Bildbehandling
En systemkamera, ett makroobjektiv och en ljuskälla är allt som behövs för att fotografera av negativ och diabilder med ett resultat som överträffar de flesta skannrar. Film Toaster är en lösning som förenklar processen.
I nummer 1/2016 av Fotosidan Magasin som utkommer den 19 januari beskriver vi hur du enkelt kommer igång och fotograferar av dina filmer utan dyra specialtillbehör.
För institutioner, företag och personer som vill digitalisera en stor mängd bilder i olika format kan det underlätta och snabba upp arbetet med en duplikator från Film Toaster. Den klarar filmformat upp till 4x5 tum.
Film Toasters filmduplikator består av en ljuslåda med LED-belysning, filmhållare i en rad olika storlekar och en hållare för kameran som ser till att kameran hålls parallellt med filmplanet. Utöver detta behövs bara en digitalkamera med ett makroobjektiv.
Genom att använda en vanlig digitalkamera slipper man långa skanningstider och bristande skannerprogram. Med denna lösning krävs det bara en kort exponering och sedan kan bilden justeras som vanligt i råkonverteringsprogram som Adobe Lightroom och Capture One Pro.
Många kameror kan kopplas till en extern skärm eller direkt till en dator så att kameran kan fjärrstyras genom råkonverteringsprogrammet. Detta underlättar arbetet ytterligare.
Film Toaster kostar 1 699 dollar. Till det kommer frakt, tull och moms.
45 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Var det verkligen dollar? 1700 kr verkar mer rimligt för en låda med ljuskälla. Den påminner om spegellådorna för att filma smalfilmer med videokamera som fanns för sådär 20 år sedan. Men här blir nog resultatet bra. Jag är övertygad om att gördetsjälvaren kan åstadkomma ett minst lika bra resultat som filmtoastern men nu finns hjälpen för de med tummen mitt i handen eller de som har råd.
Den ser onekligen robust ut. Skönt att de har satsat på bra negativhållare, det är ofta en akilleshäl i skannersammanhang.
Det skulle vara kul att se en jämförelse med en bättre dedikerad filmskanner typ Nikon Coolscan 9000 (som har fokus mot filmplanet) men det är så klart svårt att göra jämförelser eftersom kameramodell och optik avgör resultatet.
Jag skulle inte kunna motivera drygt 20.000 kronor för negativhållare och ljuskälla, men metoden är helt klart lovande.
Finns säkert sätt att använda sina ordinarie skanner-negativhållare och bygga något liknande med ett ljusbord och en kartong. Någon som testat?
På den här sidan står det bara 1699 dollar: http://www.filmtoaster.photography/filmtoaster
Jag tycker inte att det ser ut som det är glas till hållarna, det känns som ett jätteminus. Till Nikon Coolscan 8000 och 9000 finns glashållare.
http://www.filmtoaster.photography/
AN-glasbestyckade hållare vore toppen så klart. Kan det vara något med att det försvårar fotografering?
Känns ju lite som att det är hållarna man betalar för här.
Vore skitbra med en jämförelse!
Jag skannar med Nikon Coolscan 4000 och 9000 och för varje bild samplar jag 4 gånger (flera skanningar som läggs samman) för att få den kvalitet jag vill ha. Det blir inte så många bilder i timmen. Med mellanformat handlar det om 5-6 bilder timme som snabbast.
Att fotografera av verkar kunna ge mycket hög kvalitet när man löst problemen med ljus och planhållning. Jämfört med hur jag normalt skannar uppskattar jag att det skulle spara mycket tid. Och för mig är det bekvämlighet.
Jag pratar om att skanna dia i ramar, Reflectan har ett magasin, man sätter i hela längden och så kör den alla genom ett knapptryck. Man sitter alltså inte och fipplar med negativ eller skannar ett och ett, så det går självklart snabbare än att fota av..... skannar man i rader av 6 måste man ju även sitta och klippa isär i efterbehandling.,,
Vad gäller kvalitet så ger en sådan skanner utmärkt kvalitet, priset ligger kring 15 000 och upp, det ger professionell kvalitet, övertygad om att det blir bättre än att fota av. Ska du fota av så spelar det ju också roll vad du har för kamera.
Och Magnus.... ja jämför du med din gamla nikon-scan och hur du skannar så kanske det spar tid, men det är inte vad jag pratar om, mina grejor är något helt annat....... ni snackar gamla och enklare prylar som är handmatade.....
https://reflecta.de/en/products/detail/~id.477/DigitDia-6000.html
Jag värdesätter bekvämlighet med kompromissar inte med kvalitet, därför har jag en sådan.... inte en chans att fota av är smidigare eller ger bättre kvalitet..... i alla fall inte generellt.
Jag pratar om dia.... inte negativ.
https://reflecta.de/en/products/detail/~id.477/DigitDia-6000.html
För diabilder finns särskilda skanners som laddar massor av bilder och som automatisk matar fram.
Det är en sådan du har.
Det jag försökte poängtera var att det är något helt annat att skanna negativfilm.
Där går det betydligt snabbare att "skanna" med kamera.
Sen är frågan hur man ska lyckas invertera en bild tagen i råformat. Går det verkligen i vanliga råkonverterare? Annars blir det ju rätt svårt att bearbeta bilden liksom, innan man gör om den till nåt annat format.
/Artur
Som Magnus påpekade tidigare, det här är nog i första hand en pryl tänkt fört företag eller institutioner som vill köpa en färdig lösning av god kvalitet som de bara behöver koppla in och börja använda. Ur den synvinkeln är den inte så upprörande dyr.
Sedan är den ju onekligen - som din kommentar visar - en bra inspirationskälla för den som då hellre bygger en billigare lösning själv :-)
Någon som testat?
Typ så här:
http://www.colorperfect.com/dated/1449933748/grafik/repro/1_repro.png
En justerbar neg/dia-hållare för de flesta scanners på marknaden.
I normalfallet (utan alltför knepiga neg) "scannar" man på detta sätt en gammal Tri-x rulle på samma tid som det tar att scanna två neg i en scanner.
Nödvändigt tillbehör är också lite tejp (för att hålla fast negativhållaren i fixerat läge) samt den gamla klassiska gummitutan för att blåsa rent negativen.
Till sist - fotogrfera i färg på låga iso. Att göra svartvitt i datorn är bättre, enligt min erafrenhet, än att ha kameran ställd i s/v. Att riggen behöver stå stadigt behöver väl knappast påpekas.
I stort sett allt jag plåtat analogt (från -65 och framåt) är numera "scannat på detta sätt. Vi talar om massor av neg, säkert tio tusen eller mer. Jag hade aldrig klarat det med en vanlig scanner av tidsskäl och själva utrustningen är ju nästan gratis eftersom reprostativet hängt med sedan 60-talet. Negativhållarna (småbild och 6x6) är från min gamla Omega B66 som sedan 90-talet samlar damm i källaren.
Annars har jag också hamnat precis där du hamnat Per-Erik, efter ett år av labbande och svärande till och från. Jag har testat det mesta tror jag och började med en Epson 4490 skanner. Inte nöjd med vare sig resultat eller prestanda. Oerhört långsamt i hög upplösning. Testande en Ohnar diaduplikator och det funkar ju men kvaliteten inte OK kanske p.g.a. dålig optik i duplikatorn vad vet jag.
Till sist köpte jag ett Kaiser RS 2 XA reprostativ från Cyber med en LED-platta från Dörr, inspirerad av en film från Crimson om diarepro med DSLR. Det var ett paket för 2500:-. LED-plattan kan ni faktiskt skita i för det är ren skit. Alldeles för svag belysning för att funka för detta. Ska ni handla så köp bara stativet för 1999:-
Så jag landade också till sist i att använda min Sony A7r först med mitt gamla Tamron 90mm makro. Inte nöjd med det objektivet för det är alldeles för dålig precision i för manuell fokusering. Körde tethering med ryskt hack till Lightroom 5 som var så där. Fanns inget stöd i Lightroom för Sony utan detta hack var det som gällde med Sony och LR och det var vare sig tillräckligt stabilt eller funktionsrikt för mig. Gjorde hål i bordsplattan och belyste underifrån med dagsljuslampa på motsv. 100 W men hamnade i väl höga ISO och tappade DR i onödan. Man behöver ju blända ner till bländare 8 eller kanske 11 för att få ett tillräckligt förlåtande skärpedjup då filmen trots hållare kan ha en liten välvning.
Sedan föll allt på plats. Dels skaffade jag Capture One för Sony ver 8 som jag uppgraderade till 9:an. Jag köpte också en A7 II, då jag vid sidan av allt annat i den även var ute efter att denna kamera till skillnad från A7r fick stöd för visning av kamerans displaybild i datorn vid tethering med denna version av mjukvaran. Helt underbart tetheringstöd i 9:an. Sedan fällde jag in en diffusorskiva i undersidan av bordet. Hade också skaffat Samyangs 100mm makro som är perfekt för jobbet med sin långa fokusgänga som ger just den precision mitt Tamron makro saknade (som de flesta AF makron gör). Pricken över i var den Nissin-blixt jag köpte billigt. Den har en superbra utfällningsbar diffusorskiva och kan dessutom fjärrstyras med en Air 1 fjärrenhet från kameran (den ingår för under 3000:- spänn i blixtpaketet och då får man en blixt man ända kan ha väldig nytta av så den skulle jag ju ha ändå. Så man ställer bara blixten under bordet och kör.
Det funkar hur bra som helst och man har full koll på läget och en belysning som gör att jag kan ta mina reprobilder på ISO 100 och ca 1/200 sek på bländare 8 till 11. Mitt bästa tips är alltså att göra hål i reprostativets bord och använda en slavblixt att belysa underifrån. Glöm vanliga stativ eller andra rackiga lösningar det har jag pröbvat också och det är inte värt besväret tycker jag och det tror jag många andra kommer komma fram till också.
Vill man kan man ju sälja grejorna när man är klar. Så då blir det ju inte så dyrt och en blixt och ett makro har man ju kanske användning för ändå så det är väl inte bortkastat.
Sätt ett ljusblått filter framför blixten och bilderna från färgneg kommer bli än enklare att färgkorrigera :)
Jag ser inte sällan historiska bilder på museet jag jobbar på till vardags (opftast Imacon-skannade) från stora glasplåtar som skannats i våldamma upplösningar som har motiv som inte är skarpa i ursprunglig bild ens (även om det oftast är undantag) och då känns ju den ansträngningen som ganska onödig och dyr då en sådan bild kan komma att kosta mycket pengar att spara för evigheten.
Att reprofota dia är ju inte som att fota som vanligt eftersom bilderna är det de är redan. Det enda man kan göra är att försöka tappa så lite ytterligare kvalitet som möjligt. Dia har ju som de flesta kanske redan vet betydligt sämre DR i sig än en modern kamera ger. Svartvitt ger ofta bättre förutsättningar. Så min A7 II med sin riktigt bra DR och hyfsat många pixlar är i sammanhanget klar "over kill".
Jag ser dock att en del dia film kan tappa kvalitet efter ganska kort tid. De dian jag har som klarat sig bäst är Agfa CT 18 och CT 21 (50 resp. 100 ASA/ISO) men jag har Kodakfilm som har tappat en hel del bara på något 10 tal år. I många fall så har jag inte brytt mig om att försöka återställa balansen mellan R-G-B utan har istället konverterat bilderna till svart/vitt med lite brunton istället.
Ett annat jobbigt problem jag haft är att jag främst haft Agfa-ramar. Många av de äldsta sedan 70-talet hade en lite mjölkig ton och Newton-ringar. Så jag fattade tidigt att det inte skulle funka att skanna de ramade bilderna rakt av. Dessa ramar använder en kombination av mekaniskt lås och klisterremsor i svart papp (en verklig plåga vid demontering) . Ett tips jag fick här på FS (tack för det någon) var att lägga bilderna med klisterresterna i ren bensin och det funkade utmärkt. Sedan blåser men bara bort soppan med en bälg och fotar.
Du frågar om skärpa, kontrast också och om färg. Skärpan sätter man mycket bättre idag med focus peaking i förstoringsläget innan man reprofotar än när bilden ursprungligen togs. Med mitt Samyang makro med den väldigt låga stigning den fokusgängan har så kan jag sätta skärpan vid reprofotot ner på korngränserna i filmen. Det fixade jag inte tidigare med mitt rackiga Tamron makro och min gamla A580 med vanlig optisk sökare. Kontrasten tycker jag blir bra också med det objektivet och den efterbehandling som sedan blir möjlig med mina RAW-filer.
Men det som verkligen gjort det sista och givit mig mycket bättre förutsättningar att välja hur jag vill exponera är min Nissin-blixt. Genom det ljus den ger kan jag välja. Det kunde jag inte med de andra ljusbordslösningarna eller dagsljuslampor jag testat. Där blev det det det blev eftersom ljuset ju egentligen inte räckta till och var inte mycket att göra åt annat än att acceptera de högre ISO man hamnade på. Idag skulle jag aldrig välja en ljusbordslösning om det går att undvika.
Dian är det de är, men jag tycker faktiskt att de ger en skön "ruff" känsla som jag inte får av mina nya bilder tagna med modern teknik. De har verkligen ett eget uttryck som passar mina gamla motiv från de resor jag gjorde som backpacker främst under 70- och 80-talen och det är ju verkligt kul att fila på dem lite extra i RAW-konverterarna jag använder. De möjligheterna hade man ju inte alls på den gamla "dåliga" analoga tiden på 70- och 80-talen..
Ska nog hämta in förstoringapparaten och prova lite till.
Är man amatör kan säkert reflecta duga. Har man en bra kamera så kan man säkert få utmärkt kvalitet med film toaster den tar även mellanformat o inte bara ramad småbild.
Jag har experimenterat lite med att foto färgnegativ med min DSLR, men då jag har tillgång till en bra dedikerad 35mm-skanner så finner jag inte något behov att ta det ett steg längre. Tror att man bör minimera masken redan i kopieringsstadiet för bästa resultat. Så jobbar jag med min filmskanner och med en originalskanning i 4000 dpi, linjär och gamma 1.0 så har man en mycket bra utgångspunkt att arbeta vidare i Photoshop.
För mellanformat skulle jag dock kunna tänka mig en bättre skanner än den Epson V600 jag använder idag, inte i fråga om Dmax utan istället för fråga om skärpa och upplösning. Med bättre hållare än originalen till skannern, någon har nämnt betterscanning men jag tycker att Digitaliza från Lomography funkar bättre, så går det att få användbara resultat om man arbetar med att skärpa bilderna ordentligt och nöjer sig med ett slutresultat på drygt 2000 dpi (vilket duger för det mesta om man är amatöranvändare och inte skriver ut riktigt stort).
Vad jag vill säga med detta är att produkten nog i första hand är intressant som ett alternativ om man fotar dia eller mellanformat som sedan ska skrivas ut stort. För 35mm färgnegativ kan man för en bråkdel av priset få en bra lösning (även om de nya filmskannrar som säljs idag (typ Plustek) inte kan filtrera bort den orangea masken i skanningsstadiet).
Om vi pratar hastighet, så har inga DSLR Digital Ice? Och ja, jag vet att många säger att det är förkastligt för bildkvaliteten, men jag tycker nog att Nikons (Coolscan) variant funkar utmärkt och att plocka damm manuellt tar lång tid om det inte är ett väldigt rent neg. Sv/v funkar det ju inte på, så där måste man ju ändå göra detta manuellt.
Att fota sv/v neg med DSLR med Bayerfilter, ger väl i teorin inte någon imponerande upplösning med ens 36 mpx? Filmskanners/linjesensorer har väl ändå den fördelen att det är "riktig" RGB, eller inget bayerfilter?
När jag skannar och det måste gå fort är inskanning som linjär "råfil" av negget helt uteslutet eftersom det tar ganska mycket tid att vända det och applicera rätt kurvor i ytterligare en mjukvara.
Jag är väldigt skeptisk, särskilt om vi pratar om hastighet. Man kan förstås få upp ett högt tempo med det här sättet under själva inskannaingsproceduren, men jag har svårt att tänka mig att bilderna kommer att se bra ut, utan vettiga kurvor manuellt pålagda i nån mjukvara.
Du skriver "Om vi pratar hastighet, så har inga DSLR Digital Ice?"
Kolla Stefan Smiths resultat. Hans visar hur en bra ljuskälla vi avfotografering av diapositiv kan ge nästan samma resultat som ICE, utan att dam behöver plockas manuellt:
http://www.stevehuffphoto.com/2012/10/29/the-other-way-to-scan-positive-slides-or-why-i-kept-my-big-dslr-by-stefan-schmidt/
http://www.stevehuffphoto.com/2012/10/29/the-other-way-to-scan-positive-slides-or-why-i-kept-my-big-dslr-by-stefan-schmidt/
Observera resultatet!
https://www.youtube.com/watch?v=jnvhBXQrfzQ
2.05 minuter in i filmen kör han processen manuellt. Då är det ingen risk att projektor och kamera inte synkar. Och så går det väldigt fort.