Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Full kontroll över flygbilderna med radiostyrd helikopter

Full kontroll över flygbilderna med radiostyrd helikopter

Visa bildspel
Foto: Jan Höglund 
Foto: Jan Höglund 
Foto: Jan Höglund 
Foto: Jan Höglund 
Foto: Jan Höglund 
Foto: Jan Höglund 
Foto: Jan Höglund 
Foto: Jan Höglund 

Nyköpingsfotografen Janne Höglund har anammat modern teknik för att fotografera från en radiostyrd helikopter vilket ger honom full kontroll över bilden.

Janne Höglund har hållit på med flygfoto i över 20 år. Men att fotografera från flygplan har stora nackdelar och riktiga helikoptrar kostar tusentals kronor per timme.

– Sitter du i ett flygplan på 300 m höjd får du använda ett 200 mm-objektiv och får bara med tak. Med min radiostyrda helikopter jag ligga stilla på 50-75 meters höjd, plåta med vidvinkel, och få med framsidan på huset, taket och landskapet bakom.

Janne använder en Canon 5D Mark II med olika vidvinklar. Genom GPS-styrning kan helikopterna med åtta rotorer röra sig upp och ner på samma punkt.
– Jag kan köra helikoptern upp och mer med gasen som på en stång. Sen kan jag tilta kameran för att få horisonten där jag vill.
Bildens komposition kontrolleras i realtid genom att Janne länkar ner en skärmsignal till en monitor.

Foto: Jan Höglund

De tekniska prylarna har han byggt tillsammans med hjälpsamma kompisar.
– Jag hade inte fått ihop det på egen hand, det kan du gott skriva, säger Janne.
Helikoptern kostar cirka 25.000 kronor och riggen som kameran är fäst i mellan fem och tio tusen. Vill man köpa allt färdigt blir kostnaden den dubbla.

Janne har provat olika slags eldrivna helikoptrar i tre år. Nu har han skaffat en Octokopter med åtta eldrivna rotorer. Bränsledriva helikoptrar har funnits länge, men de vibrerar, låter och släpper ut avgaser.
Kameran sitter monterad i två servon som är kopplade till gyron. Ett gyro ser till att horisonten hela tiden är rak. Det andra styr hur mycket kameran vinklas ner, tiltas.

Helikoptern används för att ta bilder åt mäklare, golfbanor och fastighetsägare.
– Marknaden för flygfoto är inte så stor.
Tack och lov är Jannes repertoar större än så. Som yrkesfotograf utanför storstaden gäller det att vara allround.
– Det är kul att fotografera produkter också, då får man leka med ljuset.

Se fler av Janne Höglunds bilder på www.helikopterbild.se



Publicerad 2011-08-10.

23 Kommentarer

Michaelc 2011-08-10 19:07  
Vad roligt det låter, en sån helikopter skulle man ju ha...
The Champ 2011-08-10 19:13  
Det här är bara så läckert , har själv funderat och kollat upp efter helikoptrar med både 1 och upp till 4 "blad" för att då kunna använda en CanonG12 eller liknande men det här är ju något mycket mycket mer . Väldigt fina bilder på din hemsida Janne . De här gillas ..... hoppas jag träffar på dig och din "arsenal" i trakten för det vore kul att se sakerna in action.
Mvh
Owe
Ventures 2011-08-10 22:15  
Man lär behöva vara en skicklig helikopterförare innan man skickar upp sin dyra kamera. Annars har jag drömt om att kunna ha något liknande.
PMD 2011-08-10 23:01
Det finns numera helt stabiliserade radiostyrda helikoptrar som vem som helst kan styra. Man behöver inte bry sig om annat än att bestämma vart helikoptern ska flyga.
The Champ 2011-08-10 23:45
det är väl det Janne skaffat ....tror jag ...Octokopter alltså
Janne H 2011-08-11 08:14
Helt rätt Per, ihop med ¨bra bildknappen¨ på kameran är alla dåliga bilder som bortblåsta ;-)

Skämt åsido, det är fortfarande en stor fördel om man både behärskar att starta-flyga-landa sin helikopter, på samma sätt som det inte är någon nackdel att kunna exponera rätt o komponera sin bild.

Mvh.

/Janne
PMD 2011-08-11 09:01
Givetvis, men man behöver inte längre behärska helikopterns alla konstigheter som "collective pitch" och sånt för att flyga en gyrostabiliserad helikopter.
Wizard 2011-08-11 12:30
Det är en grov missuppfattning att man inte behöver kunna flyga bara för att man har ett stabiliseringsystem på maskinen.. Om du inte vet hur det fungerar och hur man flyger så kommer du högst troligt krascha omgående och maskiner i den storleken är inga leksaker utan dom är dödligt farliga om man handskas med dom på fel sätt.. Sen är en annan aspekt på det hela att dessa stabiliseringsystem inte installerar och konfigurerar sig själva utan det krävs kunskap även för detta och det är inget man gör på en eftermiddag om man inte har någon erfarenhet, så att man inte skulle behöva vet hur det fungerar eller hur man flyger stämmer inte alls.. Eftersom både start och landning sker manuellt så måste man åtminstone behärska hovring i flera riktningar och beroende på "fallenhet" så kan bara detta ta ett tag att få kläm på.. Flyger rc-helis sen 2008 så jag vet vilken resa det kan vara innan man behärskar maskinen såpass att det är säkert att hänga på en kamera och fota i "okontrollerade" miljöer.. Med okontrollerade miljöer menar jag andra ställen än modellfält där man inte har hundra koll på vad/vem som kan dyka upp var..

Edit: såg att han numera flyger en Oktokopter trots att bilden visar en Logo 600.. När det gäller multirotormaskiner är det "lättare" men det är fortfarande många parametrar som man skall ha koll på för att det skall fungera på ett säkert sätt..
jontemannen 2011-08-11 13:14
Tror att det menas de mindre maskiner man tex kan flyga mha en iPhone (Parrot drone). Dessa är leksaker och långt ifrån de maskiner som krävs för seriösa fotojobb vilka som sagts är mycket farliga om ngt går snett. Man behöver kunskap i allt från byggande av elektronik, lödning osv till ganska bra datakunskaper. Och såklart flygkunnande!

Alltså inte att beblanda med billiga out-of-the-box-leksaker.

/Jonas, Skyview Flygfoto
PMD 2011-08-11 13:57
Ja, jag syftade på sådana maskiner som kan flyga autonomt. Det "föraren" gör är att bestämma riktining och hastighet. Givetvis måsta man vara försiktig vid landningar även med sådana maskiner, men man kan släppa kontrollen helt och maskinen hovrar snällt utan input från "föraren" till man säger åt den vad den ska göra.

Här är ett exempel på en sådan:
http://www.uastech.com/platforms.htm
Göran Larsson 2011-08-11 14:21
En Skeldar kanske kan vara något för den ambitiöse fotografen?
Det är bara att välja önskad position och trycka på en knapp.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skeldar
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_Skeldar
Janne H 2011-08-11 15:53
Jag vet att BBC använder någe liknande, men dessvärre har den annan prislapp.....
jontemannen 2011-08-11 10:51  
Kul att se att fler flygfotare! Fina bilder! =)
Man måste komma ihåg att det behövs tillstånd från Transportstyrelsen samt en försäkring. Sedan måste försvaret granska dina bilder innan spridning (om du inte erhållit självgranskningsrätt).

Flyger själv med Hexacopter och säljer bilder. Fungerar all teknik är det lätt men det kan ta oerhört mycket tid om ngt falerar och du ska felsöka eller du kör i backen. Jag har sjäv byggt två hexacoptrar.

Marknaden har exploderat med multirotorhelikoptrar och de är väldigt mycket enklare att hantera än vanliga helis. Som tur är så sjunker priserna...

//Jonas, Skyviewflygfoto.se
Måns H 2011-08-11 10:52  
Bilden visar en vanlig helikopter med 1 rotor plus stjärtrotorn. Kollade på Octokoptern, den är annorlunda med typ 8 rotorer i stjärnformation kring kroppen.
Nisseman 2011-08-11 16:58  
Fast man måste tyvärr ha tillstånd från länsstyrelsen för att få fotografera från någonting som flyger, oavsett hur det flyger.
Att bygga en quadrokopter (4 propellrar med struktur av ett kryss) kan man svänga ihop under tusenlappen inklusive radio. All elektronik finns på hobbyking och alu-strukturen finns på bauhaus :)
Svar från froderberg 2011-08-11 17:23
Inte numer. Jag har precis kollat upp saken. Men för att fota över miltärt skyddsområde behövdes tillstånd vilket gavs muntligen över telefon.
Wizard 2011-08-11 20:52
Nja, det är numera tillåtet att fota "hur som helst" från luften undantaget vissa restriktionsområden men för att få publicera bilderna så skall dom fortfarande granskas och godkännas hos SäkSam. Man kan dock ansöka om självgranskningsrätt för att snabba upp processen..
Wizard 2011-08-11 22:50
Den texten i länken bekräftar det jag skrev..

Citat från sidan -"Det krävs således inte tillstånd i förväg för flygfotografering eller liknande registrering inom Sveriges territorium för närvarande, men alltid för spridning oavsett hur detta sker."

Dvs, du behöver inget tillstånd för att ta bilderna, men för att publicera dom krävs fortfarande tillstånd..
Dan P 2011-08-11 19:17  
Det är inte bara att hissa upp en helikopter utan tillstånd krävs för flygoperationer med UAV i enlighet med Luftfartslagen 14 kap 1 § och Luftfartsförordningen 131 §. Utöver detta behövs tillstånd för att publicera bilderna av försvarsmakten, sist jag hörde med dem så var denna fråga under utredning så det blir kanske lättare framöver. Värt att tänka på!
Daniel Cederberg 2011-08-11 19:33  
Kul! Det här är ju bara för häftigt. Synd det inte var ett foto på okton. Har just byggt ihop en Quad själv för att fota med, kostar ca 2000 kronor. Ett kul sätt att kombinera alla intressen :)
Wizard 2011-08-11 20:59  
Kul att den här typen av fotografering uppmärksammas på FS, tekniknörd som man är skulle jag dock viljat ha lite mer info och bilder om och på tekniken som används.

För den som är intresserad och vill veta mer kan jag rekommendera ett besök på rcheli.se där man kan spana in sektionen FPV och Flygfoto, där finns massa kul om bla multirotormaskiner och det finns flertalet riktigt kunniga individer som kan svara på frågor och ge tips..
Tofta 2011-08-12 21:28  
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar