Hallå där
För att få sina bilder synliga på internet gäller det att tagga dem rätt. Timo Söderlund har skapat varumärket 7H33 Borås för att visa sina kunder hur lätt det är.
I slutet av juli 2011 skapade Timo Söderlund, vd på Söderlund & Co AB, varumärket 7H33 Borås. Sökningar på varumärket gav då inga träffar på Google. I dag ger sökningen 28.700.
– Jag är själv fotointresserad och är medlem på Fotosidan.se. Det här projektet startades som ett arbetsprov att visa mina kunder att det går att synas på internet, säger Timo Söderlund som har stor erfarenhet inom digital marknadsföring och bloggande.
Han valde Borås som utgångspunkt och jobbade sedan med att få varumärket och bilderna att synas så mycket som möjligt på internet.
– Det är viktigt med överskrift, bildtexter och taggar. Det är också väldigt bra att länka relaterade bilder till varandra.
Timo menar att man ska vara konsekvent i sitt taggande, och inte hitta på nya hela tiden. Man ska skapa sig ett tema.
– Skriv ner orden, gå till Google trends och kolla deras sökvärde där. Det hjälper inte att tagga bilderna med ord ingen söker på.
Att kolla relaterade ord och deras sökvärde är också bra. På så sätt kan ord med högre sökvärde men samma betydelse hittas. Det kan öka synligheten för ens bilder. Orden ska helst användas i både taggar och bildtext.
– Använd de gratistjänster som finns. Som privatperson hade jag nog jobbat mycket med Twitter, Facebook och Flikr. En blogg är heller aldrig fel.
Timo rekommenderar att även privatpersoner skaffar Mynewsdesk för att få ut bilderna där med.
– Där syns de ju i ett annat sammanhang.
”Syns man så finns man” heter det ju. Det gäller bara att tagga rätt, mycket och ofta!
7 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Eftersom det är ett ämne jag brinner för så skrev jag lite om det. Det blev lite kritik också Timo, men jag försöker vara konstruktiv, detta projekt kan helt klart användas för att visa på flera viktiga faktorer runt att tagga bilder. Jag är bara lite fundersam till vad det bevisar när man väljer ett helt tomt sökbegrepp. Jag tror att de flesta fotografer idag är mer måna om att förknippa sitt namn och varumärke med sökord som är viktiga för dem och deras möjlighet att få uppdrag.
Se t.ex. på sökord som "bröllopsfotograf" där konkurrensen har gått från nästintill obefintlig för en tid sedan till ganska hög och avancerad.
http://photoevent.se/nyheter/2012/03/tagga-dina-bilder-sa-syns-du-battre/
Detta är ett av de ämnen jag tror att det kommer pratas om på photoevent, eller kanske lite bredare än tagga dina bilder, men iaf marknadsföring på Internet.
På torsdag är det t.ex. tänkt att köras en föreläsning om sociala medier för småföretagare och fotografer, läs mer under nyheter på sidan.
Förutom facebook som tyvärr verkar radera alla data i bildfilen, filnamnet ju blir också en massa skräpnamn istället för det man valde från början.. Flickr, vet inte hur jag ska använda sidan i praktiken.. :s
Det är alltså även viktigt att kolla upp hur standardfält såsom Dublin Core fält såsom Title, Description, Rights och Creator mappar mot exv. Windows motsvarigheter såsom Titel, Ämne, Copyright, Författare och att era sökord mappar mot Taggar. Att ha copyright lagrat i själva bilden är ju inte fel om folk som använder bilderna enkelt ska kunna se vilka rättigheter som hänger på en viss bild och vem som äger dessa. Ditt metadata följer då med dina bilder oavsett vilka system de cirkulerar mellan.
Så metadata handlar inte bara om att synas på Google utan lika mycket om att märka dina bilder med ditt upphov och som bieffekt blir de sökbara även i Windows och samarbetsplattformar såsom SharePoint, ja allt som läser dessa metadatafält. Finessen med att metadata skrivs in rakt i bildfiler såsom JPEG, TIFF och DNG är även att man då har allt i ett paket och inte som man var helt hänvisad till förr d.v.s. att ha sina metadata i en SQL-databas och bilderna för sig i filsystemet. Det gör även hanteringen mer långtidlagringssäker när man inte är beroende av att kopplingen metadatadatakälla och filer upprätthålls över tiden.
Jag testade öppna en av mina egna bilder jag hittade i google/ bildsökning. I den bildfilen var inget nyckelord, (vilket jag annars brukar sätta dit förr eller senare). Däremot fanns sökorden i taggens alt text och en av websidans metataggar.
Påverkar det sökresulten (hos google t.ex) om man lägger in bildtitlar och nyckelord även i bildfilerna, förutom alla taggar på själva websidan, dvs läser sökmotorerna igenom den bildinformation man lagt in?
Vid närmare eftertanke tror jag Timo syftade på att skriva in olika nyckelord/taggar när man laddar upp bilder som här på fotosidan, bloggar på wordpress mm.
Sedan finns det såklart vi som tycker om att använda vanliga anteckningar eller Notepad++ också.