Bildjournalistik
Klara Källström och Thobias Fäldt som tillsammans kallar sig KK+TF vann Scanpix Stora Fotopris 2012 med sitt projekt ”Wikiland”.
Fotograferna Thobias Fäldt och Klara Källström har med serien ”Wikiland” undersökt mediauppståndelsen vid rättegången mot Wikileaks grundare Julian Assange och miljön kring de platser där han har suttit i husarrest.
– Projektet är en utforskning av mediebilden kring Wikileaks, säger Klara Källström och Thobias Fäldt.
Klara Källström och Thobias Fäldt. Foto: Henrik Montgomery/Scanpix
Med projektet Wikiland vann duon Scanpix stora fotopris och 100 000 kronor. De övriga två nominerade var Johan Willner och Matso Pamucina. Thobias Fäldt blir därmed den första fotograf att vinna Scanpix stora fotopris två gånger. 2006 vann han med sin serie ”Year one”, som senare blev bok och utställning.
Här kan du se ett bildspel med KK+TF:s bilder.
Scanpix stipendium på 30 000 kronor har tillfallit Johan Strindberg och projektet ”Grainland” som handlar om sökandet efter sin egen identitet.
18 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Det är en sladd som hänger ner under foten!
Ja kanske det men inget som tilltalar mig i alla fall.
PS. Kul att se ditt namn efter ha läst din kommentar, haha.
Ja, kul att se dig härinne också.
Jag gillar mycket olika fotografi konster och varianter men detta är inte bra på något sätt tyvärr.
Inte skulle jag kunna tänka mig när jag såg bilderna första gången att ni skulle få ett pris för dessa.
Det kan vara en höna eller tallrik var som helst .................
Att 674 nu har sett denna artikel och fyra (fem med mig) har gjort kommentarer
på Fotosidan vad visar det?
Det beror i sin tur på att Assange vägrat åka till Sverige för att förhöras och att svenska myndigheter vägrat åka till London och förhöra honom. Utan förhör kan eller vill myndigheterna tydligen varken lägga ner ärendet eller fatta beslut om åtal.
Bilderna då? Fick klicka igenom två varv innan jag fattade att det inte var fel svit inlagd utan att detta är fotokonst utanför mina referensramar. Med bildtexter hade de kanske varit lättare att ta till sig.
Önskar Johan Strindberg lycka till, har haft svårt för en del av hans bilder men tror på honom.
Sammanhanget gick mig totalt förbi, bildspråket och kompositionerna såg väldigt...nja...slumpvisa ut, det tekniska helt förbisett och det konstnärliga oviktigt i sammanhanget.
Jag tror de har fått priset för val av ämne som beskrivits i text; jag tror ingen - säger ingen - hade kunnat lista ut att denna bildserie beskriver mediabevakningen av Assange.
Om inte annat så har den kamermonterade blixten fått sina 15 minuter av "fame"
1: Wikileaks går upp i rök
2: Han kan inte längre se sig i spegeln för han är överexponerad.
3: I varje buske lurar en bitter älskarinna.
4: Som han brukade grilla med för att få henne i säng.
5: Han sitter i ett slott som mormorsmor inrett.
6: Denna gång reser sig inte fågel Fenix sig ur askan.
7: Han har lekt med halsduken och format en spermie,
8: När han satte krokben på de multinationella företagens metoder skulle dom till sist köra ner nåt äckligt i halsen på honom och plantera ett frö till något ännu äckligare, en våldtäktsman.
9: Reykavik och Assange har liknande ekonomi.
10. Children of the corn del 2?
11. Goliats fot
12. Världens mest detaljerade beatbox stereoinspelning.
13. Kavajen är mycket trött.
14. Mormorsmors inredningsförvirring.
15. Den här händelsen är det viktigaste som hänt sedan Runar sköt från sovrumsfönstret.
16. Rådhusvinet slingrar sig som media runt ämnet?
17. R2D2´s lillasyster. R3D3
18: Inte vegan.
19. Upps, råkade dra av en bild.
20. Mr Cab driver think´s were all 165:ers? (Grym låt) http://open.spotify.com/track/1SPrdIUNZRehQbiravoPcB
21: Vackert improviserat akvarium.
22. En sinnessjuk installation av en uppstoppad höna. Vidrigt.
23. En Polsk eller Estländsk kabeldragning. En hyllning till EU.
24. Han har satt sin sista potatis.