Merläsning
Panelsamtal: Retuschör – Ett yrke på utdöende?
Föreläsning
Håller AI på att ta över produktionen av bilder – och vad innebär det för retuschyrkets överlevnad och för bildbranschen i stort? Bilddesign befinner sig just nu i en stor förändringsfas. Vilken roll spelar en yrkesutbildning för att driva utvecklingen åt rätt håll? Den 20 november bjuder Fotoskolan STHLM in till ett panelsamtal på Fotografiska med experter inom branschen som ger sin bild av framtiden.
Läs mer...
15 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Med Multi Frame Noise Reduction tar kameran några bilder i snabb följd, alignar dessa och processar de olika bilderna med en 2D-korrelasanalysator. Effekten blir att brus och störsignaler kraftigt reduceras. Kan användas inom hela ISO-området, Kan för vissa kamerar ibland vara möjligt att välja antal antal exponeringar som ska ingå t.ex.. 4, 6 eller 12 bilder. Ju fler bilder ju större brusreduktion, men ju längre tid tar exponeringarna och ju orörligare behöver motivet vara.
En en annnan multiexponeringsfunktion tror jag kallas ungefär "Hand Held Twilight Zone". Den skiljer sig genom att den kan "föra ihop" delar från en bil eller person som lyckats röra sig i förhållande till den statiska bakgunden under de tre exponeringarna
Mutliexponerin i den klassiska betydelsen, vilket jag antar är vad du frågar effer? Kunde vara implementerade i enstaka mera avancerade analoga kameror under den analoga tiden.
Efterfrågan försvånn när diditala kameror introduceras. Nu blev det mycket lättare snabbare att åstadkomma det man ville genom att man hade full kontrolll över de olika delbilderna, och kunde se hur det hela blev.
Och nog kan du väl hitta ett antal kamera-karakteristiker som bör tilldelas avsevärt högre signifikans vid ett ev. kamera val...?
Nikon har det i många av sina DSLR.
Att fokusera på automatisk teknik i kameror är inte rätt väg för mig utan jag kör manuellt.
"Efterfrågan att göra det direkt i kameran har inte alls försvunnit (vilket torde vara uppenbart eftersom Thomas frågar) ;)"
Det var faktiskt inte alls uppenbart för mig när jag skrev mitt inlägg. Var helt enkelt inte säker på ifall frågan var seriöst menad (har vad jag vet inte läst något från Thomas tidigare). Jag försökte i alla fall svara seriöst med det jag visste. Och nu vet jag förstås att frågan var seriöst menad.
Jag kände inte till att Nikon har denna funktion i vissa av sina digitalkameror (är numera inte lika galen i att själv köpa alla kamerasystem för att jämföra, som jag var i yngre år).
Efterfrågan torde väl ändå inte vara särskilt våldsam, eftersom då borde alla kameror ha denna funktion, väl?
Inte heller har jag någonsin läst ett enda ord om detta (annat än under analog-eran ´förstås), vare sig på Fotosidan, på övriga nätet eller i någon tidskrift. Dock är jag absolut säker på att det finns skrivet om saken, eftersom jag förstås inte har läst mer än bara en utomordentligt obetydlig del av allt som skrivs.
Inte heller har jag någonsin hört någonting om detta från mina fotokompisar, vid fototräffar, fotouställningar, fotokurser (inte ens vid en sommarkurs på Högskolan för Fotografi), mässor etc. Men jag kanske inte har tillräckligt begåvade bildkonstnärer bland kompisarna, och lyckats undgå dem i alla andra sammanhang.
Jag måste säga att jag fortfarande, trots vad som skrivits här, inte kan komma på någonting som jag för min del inte skulle kunna göra genom bildbehandling efteråt. Men jag kanske inte är tillräckligt mycket av bildkonstnär. Kan inte se mycket som skulle vara möjligt med multiexponering i kameran men omöjligt med bildbehandling efteråt. Kanske att man genom multiexponering direkt i kameran kan tillföra ett moment av slump. Eller känslan av att ha framställt bilden på ett annat sätt än de flesta andra gör. Eller att reultatet blir överraskande eftersom man kan ha glömt något av det man fotade i början. Vet inte ifall det möjligen, genom någon olinjäritet i sensorn/bildprocessorn, skulle kunna bli en aning skillnad gentemot att göra hopläggningen i datorn i stället. Om någon sådan skillnad skulle finnas är jag dock tämligen övertygad om att den skulle vara för liten för just mig att kunna upptäcka.
.
https://www.youtube.com/watch?v=qseHTdJdJD8
Angående bildstabilliseringen som då jämförs med Olympus av likvärdig typ, så tycker jag att man kan nämna att det är en ganska så stor skillnad på sensorstorleken kamerorna i mellan, Sony systemet skall då få en FF-sensor att röra sig i olika riktningar vilket jag tror kan vara något svårare än för den relativt lilla 4/3 sensorn. Annars håller jag med om att Olympus har längre erfarenhet av 5-axlig stab och att dom säkert för närvarande kan mera om systemet, troligt vis har dom nog också gjort lite förbättringar över tid.
Visst kan det underlätta att ha en mindre sensor vid bildstabilisering, men det är funktionens effekt som är relevant för användaren och där har vi Olympus som referens.
Sonys tekniske expert i Europa menar att det inte är teknik från Olympus utan ett nytt egenutvecklat system. Jag tror att Sony vill heläga teknik som de tycker är viktig.
citat: http://www.dpreview.com/reviews/konicaminolta7d
The Maxxum 7D's "unique selling point" is its Anti-Shake stabilization system, unique among digital SLR's. Minolta first introduced this feature with the DiMAGE A1, it is unique in its operation because instead of stabilizing a lens element (as in a traditional image stabilization system) the sensor is stabilized. Inside the 7D its six megapixel CCD is mounted on a movable platform controlled by two actuators (x and y axis).
The system works by analyzing input from motion detectors in the camera body and producing an inverse movement in the CCD. The system can be disabled (via switch on the rear of the camera) and can also detect a panning movement and only compensate for movement on the opposite axis. What's exciting and new about this system is that it instantly adds stabilization to the entire range of Minolta lenses. An 'Anti-Shake' indicator is visible through the viewfinder which provides feedback to the photographer as to how much the system is having to compensate for shake."
Beträffande Magnus kommentar om att Sony vill "heläga" tekniken själva och därför inte använder Olympus så är det väl så att Sony puttat in en massa pengar i Olympus och då borde man väl kunna få ett samarbete kring detta om man vill som "återbäring". Det där kan vara rent marknadsnys.
Så jag håller med Jonas här ovan. Här kan ni inte haft full koll.
/malte
Alla automatiklägen fungerar inte eftersom kameran inte kan styra mekaniska bländare.