Vi sitter och brottas med Fotosidan Magasins omslag. Omslaget är tidningens viktigaste redskap för att sälja lösnummer, och det är alltid en brottningsmatch mellan AD:n och säljaren. AD:n önskar ofta ett cleant omslag där omslagsbilden inte är sönderpuffad, medan säljaren vill ha mycket puffar och plattor som lockar köparen. Amerikanska tidskrifter är ofta väldigt bra på säljande omslag och de vet exakt vad som säljer och inte, eftersom de är väldigt bra på att följa upp statistik. Däremot är de omslagen ofta stöpta i samma form vilket kan känns tråkigt. Ofta ser bilderna ut på ett visst sätt också. Vi hoppas få till den ultimata kompromissen. Vill du läsa mer om tidskriftsomslags-strategier så har senaste numret av
CAP&Design en jätteartikel i ämnet.
Så här kan det se i tidningshyllan i en butik. Här gäller det att stå ut bland alla andra tidningar.
11 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Ser fram emot första numret.
/Daniel
Budskapet är väl att de handlar om bilder inte pixelrace, mtf-kurvor och liknande?
Låt vilderna tala
/Bengt
Ska bli spännande att se om man har med nån bild i tidningen... =)
Om jag skulle göra en tidning så skulle jag ha ett
helsvart omslag och någon frän siluettbild. Och sparsamt med rubriker. Haha. Men det är ju jag det. Jag kommer förmodligen aldrig att göra någon tidning! =)
dessutom kan man ju göra tidningen större än dem flesta andra, då sticker den ut mer. Det passar ju bra när det är foto.