Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Canon EOS 700D ersätter 650D

Canon EOS 700D ersätter 650D

Nya EOS 700D är en försiktig uppdatering av EOS 650D. Den största nyheten är att kameran säljs i paket med en ny normalzoom: EF-S 18-55/3,5-5,6 IS STM.

I och med introduktionen av EOS 700D försvinner EOS 650D ur modellprogrammet. EOS 600D kommer däremot att finnas kvar liksom EOS 1100D.

EOS 700D är nästan identisk med 650D. En nytt läge på programratten, märkt SCN, gör att kameran automatiskt väljer mellan de olika motivprogrammen.

Kamerahuset har fått en ny ytbeläggning som ska ge högre kvalitetskänsla. Programratten är också något förbättrad. Den har fått ikoner i relief och kan vridas 360 grader.

Andra småförbättringar är att spegeln kan behållas uppe vid byte av programlägen samt att kreativa filter kan simuleras när skärmen används som sökare (live view).

Canon EOS 700D kommer att säljas i paket med en ny normalzoom: EF-S 18-55/3,5-5,6 IS STM. Cirkapris 8.000 kronor. Leverans i slutet av april.

EOS 700D ska inte blandas samman med EOS 700 som kom 1990. EOS 700 såldes i paket med en motorstyrd zoom.

Snabbare ,skarpare och stadigare
Det nya objektivet EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS STM har 13 linselement i 11 grupper. En av linserna är asfäriskt slipad för att korrigera för optiska bildfel.

STM-fokuseringsmotorn i den nya zoomen är tystare än pannkaksobjektivet EF 40mm f/2,8 STM. Det beror på att 40mm STM har en kompaktare motor än nya EF-S 18-55 IS STM och EF-S 18-135 IS STM.

Fokuseringen är snabbare än EF-S 18-55 IS – från närgräns till oändligt tar det 0,29s mot 0,5s för EF-S 18-55 IS. Den nya 18-55-zoomen har inte roterande frontlins till skillnad mot föregående modeller.

Den inbyggda bildstabiliseringen gör att längre slutartider, motsvarande fyra exponeringssteg, kan användas.

Det rekommenderade styckpriset för den nya zoomen är 2.100 kronor.



Publicerad 2013-03-21.

30 Kommentarer

Lars_E 2013-03-21 07:03  
Jag kan för mitt inre höra fjunig säljarpojke på Elgig-Markt förklara varför det är så bra att uppgradera från en 650D till denna.
En episod till i den humorserie jag nån gång ska skriva...
StaffanW 2013-03-21 07:21
Håller med. Så här skriver dom bla på dpreview:
"Apart from those additions, the 700D is essentially identical to the 650D, making this the least distinct upgrade we've seen in this range of cameras."
eroko 2013-03-21 07:32
Är det bröderna fördom här eller? Tycker ni kan bege er till Elgiganten och Mediamarkt och göra ett test. Annars håll tyst.

Det är ingen stor uppdatering, nej. Men de vill väl börja kränga den nya STM och marknadsföringsmässigt skadar det inte att putsa till 650D. Därför slutar de sälja 650D men fortsätter med 600D.
StaffanW 2013-03-21 19:11
Fördom vet jag inte, men visst ska man kanske inte såga uppgraderingen innan någon testat den, men än så länge kan man bara jämföra specarna, och där skiljer verkligen minimalt. 1000:- mer för 700D jämfört med föregångaren bara för något mer robist hus och bättre kreativt program i LiveView tycker jag är rätt skralt.
Objektivet däremot känns absolut som en bra uppdatering.
Herakles 2013-03-22 17:31
Instämmer med Erik. Canon passar sannolikt på att leverera en något förfinad variant av 650D (instegsmodell - mellan) när de presenterar 18-55 STM. Detta för att göra det nya kittet intressantare för köparen. Skulle troligen vara svårare att enbart sälja 18-55 STM solo.

Då 650D utgår, så kommer konsumenten välja mellan 600D och 700D, och där tror jag inte att säljaren får svårt att motivera den något högre inköpskostnaden som 700D innebär.

Som de flesta vet så är alltid priset nån tusenlapp högre den första månaden innan den börjar pressas ner...
Parsi 2013-03-22 20:42
Ja, det är väl några av de mera oattraktiva nya modeller man nånsin sett (100D o 700D). Särskilt med tanke på prislapparna.

Jag hade verkligen hoppats på mer av 700D. Inte för att jag funderat på att uppgradera, men man vill ju se lite utveckling. Jag visste nog redan att Canon inte är färdiga med sin nya gen. APS-C sensorer, om de nånsin blir, så jag kan inte säga att jag är besviken på sensorerna. Men resten ser ju inte mycket ut.
Vad gäller objektivet tror jag att jag sett lite kurvor för det, och nej, skillnaden är väl bara akademisk, men avseende skärpa o upplösning är det snarare sämre än IS II, men bättre fokus för filmare, naturligtvis.

Täta modeller är däremot ett klassiskt japanskt marknadsföringsknep. Använt för både kameror, HiFi, motorcyklar och fiskerullar. Det ställer krav på en flexibel produktionsapparat, men man figurerar ju hela tiden i press och medvetande, med sina "nyheter".
Lars_E 2013-03-23 08:33
Jaja...
Ska masa mig iväg och klämma på 700D.
Jag vet ju iofs redan att den är bra, det är ju samma kamera som 650D ;-)
Der Steppenwolf 2013-03-21 10:28  
7 kameror med en sensor som var på sin höjd medioker samma dag den släpptes nästan 5 år sedan....
Utvecklingen har stannat av helt hos Canon ser jag.
Nils-Erik Eriksson 2013-03-21 11:45
Hej! Intressant att läsa om din kommentar att sensorn i 700D är medioker. skulle du Kunna utveckla ditt resonemang kring ämnet,så att jag ex. inte gör ett misstag inför ett eventuellt köp vid nyanskaffning av kamera
Teodorian 2013-03-21 12:17
Jämförs Canons 18 MP APS-C-kameror från 2009 med 7D och till 2012 med 650 D framkommer att ingen förbättring skett i bildkvalitet. Frågan är då om de senaste varianterna av 18 MP-sensorer verkligen är förbättrade.

http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/(appareil1)/813%7C0/(brand)/Canon/(appareil2)/619%7C0/(brand2)/Canon

Frågan är varför Canon håller kvar vid 18 MP sedan fyra år när tex Nikon gått från 12 MP 2009 (D3000 mfl), 14 MP 2010 (D3100), 16 MP 2010 (D5100 mfl) och nu från 2012 24 MP i sina senaste DX-kameror.

Canon (650D) är dessutom rejält på efterkälken ifråga om bildkvalitetsparametrar:

http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/(appareil1)/813%7C0/(brand)/Canon/(appareil2)/619%7C0/(brand2)/Canon
MrDip 2013-03-21 13:21
Behövs kanske inte så mycket utveckling när man är marknadsledande, ger ju mer pengar i fickorna.

http://www.canonrumors.com/tag/marketshare/
Calle S 2013-03-21 13:29
Vill man fortsätta vara marknadsledare kan man inte ligga på latsidan:-)
Der Steppenwolf 2013-03-21 15:28
Marknadsledare är man inte idag när det kommer till bildkvalitet, brus eller dynamisk omfång.
MrDip 2013-03-21 16:11
Det har jag aldrig påstått, dom säljer flest DSLR kameror.
koxa 2013-03-22 00:06
Ja det är verkligen märkligt att Canon inte har mer att ge. Jag använder Canon, Pentax och Fujifilm och Canons sensor presterar inte i närheten av Pentax och Fujifilm. Pentax och Fujifilm ger helt rena bildfiler på ISO 6400 medans Canon ger liknande resultat först omkring ISO 800, verkligen en otrolig skillnad. Samma gäller färgdjup och dynamiskt omfång, här är Canon också flera generationer bakom. Märkligt att inte fler fått upp ögonen för detta. Om folk köpte APS-C kameror efter prestanda skulle Pentax och Fujifilm vara de två största märkena på marknaden.
Snapphane 2013-03-21 14:30  
Hur skiljer sig SCN från A+? Vet att det som var nytt med min 650D var att A+ även valde bland scenerna (porträtt, landskap osv). Är SCN måhända mer utvecklad?

Dock är det nya kitobjektivet intressant. Saknar något med STM och får nog allt ta mig en funderare om man inte rent av ska uppgradera mitt. Hoppas priset håller sig där kring 2 000,annars känns det allt att det kostar mer än det smakar :-)
Svar från froderberg 2013-03-21 14:48
Canons rekommenderade pris är 2.200 kronor. Det kan vara billigare i butik.
JagCanonist 2013-03-21 17:39  
Hejsan!
Visst blir man lite rädd att ändå behöva byta märke för att få något bättre ?
Det dynamiska omfånget är Canons sämsta sida just nu.
Sen undrar man om dom medvetet håller modellerna så olikt Nikon som möjligt för att oförstående inte skall kunna göra en direkt jämförelse ?
För varje modell sen.....5D Mark II.... så har Nikon gjort allt så mycket bättre i fråga om bild kvalitet.
Varför komma med denna ?
Även om den är bättre på flera punkter som inte syns, så är det just det som är problemet.
Det började med att Canon bromsade utvecklingen, ville inte visa alla kort.
Då 5D Mark II kom.
Jag blev ägare till en med denna ur kassa AF som de kunde ha gjort bättre men inte ville.
Vädertätningen.......Suck!
Men de hade inga bra kort, det var nära det bästa de kunde prestera, därför sparades det bästa till pro modellerna.
Men åren går och Canon knappt står medans andra både springer och går.
Man bara väntar med spänning på något "Jätte bra".
Men då inget händer och nu dessa, så minskar förväntningarna till något ....."Något bättre" .
Skall Canon komma tillbaka ur dvalan som storhetsvansinnet gett ?
Jag kan bara säga.
Visa vad ni egentligen kan, Nikon och Sony alltså, som det är nu så börjar väl snart dessa att inse sin överlägsenhet och slutar att utvecklas dom med.
Välkommen in i positiva klubben ;) :D
dudek53 2013-03-21 17:44  
Jag lägger mig i en femårs-koma. Kan ngn väcka mig när canon uppdraderat sina sensorer och alla dessa "babysteps" blivit ett ordentlig vuxenkliv framåt i utvecklingen av dslr-kameror.
//Måttligt road
koxa 2013-03-22 00:19
Jag är grymt nöjd att jag gått över till Pentax och Fujifilm! Tror många kommer att göra denna övergång de närmaste åren.
Jan Olof Härnström 2013-03-21 18:18  
Jag förstår inte varför en del hetsar upp sig så.
Detta är ingen uppföljare till 7D eller 60D.
Vem vet vad som kommer från Canon härnäst och när?
koxa 2013-03-22 07:21
Om du inte förstår varför folk undrar vad Canon håller på med så jämför gärna vad andra kameratillverkare erbjuder för ett lägre pris. Pentax K-30, (pentaprism och 100% täckning, 6 bilder/sek, 11 fokuspunkter varav 9 korslagda. Lägg därtill bättre vädertäting än vad du finner hos Canons toppmodeller!! Detta till priset 4990:-. Eller K-5 som utklassar många fullformatare vad gäller dynamiskt omfång och brushantering. 5990:-

Canon tar mer betalt för pentamirror, 95% täckning, ingen vädertätning, 4 bilder/sek och 9 fokuspunkter! Canon blåser sina användare BIG time!
Parsi 2013-03-22 23:04  
Och för de som är kloka nog att tvivla på en del av det som påstås om Canons *förfärligt dåliga* sensorer, i några inslag i denna tråd, finns det faktiskt råd. Ni kan avgöra själva. Gå till dpreview.com, leta reda på valfri kamera review. Gå framåt tills ni kommer till Image quality compared hi ISO. Där kan ni välja andra kameramodeller att jämföra med. Och ni kan ladda hem bilderna för att jämföra. I RAW tom, så ni kan ta in dem i Lightroom och undersöka närmare. T.ex kan ni jämföra 650D med Pentax K5 och Fuji X100, som nån nämnde.
Spoiler: Ni kommer att upptäcka att Canon står sig mycket, mycket bättre än en del vill få er att tro. Canons sensorer är lite mediokrare än en del andra, men deras svaghet är inte bildkvaliten vid högt ISO, utan omfånget vid lägre ISO:
koxa 2013-03-23 12:06
Då jag använder kameror från både Canon, Pentax och Fujifilm så kan jag lugnt säga att jag omöjligt skulle kunna ta samma bilder med mina Canon kameror som jag kan ta med mina kameror från Pentax och Fujifilm. Pentax och Fujifilm är i en helt annan klass när det kommer till ISO prestanda och dynamiskt omfång. Jag säger inte att Canons kameror är dåliga, men det finns så mycket bättre alternativ idag om man ska köpa APS-C kameror.

Gör gärna en jämförelse mellan Fujifilm X100s eller Pentax K-5IIs och Canon 7D eller 650D. Jämför även dessa kameror på DXO. Jag undviker att använda mina Canon kameror över ISO 1600, medans jag mer än gärna kör ISO 6400 eller mer med Pentax och Fujifilm.

Vi får se när Canon släpper sin 7D mk2 om de har något att komma med. Jag vill jag också tillägga att Canons fullformatare 5D mk3 och 6D har helt ok ISO egenskaper, så frågan är varför Canon inte lyckas implementera detta i sina APS-C sensorer.
Parsi 2013-03-23 13:17
Tack för det. Ja, det var precis de här jämförelserna jag själv tittade på, innan jag skrev mitt inlägg. Jag lyckades inte länka till dem, av nån anledning. men tack för att du gjorde det.
Och där är ju också möjligheten att ladda hem hela bilderna, och se vad som går att göra av dem. Och du tycker Pentax och Fuji är så oerhört mycket bättre?

Jag håller helt med dig om att Pentax och Fuji är bra. Jag tycker däremot att det sättet som du beskrev Canons relativa prestanda, var överdrivet och inte överensstämde med verkligheten. Nu behöver vi inte tjafsa om det, utan folk kan själva se vad det handlar om. Vilket var vad jag avsåg.

Nånting som är typiskt för Canons senare sensorer på högt ISO, även 6D, är det höga chromabruset. Men det är inte så dåligt för bildkvaliten när man väl reducerat det lite. Färgerna t.ex är väl bibehållna på högt ISO. Jag tycker Canon hänger hyfsat med på högt ISO. Det är en del andra bilder, på lägre ISO, tagna med Sony eller Nikon som man ibland får en avundsjuk 'Wow-känsla' för. Lite samma som fullformat-känslan. Silkesmjuk lyster i färgerna etc.

Vad gäller att Canon lyckas lite bättre i fullformat, beror nog på att ledningsmönstrets yta är mindre i relation till sensorytan. Däremot är ju även dessa typiskt Canon-olinjära.
koxa 2013-03-23 13:43
Instämmer i det du skriver. Jag upplever det som en kombination av dynamiskt omfång och ISO prestanda när man fotar i svagt ljus. Jag fotar mycket gatufoto och då blir det mycket höga ISO. Man kan mata ut ofantligt mycket ur RAW filerna från Pentax och Fujifilm men man blir mer begränsad när det gäller Canon (iallafall min erfarenhet). Jag sitter på en hel del Canon optik så jag vill gärna se en mer "modern" alla K5IIs fullt väderskyddad och med liknande egenskaper som K5IIs. Hoppas det blir vår snart så man kan komma ut och fota utan att frysa sönder fingrarna ;-)

http://www.flickr.com/photos/koxa74/
http://www.fujistreetshooter.blogspot.se/
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar