Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
X. Oanvända vyer > Nyheter > Fängelse för foto av polis

Fängelse för foto av polis

I Storbritannien kommer det att bli straffbart att fotografera poliser. Den som tar en bild på en polisman i tjänst på en offentlig plats kan få upp till tio års fängelse.

Lagen är till för att inte terrorister ska kunna samla information om bland annat poliser och medlemmar i beväpnade styrkor och använda den i planeringen av terrorbrott, skriver The British journal of Photography.

Straffet är som lägst böter och som högst tio års fängelse. Den nya lagen kommer att träda i kraft den 16 februari.

Publicerad 2009-02-05.

40 Kommentarer

Kim Ledin 2009-02-05 14:03  
Hur ska det gå till att fotografera olycksplatser och andra allvarliga händelser då?
Inte ens USA har väl liknande bestämmelser? Men vad bra då kommer ju terrorismen försvinna i alla fall...eller?
David Sidén 2009-02-05 15:21  
Vilket j-a hån!
frenyl 2009-02-05 15:24  
Tror inte att ni behöver vara så oroliga.
Att ta en annan människas liv i det här landet kan bli så billigt som 6-7 år i fängelse.
Tror inte att foto av polisman kommer att bedömas hårdare...

Jämför gärna tidningsfoton över polisingripanden från andra länder. Där maskerar man polisens ansikte och visar den misstänkta brottslingens, här gör vi tvärtom.
Jeppe 2009-02-05 15:42  
Skönt att man redan tagit den bilden då ;)

Var det någon som sa cykelhjälmslag för barn?
The_Crow 2009-02-05 15:49  
Läskigt så det nästan blir humor..

Något dom själva kanske bör tänka på vid någon ev "firmafest" eller "dokumenterad övning" ;)
gustav.thoresson 2009-02-05 15:51  
helt seriöst, vill man kart lägga poliser så kan man ju göra det ganska enkelt utan att någon ser det... behövs lagen verkligen då?
h_pia 2009-02-05 16:06  
håller med Jeppe , tur man redan har tagit en bild då , gjorde jag när jag var i london i nov på en Polis som bötfällde en cyckel, men han log så gulligt bara när han såg jag tog kortet. Men lite skrämmande om man inte vet om sånt och kanske åker dit .
forry4U 2009-02-05 16:12  
Statsterrorism
calleboll 2009-02-05 19:11  
Så underbart att man tänker så förebyggande och bra... Det är ju precis såna här regler och lagar som triggar exempelvis terrorister. Som Gustav skriver är det ju verkligen inte svårt att ta bilder i smyg om man verkligen vill (och är terrorist). Det enda den här lagen bidrar till lär vara att folk i allmänhet får en mer suspekt bild av polisen.
AFJ 2009-02-05 19:34  
Den engelska artikeln inleds med den frågande rubriken "Jail for photographing police?" vilket här har blivit till ett fakta/påstående "Fängelse för foto av polis" och som späds på med "...kommer det att bli straffbart att fotografera poliser."

Är inte detta en misstolkning?

Den engelska texten talar väl inte om ett totalt fotoförbud?

Jag ogillar verkligen alla sådana här lagar och tendenser men jag tycker det är viktigt att verkligen hålla tungan rätt i mun när man förmedlar sådant här vidare.

Någon som satt sig in i frågan mer i detalj. Är det verkligen ett generellt och totalt fotoförbud av alla poliser i alla sammanhang som avses?
Tell 2009-02-05 19:38  
Hur ska dom då göra när det är nåt stort polisuppbåd? Det är ingen som ska få dokumentera det över huvud taget?

Varför ska alla vara så förbannat paranoida?
tonynot 2009-02-05 19:42  
Kanske ett sätt att återställa statsbudgeten? Bötfälla alla turister som råkar få med en polis på bild. När man ska flyga hem kanske det ingår i tullkontrollen att visa sina semesterbilder.
Andreas S Eriksson 2009-02-05 19:48  
Men om ni nu MÅSTE foto poliser i England så gå då fram och fråga först så får väl polisen säga ja eller nej. Spela dum eller ovetande och skyll på att ni tycker att det är bäst att fråga först då.

Fotosidan håller på att bli klubben för bekymmersfyllt levene.
benkar 2009-02-05 20:02  
Djupt tragiskt med tanke på att dom flesta regeringar i väst pekar/hänvisar/gnäller mot/på tidigare och nuvarande regimer runt om i världen, bristen på frihet då och nu...

Nazi-Tyskland skyllde på inre hot, samma sak med Sovjetstaten, och idag Kina och Nordkorea, man skyller/skyllde censur på diverse hot.

När nu västmakterna gör samma sak (censur),skyller på terroristhot, är samma sak egentligen, dom styrande är rädda för öppenhet (och möjlighet till att fritt utrycka sig i bild och text) så tycker många ändå att det är leaglt med restriktioner, skrämmande, dags för protest!

Ord och bild ska vara 100% FRITT i en demokrati!

/B
KGS 2009-02-05 20:04  
Och poliser som tar till övervåld (nu gör de väl inte sånt i England, men ändå) kan lugnt räkna med att den som samlar bevis får ett hårdare straff... sjukt! Usama måste garva i sin grotta!
hlse 2009-02-05 20:05  
Brukar funka att fråga först. Plåtade några poliser i Prag. Efter ett litet samtal var det inga problem. Fick t.o.m en emailadress att skicka några bilder till dom.
AFJ 2009-02-05 20:10  
Anders Ö, håller helt med dig om det skrämmande i lagar av detta slag. Just därför tycker jag det är extra viktigt att rapportera om dem på ett korrekt sätt, man behöver inte vinkla till ytterligare - det är nog illa som det är.
Mathias Röjfors 2009-02-05 23:33  
bah .. rent skitsnack .. det är så att dom ska kunna slippa bli fotade när dom spöar på folk, och politikerna går på vilket skitsnack som helst utan att kolla runt om hur saker fungerar i verkliga livet. hur ofta händer det att en terrorist gör sånt ? och nog fan hittar en sån ett sätt runt det i så fall.
Thomas E Beckmann 2009-02-06 08:09  
Detta var ju ett starkt kreativt tänkande i rätt riktning. De måste ju vare helt bänga som bara kan tänka ut en sådan lag. För vilken gång i ordningen vann terroristerna?
paco 2009-02-06 15:02  
Vilken överraskning att just Storbritannien inför det här. Jag kan inte komma på ett enda land i väst som kan konkurrera med britterna i polisstyre.

Om de är rädda för att bli bevakade, varför står idioterna då i TV och stolt berättar om hur många kameror de har i varje gathörn?

Vad jag läst, så är det nog bröllopsfotograferna som står på tur näst.
addImage 2009-02-06 15:24  
till er som påstår att man kan lösa problemet genom att fråga först.

Visst det funkar ju om man tänkt sig en porträttbild eller på annat sätt arrangerad bild. Men hur ska man gå tillväga för att få de där spontana situationsbilderna? och hur ska man fotografera en polis som handlar fel/olagligt?

Tror inte det hade gått så bra om man knackade en av poliserna på axeln och frågade först under t.ex. rodney king misshandeln.

myndigheter över hela västvärlden drar helt enkelt in vår frihet millimeter för millimeter!
xeax 2009-02-06 18:28  
Tycker det är riktigt tramsigt.
Jonas Westling 2009-02-06 21:28  
Frihet i England? Den förlorade de för länge sedan. Det är världens mest övervakade land, med flest kameror på allmänna platser.
Fy för dessa lagar (som är verkningslösa då det finns små digitalkameror och mobilkameror).
antipop 2009-02-06 23:44  
Det heter fascism!
JensEkberg 2009-02-07 16:39  
Hur vore det om ni nyanserade er lite grann, framförallt ni som jämför med fascism, Statsterrorism & nazityskland...

Den engelska artikelrubriken är dessutom ställd som en fråga och inte som ett påstående.

"Jail for photographing police?"

Det är klart att det är en lag som kan missbrukas om man så vill. Men ett generellt missbruk mot alla som turistfotograferar är ju svårt att se.
rdahlin 2009-02-07 18:56  
Jag gjorde en sökning på YouTube om ämnet och hittade direkt två stycken:
#1 http://www.youtube.com/watch?v=lC7b9zLlK_4 Jag vet inte något om bakgrunden eller vad de protesterade mot, men som sagt var, slutklämmen är att man inte kommer att få filma till sitt eget försvar...
#2 http://www.youtube.com/watch?v=RKl2sEN4yNM

OK killarna videofilmar, men i alla fall.
quarc 2009-02-07 22:22  
Jag blev stoppad av polisen redan för några år sedan när jag som vanligt passade på att fota lite av gjutjärnskonstruktionerna på en av staionerna i London. De hade tydligen infört någon lag att man inte fick fotografera offentliga byggnader redan då. Ifall man skulle vilja planera var man skulle placera sprängladdningar... Jag tyckte precis som nämnt ovan att om jag varit terrorist skulle jag ju knappast stått och fotat med en Pentax 67. Hon tyckte inte jag såg ut som en terrorist (vilket ju är en j-t konstig bevekelsegrund, vem f-n ser ut som en terrorist, knappast en terrorist i alla fall). Jag ock kameran fick i alla fall fortsätta, men jag fick lova att inte fota mer. Ganska läskigt med alla dessa regler i olika länder. Kanske vore en idé att försöka samla ihop vad som gäller i olika länder här på fotosidan för vi lär väl vara rätt många här som reser runt med kameran i världen?
Thomas E Beckmann 2009-02-08 12:50  
Jag tycker det är konstigt att det bara är en enda tjej som kommenterat detta inlägg.
Det betyder ju typ att 50% inte bryr sig om detta.
-- Bara en tanke jag plötsligt fick.
rdahlin 2009-02-08 13:24  
Bara det att inte någon större media (tidning/radio/tv) rapporterar om det är väl konstigt/illa nog.
Maua 2009-02-08 15:07  
God save the queen and their fascist regime.
Max Kielland 2009-02-08 17:27  
När lagen går igenom, hur kan man då dokumetera polisövergrepp?!?

Detta öppnar för att polisen kan bete sig precis hur som helst utan insyn.
rdahlin 2009-02-08 23:02  
Om jag inte missminner mig har jag sett en lista där England låg sist vad det gällde kameraövervakning av befolkningen, med Sverige på näst sista plats (underförstått: "ju färre kameror destå högre ranking"). Om så är fallet kan man i värsta fall fråga sig hur länge det tar innan liknande lagar kommer hit.
Dubbelolle 2009-02-09 19:28  
Rent ut sagt för jävligt ruggigt!
rdahlin 2009-02-10 13:51  
Jo det är det verkligen.
Johan Pihl 2009-02-11 18:54  
Sjukt, sjukt, sjukt!
rdahlin 2009-02-12 19:09  
Jag vet inte vad som ligger bakom den här incidenten som Aftonbladet visar på sin sida, men med tanke på om liknande lagar skulle stiftas i sverige kommer det att bli omöjligt att spela in bevisning på motsvarande sätt.

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/inrikes/article4397347.ab
Nitobert 2009-02-28 11:39  
väldigt genomtänkt, hur ska dom göra då när det är fotbollsmatcher i England, där det kryllar av poliser? det borde alltså resultera i att efter ett par matcher är englands samlade sportfotografkår inlåsta....
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar