Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Vilken brännvidd måste jag skaffa till min digitala systemkamera?

Vilken brännvidd måste jag skaffa till min digitala systemkamera?

[verbatim] OBS! Denna artikel är uppdaterad och omskriven efter diskussioner om föregående artikel. Av administrativa skäl och för att gamla kommentarer inte längre stämmer, är alla kommentarer raderad.

På olika filmformat ger objektiv med samma brännvidd olika bildutsnitt (bildvinkel). Detta fenomen kallas ibland felaktigt för "brännviddsförlängning". För att råda bot på detta kommer jag att kalla det för "bildvinkelförändring", detta på grund av att det är faktiskt bara bildvinkeln som förändras när man byter bildformat och samtidigt behåller brännvidden. Varken skärpedjup eller några andra optiska egenskaper ändras.

Många av dagens digitala systemkameror har en bildsensor som är ungefär lika stor som bildytan på APS-film. För att man skall kunna få en uppfattning vilken bildvinkel som olika brännvidder får på detta mindre bildformat i relation till 135-film (småbildsfilm) anges en förändringsfaktor, vanligen x1,5-x1,6. Givetvis kan man räkna ut en förändringsfaktor mellan andra format, t.ex. mellan småbildsfilm och mellanformat.

Detta gör att man måste skaffa sig andra brännvidder för att känna sig hemma med det nya bildformatet. Detta problem blir extra tydligt då vissa kameratilverkare numera har digitala systemkameror som använder samma objektivprogram som till sina systemkameror för småbildsfilm.

Att objektivens bildvinkel är förskjutna pågrund av bildvinkelförändring är inte ett stort problem i sig om man bortser från att det är svårare att hitta riktigt vidvinkliga objektiv till sin kamera, däremot är det lättare att hitta riktigt långa teleobjektiv som fortfarande har hög ljusstyrka.

Denna "devalvering" av objektiven gör att skärpedjupet blir större på det mindre formatet jämfört samma bildvinkel vid samma bländaren på det större formatet. I vissa fall är det bra att få mer skärpedjup t.ex. vid fotografering av landskap och arkitektur. Med ibland är det önskvärt med ett kort och framförallt kontrollerat skärpedjup vid t.ex. porträttfotografering.

Måste använda en större bländare för samma skärpedjup
Konsekvensen av detta är att man måste använda en större bländare för att få samma skärpedjup vid samma bildutsnitt i förhållande till ett större filmformat. För att nå önskat kort skärpedjup blir man hänvisad till mycket dyr proffsoptik vilka är de enda som har bländare 2,8 eller större. Amatörzoomobjektiv med en ljustyrka på 5,6 gör sig icke besvär.

Ett tydligt exempel är det populära porträttbränvidden 85mm. På formatet 24x36mm 135-film krävs det bländare 2,8 för att få en riktigt kort skärpedjup (70mm på 1m avstånd) vid ett porträtt. För att få samma skärpedjup med ett objektiv som ger samma bildvinkel på en t.ex. Canon 10D krävs det en 50mm brännvidd och bländare 1,8. Det slår en med en gång att detta endast är möjligt att använda ett riktigt ljusstarkt fast normalobjektiv.

Ännu tydligare blir det om man vill ha kort skärpedjup vid vidvinkel. Vi tar ett riktigt extremt exempel för belysa det. Tänk dig att du fotograferar på 1m anstånd med ett 50mm vidvinkelobjektiv för Hasselblad 6x6cm på 120-film (motsvarar 28 mm på 135 film) och vill ha ett skärpedjup på 220mm. För detta skulle det krävas bländare 5,6 med Hasselbladaren medan objektivet för Canon 10D skulle behöva vara 19mm och ha en bländare på 2,0 vilket är mycket sällsynt.

Skillnad i skärpa
Skärpemässigt finns det också en problematik med bildvinkelförändring. Många objektiv är helt enkelt inte riktigt skarpa på sin största bländaröppning som krävs för de små skärpedjupen, om de överhuvudtaget har en tillräckligt hög ljusstyrka. En förmildrande omständighet är att kameror med ett mindre bildformat endast använder en mindre yta av objektivets bildcirkel. Alla objektiv är skarpare i centrum än ute i kanterna vilket gör att kameror med ett mindre bildformat endast använder de bättre delarna av objektivets bildcirkel.

Jämför därför aldrig viktade MTF värden för ett objektiv till din systemkamera för film som du tänker ersätta ett annat objektiv på din digitala systemkamera, utan läs av MTF kurvorna istället. För digitala systemkameror kan man bortse från värdena som är längre från centum än 15mm.

Testa själv
För att göra det lite enklare att räkna ut vilken brännvidd man måste skaffa sig har jag med hjälp av vanliga optikformler sammanställt ett enkelt formulär där du matar in brännvidd på ditt befintliga system, bildvinkelförändring, fokuseringsavstånd och önskat skärpedjup. Som svar får du vilken bländare och brännvidd du borde använda på ditt befintliga system repektive på din nya digitala systemkamera.

Noteringar
Formuläret klara inte av undantagsfallet när fokuseringsavståndet passerar hyperfokalavståndet (det fokuseringsavstånd som ger skärpedjup förbi/nära oändligheten) för den aktuella brännvidden och bländaren. Oskärpecirklen satt i formuläret till 1/1000 del av brännvidden, d.v.s. lite större än brukligt, men fullt acceptabelt för mindre kopior (mindre än A4).


Referens: Lättfattlig genomgång av linsoptik av Björn Roth


Brännvidd på ditt befintliga system: (mm)

Bildvinkelförändring:
x2.6 (Canon 10D eller Canon 300D jämfört med Hasselblad 6x6 på 120 film)
x1.6 (Canon 10D eller Canon 300D jämfört med 24x36mm på 135 film)
x1.6 (24x36mm på 135 film jämfört med Hasselblad 6x6 på 120 film)
x1.5 (Nikon D100 eller Nikon D1 jämfört med 24x36mm på 135 film)
x1.3 (Canon 1D jämfört med 24x36mm på 135 film)

Avstånd: (mm)

Skärpedjup: (mm)



Beräkning
Utan bildvinkelförändring:
Med bildvinkelförändring:





Publicerad 2003-12-29.

15 Kommentarer

TT. 2004-01-09 09:43  
Håller fortfarande på att fördelarna med större skärpedjup och bättre tele, uppväger nackdelarna.
Du jämför mellanformats kamera med 10D.
Hör med dem som fotograferar med mellanformat vad de tycker är sämst med mellanformat.
Det är det dåliga skärpedjupet.
De skulle bli mycket nöjda med ett större skärpedjup.
Vad menar du med devalvering av optik, har det blivit mindre med optik plötsligt.

Vilken fotograf räknar ut skärpedjupet när man ska fotografera.
Om detta med skärpedjupet är ett så stort problem, Varför skaffa sig digital kamera då.
Gå över till storformatare.
Den enda nackdelen för mig är att vidvinklarna inte är riktigt lika vidvinkliga längre.
Jonas Nyhav 2004-01-09 21:05  
Det finns många fördelar med stort skärpedjup som tar jag också upp i artikeln. Se det inte som ett angepp på den digitala systemkameran utan som en beskrivning av olika bildformats egenheter.

Fördelarna med en digital kamera är mycket stora och därför är det intressant att använda den i större utsträckning även om det kan finnas tekniska hinder.

Med devalvering menas inte att något har tagits bort utan snarare förskjutet negativt (revalvering är dess motsats). I detta fall har de bildvinklar som respektive objektiv ger på 135-film (24x36mm) minskats när de används på det mindre format som ofta DSLR-kameror har.
ZZLeePeR 2004-01-10 11:02  
Betyg: 5
Detta var kanon, kan du beskriva formeln så man kan skapa sig ett excelblad med samma uträkning så jag inte behöver vara uppkopplad för att räkna ut det här varje gång? Även om man inte behöver räkna mer än en gång egentligen så hade det varit kul med en färdig excel fil för detta. (gillar excelblad).
@lkerdun 2004-01-11 20:00  
Betyg: 5
Mycket vaket skrivet, faktaspäckat precis lagom och lättläst. Artikeln var vad många frågat om.
hasse lundberg 2004-01-14 21:31  
Betyg: 4
Ja Jonas, denna artikeln var mer i min smak, och ändå skriver du i princip om samma sak som i förra!

Jag tillhör dom som vill kunna använda skärpedjupet kreativt, och då är det en kraftig begränsning om man använder en digitalkamera med liten bildsensor.
Jonas Nyhav 2004-01-15 17:35  
Vad bra att den omarbetade artikeln föll mer i smaken.
mellow 2004-01-30 15:47  
Med andra ord så är svårt att få till riktigt kort skärpedjup med en digitalkamera i klass med Canon 300D? Jag hade tänkt mig en 300D med ett 70-300 Sigma men nu börjar jag tveka...
Jonas Nyhav 2004-01-31 11:45  
På 300mm blir nog skärpedjupet onskvärt litet men vid 70mm krävs det en relativt stor bländare 2,0-2,8 för att få motivet "poppa ut" riktigt.
Gudis 2004-02-05 18:21  
Betyg: 4
Artikeln var mycket bra, men det finns många fina program som man kan använda för att få objektet att "poppa" ut ur bilden. Det är ju så klart för och nackdelar med digitalt och analogt. Men själv tycker jag att fördelarna med digitalt är fler än nackdelarna.
kaw 2004-02-05 20:40  
Vill bara påpeka att man inte behöver formuläret för att räkna ut det exemplen säger. Att 85/2,8 motsvaras av 50/1,8 fås genom enkel division med förändringsfaktorn 85/1,6 = 53 och 2,8/1,6 = 1,75 (stämmer då avståndet till motivet är mycket större än brännvidden, samma villkor gäller även för formuläret).
adent 2004-02-27 16:51  
Betyg: 2
Om jag inte har missförstått alldeles så tycker
jag mest artikeln blandar in konstiga termer för
något som är enkelt. Att man får en "brännviddsförlängning" beror enbart på att CCD:n eller motsvarande är mindre än vanlig småbildsfilm. CCD:n beskär så att säga det som objektivet ser.
edtbjon 2004-02-29 19:46  
Betyg: 3
Avseende Anders Wånells kommentar och exempel. Brännvidden kan räknas om med en faktor 1,6 för att få en uppfattning om hur en digital CCD's yta är i förhållande till småbildsfilm, det är helt riktigt.

Men bländaren är fortfarande 2,8! Den förändras aldrig, vilken filmstorlek (CCD...) man än använder. Exempelvis har en studio-storformatskamera utrustad med ett 135mm f/5,6 objektiv alltid f/5,6 på största bländare, vare sig man använder 9X12 cm bladfilm eller ett rullfilmsbakstycke för 6X6 cm eller en digital-CCD på 4X4 cm. Det blir som Mikael påpekar enbart en "beskärning".
Kjer 2004-03-02 07:24  
Betyg: 3
Bra artikel som skulle bli ännu bättre ifall Mikael Johanssons inlägg skulle kommenteras. Ifall man kan förklara det hela med att CCD:n beskär bilden så är det otroligt mer förståligt - åtminstone för sådana som jag som kommer från datorvärlden. Kan man även förklara det i form av att en bild som blir 1600x1200 skulle kunnat varit ????x???? ifall förändringsfaktorn var x1?

Jag inser att ni fotografer hänger med på alla termer. Jag uppfattar även att artikeln försöker vara grundläggande. Därför borde ett par teckningar lätta upp förståelsen.
Jonas Nyhav 2004-03-02 16:13  
Helt riktigt, bildvinkelförändring ger en beskärning av bilden rellativt ett större format. Det intressanta är att samma bildvinkel/beskärning av motivet ger olika skärpedjup vid samma bländare på olika bildformat.

Så sant 135mm f/5,6 är fortfarande det samma objektiv med samma skärpedjup men dess använda bildvinkel är olika på olika format.

Detta gör att man måste använda olika bländare på olika format för att få samma skärpedjup för samma bildvinkel.
-Markus- 2004-03-06 12:29  
Betyg: 5
Mycket bra artikel.
Har dock en ska som jag vill påpeka hur det kan förklaras enklare.
Det är det med att man måste använda en ny bländare.

När man använder sig av en sensor som är mindre än 135 formatet så kommer ett utsnitt av den befintliga bilden att visas. Om man istället vill ha samma bild med båda formaten så måste den med mindre sensor backa. Eftersom denna då kommer längre bort från motivet så kommer skärpedjupet att öka och man måste då minska bländarvärdet för att få samma skärpedjup.

Kanske inte så himla bra förklarat detta heller men det ger en bild varför man måste byta bländare för att behålla samma skärpedjup när man byter formatet.
Pupillen 2004-04-02 17:57  
Du har tydligen använt den gamla tumregeln om att oskärpehetscirkeln bör vara högst 1/1000 av normalobjektivets brännvidd (d v s 1/1000 av negativ- eller sensordiagonalen) och sedan glömt bort det där med normalobjektiv och utvidgat tumregeln till att gälla en brännvidd i största allmänhet.

Förutsatt att vi, oavsett vilket objektiv vi använder vid fotoögonblicket, förstorar upp bilderna till samma storlek och betraktar dem från samma avstånd (vilket är högst troligt att de flesta gör idag) så blir konsekvensen att bilderna, om man följer ditt formulär, blir allt oskarpare ju längre brännvidd vi använder. Det är väl knappast din avsikt antar jag, så det vore bättre om du ändrade till en fast sensorformatsrelaterad oskärpehetscirkel, t ex 1/1000 av sensordiagonalen för små kopiestorlekar.
ecsstmu 2005-11-24 21:00  
Betyg: 4
Mycket bra, den intresserade hittar matematiken i Torsten Ståhlbergs artikel om skärpedjup.
http://www.fotosidan.se/cldoc/1686.htm
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar