Bildbehandling
Vägen mot den perfekta kopian
När jag skaffade mitt första mörkrum visste jag ingenting om hur jag skulle bära mig åt för att få fram bilderna. Jag lånade en bok på biblioteket och började läsa, sakta men säkert har mina kunskaper inom området blivit större. När jag gjorde mina första bilder hade jag inte ens en tanke på saker som kontrast, skärpa eller olika typer av papper. Det enda som betydde något var att det på något sätt kom fram en bild på mitt fotopapper.
Innan exponeringen
Grunden till att överhuvudtaget kunna kopiera en bild i labbet är negativet. Utan ett bra negativ kan vistelsen i mörkrummet lätt bli outhärdlig, så mitt tips är att jobba hårt med att få fram ett perfekt negativ redan ute på fältet. När man kommer hem är det för sent. Försök att tänka på ljuset och exponera rätt. Låter som självklarheter, men enligt mig så finns det inget ”men det fixar jag i mörkrummet sen”.
Efter filmframkallningen
Det första du bör göra i kampen mot dammet är att skaffa dig ordentliga negativfickor i transparent acetat, gärna med dammskydd. Med hjälp av dessa och en lagom stor glasskiva kommer du att få det lättare att skapa de viktiga kontaktkopiorna. Det är så lätt att hoppa över kontaktkopiorna, men de är ett mycket bra hjälpmedel i jakten på den perfekta kopian. Med hjälp av dessa har man mycket lättare att välja ut det negativ som man ska tillbringa timmar tillsammans med. Tänk på att göra kontaktkopiorna välexponerade och gör dem gärna på plastpapper för att spara sköljtid. Förvara sedan negativen tillsammans med kontaktkopior på ett organiserat sätt på ett dammfritt ställe med jämn temperatur.
Gör gärna kontaktkopiorna några dagar innan du kopierar bilderna, då hinner du fundera ut vilka bilder du vill göra och du hinner smälta dem lite. Bestäm även på vilket papper du ska kopiera bilden samt i vilken storlek.
I mörkrummet med ljuset tänt
Du bör ordna ditt mörkrum på ett sätt som gör det smidigt att arbeta i. Bänkar ska vara i rätt höjd, belysningen ska vara i lagom styrka. Ha gärna ett par fåtöljer och ett soffbord i anslutning till mörkrummet för att kunna sjunka ner och begrunda dina resultat tillsammans med en vän. För mig fungerar kopieringen mycket bättre om jag har någon att föra en dialog med under kopieringen. Musik är inspirerande, så en bra stereo är att rekommendera.
Gör i ordning alla kemikalier och lägg i pincetter i skålarna. Om du inte kan dina kemikalier utan och innan bör du vara noggrann med temperaturer och följa anvisningarna på paketen. Lägg fram pjattar, fokuskop, fotopapper, sax, penna, papper och annat som kan tänkas behövas.
Har du fått en torkfläck på negativet kan du testa med att ta Kodak Lens Cleaning Paper och blöta det lite och sedan gnugga försiktigt på negativets blanka framsida.
När det kommer till valet av fotopapper och kemi finns det lika många uppfattningar som det finns fotografer. Fiberpapper är gjort av just papper vilket ger en kartongliknande känsla och ser mer naturligt ut man tittar på det. Nackdelen är att fiberpapper är mer känsligt när det är blött och kräver betydligt längre sköljning än plastpapper. Ett annat tips är också att använda ett papper med variabel kontrast, då slipper du ligga ute med massa fotopapper i olika hårdhetsgrader och onödiga pengar. Allmänt känt är dock att kvaliteten på papper med fast hårdhetsgrad är högre. När det gäller kemi föreslår jag att du använder den kemi som rekommenderas av papperstillverkaren. Du får helt enkelt testa dig fram till den kombination som känns rätt för dig och dina bilder.
Dags för mörkret
När du går in i mörkrummet ska du se till att vara utvilad, mätt och motiverad. Damma av negativet och lägg i det i förstoringsapparaten. Var noggrann när du ställer in storlek, skärpa och bestäm hur du vill ha bilden på fotopappret. Det är viktigt att ha en bra avmaskningsram, gärna en med fyra linjaler.
Det är såklart en stor fördel att ha en förstoringsapparat av hög kvalitet som ger en jämn belysning av negativet samt bra förstoringsoptik. Se till att ha färdiga pjattar till efterbelysningen. Det är jobbigt att behöva bryta av sitt arbete bara för att tillverka sådana.
Jag brukar säga ”Bättre EN riktigt bra kopia per kväll än fyra halvdåliga”. När man har hängt upp bilden på väggen och står framför en helt perfekt kopia några veckor senare bryr man sig inte om det tog två eller fyra timmar att göra den. Tveka därför inte att göra om något som du känner har gått fel, det är ofta värt arbetet!
Satsa mycket på testremsorna, gör dem stora. Cirka en tredjedel av bildytan brukar vara lagom. Mellan varje testremsa är det bra att sätta sig ner och diskutera resultatet i vanlig belysning. Bedöm aldrig en bild i mörkrumsljus! Till slut så har man tillräckligt testremsor för att göra en bra råkopia. Det är ungefär när man har kommit så här långt som det är kaffedags. Lägg råkopian på soffbordet eller häng upp den i bra belysning och titta på den en stund. Diskutera med din kompis och anteckna de förändringar i ljushet, kontrast eller efterbelysning som du vill göra.
Jobbar du vidare så här kommer du att skapa kopior du tidigare knappt trodde var möjligt i ditt labb. Se till att skölja din kopia ordentligt med en riktig arkivskölj. När man lägger ner all den här tiden är det tråkigt om bilden skulle bli dålig med tiden.
När bilden är sköljd och det är dags att torka den använder jag en bit av en köksbänksskiva monterad på väggen som jag sätter upp bilden på. Den fastnar av sig själv om den är blöt. Sedan tar jag en gummiskrapa och drar försiktigt av vattnet. Torkningen sker på finmaskigt hönsnät som jag har hängt upp i taket. Det är framför allt fiberpapper som måste torkas liggande eller i torkpress. Låt bilderna torka i lugn och ro över natten.
Fiberpapper har en tendens att bubbla sig och för att få dem raka blöter man dem lätt med en disktrasa eller svamp på baksidan när de har torkat och pressar dem mellan två skivor över natten. Då blir de nästan helt plana. Sedan ska man komma ihåg att svartvita bilder på fiberpapper är konst och de behöver faktiskt inte vara helt och hållet plana.
Montera dina bilder snyggt i ram med passepartout eller i en mapp med plastfickor.
Kopiera bilder med kvalitet, inte i kvantitet!
21 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Det här är mer av "Grundläggande mörkrumsrutiner". Inget fel i det, absolut. Men lite missvisande som sagt.
De här basic grejerna är ju så otroligt betydelsefulla när det gäller att göra en riktigt bra kopia.
Och Markus, tala om vad som är oklart så förklarar jag.
MVH Jonas
Många bra tips när det gäller små praktiska detaljer i mörkrummet. Jag som precis har börjat framkalla hemma fick svar på mycket. MVH Mathias ( i kalmar )
"missvisande rubrik man tror att den vänder sig till fotografer men den vänder sig till amatörer och nybörjare... dålig rubrik"
va i helgoland menar du med fotografer-inte nybörjare och amatörer. bah
Kan dock hålla med om att den inte var så grundläggande. Men för mig var den en bra inspirationskick!