Test av en udda film
Jag hade fått en svartvit film av en fotokompis. En ADOX CHS Art Series, 25 ASA som tillverkas i Kroatien.
Jag fotograferade hela rullen i Malmö i går för att testa den, och så framkallade jag direkt.
Jag kände inte till filmen och fick ta information från nätet och databladet.
Den ska inte överexponeras. Det rekommenderas ett härdad fix, eftersom den kan repas lätt. Som stoppbad rekommenderas endast vatten.
Jag framkallade den i Tetenal Ultrafin 1+10 i 3 minuter under ständig och långsam agitation, och det gick bra.
Jag fotograferade med min Nikon FM2n (1988) och Nikkor 50 mm f/1,4 AI (1977).
.
Intresse - ArkitekturIntresse - UtrustningTeknik - Mörkrum (analogt)Teknik - Mörkrum alt. teknik (analogt)
Inlagt 2022-07-26 14:32 |
Läst 3328 ggr. |
Permalink
Super s/v fotos - gillas.
Den film minder mig om Fujis Acros std. direkte ud af min X100F og uden nogen af mine simuleringer.
Med mange venlige hilsener fra Erik.
Jag fastnade lite för första bilden med emaljerade skyltarna och galvaniserade vattenkannorna och trottoarplattorna. Och fastnade mycket för näst sista, den med en relikt från Baltiska Utställningen i Malmö 1914, ett tempel ritat av Ferdinand Boberg som du plåtat förr och visat här,
https://wolfgang.fotosidan.se/blog/176533.htm
Så skall svart-vita bilder se ut ur alla aspekter.
Det imponerar.
Ha det väl
bob
Det är alltid lika intressant att få ta del av ditt utforskande av olika svartvita filmer. I den här serien uppskattar jag den ljusa tonen, som väl är ett uttryck för återhållen kontrast, som Måns Hagberg säger. Den tonen kommer till sin rätt i den bild som jag tycker är bildmässigt mest intressant, nummer två med staketet som bågnar under det framvällande gräset. Här finns en fin kontrast i både form och textur mellan de raka staketspjälorna och de böjda grässtråna som kommer fram fint i din bild med sin milda tonkontrast. Konnotationen av kamp mellan natur och kultur ger sig själv, liksom vem vinnaren är.
Däremot tycker jag att templet i Pildammsparken kommer mer till sin rätt (i mina ögon) i din tidigare bild från 2018. Där framstår templet som mörkare och tyngre än i din senaste bild och ser mer ut som det stabila stentempel som det är. Troligen spelar skillnaderna i ljusförhållanden en roll, tillsammans med de olika filmtyperna. Men detta hade jag inte kunnat se utan att göra en direkt jämförelse mellan två fina bilder.
/Sven
Om staket hade varit helt rakt, så hade jag inte fotograferat det.
När det gäller granittemplet, så ser den robust ut på den kvadratiska och mörkare bilden från 2018, medan ovanstående bild gör ett slankare och ljusare intryck.
2018-bild är fotograferat med 80 mm brännvidd i mellanformat och ovanstående med 50 mm i småbild. Båda anses som normalobjektiv i sina resp format, men det finns tydligen en visuell skillnad. Mvh Wolfgang.
Kan bara hålla med föregående skribenter. En fin och väldigt rik gråskala, mjuk men ändå med sting i.
...och som vanligt så är dina "test-bilder" härligt välkomponerade.
Snyggt jobbat!
// Conny