Annons
Artiklar > TEST: Tre spegelfria systemkameror

TEST: Tre spegelfria systemkameror

Vi testar Canon EOS M, Sony A5100 och Samsung NX500. Ingen av dem har inbyggd sökare, men de intressanta ändå. Alla tre är snabba och ger hög bildkvalitet.

För fotografer som är vana vid telefoner eller kompaktkameror är inte frånvaro av sökare någon stor sak. En del tycker rent av sökare mest känns konstigt.

Canon Eos M3 är efterföljaren till Eos M Det gjordes en M2, men den såldes bara i Asien. M3 har bland annat fått 24 megapixel mot 18, snabbare processor, förbättrad autofokus och wifi. Komponenterna är samma som i Canon Eos 750D och 760D.

Samsung NX500 är en efterföljare till NX300 och NX300M och har bland annat fått 28 megapixel mot 20, snabbare processor, 4k-video och amoled-bildskärm.

Sony A5100 är storeboror till A5000 och har bland annat fått 24 megapixel istället för 20, bättre videospecar, är snabbare och har en mycket bättre autofokus.

Hanteringen

Vi började med att kika på hanteringen, hur kamerorna är att arbeta med och hur smidigt det är att ändra inställningar medan du fotograferar. Här noterar vi att A5100 har ont om yttre reglage. Den har bara en enda inställningsratt på baksidan, vilket gör en del ändringar lite omständliga. Fast det mest obegripliga är pekskärmen. Du kan välja fokuspunkt med den, och trycka av bilder, det är allt. Med M3 och NX500 kan du välja att göra de mesta via pekskärmarna, som att bläddra bland bilder eller göra inställningar i menyerna.

Skärmarna på M3 och NX500 kan vinklas 45 grader nedåt och hela vägen uppåt och runt så de blir en selfie-skärm. Hos A5100 kan du enbart vinkla skärmen uppåt och framåt, inte nedåt, en klar brist om du försöker ta bilder med kameran över huvudet till exempel i en folksamling. Till Eos M3 finns en lös sökare, EVF-DC1 som tillbehör. Den fungerar mycket bra, men kostar 2 400 kronor och gör kameran en hel del klumpigare.

Generellt har både M3 och NX500 bra hantering tack vare inmatningsrattar, sina pekskärmar, och smidigare åtkomst till funktioner. Ett litet minus till M3 för den lite gömda av-/på-knappen. A5100 känns klumpig att arbeta med, inte bara jämfört med konkurrenterna utan även jämfört med sitt storasyskon A6000.

Alla tre kamerorna har bra autofokus. Ser man på specifikationerna borde Canon få stryk med mycket färre fokuspunkter, men i praktiken är skillnaden liten. Sony A5100 har ärvt ett av de bästa autofokussystemen på marknaden från storasyskonet A6000, men känns en aning långsammare. M3 och NX500 gör i det stora hela ett lika bra jobb även om A5100 känns en aning säkrare i att välja rätt del av motivet att fokusera på.


Samsung NX500. Detaljrikedomen i bilderna från Samsung NX500 är enorm, men kameran har även ett mycket bra tonomfång. Vi stör oss lite på en tendens till magentastick i många ljussituationer, men i övrigt är bildkvaliteten i toppklass. I övrigt är NX500 en rolig och lättanvänd kamera fullstoppad med finesser och funktioner. 16-50/3,5-5,6 OIS, vid 16 mm, f/8, 1/1250 och iso 100

Jämn bildkvalitet

Även sett till bildkvalitet är det mycket jämnt mellan kamerorna. Alla tre ger enormt detaljrika bilder på basiso, NX500 har en liten, liten fördel där med sina 28 megapixel. Det går bra att lyfta skuggor i efterbearbetningen och här har A5100 en liten fördel jämfört med sina konkurrenter. Egenskaperna på högiso är också mycket jämna, på iso 1600 är bildkvaliteten bra, på 3200 börjar detalj- och färgåtergivningen påverkas och på högre iso får du skala ned bilderna en del för ett bra resultat. En sak vi noterade är att NX500 ganska ofta får ett svagt magentastick. Det går att få bort för den som kör råformat men på höga iso märks fenomenet tydligare.

När vi pratar bildkvalitet går det inte att undgå att också kika lite på de medföljande paketzoomarna. Canon skickar med en traditionell 18-55 som är nästan dubbelt så lång och avsevärt tyngre än 16-50-motorzoomarna från Samsung och Sony. Men i gengäld är bildkvaliteten och hanteringen mycket bättre. Det handlar om en balans mellan vikt, storlek, bekvämlighet och bildkvalitet. Men skillnaden mot Samsungs 16-50 är inte himlastormande, däremot blir Sonys 16-50 rejält frånåkt av bägge konkurrenterna. Detta gäller även hanteringen där motorzoomen hos Samsung känns mycket mer precis och responsiv än Sony-zoomen. En annan nackdel med motorzoomarna är att de ger kamerorna en lite längre uppstartstid, NX500 är hyfsat snabb, A5100 tar lite mer tid på sig.


Canon Eos M3 har en härlig bildkvalitet, exponerar smart och ger mycket bra färger utan justeringar. Den känns rappare och kvickare jämfört med sin föregångare Eos M även om serietagningen inte är så imponerande. Största begränsningen är objektivutbudet, även om de fyra objektiv som finns känns genomtänkta. Men i gengäld kan du köra jätteutbudet av vanliga EF-objektiv via adapter.
EF-M 18-55/3,5-5,6, vid 18 mm, f/5,6, 1/640 och iso 100.

4k-video med Samsung

Ser vi till video så sticker NX500 ut med 4k-video, den moderna och superkompakta H.265-codecen och en underbar videokvalitet. Men notera att 4k-filmningen sker i ett beskärningsläge, med ungefär 1,4x beskärning. Både M3 och A5100 ger mycket bra, fin videokvalitet, men A5100 kan till skillnad från M3 köra i 50/60p. I A5100 kan du till och med välja att spela in med xavc-codecen med en mycket hög bitrate på 50 Mbit/sek. Eos M3 har till skillnad från de andra två mikrofoningång. Men på sikt borde det gå att ansluta mikrofoner till NX500 via dess inbyggda Bluetooth.

Något som kan verka som en liten detalj, men som kan bli en huvudvärk till exempel på en semester är laddning. Det är bara Canon som skickar med en separat laddare, med både NX500 och A5100 är du hänvisad till att ladda via usb-kabel i kameran. Missförstå oss inte, vi gillar att du kan ladda så, det är smart och smidigt. Men problemet är att du inte kan använda kameran medan du laddar batteriet.

SLUTSATS

Sony A5100 är billigast, Samsung NX500 har mest funktioner och Canon Eos M3 känns som den bästa kombinationen av egenskaper och pris.Alla tre kamerorna ger mycket bra bildkvalitet, alla tre skulle vara bättre med en inbyggd sökare, även om den varit liten och trång. Men för många fotografer är inte sökare viktigt och då är det här tre mycket bra kameror.

Videofilmar du mycket är Samsung NX500 det smartaste valet, har du en riktigt tajt budget är Sony Alpha 5100 det smarta valet, men vill du ha den bästa kameran i den här klassen skall du välja Eos M3.



Publicerad 2015-09-28.

3 Kommentarer

Kjell Olsson 2015-09-30 18:46  
Jag har Sony A5100 som komplement till A6000, eftersom de i mycket är identiska: samma sensor, AF, menysystem, batteri mm men i avsevärt mindre och lättare format.

Även jag kan sakna flera knappar, men tror att Sony vänder sig till en annan målgrupp här - en som vill ha bästa AF och bildkvalitet utan att behöva grotta ned sig i inställningar. Sonys två "intelligenta" autolägen gör det dessutom enkelt för den målgruppen att ta mycket bra bilder utan att ändra en enda parameter - kameran identifierar själv typ av motiv, behov av multiexponeringar vid dåligt ljus mm och lyckas oftast producera utmärkta bilder.

Jag saknar mest Fn-knappen från A6000 där många inställningar går enkelt att göra - den hade säkert rymts om viljan funnits. 3-4 programmerbara knappar finns dock.

Brusreduceringen är i vanlig Sonyordning alldeles för aggressiv vid höga ISO, men det går enkelt att sänka den (till low) - däremot inte att hela ta bort den som på A6000 (off) ...... och kitoptiken vinner inga priser på full öppning, men nedbländad duger den långt och kompakt är den!
david_h 2015-10-05 22:27  
Om man inte absolut vill ha minsta möjliga kamera: Vad talar för att välja någon av dessa jämfört med en DSLR i samma prisklass, eller billigare, t ex en Nikon D3300?
Svar från Grevture 2015-10-06 12:40
Huvudargumentet är oftast just storleken. Men jag misstänker att för en del som känner sig hemma med hanteringen hos telefoner och kompaktkameror så kan frånvaron av sökare faktiskt ses som en fördel - det känns enkelt och bekant. Medan det för mer traditionella fotografer snarare är tvärtom.

Skall du kanske mest videofilma så är ju en spegelfri ofta ett mer naturligt val en en DSLR, och beroende på hur du filmar spelar frånvaron av sökare kanske inte så stor roll.

Sedan har alla spegelfria den generella fördelen att via adaptrar kunna köra vilka gamla objektiv som helst, något som inte alls fungerar lika bra med en DSLR. Nu misstänker jag att det är en fördel som mest talar till mer traditionella fotoentusiaster, och som tidigare nämnt lär de nog oftast föredra en kamera med sökare.
david_h 2015-10-29 23:29
Ett sent tack för svaret. Systemkamerakänsla, snabbhet och bildkvalitet i ett lite nättare format, med bra sökare, reglage och knappar för smidig hantering - det är ungefär vad jag vill ha. Någon modell från Fuji eller Olympus ligger nog bäst till, som det verkar.
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar