Bildbehandling
Man kan dela upp fotandet i två faser. En första fas som börjar i en ide och slutar när slutaren sluts och en andra fas som börjar i att framkalla bilden och slutar när bilden visas upp. Under fas två framkallar fotografen bilderna genom att t ex justera vitbalans, färger… justeringar som är nödvändiga speciellt för bilder i råformat. I den här artikeln låstes första fasen för att undersöka fas två.
De vise har länge tvistat huruvida det är fotografen, utrustningen, fantasin, bildbehandlingen… som sätter de yttersta gränserna på en bild. När bilden väl är tagen försvinner en del av möjligheterna i de här frågorna medan t ex fantasin fortfarande är en avgörande faktor.
Copyright:
Joachim Bago
Vi är vana att se en färdig bild men vet sällan vad alla andra hade sett i bilden innan vi hade serverats en första framkallning/tolkning. Det sista är avgörande. När man väl har sett ”Sagan om ringen” filmerna är det svårt att läsa böckerna och inte se ett ansikte på Frodo eller Sauron ;-) Det är svårt att göra fler filmer av samma manus men desto lättare att göra samma sak med bilder.
Rawstyrka ska på ett ”bildfullt” sätt beröra de här frågorna. För att frågorna ska få en hyfsat ärlig chans måste man ha en fast punkt att utgå ifrån. Den fasta punkten blev råbilder som innehåller den mesta informationen från fototillfället. Samtidigt som råbildernas styrka sätts på prov får vi på ett lekfullt sätt uppleva hur råmaterialet utvecklas av olika fotografer och vad olika personer ser i en bild.
Inför artikeln valdes två grupper av medlemmar här på Fotosidan. Varje grupp fick ett uppdrag och ca 4-5 veckor på sig att genomföra det.
Copyright:
Mikael Pettersen
Första gruppen bestod av fyra duktiga och generösa fotografer:
Annika Andersen,
Joachim Bago,
Marcus Larsson och
Mikael Pettersen som bjöd på sina bilder för att möjliggöra artikeln. Dessa fotografer fick i uppdrag att fotografera och leverera bilder som sen skulle behandlas av grupp två. För att höja nivån på bilderna och för att det hela inte skulle kännas konstlat fick varje fotograf leverera bilder inom den kategori som de brukar lägga upp på Fotosidan. För att skapa en gemensam bas ombads fotograferna att hålla sig till följande regler:
1. Bilden skulle tas i Raw + JPG (högsta kvalitet och standard inställningar)
2. Inga konstnärliga drag denna gång t ex överdrivet under/överexponerat, suddiga bilder mm.
Bilden skulle dessutom vara välexponerad och ha bra potential, en bild som de själva skulle ha lagt på t ex Fotosidan, varken mer eller mindre. Fotograferna fick lov att inte publicera just de här bilderna på nätet av förklariga skäl. JPG-bilden skulle användas som referens vilket framgår senare.
Copyright:
Annika Andersen Copyright:
Marcus Larsson
Bilderna skickades till några andra duktiga fotografer, grupp 2, via mig för framkallning och efterbehandling. Grupp två bestod av:
Hans-Lave Angviken,
Elin Hedström,
Kristian Hernström,
Ricke Johansson,
Peter Thållen, X och Y. Sista personerna valdes som referenser, godtyckliga medlemmar från Fotosidan som fotar i råformat och lägger ca 1-10 min på varje bild i Photoshop.
Den gemensamma basen för grupp två blev följande regler:
1) Det mesta är tillåtet såsom beskäring, ändring av (färg, kontrast, skärpa, nivåer, kurvor, vitbalans mm), användning av Plugin, dubbelexponering, klona…
2) Man får inte klippa in delar av andra bilder/filer, t ex klippa in en häst eller ersätta himlen osv. Dock får man sudda bort från bilden. Ingen ram till bilden (se nästa punkt).
3) Bilden kommer att presenteras enligt samma regler som på Fotosidan dvs. max: 300kb + 1024x1024. Minst en sida måste vara 1024 för att bilden ska gå att förstora.
Grupp 2 fick veta att bilderna kommer att presenteras via Fotosidans Portfolio med svartbakgrund. För att öka spänningen fick även fotograferna skicka in sina tolkningar så länge de höll sig till ovanstående regler. Alla fick frivilligt berätta lite kort om efterbehandlingen till varje bild och deras egna ord står under bilderna.
Det är värt att påpeka att det är fotograferna som äger sina respektive bilder. Bilderna fick användas fritt till artikeln och efter det att artikeln är skriven får man inte lov att använda bilderna utan att fråga fotograferna först.
Innan vi går till bilderna vill jag klargöra några saker. För det första handlar det inte om en tävling där det finns en bästa fotograf eller bästa tolkning. Syftet är precis tvärtom, för att visa hur olika vi är och hur det sätter sin prägel på bilderna. Den fantasi och det bildspråk vi har påverkar i allra högsta grad de bilder vi tar varje dag. Vare sig det är bakom kameran eller framför datorn finns ingen begränsning på skapande lusten.
Jag vill passa på och tacka alla medverkande som ställde upp och möjliggjorde framställningen av detta album.
Njut av resultaten
här!
29 Kommentarer
Logga in för att kommentera
en hel del olika redigeringar som jag
både gillar och inte gillar
men vitsen med artiklen kommer ju verkligen
fram på ett bra sätt
Projektet visar mest av allt att kopieringen fortfarande är en oerhört viktig del av bildskapandet. Att var och en med den digitala tekniken på ett enklare sätt kan (eller tror att dom kan) kopiera en bild får mest negativa effekter, tycker jag. Exemplena i projektet visar det.
Många amatörer (och även proffs) förstör mycket tid med att förstöra sina bilder. Jag tycker att vi skall återupprätta kopistens yrkesskicklighet och inte försöka göra någonting vi inte behärskar. Tyvärr går många skickliga hantverkare under idag, eftersom ingen använder deras kunskaper. Under tiden blir den fotografiska bilden allt sämre, både tekniskt och estetiskt...
Att få olika personers input på en och samma bild är ju precis vad jag saknat. Det ger en inspiration och hjälper en att själv se olika vinklingar på sina och andras bilder. Hade också varit intressant med en "för och efter"-bildserie. De flesta bilder man ser är ju efterbehandlade på något sätt och jag har ofta undrat "tar folk sådär prefekta bilder direkt i kameran" (för det gör inte jag)? Jag skulle tro att det är sällan man får se en helt obehandlad bild och jag tror att man skulle se potentialen i sin egna bilder lite lättare om man ser hur andra gjort.
Tack
Jag tycker mer dessa bilder visar att dessa utvalda personer är skickliga på efterbehandling.
Det är väl egentligen inte rawformatet i sig som är styrkan, utan vad man kan göra i ett bildbehandlingsprogram.
Men det belyser på ett bra sätt hur olika resultat det kan bli från en och samma bildfil.
Mycket läsvärt och intressant!
Mvh, Jörgen
Här ser man tydlig hur alla tänker på olika sätt, och det är faktist fotografen som slutäntligen gör sin egen bild. Jag fotar enbart i RAW format, ibland + JPEG när kundens uppdrag kräver så. Annars tycker jag att det gå faktiskt snabbare att ställa in bilderna från RAW-programmet.
Det är bara att köra vidare som vanligt.
Man kan göra saker på olika sätt och inget är vare sig rätt eller fel.
Mycket skön idé som öppnar för en vidare tolkning av bilden.
Kul artikel!
Viktor
Som några så väl påpekar att man kan göra samma saker oavsett filformat.
Om man ska testa råformat så ska man göra liknande grej fast utgå från jpg i ena fallet och raw i andra. Då kan man jämföra hur mycket man kan göra med jpg och hur mycket med råformat.
Det hade varit lika tekniskt intressant som detta var konstnärligt intressant.
Det tyder om något på att hela kedjan hänger ihop - det är fotografen som är konstnären och kreatören rakt igenom från början till slut.
det är min tolkning av resultatet av den här intressanta artikeln.
Vissa norrlänningar trollar väldigt bra i ps =)
Var är de??