Bildjournalistik
En bild ur Aftonbladets fotograf Magnus Wennmans bildserie "Där barnen sover" har valts till Årets bild 2016. Årets fotograf 2016 blir DN:s Malmö-fotograf Anders Hansson.
Juryns motivering till valet av Årets bild lyder:
Årets Bild är tagen av en extremt stilsäker fotograf med en medvetenhet om vad som händer både inuti och utanför kameran. Det är en empatisk, mogen fotograf som har något på hjärtat.
Årets Bild skriker inte ut sitt budskap; det är en poetisk bild som med sin skönhet fängslar oss och ger oss lust att stanna upp och betrakta den för att tränga in i berättelsen.
Bilden förmedlar normalitet i en onormal situation. Barn anpassar sig till allt, även i krigstider. Verkligheten kontrasteras här mot barnets vackra, trygga sömn. Bilden är otroligt sorgsen, men samtidigt berättar den om den mänskliga styrkan och viljan att överleva. Det är en tankeväckande berättelse. En fantastisk bild.
Årets nyhetsbild tagen av Årets fotograf Anders Hansson.
Anders Hansson, Dagens Nyheter, har utsetts till Årets fotograf med motiveringen:
Juryn får ett starkt intryck av Årets Fotograf i en portfolio med ett klassiskt tillvägagångssätt till bildjournalistik. Det ska påpekas att konkurrensen var tuff. Det som till sist avgjorde var den stora variationen i portfolion och fotografens vilja att berätta viktiga historier. I portfolion finns ett flertal av årets stora nyhetshändelser, skildrade med djup, bredd och kunnighet, men också singelbilder av mycket hög kvalitet. Här finns uttrycksfulla och effektiva nyhetsbilder och mångbottnade porträtt.
Årets Fotograf har arbetat hårt under 2015; han har rest mycket men har också gjort projekt hemma i Sverige. Fotografen har arbetat med både hjärtat och hjärnan, och har en väl utvecklad fotografisk instinkt. Resultat syns tydligt i en solid, stark och mycket väl sammansatt portfolio med få skönhetsfel.
Alla pristagare Årets bild 2016
Nyhetsbild Sverige
1-a Anders Hansson, Dagens Nyheter
2-a Urban Andersson, Aftonbladet
3-a Bosse Nilsson, Kristianstadsbladet
Vardagsliv Sverige
1-a Frida Winter, Frilans
2-a Christoffer Hjalmarsson, Frilans / Expressen
3-a Pavel Koubek, Icon Photography
Bildreportage Sverige
1-a Erik Simander, Student (Nordens Fotoskola)
2-a José Figueroa, Frilans
3-a Tomas Ohlsson, Frilans
Nyhetsbild Utland
1-a Anders Hansson, Dagens Nyheter
2-a Roger Turesson, Dagens Nyheter
3-a Nikolai Jakobsen, Frilans / Aftonbladet
Vardagsbild Utland
1-a Paul Hansen, Dagens Nyheter
2-a Axel Öberg, Frilans / Expressen
3-a Lotta Härdelin, Dagens Nyheter
Bildreportage Utland
1-a Magnus Wennman, Aftonbladet
2-a Anders Hansson, Dagens Nyheter / Kontinent
3-a Niclas Hammarström, Frilans / Aftonbladet
Porträtt
1-a Magnus Wennman, Aftonbladet
2-a Åsa Sjöström, Frilans
3-a Pi Frisk, Frilans / Svenska Dagbladet
Porträttserie
1-a Magnus Wennman, Aftonbladet
2-a Magnus Wennman, Aftonbladet
3-a Magnus Wennman, Aftonbladet
Sportbild
1-a Ludvig Thunman, Bildbyrån
2-a Joel Marklund, Bildbyrån
3-a Jeppe Gustafsson, Frilans / Östgöta Correspondenten
Sportreportage
1-a Jack Mikrut, Dagens Industri
2-a Nils Petter Nilsson, Frilans / Expressen
3-a Pontus Orre, Frilans / Aftonbladet
Multimedia
1-a Magnus Wennman, Aftonbladet
2-a Stefan Mattsson, Aftonbladet
3-a Clément Morin, Frilans / Kontinent
Kultur/Nöje
1-a Viktor Wallström, Frilans / Rockfoto
2-a Daniel Nilsson, Frilans / Dagens Nyheter
3-a Paul Hansen, Dagens Nyheter
Årets Fotograf
1-a Anders Hansson, Dagens Nyheter
Årets Bild
Magnus Wennman, Aftonbladet
Årets Rookie
Erik Simander, Student (Nordens Fotoskola)
Årets Humor
Christian Andersson, Apelöga
32 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Hur går resonemangen kring beskärning av pressbilder? De flesta ser ut att vara utan fastän de kanske hade blivit "bättre" med. (Vad vet jag - är ingen bildredaktör!) Andra bilder verkar väldigt omsorgsfullt komponerade och beskurna, exvis vinnarbilden.
Är det någonslags HCB-effekt i spel?
http://www.aretsbild.se/wp-content/uploads/2015/01/moldovachild-1024x1024.jpg
Måtte de tänka om i år.
Enligt upphovsrättslagen så har du som fotograf rätt att bestämma beskärningen av din bild, men i praktiken funkar inte detta i nyhetsjournalistikens bildflöde. Inom dagspressen finns en oskriven regel som ger redigerare rätt att beskära nyhetsbilder till den grad att det inte förvanskar innehållet/budskapet.
Av den anledningen lämnar bildjournalister ofta in obeskurna bilder – för att ge layoutarna lite extra marginal helt enkelt.
En trolig följd av detta kan vara att även tävlingsbilder i nyhetsklasserna kan upplevas som lite slappt beskurna. Gissar jag.
På vilket sätt är bilden felexponerad? Jag ser ett perfekt fångat gryningsljus.
Och vilket ämne 2015 tycker du är lämpligare att vinna än flyktingfrågan? Det är ju just detta som delar Sverige, Europa och stora delar av övriga västvärlden i två delar, de som vill hjälpa och de som inte bryr sig.
En bild kan inte bli mer relevant än så.
Jag tycker bilden är aktuell och relevant, och att du visar en rätt trist attityd.
Däremot tycker jag det är synd att Wennman lagt på partiell oskärpa i efterhand för effektens skull.
Han dominerade i år och han och många andra är så duktiga fotografer att jag inte tycker att sådant här behövs.
Men kanske är jag av en generation som gillar den råa bilden mer än effekter i efterbehandlingen. :)
"Hej Anders. Bra att du tar dig tid att fråga. Jag har använt mig av en 45mm t/s objektiv. Det är ingen efterbehandling förutom mindre färgjustering.
Med vänlig hälsning,/Magnus"
Skönt att höra att det inte var efterbehandling. :)
Allvarligt talat har du inte den blekaste aning om vad vi som kommenterat här röstat på, och din uppfattning om vad som är "rätt" exponering är inget annat än just din egna åsikt. Fotografen har uppenbarligen valt att tolka situationen annorlunda, och sålunda är hans tolkning rätt eftersom det är hans bild. Du kan förstås tycka att du skulle gjort annorlunda, men det blir liksom inte mer rätt.
Tänk att du klassar dig själv så till den milda grad att du inte ens förstår vilka kommentarer jag syftade på.
"Expose to the right" ska man ju göra med digitalkamera, så inte heller där har vänsterfolk något att hämta.
:-) (För säkerhets skull ...)
... för övrigt alltid denna "vänster" som slänger ur sig "personangrepp" när någon får kritik för ogenomtänkta och fördomsfulla påståenden. Stå för vad du skriver i stället för att måla åsikter på folk du inte känner.
Wennmans bild är ingen vanlig nyhetsbild, det har du rätt i. Men det är en journalistisk bild som berättar om ett aktuellt ämne - precis som både reportage och nyhetsnotiser kan vara journalistik.
Vad det gäller exponeringen så saknar exponeringsmätare förmågan att känna av stämningar. Därför vill den göra dunkelt morgonljus till dagsljus och svagt kvällsljus till dagsljus. Som du ser är det inte bara jag som framför detta. Så fundera en gång till på om det inte ligger något i vad jag skriver.
Som Anders skriver kan du inte veta vad andra röstar på, även om jag förstår att allt verkar vänster från yttersta högerkanten. Men politisk hemvist är faktiskt inte relevant för hur man exponerar eller motivvalet. Alla pressfotografer fattar att flyktingströmmen är den största grejen 2015.
Och du tycker inte du istället borde påtala det för snubben som insinuerade att jag röstar på SD? Som representant för FS vore det klädsamt om du åtminstone försökte hålla dig rimligt neutral.
Ja, först och främst hade jag nog undrat varför en liten flicka ligger och sover i skogen. Lite märkligt, så det hade nog väckt mitt intresse. Vid en närmare granskning ser flickan dock ut att ha det ganska skönt där hon ligger och sover - obekymrad och avslappnad på ett mjukt underlag. Förmodligen har hon det varmt och skönt eftersom täcket inte behöver täcka hela hennes kropp för att hon ska kunna sova gott. Vidare kan jag utgå ifrån att hon har vuxna människor omkring sig som bryr sig om henne då hon ser välvårdad ut med klämmor i håret, rena kläder/strumpor etc. Var det det fotografen ville förmedla till mig som betraktare så har han lyckats..ville han däremot förmedla en känsla av utsatthet, fattigdom, kyla, ensamhet, kris och flykt så har han misslyckats enligt mitt sätt att se det.
EDIT: Läste just precis artikeltexten och fick lite svar på vad fotografen ville förmedla med sin bild. Han verkar vilja förmedla det som jag tolkade in - så då kan man ju säga att fotografen faktiskt har lyckats. Däremot kan jag inte säga att mitt intresse väcks så pass mycket att det får mig att vilja tränga djupare in i någon berättelse.
Vad är poängen med att försöka tolka bilden utanför sitt sammanhang?
Vilka ställer upp att konkurrera det här fotot så får vi se hur fascinerande fotot blir efteråt?
Fotot skulle inte blivit upptäckt om det var på en blogg av en hobbyfotograf
Liknande men inte alls samma. Här handlar det om levande människor på flykt och det är vad som gör bilden intressant.
> Fotot skulle inte blivit upptäckt om det var på en blogg av en hobbyfotograf"
Naturligtvis inte. Man måste skicka in bilden till tävlingen för att den ska kunna vinna. Även amatörer får vara med och tävla.