Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Merläsning
Panelsamtal: Retuschör – Ett yrke på utdöende?
Föreläsning
Håller AI på att ta över produktionen av bilder – och vad innebär det för retuschyrkets överlevnad och för bildbranschen i stort? Bilddesign befinner sig just nu i en stor förändringsfas. Vilken roll spelar en yrkesutbildning för att driva utvecklingen åt rätt håll? Den 20 november bjuder Fotoskolan STHLM in till ett panelsamtal på Fotografiska med experter inom branschen som ger sin bild av framtiden.
Läs mer...
13 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Men i övrigt så anser jag denna typ av djurfotografering ger ganska taskiga vibbar. Ser allt annat än trevligt ut med deras hantering av "fotomodellerna". Enligt mina personliga värderingar, så är detta inte ett värdigt sätt av en som vill kalla sig Naturfotograf. Och hur National Geographic kan acceptera detta är lite förvånande.
/Oscar
/Barbro
Anledningen till att de inte fotograferas i det fria är kanske att det projektet skulle bli avsevärt mycket mer omfattande. Kanske går det i vissa fall inte att hitta exemplar av vissa arter i frihet längre.
Varför då inte plåta djuren/fåglarna i sina burar/häng? "Trevligare" miljö samt definitivt lugnare för "fotomodellerna". Ganska uppenbart att "modellerna" är stressade när dom blir dragna och puttade än hit å än dit i syfte att hamna rätt i bilden!
Herrarna Widstrand & Elander's bok De Fem Stora är oxå en slags "dokumentation" av utrotningshotade djur. Men inte höll dom på och larva sig i en studio! Däremot tog dom ett flertal bilder i häng (vilket oxå anges i boken samt varför). Betydligt mer intelligentera och smakfullare tillvägagångsätt.
/Oscar
L-G
Om du går tillbaka och tittar på filmen igen och studerar djuren och bara har hanterat djur lite, kan du utan tvekan se att de helt klart är stressade vissa tom rejält.
Detta sätt att hantera vilda djur är utan tvekan att gå över gränsen. Det är som Oscar säger att du kan faktiskt fotografera vilda djur i hägn utan att stressan dem, det finns det många bra exempel på.
Men detta ger tyvärr bara en dålig smak i munnen.
I min bok gör man inte vad som helst för en bild och framför alltid inte på bekostnad av försvarslösa människor eller djur!
Budskap rättfärdigar inte! Sanna budskap kräver ansvar!
Kanske är det back to basics som gäller. När fotograferandet fjärmar sig från den verkliga naturen det är då som både natur och naturfotografin i sig verkligen hotas. Ett djur utan sin naturliga miljö??? Vad kan vara längre från det verkligt angelägna budskapet. Ett djur eller en växt behöver sitt ekologiska sammanhang. Vi kan inte prata om skydd av enskilda arter utan måste hela tiden betrakta dem i deras sammanhang. Att då göra bilder som bara fokuserar på en individ i, tja, tomhet... Farlig väg mot förgängelse.
Har lite svårt att se en sköldpadda eller en bälta stå och posera som en slitz-modell...Nej tack säger jag...
/Matte
Det känns som om bilderna ska användas till en fakta bok. Jag ser inget meddelande i dom bilderna som säger mig att dom är utrotningshotade.
Bilderna borde vara på djuren i deras natur. Bilderna förmedlar inte att man tycker synd om djuren och man måste rädda dom, om den är plåtad i en studio.
Passar inte alls in i National Geographic.