Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Fototeknik 4 - Objektivens egenskaper

Fototeknik 4 - Objektivens egenskaper

Artikelserie: Fototeknik

Brännvidd och bildvinkel


Med ett objektivs brännvidd avses avståndet från objektivets optiska centrum till filmplanet. Jämför med brännglasets brännpunkt.




Med bildvinkel avses hur mycket av motivet som kommer med på bilden. Av tradition mäts ett objektivs bildvinkel på diagonalen vilket dock är lite opraktiskt.




Bildvinkeln är direkt kopplat till brännvidden (och filmformatet). Längre brännvidd ger mindre bildvinkel. Större filmformat ger längre brännvidd för samma bildvinkel.

I exemplen nedan avses bildvinklar diagonalt för småbildsformatet (24x36mm).




20mm, 94°                                     35mm, 62°




50mm, 46°                                     105mm, 23°




180mm, 14°                                   300mm, 8°

 

 

Brännvidd och perspektiv


Står man kvar på samma plats ändras bara utsnittet när man byter brännvidd. Perspektivet är detsamma. Se bilderna ovan där avståndet är detsamma. Studera förhållandet mellan olika motivdelar - de är identiska i de olika bilderna.
 
Perspektivet ändras om man flyttar sig i djupled. För att behålla ett motivs storlek i bild måste man då även ändra brännvidden. På långa avstånd ser motivet platt ut. Det är det s.k. teleperspektivet - ett något felekatigt uttryck eftersom effekten inte beror på brännvidden.




35mm respektive 300mm med olika avstånd. 




35mm respektive 300mm med olika avstånd.




Utsnitt ur bild med 35mm på samma avstånd som bilden med 300mm.

Det sista exemplet visar att perspektivet blir identiskt på samma avstånd även om olika brännvidder används. Perspektivet beror enbart på avståndet, ej på brännvidden.

 



 

Användning av objektiven i praktiken


Att stå stilla och zooma fram och tillbaka för att hitta rätt utsnitt blir sällan bra.Försök i stället att tänka på perspektivet i första hand. Förflytta dig i djupled tills perspektivet känns rätt. Sedan väljer du brännvidd för att anpassa motivets storlek i bild.




Med vidvinkel, undvik att få med så mycket som möjligt. Allt blir smått i bilden och det ser inte alls ut som i verkligenheten. Gå gärna i stället nära för att betona förgrunden. 




Teleobjektiv används med fördel för att plocka ut intressanta delar och för att göra rena enkla bilder. Med tele (och längre avstånd) blir det lättare att få till en ren lugn bakgrund för t ex porträtt.




50mm respektive 200mm 



Olika objektivtyper

Objektiven delas in efter brännvidden (egentligen bildvinkeln).

 

Typ Brännvidd Kommentar
Fisheye 8 - 16 Väldigt speciella med kraftig distorsion
Supervidvinkel 12 - 21 Dyra, svåranvända
Vidvinkel 24 - 40  
Normal 43 - 58  
Tele 75 - 300  
Supertele > 300 Dyra, svåranvända

Ovanstående gäller småbildsformatet. Att normalbrännvidden är ca 50mm (bildvinkel 46°) beror på att det ger bilder på normala avstånd som ser "naturliga" ut.

För andra format blir normalbrännvidden annorlunda. Mellanformat har ofta 80mm som normal medan små digitalkompakter kanske har 7mm som normalbrännvidd.


Fisheye
Ger stor bildvinkel med extrem distorsion. Det finns två typer som båda ger 180° bildvinkel.




16mm fullformats fisheye.

 


8mm fisheye ger rund bild.


Spegeltele

Ett spegeltele är uppbyggt av speglar i stället för linser. Det gör att objektiven blir oerhört kompakta och lätta. Ett 500mm spegeltele är endast ca 8 cm långt och väger under 500 g medan ett traditionellt 500mm tele är flera dm långt och väger minst 1,5 kg. Nackdelen med spegeltele är något lägre kontrast och det speciella ringformade utseende på ljusa oskarpa punkter.




Kreativt utnyttjande av spegeltelets egenskaper.


Objektiv för perspektivkontroll

Lutas ett objektiv uppåt får man s.k. störtande linjer. En byggnad ser ut att falla bakåt. Med speciella shiftobjektiv eller PC-objektiv kan man hålla filmplanet parallellt med motivet och sedan skifta objektivet uppåt för att få med hella byggnaden utan störtande linjer.

Det finns även tilt/shift-objektiv där man kan luta objektivet också. Då kan man bl a lägga skärpeplanet längs marken och få hela bilden skarp utan att blända ner.




Utan shift och med shift.



Objektivegenskaper




Brännvidd:        avstånd från optiskt centrum till filmplanet
Ljusstyrka:       brännvidd / maximal öppning
Närgräns:         minsta inställbara avstånd, räknat från filmplanet
Filterdiameter:  fördel om flera objektiv har samma
Fokusriktning:   fördel om det är lika som övriga objektiv

Ett zoomobjektiv är ett objektiv med variabel brännvidd. Bildmässigt är det ingen skillnad om brännvidden finns i ett fast objektiv eller ett zoomobjektiv.

Ljusstyrkan har mycket stor påverkan på objektivets egenskaper. Fördelarna som möjlighet till kortare slutartider och kortare skärpedjup måste vägas mot nackdelarna med storlek, vikt och pris. Se exempel.

 

Typ Längd Vikt Pris                                         
100-300/4.5-6.3 9 cm 400 g 1500:-
100-300/4-5.6 11 cm 600 g 3000:-
100-300/4 18 cm 1500 g 9000:-
120-300/2.8 25 cm 3200 g 23000:-

Ofta är det de ljusstarka objektiven som är mest påkostade och därmed bättre optiskt och mekaniskt.
 

Objektivkvalitet och brister


Skärpa




Exempel på ett dåligt och ett bra objektiv. Litet utsnitt, ca 1/30 av bildbredden.

Det kan skilja ganska mycket i skärpa mellan olika objektiv. Ofta är dyra objektiv bättre men inte alltid. För att vara säker måste man läsa objektivtester eller prova själv. Det skiljer ofta även mellan mitten och hörnen. De allra flesta objektiv tappar skärpa i hörnen.

Bländaren påverkar också mycket. De flesta objektiv är sämre på full öppning. Något stegs nedbländning brukar ge bäst resultat. Vid små bländaröppningar sjunker skärpan igen pga diffraktion.

Distorsion




Tunnformig respektive kuddformig distorsion.

Många objektiv, speciellt zoomar, lider av distorsion som innebär att raka linjer återges böjda. Man talar om positiv tunnformig distorsion och negativ kuddformig distorsion. Det finns även en blandning kallad vågformig distorsion. Distorsionen kan inte påverkas (annat än i ett bildbehandlingsprogram).

Vignettering




Exempel på vignettering med ett 50/1.4 på full öppning.

Vignettering eller ljusbortfall är något som speciellt vidvinklar och ljusstarka objektiv lider av. Vignetteringen påverkas av bländaren och några stegs nedbländning brukar ta bort den helt. 

Motljusegenskaper





Ett objektiv med mycket bra motljusegenskaper.



Ett objektiv med dåliga (normala) motljusegenskaper.

Objektiv är mer eller mindre bra i motljus. De flesta objektiv kan inte användas när solen är med i bild eller lyser på frontlinsen. Kontrasten sjunker och det bildas fula reflexer.


Zoom eller fast brännvidd


Äldre zoomar var ofta synbart något sämre än fasta brännvidder. Idag finns zoomar som är lika bra som fasta brännvidder. Dock lider i princip alla zoomar av högre distorsion, mer vignettering och sämre motljusegenskaper. De flesta väljer dock i alla fall zoomen eftersom det är bekvämt och den är "tillräckligt bra".

Publicerad 2005-01-05.

38 Kommentarer

A.Stridsberg 2005-01-08 16:13  
Betyg: 5
Perfekt! Jätte nyttig läsning för mig!
berneh 2005-01-10 10:19  
Betyg: 5
Lärorikt för många amatörer, mycket bra och pedagogiskt.
Landström 2005-01-10 20:31  
Betyg: 5
Mycket bra . En fråga bara "vad är diffraktion"
Olle Bjernulf 2005-01-23 18:44  
Diffraktion i detta fall innebär av ljuset böjs av något när det passerar det lilla bländarhålet. Detta ger sämre skärpa.
Tomas A1 2005-01-23 20:18  
Betyg: 4
Bra och lärorikt
Benganbus 2005-01-27 11:40  
Hej en fråga.
Läste "Idag finns zoomar som är lika bra som fasta brännvidder".
Stämmer det?
Estrella 2005-01-27 22:17  
Betyg: 5
Har gått fotokurs i 2 terminer nu på ABF och allt det här saknade jag på kursen!! nu fick jag det så enkelt och bra. TACK !! :)
Magnus77 2005-03-02 22:42  
Betyg: 5
Suverän sammanställning, Olle!
monalisa 2005-03-15 13:51  
Betyg: 5
tack för så mycket bra information
Jess 2005-03-30 08:28  
Betyg: 4
Lärorik info och bra med bilder som klarifierar..
R.Hammar 2005-04-07 18:10  
Betyg: 5
Jag tar av mig hatten för Olle som har tagit sig tid till att dela med sig utav sina kunskaper.
Lello 2005-04-17 21:34  
Betyg: 5
Tack så mycket för den pedagogiska presentationen!
Per_tissen 2005-05-26 10:52  
Betyg: 5
Kort, koncist och pedagogiskt. Mycket bra artikel.
sofieed 2005-06-09 17:40  
Betyg: 4
En bra artikel om igen!
AndreeMånsson 2005-08-09 15:21  
Betyg: 5
Mycket tidsbesparande. Kanon!
snaxalig 2005-09-06 18:12  
Betyg: 4
Saknar information om makroobjektiv/-fotografering.
Gutta 2005-09-08 13:26  
Bra nybörjarartikel. Tycker dock du kunde belyst det faktum att det är väldigt stor skillnad på olika zoomar också. Framförallt då det faktum att större zoomomfång nästan alltid innebär sämre egenskaper i övrigt. Detta eftersom jag tror att det är ett av de vanligaste "nybörjarfelen". (Citationstecken då ju endast köparen själv egentligen vet vad som är rätt för just henne men jag tror ändå att många köper objektiv med stora zoomomfång bara för att ganska snart upptäcka att de inte håller måttet för deras behov). En bild på tydlig distorsion hade också vart på sin plats kanske?
Korri 2005-10-25 19:02  
Betyg: 4
Hur vet man om ens objektiv har bra Motljusegenskaper? kan UV filter förbättra den?
Digi 2005-11-24 19:32  
Betyg: 5
Härligt Olle, mycket bra förklarat!
hakan_dahlberg 2005-12-29 23:10  
Betyg: 5
En kanon artikel, precis vad jag behövde för att komma igång med fotograferandet igen...
Tha_FluFF 2006-01-24 19:03  
Betyg: 5
Ultimata, mycket intressant
Pirbos 2006-08-17 02:05  
Betyg: 4
Bra och nyttig information. Tyvärr såhär i MTV-åldern så begrep jag inte allt på 5 röda, så avsaknaden av toppbetyg beror snarare på hos mig bristande intelligens än bristande artikelkvalitet.
sonny06 2006-10-16 19:21  
Betyg: 4
Perfekt artikel, som förklarar sått även nybörjare förstår.
fatamorgana 2006-10-22 17:25  
Fin artikel, lige til at gå til, til at forstå.
Mycket bra
Tak
[email protected] 2006-10-31 20:34  
Betyg: 5
Tack - Lärde mig mycket - Bra och lättläst
Pinky 2006-12-26 18:43  
Betyg: 5
Tusen tack, nu förstår jag min kamera bättre.
duce1098 2007-07-05 22:46  
Betyg: 4
mycket bra som kvällsläxa och bra beskrivet med exempel och bilder
erilin 2007-09-20 00:06  
Betyg: 5
Mycket pedagogiskt med förklarande bilder.
MarcusPettersson 2007-11-06 22:38  
Betyg: 5
Perfekt, nu kan ma det jag undrat över!
InCryoSleeP 2007-12-08 14:34  
Betyg: 4
Mycket bra skrivet. Kanonbra bilder som man förstod.
webbwalle 2008-02-11 20:19  
Betyg: 5
Coolt hemmaplan ulva, svandammen och slottet.
PerFogelberg 2008-02-23 11:41  
Hej Olle
Jag tycker du ska uppdatera rubriken "Olika objektivtyper". Nu för tiden är ju brännvidderna lite kortare eftersom en vanlig sensor är mindre än den filmruta man använde förr i tiden.
/Per
Javis 2008-05-14 14:52  
Betyg: 4
Mycket bra information!
Jag saknar dock en för mig mycket viktig del.
Vad är Macro?
När jag, som många andra, kommer från kompaktkameravärlden trodde jag att macro var möjligheten att fota på jättelitet avstånd. Så långt har jag lärt mig att detta inte stämmer. Jag har kommit fram till slutsatsen att det har med avbildningsskalan att göra...
Vore toppen att få den tekniska och praktiska förståelsen om vad Macro är och hur det fungerar.
Tack för mig.
Javis 2008-05-15 13:34  
ok ok...

Hade jag bara skrollat ner lite till bland artiklarna så hade jag naturligtvis hittat artikeln om Macro.

Tack för en bra artikel!
Fairplay 2009-01-24 12:28  
Betyg: 5
Bra artikel... nu undrar jag bara vad bokstaven "f" i bländaren står för... A=Aperture.. men skulle gärna vilja ha en info om f-bokstaven... mest av nyfikenhet
/Peter
ANNONS

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar