Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
32 Kommentarer
Logga in för att kommentera
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?postid=239966#post239966
Visserligen är den formel för skärpedjup som nämns i mitt inlägg självklart också en förenkling, alla faktorer räknas inte in där utan bara den geometriska strålgången.
**************
Sammanfattning:
Litet skärpedjup får vi med
Stort skärpedjup får vi med
stor bländaröppning
liten bländaröppning
stor avbildningsskala
liten avbildningsskala
**********************
Är det inte något radbrytningsproblem?
Jag har några invändningar mot en del av det du skriver i artikeln om skärpedjup. Du säger bl a att det går inte att tillverka ett objektiv med samma brännvidd som ett annat objektiv som har ett bättre skärpedjup. Alla objektiv som har samma brännvidd har samma skärpedjup, säger du.
På ett annat ställe säger du att kameratillverkarna tycks ha glömt bort egenskaperna (skärpedjupet) i bilderna.
Detta är inte alldeles korrekt om man skall vara noggrann.
De problem som medför att skärpedjupet blir litet vid stora bländaröppningar (hål) beror på linsernas former. En ideal lins skall samla alla ljusstrålarna i en punkt. Då blir det perfekt skärpedjup i hela bilden. Om man skulle tillverka en sådan lins måste linsens ljusbrytande ytor ha formen av en parabelbåge. Man kan jämföra med parabolantenner och även sk parabolmikrofoner. En parabolantenn reflekterar radiovågorna så att dom samlas i en punkt, där "läshuvudet" sitter. Med en parabolmikrofon kan man fånga upp ljud från en ljudkälla långt ifrån mikrofonen. Principen är densamma om det är ljudvågor eller radiovågor - parabelformen samlar radiovågorna eller ljudvågorna i en punkt. Detta är karaktäristiskt för en parabel. Om man illustrerar i två dimensioner i ett rätvinkligt koordinatsystem så beskriver grafen av en godtycklig andragradsekvation en parabel.
Det går alltså att tillverka ett objektiv som har ett bättre skärpedjup än ett annat objektiv med samma brännvidd - om man slipar linsernas ljusbrytande ytor till parabelformer. Då blir det full skärpa i hela bilden oberoende av avstånden och hela problemet med skärpedjup försvinner helt. Varför slipar man inte linserna till parabelform istället då? Svar: det är tekniskt mycket svårt att slipa sådana linser. Å andra sidan finns det faktiskt sådana linser i vissa kameror och dom kallas för fixfocusobjektiv. Med sådana objektiv försvinner inte bara problemen med dåligt skärpedjup - man slipper även att ställa in avstånden, dvs focus i bilden.
Istället för en parabelform använder man sfäriska linser som är mycket lättare att tillverka.
a
Betrakta området (a) i mitten som är gemensamt för båda cirklarna. Det beskriver formen hos en sfärisk lins.
Den sfäriska formen är en approximation av en parabolisk form och den överensstämmer bäst med en parabolform i centrum av linsen, dvs där linsen är som tjockast. De ljusstrålar som träffar linsen längst ut, där linsen är tunn samlas inte i en punkt som ljusstrålarna i mitten av linsen. Dessa sk randstrålar sprider sig över hela bilden och det är dessa som gör att bilden blir suddig. Med en bländare avskärmas dessa randstrålar, som alltså inte släpps igenom och därför blir skärpedjupet i bilden bättre. Med en stor bländare, alltså ett litet hål, är det endast ljusstrålarna i centrum av linsen som släpps igenom och det är där som den sfäriska approximationen av parabelformen stämmer bäst överens.
Sammanfattning: bländaren avskärmar randstrålarna som gör bilden suddig.
Jag vet inte om jag lyckats beskriva problemen med linsernas former på ett tillräckligt begripligt sätt och om du har några frågor får du gärna höra av dig.
Med vänlig hälsning
Lars Erlandsson
Jag har endast elektronisk sökare, inte optisk, på min Canon Powershot S3 IS. Jag har än så länge mycket liten fotovana, men har redan börjat märka saknaden av optisk sökare vid manuell fokusering.
Också jag har tyckt att inställningarna för att kontrollera skärpedjupet är långt ifrån lättanvända på min kamera. Eftersom jag i första hand är intresserad av skönhet, estetik och känsla i bilderna tycker jag att skärpedjupet är mycket viktigt i en bild.
Vänliga hälsningar.
Lasse Cormin
Tack
Ja haaaa!
/Andreas
Mvh Lena