Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Flera nya funktioner i Capture One 20

Flera nya funktioner i Capture One 20

Capture One är ett av de mest populära programmen bland yrkesfotografer, men allt fler hobbyfotografer finner också fram till programmet. Capture One Pro 20 innehåller en rad nya funktioner och förbättringar.

Det är framförallt vid fotografering i studio som Capture One dominerar. Programmet kan användas för att styra kameran och sedan laddas råfilen direkt in i programmet. Det ger fotograf och kund stor kontroll. Den här funktionen kan även användas utanför studion. Det går också att använda Capture One som ett rent råkonverteringsprogram.

En ny funktion är "Basic Color Editor" som är tänkt för att ge snabb kontroll över färgerna. Bland annat går det att styra återgivningen av hudtoner.

Det har också tillkommit ett nytt verktyg för att göra HDR-bilder, alltså bilder med stort dynamiskt omgång. Även brusreduceringen har förbättrats.

Andra förbättringar är snabbare växling mellan de vanligaste verktygen, förenklad beskärning och möjlighet att kopiera lager.

Gränssnittet har förbättrats med förklarande text, högre upplösning på tumnagelbilder, justering av bakgrundsfärgen för bildvisaren, nya kortkommandon med mera. 

Med uppdateringen följer också stöd för flera nya kamerors råformat, inklusive DNG-filer från olika mobilkameror.

Capture One Pro 20 kostar 349 euro för en licens eller 24 euro per månad under ett år. Uppgradering från version Pro 10 kostar 209 euro. Programmet finns även specifikt för Fujifilm eller Sony. Det finns också en Express-version och möjlighet att köpa företagslicenser i större volym.



Publicerad 2019-12-04.

29 Kommentarer

Brix 2019-12-04 20:57  
Några trevliga nyheter, men jag kommer nog inte uppgradera. De verkar tyvärr fortfarande inte ha förbättrat cache systemet vilket jag tycker är katastrofalt dåligt jämfört med t.ex Lightroom.
ztenlund 2019-12-04 22:26
Vad är det som är "katastrofalt dåligt"?
Brix 2019-12-05 20:06
Att den tar ofantligt mycket utrymme och att det varken går att begränsa eller rensa det på nåt sätt.
unoengborg 2019-12-06 00:00
Kör du på en supportad OS version? Äldre versioner av C1 fungerar t.ex. dåligt med MacOS catalina p.g.a. att Apple ändrat sitt hårdvaruaccelerationsstöd.
Har du rekommenderad mängd minne och processor?

Normalt sätt kör C1 cirklar runt LR (gäller i vart fall pro modellen har ej provat express)
Brix 2019-12-06 11:20
Jag kör Windows 10 och C1 12.
Sen undrar jag verkligen vad CPU, mängden minne och hårdvaruacceleration har med storleken på cachen att göra..? I vilket fall så har jag har prestanda långt över rekommendationerna och programmet flyter på fint annars.

Men ja, bortsett från cache systemet så håller jag med om att C1 är överlägset LR på det mesta.
ztenlund 2019-12-06 11:32
Det är väl bara att gräva fram katalogen och fimpa cachen? Visst, det hade varit smidigt att kunna göra det inifrån programmet, vilket nog inte går, men kärnfysik är det ändå inte. Hur stora de blir ställer du ju däremot in i programmet, i och med att du väljer upplösning på förhandsgranskingarna. Fimpar man dem får det förstås till resultat att programmet måste skapa nya nästa gång man försöker titta på bilderna, vilket tar lite tid.
Brix 2019-12-06 11:55
Risken är ju dock att den blir lika stor direkt igen :( Men ja, jag skulle nog kunna sänka upplösningen ett snäpp på previewsen iofs. Det skulle väl kanske minska cachen något. Jag har ju 2560x1440 på skärmen och kör även den upplösningen på previewsen vilket nog egentligen är lite onödigt med tanke på att man ju inte använder hela skärmytan ändå. Att sänka till 2048x1152 borde väl funka utan att få nån kvalitetsförlust på previewsen?
Sten-Åke Sändh 2020-03-23 23:01
Till skillnad från dig Henrik så kör jag alltid sessionsbaserat för det valet finns ju också och det har alltid passat mig bättre. Jag tror även att det kan vara enklare att migrera till nya datorer över tiden med sessionsbaserat upplägg, särskilt om man har flera logiska diskar i datorn.

En bonus då är att man aldrig får så många bilder i en sessionskatalog att det ger prestandaproblem. Värdesätter previews i åtminstone 4K för att matcha min skärm.
Makten 2019-12-04 21:53  
Fortfarande ingen browser? I så fall går det lika fet-bort som tidigare versioner. Helt omöjligt att använda för normalt funtade som inte vill behöva "importera" bilder och som vill kunna använda programmet för att även titta på bilder.
ztenlund 2019-12-04 22:25
Jag tyckte att vi kom fram till att det var att du hade Express-versionen för Fuji som gjorde att du inte kunde bläddra i filsystemet?
Makten 2019-12-05 13:09
Det framgår ingenstans om det även gäller andra versioner. Jag tänker ju inte köpa och prova liksom.

Måste säga att det är helt sjukt att det inte ingår ordentlig mjukvara när man köper en kamera idag. Det är ju mer eller mindre ett måste ändå. Jag har inget som helst behov för fler redigeringsfunktioner än det som finns i Express. Varför betala bara för att få en browser? Det är ju inte det som kostar att utveckla liksom.
unoengborg 2019-12-05 14:45
Det finns en 30 dagars demo att prova, så man behöver inte köpa grisen i säcken.

De flesta vill nog helst använda katalogfunktionen eftersom det är ett enkelt och bra sätt att hålla reda på och söka bland sina bilder, så jag antar att de tagit bort browsern för att göra programmet mindre komplext för nybörjaren.

Jag förmodar att detta inte ändrats i senaste versionen
Sten-Åke Sändh 2019-12-05 22:48
Det är väl en definitionsfråga vad olika användare tycker är "ordentlig mjukvara". Tillverkarna kanske tycker att de bjuder på det trots allt. Någon variant av konverterare får man väl av alla antar jag. Phase One har väl avtal med Fuji och Sony och det är väl utöver vad de bjuder på själva.
Sten-Åke Sändh 2019-12-10 23:57
Det beror kanske att C1 är sessionsorienterat historiskt.

Av mina tre konverterare så är det bara DXO Photolab som det bara är att välja bibliotek och köra direkt. Det är ett av skälen till att den konverteraren är effektivare än LR och C1.
lonian 2019-12-06 05:14  
Har Capture one någon funktion att få upp Historik och kunna ångra allt man har redigerat som det finns i Lightroom?

Sist jag testade ett demo så fanns det ej.
Och det är väl enda anledningen egentligen varför jag använder Lighroom i stället.
gunnargren 2019-12-06 07:38
Tror inte det finns, inte på samma sätt alla fall.
ztenlund 2019-12-06 11:54
Ctrl+r nollställer allt "permanent". Alt+resetknapparna, antingen den "globala" eller på respektive verktyg visar före/efter temporärt. Sedan har ju Capture One upp till 16 lager att spela med. Du kan även skapa varianter av samma bild. Någon historiklista som jag förmodar att du tänker dig finns dock mig veterligen inte.

(Nu pratar jag om Pro, exakt vilka saker som finns och inte finns i Express vet jag inte.)
lonian 2019-12-07 04:03
Trist. Vore ju inte så omöjligt att implementera kan man tycka.
Sten-Åke Sändh 2019-12-07 17:41
Om detta verkligen skulle upplevas som en "deal breaker" så skulle nog c1 inte haft den publik det har. C1 är lager rakt igenom idag till skillnad mot LR och adjustment brush har ju dessutom sin egen lagerhantering. Man måste nog vara beredd att lära om om man tar sig an C1.

Men det är ju egentligen samma sak för de som byter kamerasystem. Om man byter från ett till ett annat oavsett vilket så kommer man in i gränssnitt som skiljer sig från vad man haft innan.
unoengborg 2019-12-09 09:16
Förmodligen inte jättesvårt att lägga till historik funktion. Genom att man kan arbeta med lager och stänga av och på dem i varierande grad har jag i vart fall aldrig saknat funktionen.

Bättre ifall de lade tid på bättre retuch funktioner så att man kunde ha flera källpunkter per lager om man vill redigera bort någonting.
Sten-Åke Sändh 2019-12-10 23:53
Tycker som du. Man kan ha massor av lager. Om man är inne i ett lager så kan man ju faktiskt även använda Undo men man fåt ju ingen sekvenslista förstås.

Någon påpekade dock att Undo inte funkar så bra om man hoppar mellan olika bilder.
Michael f8 2019-12-09 12:29  
Jag tänkte jag skulle köpa en licens på C1 Pro.

Känner mig inte direkt bekväm efter testperioden, men vill ge det en chans, är julledig i mellandagarna, då ska jag hinna gå igenom, men var tycker ni jag ska börja för att sätta mig in i det från scratch, deras Learning hub eller finns det någon på Youtube som är mer pedagogisk eller som komplement?
Sten-Åke Sändh 2019-12-10 23:54  
Ska ni uppgradera? Jag tycker inte det verkar lika lockande som förra gången, så jag passar nog.
Sten-Åke Sändh 2020-03-23 23:07
Även jag har uppgraderat sent om sider när de skickade en Upgrade30 rabattkod som gav 30% rabatt. Jag hade tur för bara dagarna innan så skickade de en som hette "spring25" som gav 25. Ca 90 Euro eller så tror jag det kostade inkl. moms.
plenty1 2019-12-25 09:25  
Jag har uppgraderat till Capture one 20 till min äldre Mac och det flyter på bättre med vissa funktioner såsom visa mask under användning med pensel och bättre flyt då jag bläddrar mellan bilder. Nya färgverktyget är positiv samt reglage för vit/ svart
Rent allmänt får jag ut mycket mer av bilden i Capture one jämfört med lightroom. Photoshop kan jag för dåligt så det använder jag knappt.
Andolo 2020-03-22 21:45  
Ser att tråden är lite gammal, men jag ger ändå några synpunkter:

Jag tvekar att uppgradera, brukar ofta hoppa över varannan för att spara lite hobbypengar.

Generellt sett är C1 bättre än Photoshop för mig, Lightroom uteslöt jag för mycket länge sedan så där kan jag inte uttala mig.
Photoshop använder jag ytterst sällan numera, utan gör allt i C1 eftersom jag får betydligt större kontroll över vad jag gjort.
Några exempel:
- Lagerhanteringen, jag kan när som helst ändra befintliga lager
- Dublett/klon, jag kan skapa kopior/varianter av bilder jag jobbar med och jämföra eller ha dem till olika ändamål
- Tar minimal plats, 10 lager i full upplösning i 16 bitar med min A7RII skulle bli gigantiska i PS

Slutligen, glöm inte att det bara är ett verktyg i ditt bildskapande. I stort sett ingen författare jämför datorer eller ordbehandlare. Såväl kameror, objektiv och bildbehandlingsprogram är idag så bra att det är fotografen som gör skillnaden.
Sten-Åke Sändh 2021-01-14 11:29  
24 Euro per månad. Är inte det väldigt dyrt? Visst det är versionen som stöder flera tillverkares kameror men det gör ju Photolab 4 också och det brukar jag uppgradera ung. en gång per år för 700 spänn. Visst kostar min Sony-specifika CO bara hälften men 2500 spänn plus per år för exv. en Canon-fotograf som även använder de mindre Fuji-kamerorna det är väl kraftigt. Phase One kommer behöva justera sin prisdifferentiering framöver för det här sticker lite i ögonen även om jag tycker det känns bra att själv för en gångs skull vara gynnad.
gunnargren 2021-01-14 13:27
Håller med, då känns LR+ PS för ca 100 kr/mån väldigt prisvärt.
Sten-Åke Sändh 2021-01-14 23:35
När jag kollade nu så kostade Lightroom och Photoshop (CC Photography) 9,99U$ och det är ju inte ens 100 kronor. Det är väldigt prisvärt för vad man får. Det jag tycker vore mer schysst av Phase One vore om alla istället kunde betala för den eller de filtypsadaptrar de använder. Det är ju rätt ologiskt att först Sony, sedan Fuji och till sist även Nikon får egna billigare dedikerade versioner när Canon inte får.

Sedan är enbart CO (med alla adapters i full version) mer än dubbelt så dyrt som både Lightroom och Fotoshop tillsammans att hyra per år(om man får tro denna artikel) och då får man dessutom alla adapters till Lightroom.

När det gäller Photolab, så är även det dyrt att köpa in sig i initialt. För man behöver inte bara Photolab utan även Filmpack 5 (extra kontrastverjtyg finns där) och ViewPoint därför att de mest avancerade restitueringsverktygen finns där. De senare uppdateras dock sällan så när man väl är inne och bara behöver uppgradera, så är det mer överkomligt, särskilt om man väntar till de kampanjer som alltid kommer då och då.

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar