Merläsning
Test: Fujifilm X-T50 - Kul och kompakt - men överflödig?
Fotosidan testar
Plus
Fujifilm X-T50 bygger på samma 40 megapixels X-Trans-sensor och processor som används i X-T5, X-H2 och X100VI. Det är helt rimligt att tillverkarna med tiden låter flaggskeppstekniken följa med till billigare eller nyare modeller inom samma system – men frågan är om Fujifilm verkligen behöver så många kameror i samma storleks- och prisklass?
Läs mer...
1
16 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Hur länge orkar man vänta tro :-)
Förstår dock inte riktigt hur man undviker vattenstänket som kommer direkt framför ansiktet, skall man söka fokus på pannan och försöka få lite hjälp med skärpedjupet, hinner man alltså ta fokus innan första simtaget, sedan så klarar andra kameror att behålla ansiktet kvar och struntar i stänket.
Sökarupplevelse är ju subjektiv och personlig, men även där tycker i alla fall jag att de senaste årens kameror tagit stora steg framåt i att ge en sökarbild som i praktisk mening är utan fördröjningar och som ger en naturlig och direkt känsla när man fotograferar.
Kollar man både manuella Pentax SMC, Olympus Zuiko och Konica Hexanon AR från 70-talet så var de ju ultrakompakta i jämförelse med dagens objektiv trots att de var för småbild. Så jag har svårt att se att man inte skulle kunna göra kompaktare objektiv än man gör idag om man ville. Är inte dagens formfaktor den den är av andra skäl? Formfaktorn kanske även den till stor del är ett mode som ändras över tid.
Minoltas gen 1 AF-objektiv är ju ofta väldigt kompakta de med TROTS att dessa objektiv har AF. Exempel från den serien är exv. 24mm/2,8 och "normalerna" kring 40mm och 50mm. Flera tillverkare gjorde 40mm pannkakor som var så små att de faktiskt är klart mindre än dagens motsvarigheter även MED adapter!
Voightländer gör idag en serie nya FE-objektiv för fullformat för Sony E. Ett antal av dessa är faktiskt små, välgjorda och kompakta.
En av de verkligt stora fördelarna med Sonys E-hus är ju att man snart sagt kan skruva på vad som helst med hjälp av adapters och genom att E-plattformen nu fått ett verkligt bra momentum, så finns intresse från ett antal tillverkare att göra nya objektiv till plattformen. Voightländer är bara en av dessa som gör små fina FF-objektiv och står man ut med manuell fokusering så finns idag mycket att välja på.
En stor fördel med de manuella objektiven är ju att kameran inte behöver ägna sig åt att synka med objektivet. Uppstarttiden med manuella objektiv är försumbar även med EVF numera.
Men det har också introducerats en hel del objektiv som inte är så stora: ett exempel är ju Zeiss objektiv för just Sony FE där de med sina Batis- och Loxia-serier bygger objektiv där de accepterar lite måttligare maxbländare och kan då hålla nere storlekarna. Ett annat exempel är Nikons serie med f/1,8-objektiv (20, 24, 28, 35, 50, 85 mm) där man dels avstått ännu större maxbländare och i vissa fall släppt lite på kant-och hörnprestanda och därmed fått till objektiv som både är måttligt stora och rätt lätta. Det finns liknande exempel från de flesta tillverkare.
Alf: Att Sony än så länge till stor del har prioriterat rätt stora och tunga zoomar till A7- och A9-kamerorna handlar nog mest om att de inte kan göra allt på en gång. De har redan släppt imponerande många bra objektiv på ganska kort tid, men de har tvingats välja vad de gör först. Och zoomar säljer i sig själva bättre än fasta objektiv, och man har dessutom valt att först bygga upp ett bra basutbud av zoomar och utvalda fasta (som 85/1,4) riktade mot proffs. Det skulle inte förvåna mig om de snart börjar kunna ägna sig åt mer kompakta fasta objektiv för entusiaster.
Hur som helst så tror jag att även många proffs efterfrågar lättare och mindre gluggar och inte bryr sig så mycket om f/1,4, bevisligen klarar man sig ju med f/2,8 när det gäller zoomar. Men som du säger så handlar det säkert i sonys fall om att först slå sig in på proffsmarknaden. Men jag kör ju själv Nikon idag och tycker att bristen på bra kompakta gluggar är lika dålig där.
Jag kan emellertid fortfarande tycka att det är givande ibland att skruva på helt manuella objektiv. Den tekniska AF-perfektionen med Eye Focus och exv. den nya smarta Lock on AF Expand Flexible Spot (Sony) som ofta själv söker sig till rätt del av bilderna att fokusera på men ändå går att överstyra riskerar att automatisera bort mycket av fotografernas egna initiativ. En del kan kanske som jag tycka att det i värsta fall kan bli lite tråkigt. Foto kan vara kontemplation också och ett gott skäl att ägna sig åt foto - även helt manuellt foto. Den faktorn riskerar att utarmas delvis av den nya AF-tekniken. Som jag ställt in min A7 III idag behöver jag aldrig ställa om något i AF-systemet. Nu väljer jag bara mellan tre förprogrammerade knappar så sköter automatiken resten och då behöver jag sällan tänka på annat än motivet.
Ett skäl till att jag en gång köpte en A7r var faktiskt att jag kunde få ett rätt litet Sony Zeiss 35mm/2,8.
En fråga till: Varför är lockelsen så stark när det gäller primes att komma ner mot 1,4 eller ännu lägre i bländartal när man tycker det är helt OK med 2,8 för en zoom? Även med ett GM är 2,8 "fantastiskt" men halvuselt för en prime inom samma brännviddsområde. Alla ska väl inte nödvändigtvis ta porträtt med kort skärpedjup eller hur? Det är ju dessutom så att många objektiv är som uslast fullt öppna och det är ju mer regel än undantag. En del är ju så usla fullt öppna att man inte kan använda objektiven så utan att tappa mer skärpa och kontrast än man vill.
f/2,8-zoomar ger flexibilitet, men till priset av att man får nöja sig med en måttlig maxbländare. Medan ett fast f/1,4-objektiv istället offrar flexibiliteten för att istället ge så mycket ljusstyrka och prestanda som möjligt. Det är bara två olika sätt att jaga prestanda.
Att ha en så stor maxbländare som f/1,4 (eller f/1,8, eller f/2) är genuint hjälpsamt i många situationer, dels för att det helt enkelt ger mer ljus vilket ökar möjligheterna att få bilder i marginella situationer. Att gå från f/2,8 till f/1,4 kan ju också innebära att gå från 1/60 där inget som rör sig blir speciellt skarpt till 1/250 då rörliga motiv ofta blir hyfsat skarpa. För att nu ta ett exempel.
Sedan har du kort skärpedjup som dels är användbart i sig själv, men också om en annan sida av myntet som ofta tappas bort: Förmågan att isolera motiv från sin bakgrund. Där gör bara ett enda bländarsteg rätt stor skillnad. Exempel: Jag och Magnus var och fotade bandy nyligen, jag med X-T3 + XF200/2 med 1,4x-konverter och han med Canons nya 400/2,8. Vi hade ungefär samma bildvinkel, men han hade ett steg större ekvivalent bländare, alltså ett steg kortare skärpedjup. Skillnaden i bakgrundsteckning och hur motiven stod ut från bakgrunden är rätt påtaglig.
Tar du bilder av enstaka eller små grupper av människor (mycket vanligt motiv både för familjefotografer och i synnerhet yrkesfotografer) är det en mycket påtaglig skillnad hur motiven (personerna) friläggs från bakgrunden om du har f/1,4 eller f/1,8 jämfört med om du har f/2,8.
De flesta moderna f/1,4-objektiv har faktiskt mycket bra skärpa i mitten och en bra bit ut åt kanterna, det är en av de saker man uppnått att acceptera större och tyngre objektiv. Sedan har de ofta ännu bättre skärpa över ännu större del av bilden när de är nedbländade ett steg eller två, men det innebär inte att de är dåliga vid f/1,4.
Sony sensorfabrik är helt avskild och tillverkar efter beställning från kunderna, dom kan inte/får inte läcka om hur andra har beställt.
https://petapixel.com/2018/05/25/shootout-sony-a7r-iii-vs-sony-a7-iii-vs-nikon-d850/