Merläsning
Panelsamtal: Retuschör – Ett yrke på utdöende?
Föreläsning
Håller AI på att ta över produktionen av bilder – och vad innebär det för retuschyrkets överlevnad och för bildbranschen i stort? Bilddesign befinner sig just nu i en stor förändringsfas. Vilken roll spelar en yrkesutbildning för att driva utvecklingen åt rätt håll? Den 20 november bjuder Fotoskolan STHLM in till ett panelsamtal på Fotografiska med experter inom branschen som ger sin bild av framtiden.
Läs mer...
20 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Farsan visade mig ett stjänfilter på den gamla goda tiden och det blev lite snygg effekt.
Tack för infon.
Någon som vet om det går att få gul- eller rödfilter effekt inom digitalt svartvit?
Du öppnar panelen där du har tillgång till respektive färgkanal och väljer luminosity, kanske ljusstyrka på svenska.
Där kan du höja värdena för gul, röd och orange, samt sänka i de blå kanalerna.
"Allt för stor förstärkning kan leda till att bilden "spricker" eller att bruset blir grovt. Särskilt den blå färgkanalen är känslig." Precis! Det är det som är problemet. Har som sagt försökt med ett rödfilter på digitalkameran, men effekten är inte särskilt tydlig, och man förlorar väldigt mycket information när man definierar 100% vit efteråt.
Trevlig helg!
Det verkar som att rödfiltret har samme effekt som om jag hade gjort ett multipliserad lager i Photoshop med 100% röd ovan på bilden.
Mvh. Johannes
Nu har jag inte läst artikeln då jag är en snåljåp och inte har plusmedlemskap. Men menar du att t.ex. ett rödfilter på något magiskt vis förvandlar alla färger till olika nyanser av bara rött? Och då reagerar bara en del av sensorn. Det låter lite skumt. Nu har jag inget rödfilter till hands men efter en titt genom en ganska röd plastbit kan jag konstatera att kaklet ser rosa ut, den gröna växten är fortfarande grön fast mer olivgrön, skärbrädan i trä ser fortfarande ut som en skärbräda i trä fastän i ett annat, mörkare träslag och den rostfria muggen ser ut som, tja, en rostfri mugg.
Men vad vet jag, fotografiska filter kanske har helt andra magiska egenskaper än locket från en shaker i röd plast från IKEA.
Allmänt om filtret: https://www.baader-planetarium.com/en/filters/baader-neodymium-(moon-and-skyglow)-filter.html
Diagram:
https://www.baader-planetarium.com/media/wysiwyg/product_info/filter_neodymium/moon-skyglow-wavelength.jpg
Där ser man att genomsläppligheten för synligt ljus har en brant och djup dip c:a 560-600nm (våglängd), väsentligen inom det gula området, se nedan. Inte mycket släpps igenom i det intervallet. Dessutom en mindre djup dip, ner till 50% transmission, c:a 500-550nm, grönt.
(Natriumljus, 589.0 och 589.6 nm, släcks närapå helt.)
Från https://en.wikipedia.org/wiki/Visible_spectrum hämtade jag en tabell över våglängder för synligt ljus som jag kopierat:
380–450 nm : violett
450–495 nm : blå
495–570 nm : grön
570–590 nm : gul
590–620 nm : orange
620–750 nm : röd
Fysik: här kommer vi in på kvantfysik. Atomer och molekyler kan befinna sig i olika energitillstånd och upptar eller avger energi vid tillståndsförändring. När den energin ligger inom synligt ljus så bortfaller eller tillkommer motsvarande färg(er).
Ang. vitbalansen skulle jag tro att den kan bli "vilsen" när gult och lite grönt till stor del saknas. Antagligen olika med olika kameror (generation, modell) och dessas ev olika algoritmer.