Fotosidan provar
Sony A6300 är en ännu bättre actionkamera än A6000 - där är vårt bestående intryck efter en dag med den nya kameran. Men mest imponerar de nya objektiven.
Sony hade pressträff på sitt kontor utanför Amsterdam där visade upp sina nylanserade objektiv och A6300 och berättade varför de satsat på just de här produkterna. Sony hade bara bjudit in en journalist från varje land vilket gjorde att vi trots ett ganska kort event ändå fick ganska mycket tid att i lugn och ro gå runt och provköra de nya grejerna och prata med produktspecialister, utvecklare och chefer. Men det blev dessvärre bara inomhusfoto, ute öste regnet ned.
Produktspecialisten Shiori Katsumata pratar om objektiv med en journalistkollega från Danmark
Marknadschefen för Digital Imaging i Europa, Yann Salmon-Legagneur inledde med att beskriva marknadssituationen i allmänhet och i Europa i synnerhet ur Sonys synvinkel. Han beskrev hur marknaden, systemkameror + kompaktkameror, efter åratal av kraftigt sjunkande försäljning nu faktiskt tycks ha slutat sjunka och möjligen stigit svagt under senaste året. Men notera att han talade om värde, inte antal sålda enheter. Så vitt vi har sett av siffror sm andra tillverkare har visat så fortsätter antalet sålda kameror att sjunka sakta. Men tack vare att man idag säljer en högre andel dyrare kameror ökar ändå försäljningsvärdet. Billiga instegsmodeller tappar, dyrare entusiastkameror sjunker bara långsamt, men har i gengäld ökat i pris.
Han beskrev vidare hur Sony Digital Imaging anser att de har fyra kärnområden: Objektiv, småbildskameror (full frame), snabba kameror och premium-kompakter. Det har ju varit mycket diskussioner hur mycket Sony satsar på sina aps-c-systemkameror och man kan väl ana att så länge de faller inom kategorin snabba kameror satsar man fortsatt på dem. Och ja, de räknar både A6000 och den nya A6300 till kategorin snabba kameror.
Framgångar med småbild
Yann Salmon-Legagneur visade siffror över försäljningen av småbildskameror i EU mellan september 2014 och december 2015. Där gick Sony från 12-13 procent hösten 2014 till 24-25 procent hösten 2015. I tabellen fanns även "Brand C" (som gått från runt 45 till runt 37 procent under samma period), "Brand N" (runt 40 till 37) och "Brand L" som hela perioden legat stadigt på runt 1 procent. Var och en får väl försöka gissa vad C, N och L kan tänkas syfta på. Men han ville också påpeka att variationerna är stora mellan olika länder. I Danmark har till exempel Sony varit störst på småbildskameror hela perioden augusti-december 2015. Han visade också siffror på hur mycket värdet av deras objektivförsäljning växte per år. Men där kan man ju säga att de börjat från en väldigt låg nivå, och det bevisar ju mest att det går att tjäna mer pengar om man skaffar sig ett bättre objektivutbud. Något som många Sony-entusiaster argumenterat för.
Det som känns glädjande med de här siffrorna Sony verkligen har lyckats skaffa sig ett stadigt fotfäste på marknaden för småbildskameror. Och att det lönar sig för dem att ha vågat satsa på de mer påkostade kameror och ett roligare objektivutbud. Volymerna är mindre, men marginalerna är avsevärt bättre. Det är ju samma resa som Canon och Nikon gjort de senaste åren. Och även Micro Four Thirds-segmentet där storsäljarna i värde de senaste åren har varit relativt dyra modeller som Olympus E-M1 och E-M5 plus Panasonic GH3 och GH4. Det är där pengarna finns. Gissa en gång varför Pentax är på gång med en småbildskamera.
15 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Vi får väl se, zoomen kanske kan skickas med i något high end kit till en mer rimlig kostnad. 24 000 spänn för zoomen får nog en del att sätta kaffet i vrångstrupen. Många har pekat på bristerna i objektivutbudet och det spelar ju mindre roll för många om objektiven faktiskt finns men inte kan efterfrågas av ekonomisk skäl men å andra sidan så kanske Sony överhuvudtaget inte räknar de grupperna till målgruppen. Men om Sony inte ska uppfattas som enbart ett "high end wanna be", så måste de nog ta bättre hand om sina APS-C -användare. Här har det inte gått särskilt fort och missnöjet pyr mer påtagligt nu och en del tittar sig om efter tillverkare som man upplever tar APS-C -marknaden mer på allvar än Sony gjort de senaste åren. Men nu är ju high end grunden lagd, så då kanske man kan ta sig an de andra marknadssegmenten också framöver.
Det här var lite bra nyheter.
(Allmän kommentar: Alla de olika kameratillverkarna brukar visa upp Gfk-siffror, men de växlar hejvilt mellan att ta upp statistik för antal sålda kameror, värdet av sålda kameror eller värdet av sålda kameror + objektiv. Plus att de ofta glatt växlar mellan Europa-siffror och nordiska siffror. Händelsevis brukar de siffror de väljer att visa upp se positiva ut för just deras företag :-)
Priserna för de nya objektiven tror jag inte är något jättestort hinder, Canon och Nikon har länge sålt liknande objektiv till liknande priser och ändå fått överraskande stora volymer (i synnerhet på 24-70/2,8 och 70-200/2,8). Det här är den typ av objektiv som för C/N har haft den gyllene kombinationen av bra marginaler och hyfsade volymer. Det är inte orimligt att samma sak kan funka för Sony.
Sony har varit en "high end wannabe" i flera år. Det har de själva sagt vid upprepade tillfällen :-) Det som väl ser bra ut för dem är ju delvis att nu senaste åren på allvar börjat bli mer "high end" och mindre "wannabe". Kritiken att man inte prioriterar aps-c finns och har länge funnits också hos både Canon och Nikon, de enda som verkligen satsar hårt på aps-c är ju Fujifilm, Pentax (men även de är ju på väg till småbild) och Samsung. Skall man döma av deras marknadsandelar så har nog Sony en poäng i sin parallella satsning på aps-c och småbild :-)
Men de känns stora vilket var väntat då de är FF och ljusstarka.
Dock känns det intressant att de verkar vara designade för E-mount då de har glas långt bak nära bajonetten....
Vidvinklar kan, i alla fall i princip, göras mindre hos spegelfria kameror eftersom man inte behöver lika kraftiga retrofokuskonstruktioner. Men å andra sidan vill man ju helst ha dem hyfsat telecentriska så ljuset inte träffar sensorn i för flack vinkel, och då blir det retrofokuskonstruktion i alla fall, även utan spegel.
Men det är inte otänkbart att Sony ändå kan ta ut svängarna lite mer i sina optiska konstruktioner och kanske för en given storlek få lite bättre prestanda tack vare att de - som du är inne på - kan ha glaselement närmare sensorn än vad som funkar med en DSLR. Men för den här kategorin av objektiv blir nog skillnaden ändå ganska liten.
Så kan det säkert vara tänkte mer på att det var nya optiska designer och inte a-mount med förlängning då glaset nu är "långt" bakom där a-mount normalt slutade.
Kollade på sameryang där är skillnaderna bara en bit metall förlängning mellan a och e mount
Funderingar: Koppar har ju bra elektriska egenskaper och används ju i alla kretskort. Jag hade bara tagit för givet att det var koppar i sensorernas ledningsbanor. Det måste ha varit nåt problem med koppar eftersom man använt aluminium. Ärg? Annan korrosion? Silver har ännu bättre elektriska egenskaper än koppar. För en sensor åtgår väl inte så mycket att kostnaden betyder nåt. Silver oxideras och påverkas av svavel, men sensorn har ju ett täckglas som borde skydda.
Jag tror det mest handlat om tillverkningsteknik. Tänk på att systemkamerasensorer är byggda med jämförelsevis "grov" teknik (på en nivå där t.ex. processorer befann sig för över tio år sedan). Våra systemkamerasensorer är ju i kretsvärlden ganska glest befolkade komponenter.
När det gäller processorer började man med koppar för ganska länge sedan:
http://www-03.ibm.com/ibm/history/ibm100/us/en/icons/copperchip
Det har helt enkelt tagit tid innan koppartekniken blivit ekonomiskt försvarbar för så här stora sensorer. Samsung var ju först ut med sin 28-megapixels aps-c-sensor som kom hösten 2014. Men det skulle inte förvåna mig ett dugg om den här tekniken redan använts länge i t.ex. mobilkamerasensorer som faktiskt ofta ligger en bra bit före våra systemkamerasensorer rent teknikmässigt.
(Och visst används aluminium i högspänningsledningar, då ofta med kärna av stål eller nuförtiden kolfiber.)
https://www.youtube.com/watch?v=9tzga6qAaBA
Att köra med vidvinkelkonv det gör man typ på en iPhone inte på PRO kamera som försöker vara det i alla fall.
Även mobiler har ju använts pro av pro så vad det spelar in fattar jag ej.
Denna funktionen har ju funnits länge och tillochmed på storformat. läs:http://www.kenrockwell.com/schneider/150.htm
Med kvalitativa ihopdesignade elemet ser jag ändå det som possitivt och kreativt.... Tror inte iphone har någon hopdesignad konverter. Men det har ju sålts många iphones så någon har kanske reversed enginerat något men inte apple vad jag vet.
Att bygga tung stor optik som nu blir som en tegelsten på det lilla Sony huset är ingen orgasm i ergonomi direkt.
Sedan tror jag inte att om objektiv-problemen vore lösta så skulle det inte på något sätt ändå locka över några C/N ägare, Vi har ju konstaterat i långa Sonytrådar att deras kameror har allt för många svagheter och tillkorta kommande för att klassas in i kategorin arbetshäst, batterikraft menyer gränssnitt, upplevs som nästan obrukbara av C/N-ägare, för att inte tala om bufferten vid Raw-bilder, eller den rätta komprimering av Raw som är synnerligen märklig och totalt obegripligt att man inte har kunnat välja in lossless, saknaden av två minneskortplatser, nej det går inte att fortsätta.
Dom tre nya bamseobjektiven har väl fått sin förklaring av Martin i andra trådar, mycket pekar på att större kameror kan vara på gång framöver. Helt nya intresserade köpare av en systemkamera kan nog tänka sig att titta på en Sony-kamera eller har en gammal kamera med ett kit objektiv av enklare slag.