm f/1,4 Asph. 600 kit kommer att produceras.

Leica nämner inte på sin webbplats vilken sensor som sitter i kameran, men vi antar att inkråmet kommet från Leica M 240 vilket innebär en cmos-sensor på 24 megapixel.



Publicerad 2014-09-16.

32 Kommentarer

syntax 2014-09-16 11:35  
Gärna retro tydligen - bara det inte kostar. Kameran saknar lysramar, eftersom det är mycket billigare med digitala ramar.
Retro med förhinder minsann... :-)
Svar från froderberg 2014-09-16 11:42
En lösning kan ju vara silvertejp över baksidan pä en Fujifilm X100 ;)
Joakim K E Johansson 2014-09-16 11:48
Det där har jag faktiskt funderat på. Alltså om man kunde tillverka en plastkåpa att sätta över baksidan på X100 så man inte ser skärmen och inte av misstag kan komma åt knapparna.
matlep 2014-09-16 12:01
Sökarramarna lyses väl upp av LED som i M? Det är väl inte samma sak som "digitala ramar". Det är ju praktiskt när man plåtar i dåligt ljus.

Tror det kommer en billigare variant när Leica hämtat hem utvecklingskostnaden. Att sälja 600st av den här versionen lär ju knappast vara några problem.

Det är ju helt klart ett statement, men det är synd att prislappen bara blir högre och högre. Man kunde ju tycka att avsaknaden av komponenter borde göra kameran billigare :)
syntax 2014-09-16 12:56
Sökarramarna lyses förvisso upp av LED som i en Leica M - men här snackar vi alltså om retro, och då borde det vara inspeglade lysramar som på en äldre Leica för film eller en Leica M9
Svar från froderberg 2014-09-16 13:17
Vill du ha mer äkta retro kan du köpa nya Leica M-A. Den är helt mekanisk.

http://en.leica-camera.com/Photography/Leica-M/Leica-M-A
Snapphane 2014-09-16 14:57
Den perfekta mellanvägen är väl en löstagbar skärm? Eller att man stoppar in Wi-Fi och fixar en mobilapp? Har en Canon 650D och visst händer det att man använt den utan skärm, dvs med skärmen vänd inåt mot kameran. Och jag kan se hur det har sina fördelar.

På frågan RAW eller JPEG så var det väl Panassonic nu som släppte en kamera som bearbetar RAW i kameran (kanske inte helt nytt, men ändå). Låter bra det tycker jag. Du kör allt i RAW, men om du MÅSTE ha JPEG här och nu så är det väl bra att man har möjligheten att fixa det =)
Benganbus 2014-09-16 11:57  
Vet inte riktigt vad man skall säga...!? ;)
Svar från froderberg 2014-09-16 13:16
Vissa danskar och tyskar skulle nog uppskatta om du sa: "Jag tar två!"
Benganbus 2014-09-16 13:30
Jag tar två stycken, Gammeldansk alltså, medans jag funderar! ;)
jkm 2014-09-16 12:29  
Varför skulle man sätta en silvertejp på skärmen?? Fattar inte riktigt... Ha det gött!
Jottas 2014-09-16 12:35
För att dölja skärmen...
Hans Österlind 2014-09-16 13:02  
Äntligen en kamera utan jpg! I min åsikt en självklarhet som är "long overdue" jpg är bara en nödlösning från tiden då vi fortfarande använde "floppy-discs" om nån minns, 1,44 Mb per disk och kostade 10 spänn styck...typ. Dessutom den perfekta semesterkameran eftersom man inte längre kan uppleva minnena från semestern medan semestern fortfarande pågår och låter spänningen hållas vid liv tills man kommer hem. Kameran borde vara låst så att endast sitt "utvalda" proffslab kommer åt bilderna och dom printar ut utsökta färgbilder med perfekt kontrast och färgåtergivning åt en att beskåda storögt i soffan en kulen vinterdag, kanske borde det tom finnas ett halvårs fördröjd bildupplåsning så att man verkligen glömt vad man fotat........;-)
luminousoctaves 2014-09-16 13:11
Du sätter faktiskt fingret på något, oavsett du är ironisk eller inte.
Hans Österlind 2014-09-16 14:59
Ja lite ironi är det i min kommentar, men detta med foto har spårat ur tycker jag.....det är "supersize me" över hela linjen och jag skulle gärna ha en kamera med de ovan uppräknade funktionerna speciellt den med att proffslabbets (läs Crimson) bilder levererades hem till mig. Jpg anser jag på riktigt är passé, digitalfoto har utvecklats till att bli Kodaks banbrytande idés anti-tes. jag vill ha snygga bilder men jag skiter i vad som händer i kameran, lite som att gå på restaurang, jag vill slippa laga och diska, bara äta. ISO-prestanda, Megapixlar, FPS, färgåtergivning och en hel massa annat är idag så bra att vi lika gärna kan använda en helautomatisk "no-name" kamera. Det viktiga idag är bekvämlighet och där står iPhone och Galaxy och toklevererar good enough bilder, för övrigt skulle proffslabben ha en egen dropbox som skrev ut snygga kort från telefonen och postade dom hem till mig utan att jag behöver bry mig, egentligen självklarheter som borde ingå i ett telefonabonnemangs avgifter.
luminousoctaves 2014-09-16 13:10  
Jag vet inte hur många gånger jag har efterfrågat detta. Genialt.
Och lite för dyrt.
Svar från froderberg 2014-09-16 13:15
Det går också att modifiera en Nikon så att jpg-bilden i råfilen som används för visning bara blir grå.
luminousoctaves 2014-09-16 14:57
Jo, det finns många sätt, men jag vill ha en kamera som är designad kring old-school-konceptet. Det har sina fördelar.
alfin 2014-09-16 13:13  
Kör man med lös exponeringsmätare också, eller är den så modern att det syns i sökaren hur man ska ställa in tid, bländare och ISO? ;)
Svar från froderberg 2014-09-16 13:14
Så modern är den nog.
Magnus Andersson 2014-09-16 17:00
Om du avser M-A saknar den mätare, då den är helt elektronikfri...
Johan Pihl 2014-09-16 13:13  
Ungefär så här tänkte jag mig en idealisk digitalkamera för en sådär 10 år sedan. Nu är det bara att vinna på lotto och skaffa en ;)
Niklas Groop 2014-09-16 13:27
Samma här. :-)
Joakim K E Johansson 2014-09-16 13:40
Jag också. Fast jag drog det ännu längre och ville till och med ha en manuell frammatning av slutaren, precis som på analoga kameror :-)
tookie 2014-09-16 14:18
En Epson RD-1s kanske du ska införskaffa dig då? :)
Joakim K E Johansson 2014-09-16 14:50
Ja, den är riktigt tuff. En liknande kamera med den senaste tekniken hade varit en dröm :-)
Niklas Groop 2014-09-16 15:53
Kollade på Epson kameran på youtube och jäklar vad tuff den verkar vara. Tänk om det kom en sådan idag... Jag bara älskar de snygga visarna på toppen.
Magnus Andersson 2014-09-16 17:03  
Äntligen... försöker just nu lura ut om den även kommer som serieproduktion med lägre pris och inte designad av Audi etc. Senaste källorna säger att så inte kommer vara fallet, men jag tror det skulle bli en eftertraktad kamera även om den skulle kosta som en M 240 eller Monochrom.
Benganbus 2014-09-16 18:07  
Ok, nu har jag funderat! :)
Den här Leica M Edition 60 med sin lilla serie de e en samlargrej! För dom som inte frågar om priset i butiken! Å man kan nog gissa hur många "riktiga" fotografer som skaffar den här! ;) Och jag tycker kameran ser litet yxig ut, eller som en modellprototyp, eller dummy, som man skall presentera för styrelsen, och efter det kanske få ett Ok för att fortsätta, och se'n lägga på litet detaljer och funktioner på och i kameran! ;)
Men alla blir saliga på sin fason,
som nå'n tysk sade några år tidigare! :)
Magnus Andersson 2014-09-16 20:36
Håller med om att Audis kamera är en samlargrej och Jim hos nordiska agenten tror ett 20-tal hamnar i Norden. Men kärnfrågan är om en digital och ren kamera som denna har en marknad? Ironiskt tycker min käresta att det är lättare att fota med min Monochrom än sin X100s, dvs mindre att hålla reda på och med zonfokusering, tid på 1/250, bländare 5.6 och auto-iso fixar hon gatubilder som är super och behöver bara ha koll så hon inte tappar högdagrar (Monochrom problem). Så kanske det finns en köpekrets med personer som vill ta bilder och ogillar teknik... men inte vill stå mörkrummet
Anders F. Eriksson 2014-09-16 20:55
I praktiken vill man nog ibland kunna ändra diverse inställningar i en digitalkamera, så jag tror marknaden för en kamera utan skärm är ganska liten. Däremot behöver ju inte skärmen kunna visa bilder :)
luminousoctaves 2014-09-17 12:16
Det kan man spekulera både hit och dit om. Den finns ju inte än.
Jag tror tvärtom, att en skärmlös kamera med grundläggande inställningsmöjligheter skulle kunna locka en relativt stor publik. Trenden att gå back to basic är tydlig , och begränsningar har alltid uppskattats av en viss typ av konsumenter/publik.
luminousoctaves 2014-09-17 13:20
Det närmsta man kan komma, Epson RD-1, tingar fortfarande rätt skapliga priser trots att den är drygt 10 år gammal och ger 6 megapixel. Det finns en marknad.
Snapphane 2014-09-16 19:20  
Såg ett pris på 20 000 euro på en sida här. Om nu någon var sugen =)
Anders F. Eriksson 2014-09-16 19:26  
Med tanke på vad dessa kameror kommer kosta gör nog avsaknaden av skärm (eller funktion över huvud taget) någon skillnad - tror få av dem kommer göra några exponeringar över huvud taget (och det var nog inte heller poängen med dem). :)
zingiber 2014-09-16 21:59
Så det kanske därför Leica inte avslöjar sensorn -- den finns inte!
En sensorlös kamera är ju ändå det mest retro man kan tänka sig.. ;)
Marcvs.Nilsson 2014-09-19 09:36  
Uuuugh vad skitnödigt...
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar