Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > RAW och bildbehandling 2(6)

RAW och bildbehandling 2(6)

Plus

Denna gången går Mattias Karlsson igenom grunderna i RAW-konverteraren.


Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla Plus-artiklar för bara

20 kr

för en månad

Redan Plus? Logga in så kan du läsa denna artikel.

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om en månad och som sedan automatiskt förlängs med två månader i taget för 79 kr. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.


Publicerad 2007-04-23.

26 Kommentarer

magnus_nelson 2007-04-23 15:48  
Tack för en intressant film!

En sak som jag har funderat över är om det är någon poäng att fota i raw-format längre, eftersom Camera Raw 4 kan öppna andra format, exempelvis jpeg, och behandla dem som om det vore en raw-bild. Raw tar trots allt mycket mer minne än exempelvis en jpg. Fördelen med att fota i raw skulle väl kanske vara att det är okomprimerat.

Någon som har någon tips?
Tomas Järnetun/N 2007-04-23 23:44  
Ser fram mot kommande avsnitt av rå webb-TV.
Birkestad 2007-04-24 01:48  
bra guide och väldigt genomgående. mattias har en bra röst och är väldigt pedagogiskt, mer av mattias!
Kramer 2007-04-24 13:36  
Svar till:
2007-04-23 15:48 Magnus Nelson
Tack för en intressant film!

En sak som jag har funderat över är om det är någon poäng att fota i raw-format längre, eftersom Camera Raw 4 kan öppna andra format, exempelvis jpeg, och behandla dem som om det vore en raw-bild. Raw tar trots allt mycket mer minne än exempelvis en jpg. Fördelen med att fota i raw skulle väl kanske vara att det är okomprimerat.

Någon som har någon tips?


---

Anledningen varför man fotograferar RAW att bilden är just okomprimerad. Att arbeta med en JPG ger begränsningar, medan själva RAW bilden innehåller all data för att kunna efterbehandlas på ett ordentligt sätt.

Okej att RAW tar mer minne, men ur egen erfarenhet så plåtar jag allt i raw, bara att ordna större minneskort. Dessa har ju rasat i pris.
tjosan 2007-04-24 22:29  
Tack mattias! för en bra film & undervisning. bra röst och lättlyssnat.

kan inte hitta blacknes i mitt prog. som fanns med till min 400d (digital photo professinal). är 350d programmet bättre/lättare att jobba med?
Mattias Karlsson Sjöberg 2007-04-25 14:04  
Tomas, jag jobbar med det programmet som kommer med Photoshop / Photoshop Elements. Att det står 350D i övre vänstra hörnet är bara att jag fotat med en 350D.
Stefan Krantz 2007-04-25 18:34  
Magnus Nelson -> Ja du, du har nog missat ett avsnitt i serien.. Finns en anledning varför RAW filen är större än en jpg.
Se avsnitt ett i denna serie så kanske du förstår.

/Stefan Krantz
forre 2007-04-26 00:57  
Rätt bra men basic guide. Magnus Nelson, tänk på att det också finns med så väldigt mycket mer information i en raw och att det är delvis därför den är större (bortsett från att den är okomprimerad). Det är denna "extra information" som gör att du kan "rädda" bilder som är exempelvis felexponerade.. Lite som skillnaden att jobba med 8-bit och 16-bit per kanal...
daniellj 2007-04-27 21:48  
RAW-formatet är visst komprimerat, men använder ickeförstörande kodning till skillnad från JPEG som använder förstörande kodning. Med ickeförstörande kodning tillåts RAW-filerna bli ca 50-70% av full storlek men med all information bibehållen. Notera att kamerans sensor (och RAW) oftast har ett djup på 12 bitar per pixel, emedan JPEG har hela 24 bitar per pixel, vilket gör JPEG rikare (och TIFF än rikare med upp till 48 bit/pixel). RAW-formatet är dock unikt för varje bildsensor i det att sensortillverkare valt olika smarta fördelningar av de tre färgkanalerna RGB där varje pixel endast kan bära information om en färgkanal. I översättningen till standardformatet (3 färgkanaler per pixel) som för JPEG eller TIFF, behöver varje pixel därför avkodas med en specialgjord algoritm med hjälp av information från närliggande pixlar. Notera att de JPEG-bilder som kameran själv spottar ut också är avkodade från ett RAW-format, oavsett om kameran kan lagra RAW eller ej. Poängen med att använda RAW är att låta denna beräkningsintensiva avkodning ske med en kraftfull dator istället för med kamerans egna processor för att på så sätt använda än mer komplicerade algoritmer som i slutändan ger bättre avkodning av sensor-data (via RAW) till TIFF eller JPEG-bilder. I takt med att snabbare datorer och bättre algoritmer utvecklas kan därför ännu bättre bilder skapas i framtiden förutsatt att bilden vid plåtningen är lagrad i ett sensorunikt format (RAW).
magnus_nelson 2007-04-29 14:05  
Tack för alla kommentarer om raw!
datarolf 2007-04-29 19:15  
Tack för en bra film om ett intressant område framförd på ett pedagogiskt bra sätt!
Poompe 2007-05-02 09:55  
Väldigt bra och pedagogisk film även denna! :)

En sak som jag alltid haft problem med i camera-raw, är hur man skall sortera sina bilder. Det finns ingen knapp för att ta bort en bild, eller att spara om den till en ny raw fil i en annan mapp. Min nuvarande metod går ut på att jag öppnar alla bilder i camera-raw, skriver ner filnamnet på dem jag vill spara och får sedan sitta och markera dem i efterhand. Någon som har ett tips på hur man kan göra detta på ett enklare vis?

//Pontus
pul 2007-05-03 13:44  
Hela den här filmidén med att pedagogiskt visa hur man gör är bara så bra!!! Känns ju som om man har läraren hemma. Ska bli kul att se vad man får lära sig när man kommer in på mer avancerade bitar.
atte 2007-05-31 10:28  
Daniel Ljunggren: Du rör ihop begreppen. De 12 bitar per pixel du pratar om för råformat är 12 bitar per rgb, per pixel = 36 bitar, att jämföra med jpegs 24.
daniellj 2007-06-17 14:29  
Jon: Nej, rätt skall vara rätt. CMOS och CCD sensorer lagrar (oftast) i raw-formatet 12 bit per pixel, och varje pixel registrerar bara en av färgerna R, G eller B. Kamerans egna JPG bilder har också konverterats i kamerans processor via raw, vilket betyder att dessa bilder inte är bättre, men de hanterar ett större bitdjup på 24 bit per pixel. Konsten är att skapa algoritmer som konverterar 12 bit/pixel R, G eller B, till 8 bit R, G och B / pixel. 12 bit/pixel skall alltså jämföras med 24 bit/pixel (8 bit x 3 = 24 bit).
felldin 2007-09-05 14:08  
Fin-fin guide men när kommer nästa avsnitt?
nabbor 2007-10-02 23:09  
Ja det här var bra och jag ser verkligen fram till kommande mer djuplodande avsnitt, ffa det om Lightroom. När kommer fortsättningen???
Hellberg 2007-10-14 14:46  
Kanon bra.... Men nu serjag framemot lite mer avancerat!!:)
gurramurra 2007-10-22 09:31  
Det går inte att se filmen.....tyvärr.
Varför går det inte att titta på filmen i Internet Explorer.
Som Mats skrev:Det står 'Loading Controls 100%', men sedan kommer det inget mer, bara en tom vit ruta...

Måste jag använda Mozilla Firefox för att kunna se filmen eller kan ni fixa det....
Film 3 i serien fungerar perfekt
jumjum 2007-10-22 23:57  
Som sagt bara del 2 som inte går att titta på...?
Margareta Cortés 2007-10-26 08:59  
Jättebra, men del två går tyvärr inte att öppna.
Skulle var intressant att få se den också.
Jonson 2008-10-19 15:57  
Bland de bästa kurserna jag sett,Jag hoppas att de avsnitt som ej blev av blir det då detta är ett vädigt bra sett att lära sig. Mera SÅNT!!
/Simon
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar