Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
26 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Kamera&Bild la upp sin test av Sony A1 för 4 månader och 1 vecka sedan.
Brukar det skilja så mycket?
Den tidningen är från i maj.
Jag tycker R5 har helt klart bättre hus, hantering och menyer.
Sen har den vissa saker
på video bättre också.
Men annars är det ju rätt lika men håller med A1r. Of den bästa kameran men r5 är fasen inte långt efter
Det låter konstigt ovan att att ett gammalt trött spegelreflexrassel skulle vara bättre även på stora rörliga mål än A1. Visst kan det vara fel på kamera eller objektiv men mer troligt är handhavande. Trots att automatiken är väldigt smart så är den inte idiotsäker och vi vet ju inte om fotografen exv. valt olämpliga gamla fokussområden e.d.
Det vi diskuterade gällde ju hur stor roll det spelar i dagsläget (A1 vs R5 specifikt) vad saker som eye-af. Jag menar att algoritmer, processorkraft och träningsset är betydligt viktigare i sammanhanget än så länge, att antal fokuspunkter inte sätter begränsningen på dagens modeller.
Se utvecklingen av eye-af för Nikon Z6 till Z6 II. Från att endast kunna identifiera ansikten, för att sedan kunna identifiera ögon men på klart kortare avstånd än konkurrenterna till att med senaste firmware i princip identifiera ögon på samma avstånd som konkurrenterna. Detta trots att antal fokuspunkter inte ökat från sina 273 men processorkraften har ökat och framförallt har mjukvaran blivit bättre.
Beträffande att A1 skulle vara herre på täppan så stämmer det i vissa avseenden. Ingen annan tillverkare har släppt två generationer hus med stackade sensorer av olika typ och ingen annan kan matcha utläsningshastigheten i A1. Men Sony är inte bäst på stabilisering och de är heller inte lika bra som Canon på eye focus för djur.
Det var i det samnanhanget vi tidigare diskuterade vilken betydelse det kunde ha att Canon har nära 6000 fokuspunkter när Sony tidigare haft ca 400 och nu i A1 fått ca 800, vilket är knappt 1/7 av det Canons R5 har. Visst spelar algoritmerna stor roll men vad ska algoritmerna göra om fokuspunktsupplösningen är så pass låg i A1, på en viss distans, att man inte kan urskilja ett öga, där R5 har tillräckligt med data för att göra det?
Fjällabb, där ögat har samma färgton som "hättan" är svår. Där plockar den huvudet istället om det inte finns mycket ögonblänk att gå på. Den kan bli lurad ibland och hugga någon lucka mellan fjädrarna som ser mörk ut, och när den låst på något försöker den hänga kvar och lyckas bra med det =) Jag har också sett rapporter att älgar kan vara svårt, att den låser på en näsborre istället.
Min upplevelse är att det är lättare att fota flygande fågel med någon av de spegelreflexkameror jag haft. Där använde jag oftast enpunkt på förbiflygande fågel. Försöker jag samma med R5 hittar den inte, jag antar att fokuspunkten är för liten jämfört med spegelreflexerna och att spegelreflexerna dröjde kvar i ett område runt punkten. Med R5 måste jag använda största fokusområdet för att hitta fågeln. Och sedan hoppas på att mjukvaran förstår att lägga fokus på huvudet istället för vingspetsen t ex.
En nackdel med hög upplösning och ögonfokus är att man kan behöva större skärpedjup. T ex kungsörnen har djupt liggande ögon. På 15-20 meters håll blir "morrhåren" vid näbben oskarpa vilket får hela bilden att se oskarp ut om man väljer t ex f/5,6 på 840 mm. Man måste upp på f/8 eller 9 för att det ska se vettigt ut. Hade man kunnat välja hade man satt fokus på morrhåren då ögat inte har tillräckligt fina detaljer för att en liten oskärpa ska synas. Kan tänka mig att det blir samma problem med husdjur eller vilda djur också.
Men det är ingen som helst tvekan om att ögon-AF är extremt mycket snabbare och säkrare än att själv behöva flytta om fokuspunkten för att få rätt komp. Det hinner man aldrig när en ätande fågel tittar upp två sekunder. Det är en bra kompromiss.
Vi har begränsat med plats i tidningen och räknar med att de flesta har läst nyhetsartikeln om kameran och främst vill veta hur kameran funkar i verkligheten.
Men jag förstår det som om:
- Kameran kan i praktiken inte, (ibland eller ofta?) ta mer än 15-20 bps?
- Sökaren är mer högupplöst än konkurrenternas, men inte om du vill ha följande autofokus (som alla som fotar action använder, och fota action är det man har en kamera med hög bildfrekvens till)?
- Man får acceptera sämre RAW-bilder om man vill ha 30 bps. När kan man erhålla RAW-bilder i full kvalitet då, bara med mekanisk slutare?
- Är det verkligen den snabbaste kameran, eller är det den snabbaste kameran om du är villiga att acceptera lägre kvalitet på RAW-bilderna?
Sammantaget, om ovan antaganden av mig stämmer, vad är det då som gör det till världens bästa kamera? Om du använder snabbaste läget på den elektroniska slutaren och kontinuerlig autofokus får jag det till att du har en kamera som
- kostar 50% mer än Canon R5
- med sämre kvalitet på RAW-bilderna
- lägre upplösning i sökaren än vad som anges i specifikationen
- och i praktiken ofta eller ibland max 15-20 bps
Fördelen jag ser är att den anges sakna rolling shutter. Vilket jag märkbart råkat ut för mindre än ett dussin gånger på 20k+ exponeringar med Canon R5, då när jag fotade extremt snabbrörliga motiv och då på en liten andel av bilderna när jag panorerat snabbt i sidled.
Jag är inte jätteimponerad faktiskt.
Jag kanske lät lite hård i mina frågeställningar. En stackad sensor är imponerande och drar upp priset rejält, annat vore konstigt. Själv har jag aldrig provat cRAW då jag är rädd att det dynamiska omfånget i exponeringen minskar. Den måste göra det när filstorleken minskar om antalet pixlar är detsamma. Fotar jag t ex en svartvit fågel belyst från ena sidan händer det att jag behöver dra ned högdagrarna 100% för att få detaljer i de vita partierna t ex. Det finns inget som heter "lossless compression", det blir en oxymoron. I artikeln står det att det är förstörande komprimering man får.
Jag uppfattade det som om begränsningen i serietagning p g a intern dataöverföring och behandlande av data från autofokussystemet. Då tänker jag att man inte har 30 bps "en stund" så att man kan ta 3-4 bilder med 33 ms mellan rutorna. Man får 15-20 bps, som bäst 50 ms mellan rutorna precis som med R5 eftersom det inte handlar om någon buffert som blir full utan att databus eller processorkraft inte räcker.
Men även R5 har ju också kompromisser för att nå 20 fps med elektroniska slutaren, 12bit och lägre DR. För att få max kvalitet så är det ju mekaniska slutaren som gäller, alltså 12 fps. Om det i praktiken gör någon större skillnad får någon annan svara på men tror inte du kommer se skillnad på lossy compression läget på A1 heller i de allra flesta fall heller.
Den elektroniska slutaren i A1 ger däremot knappt någon skillnad i DR jämfört med den mekaniska enligt tester. Den är verkligen gjord för att användas utan mekanisk slutaren hela tiden.
Alla kamerorna kan dock fota i respektive marknadsförd hastighet så ser inte problemet.
Sony låter inte oss uppdatera sina kameror, något som sällan framgår i tester.