Fotografer
Susan Meiselas tilldelas priset Outstanding Contribution to Photography vid Sony World Photography Awards 2025, som ett erkännande av hennes inflytande som fotograf under de senaste fem decennierna. Meiselas hyllas för sitt djupt engagerade förhållningssätt och har skapat ett starkt verk som breddar synen på dokumentärfotografi genom sina insiktsfulla skildringar av människor i deras samhällen.
Meiselas är välkänd för att skildra kvinnors berättelser: från flickor som växer upp i Little Italy i New York, till strippor som uppträder på delstatsmässor, till kvinnor som flyr från våld i hemmet i Storbritannien, samt för sitt arbete med att dokumentera människorättsfrågor i Latinamerika.. Hennes fotografiska essäer, rotade i specifika platser, delar människornas liv och erfarenheter framför hennes kamera. Tagna över längre perioder – ofta med fältanteckningar och deltagarnas vittnesmål – bjuder Meiselas projekt in till samarbete.
Utdrag ur fem av Meiselas projekt kommer att visas på Somerset House i London (17 april - 5 maj 2025), inklusive projekt som aldrig tidigare har ställts ut i Storbritannien. Utställningen spänner från hennes tidigaste verk, 44 Irving Street, Prince Street Girls och Carnival Strippers, till hennes senare projekt Pandora's Box och A Room of Their Own, och visar återkommande tematiska element som Meiselas har utvecklat i sitt arbete, med fokus på det som ofta är dolt från allmänhetens blick.
"Det är en ära att ta emot detta pris för mitt bidrag till den ständigt expanderande fotografivärlden. Under de senaste 50 åren har jag haft privilegiet att bevittna hur historia skrivs, och att dela de ofta osynliga liv som deltar i dess skapande. Verken som visas inbjuder till eftertanke, inte bara om fotografierna själva utan också om de relationer som formade och inspirerade dem." - Susan Meiselas
Priset för Outstanding Contribution to Photography delas ut för 18e gången och har tidigare tilldelats Mary Ellen Mark (2014), Martin Parr (2017), Graciela Iturbide (2021), Edward Burtynsky (2022) och Sebastião Salgado (2024).
5 Kommentarer
Logga in för att kommentera
När jag räckte fram boken till henne blev jag förhörd av henne om den hade köpts på plats och när jag svarade ärligt så var det på gränsen att hon inte vill signera den. Hon menade att jag borde ha köpt den på plats. Jag förstår det inte vore helt okej att köpa en bok billigare online för att få den signerad på plats om man kände till att signeringseventet skulle äga rum. Det gjorde inte jag. Jag tycker att hennes agerande var girigt och otrevligt – hon har ju faktiskt fått betalt för boken redan. Ingen annan Magnum-fotograf har uppträtt på samma sätt. Jag fick min bok signerade ändå, dedikerad till och med. Slutet gott, allting gott. Men, händelsen lämnande en sur eftersmak. Får se om jag går på utställningen.
Jag berättar det här för att det kanske kan vara intressant att höra att det även för en fotograf som verkar ha ett kall att skildra orättvisor och mänskliga öden så handlar det lik förbannat så mycket om pengar på ett för mig förvånande sätt. Precis som med dina bloggar så kan välja om man vill läsa det jag skriver.
Jag känner henne inte och har inget intresse att berätta detta för henne. Huruvida jag går på utställningen eller inte har inte bara att göra med den beskrivna händelsen.