Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Premium > Test: Fujifilm GFX100S – Mindre mellanformatare

Test: Fujifilm GFX100S – Mindre mellanformatare

Med 102 megapixel, större sensor, halverat pris och rejält bantad storlek är Fujifilm GFX 100S ett alternativ till småbildskameror.

Canon, Nikon och Sony får se upp. När nu Fujifilm kommer med en vidareutveckling av 102-megapixelkameran GFX 100 gör de en mindre modell till ett pris som ligger hotfullt nära småbildskameror med hälften så många pixlar.

Fujifilm GFX 100S har precis som GFX 100 en bakbelyst CMOS-sensor med omkring två tredjedelar större yta än en småbildssensor. Ökad sensoryta ger förutsättning för kortare skärpedjup och större dynamiskt omfång. Det senare beror på att en större sensor kan fånga mer ljus – vilket innebär mer information, något som i sin tur leder till ökat dynamiskt omfång.

Betydligt smidigare. GFX 100S är betydligt mindre och 420 gram lättare än GFX 100, vilket gör kameran trevligare att bära runt halsen vid exempelvis gatufotografering. Bilddata: Barkarbystaden, Stockholm. Fujifilm GFX 100S, Fujinon GF 45-100 mm f/R LM OIS WR vid 67 mm, f/4, 1/300 sek, ISO 100. 18 mm, 1/640 sek, f/8 och ISO 640.

Skillnaden i skärpedjup gör att porträttelet GF 110 mm f/2 ger nästan samma utsnitt och lika kort skärpedjup som ett 85 mm f/1,4 på småbild. Det blir som man säger, ekvivalent.

Det finns dock några fördelar med en stor sensor som inte kan kompenseras med en större bländare. Det blir helt enkelt drastiskt svårare att få lika bra optiska prestanda ju större maxbländaren blir.

Det här såg vi med Fujinon XF 33 mm f/1,0 som är ekvivalent med ett 50 mm f/1,4 till små­bild. Den stora maxbländaren ger optiska problem som lägre kontrast och kromatisk aberration.

Mellanformatsobjektiv ger en jämnare bildkvalitet över bländarskalan. Många tycker också att större format ger snyggare övergång mellan skärpa och oskärpa.

Portabel studiokvalitet

Det finns mellanformatskameror som kostar en kvarts eller en halv miljon kronor, och som ger helt otroligt hög bildkvalitet – om du använder spegeluppfällning och ett tungt stativ.

Fujifilm GFX 100S har ingen spegel som kan generera skakningsoskärpa. Dessutom har kameran effektiv sensorbaserad bildstabilisering. Packat i ett kamerahus som i storlek som en Canon Eos 5D Mark IV eller Nikon D850 får du en kamera som kan ge studiokvalitet i alla situationer på fältet.

Fujifilm har några klara fördelar jämfört med övriga mellanformatstillverkare: det är ett mycket större företag och de kan plocka teknik från sina avancerade APS-C-kameror.

Därför kan GFX 100S locka med effektiv autofokus och dubbla minneskort, för att bara ta två exempel. Autofokusen är helt överlägsen jämfört med vad Hasselblad och Phase One klarar av. Men däremot inte lika fantastiskt bra som exempelvis Canon Eos R5 och Sony A1.

Nu närmar vi oss problemet med GFX 100S. Det är inget fel på kameran i sig, den är på alla punkter imponerande. Men de bästa spegelfria småbildskamerorna är ännu mer allround, har ännu bättre autofokus, är mindre och har ett större objektivutbud. Medan den praktiska skillnaden i bildkvalitet kan vara svår att se.

Skärpesläpp. Mellanformat ger mjukare övergång mellan skärpa och oskärpa än småbild. GF 80 mm f/1,7 vid f/1,7.

Samtidigt är det mäktigt att få bildfiler med mer än 100 megapixel från en kamera som inte känns tung i handen. Det går även att få 400 megapixel-bilder genom att lägga samman flera exponeringar. Det krävs dock helt statiska motiv och en stadigt monterad kamera.

Under testet har vi provat att använda GFX 100S för gatufoto, något som tog emot med stora och tunga GFX 100. Med den effektiva autofokusen och kvicka serietagningen var det inga som helst problem. Särskilt inte med det nya objektivet Fujinon GF 50 mm f/3,5 som är både kompakt och lätt.

Vilka kompromisser har då Fujifilm gjort när de bantat ner storlek och pris på GFX 100?

Svar: Nästan inga. Upplösningen på den elektroniska sökaren är något mindre, men sökarupplevelsen är ändå bra. Och så får du byta batteri lite oftare eftersom S-modellen bara har en batteriplats. Det är i stort sett allt.

SLUTSATS
Fujifilm GFX 100S är mycket lockande för den som uppskattar riktigt hög bildkvalitet. Priset är attraktivt lågt – sett till vad du får för pengarna.



Publicerad 2021-07-18.

11 Kommentarer

esbtse 2021-07-18 21:45  
Det har rapporteras att bottenplattan är svag och att den har för korta skruvar. Vidare har vissa rapporterat linjer i bildfiler. Jag var på väg att börja köpa på mig Fuji GFX men väntar nu tills kvaliteten förbättras.
Anders F. Eriksson 2021-07-18 23:12
Om du väntar 10 år till finns nog kameran du vill ha, fast då kommer det ju ännu bättre tio år senare. Se bara till att sälja filmskannern innan det...
esbtse 2021-07-18 23:44
Vilken av dem jag har två stycken en för småbild och en för MF. Jag har inte bråttom då jag just nu uppdaterar mitt F-system.
Makten 2021-07-18 23:14  
Ähum, jag har en invändning. Större format ger inte automatiskt "mjukare övergång mellan skärpa och oskärpa". Faktum är att flertalet av de fasta brännvidderna i GF-serien ger väldigt hård övergång, vilket också är det som får bilderna att se ovanligt tredimensionella ut. Det gäller dock att inte råka ha nåt skräp precis i övergången, för då blir det inte snyggt. GF 50/3,5 och möjligen 80/1,7 (ej provat själv) är dock undantag.
Det skulle lätt gå att få ungefär samma "look" med småbild (fast med något större skärpedjup), men alltför få är villiga att köpa f/2,8-objektiv till höga priser. Alltså får objektivtillverkarna prioritera annat.

Av allt att döma kommer det förresten snart en GFX 50S Mk II med samma hus som 100S, fast med gamla 50-megapixelsensorn. Den är jag mycket mer intresserad av, så slipper man alla dessa herrans pixlar som mest tar plats på hårddisken. :-)
esbtse 2021-07-19 00:19
Jag är mera intresserad av en 80 Mpix sensor men kan tänka mig en 50 Mpix om byggkvaliteten är bra. 80 Mpix är en bättre kompromiss mellan upplösning och dynamisk område för det formatet och skulle fungera bra som landskapskamera samt vid sämre ljusförhållanden som höst och vinter. För 100Mpix blir pixlarna mindre än vad D850 har som är på 45Mpix och är småbild och det ställer mycket stora krav på optiken.
Makten 2021-07-19 00:46
Dynamiskt omfång och brusnivåer blir inte sämre av mindre pixlar, tvärtom faktiskt. Det enda du förlorar med fler pixlar är lagringsutrymme, samt att du kanske behöver en kraftfullare dator om det inte ska gå väldigt söligt att processa bildfilerna.
Fler pixlar ställer heller inte högre krav på optiken. Däremot behövs det såklart särdeles fräsiga objektiv för att kunna _utnyttja_ alla pixlar, men lägre upplösning får du inte för att sensorn kan ge mer.

Jag tror inte du kommer få se nån 80-megapixelsensor, i alla fall inte från Fuji. 50-sensorn är redan väldigt gammal (fast fortfarande rysligt bra) och sen kommer det antagligen bara ännu högre upplösning än 100 mpix. Båda dessa sensorer är extremt bra i lågt ljus så det är inget att vänta på. :-)

Själv kommer jag antagligen uppgradera till GFX 50S Mk II eftersom bildstabilisering är ovärderligt.
Svar från froderberg 2021-07-19 01:26
@Thomas Det är sensorns storlek och tekniska lösning som främst avgör det dynamiska omfånget. Fler pixlar kan faktiskt ge en aning större omfång, inte mindre.
esbtse 2021-07-19 01:50
Jag kan ha missat något . Kan acceptera att ny design med mindre förluster av infallande ljus kan förbättra ljuskänslighet. Men om allt annat är lika bör större pixlar medföra ljuskänsligare sensor. För att förbättra omfånget kan man behöva införa en variabel som gör pixel mindre känslig genom olika stora pixlar eller införa ett variabelt ND filter på pixlar. Kan tänka mig man kan läsa av pixlarna under olika tider också. Hursomhälst 100S är inte känd för att vara speciellt ljuskänslig. Därför satsar jag på D850 tillsvidare då jag kan använda mina PC optik vilket Fuji inte har ännu. Fuji 50 Mpix kan vara ett bättre köp för mig efter att jag är klar med F-systemets uppdatering. Jag planerar ha två Zoomar + en Vidvinkel alternativet är ett 50 Mpix digital back till min HB men då behöver jag även en 50mm optik till denna...
Svar från froderberg 2021-07-19 08:05
@Thomas Du är långt ifrån ensam.

Visst ger en mindre sensor mer brus eftersom den fångar mindre ljus, men det kompenseras fullt ut av att du har fler pixlar. Med fler pixlar i bilden blir förstoringsgraden för den enskilde pixeln mindre - det gör att bilden som helhet får samma brusnivå, men med ett snyggare brusmönster.

Jämförelsen är given samma bildstorlek, dvs att A3-utskrift jämförs med A3-utskrift. Jämför man i Photoshop med 100 procents visning blir pixlarna lika stora, men då tittar man på olika stora utsnitt av bilden och den mer högupplösta bilden ter sig mer brusig.
Makten 2021-07-19 10:58
Thomas: En större pixel fångar in mer ljus för att den täcker en större yta. Den får alltså inte större dynamiskt omfång då antalet infångade fotoner blir lika många fler som om du delar upp pixeln i flera mindre, som var och en exponeras för färre fotoner.

Faktum är att mindre pixlar ger lägre brus per bildhöjd, då utläsningsbruset är lägre med en annan faktor än skillnaden i yta (minns inte exakt förhållandet). Det är en gammal myt att stora pixlar är "bättre". Att till exempel en Sony a7S III är särdeles bra i lågt ljus beror på att dess elektronik är anpassad för höga ISO, men då är den också rätt kass jämfört med annat vid normala omständigheter. Det är inte pixlarnas storlek i första hand som gör skillnaden.

"Hursomhälst 100S är inte känd för att vara speciellt ljuskänslig."

Det är den väl visst? Om du tittar på lika stora utsnitt av en bild tagen vid en given bildvinkel så är den bättre än alla småbildskameror. Här kan du jämföra olika kameror, men tänk på att fler pixlar gör att du ser bruset tydligare. Skalar man ner den mer högupplösta sensorn till samma som kameran man jämför med så blir det rättvist. Dock finns det inte lika ljusstarka objektiv till GFX, så den kommer naturligtvis förlora i vissa fall ändå.

https://www.dpreview.com/reviews/image-comparison
Lars-Gunnar Nyqvist 2021-08-13 21:11  
Har skaffat den. På objektiv sidan blev det ett 120 mm macro samt ett 23 mm. Har även kompletterat med ett 42 mm allround. Har använt Nikon Z7 som finns kvar i familjen (min fru).
Finns mycket att säga om ekipaget. Det mesta är positivt. Man betalar mycket för något som tom är svårt att förklara. Något med bilden som känns igen från förr. Tar bilder på bas ISO 100 och några skruvas upp till 800 eller 1600. Vid datorn får man anstränga sig för att se skillnaden. Helt otroligt. Men det är något med färger och nyanser. Ett djup eller vad man skulle kunna kalla det.
Det finns mycket att ställa in och lära sig. En del är analogt. Bländarringen och lite annat. Värt att gå från fina Nikon Z7? I mitt fall: Ja kanske. Man lär sig och förstår mer och mer. Trodde inte det. Tänkte mig mer en parallell förskjutning mot bara en större sensor. Men det finns annat också. Får lära om lite vad kameran klarar av. Helt klart mycket mer.
Men datorn får jobba.... Undrar förresten om min skärm är tillräckligt bra längre
Svar från froderberg 2021-08-13 23:37
Grattis till den nya kamera och välkommen till mellanformatsvärlden.
martinot 2021-09-04 21:23
Grattis till nya kameran! Verkar vara en helt fantastiskt fin MF-kamera. 😃
martinot 2021-09-04 21:23
Grattis till nya kameran! Verkar vara en helt fantastiskt fin MF-kamera. 😃
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Mer premiumläsning