Om gatufoto

På förekommen anledning vill jag visa en inspirerande video från Youtube om vad jag menar med bra gatufoto. Och dessutom en gatubild som jag fotograferade på diafilm i London 1973.

Här är videon: https://www.youtube.com/watch?v=CKz8hZe9kTo

Inlagt 2021-08-07 00:06 | Läst 1837 ggr. | Permalink

"Jag känner Nick Turpin, han som gjorde videon, personligen och han är en duktig gatufotograf. Har inte tittat igenom videon tidigare, även om jag var medveten om den, för att jag vet vad Nick tycker och så vänder sig videon till nybörjare. En massa matnyttigt innehåll förstås som även en erfaren gatufotograf kan finna nyttigt att påminnas av. Dock, jag förstår inte riktigt meningen med att du länkar till videon om det är en inlägg till den debatt vi hade i Bengt Hanssons blogg? Nick är knappast nån som frågar sina subjekt om han får publicera bilderna eller inte som du verkar ha så enorma problem med. Men, ju fler som ser denna video, desto fler duktiga gatufotografer kanske det blir? Och det är ju gott i sig. Mvh Fredrik PS. Frågade du människorna på bilden från London om du fick publicera den?"


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Jag känner Nick Turpin, han som gjorde videon, personligen och han är en duktig gatufotograf. Har inte tittat igenom videon tidigare, även om jag var medveten om den, för att jag vet vad Nick tycker och så vänder sig videon till nybörjare. En massa matnyttigt innehåll förstås som även en erfaren gatufotograf kan finna nyttigt att påminnas av.

Dock, jag förstår inte riktigt meningen med att du länkar till videon om det är en inlägg till den debatt vi hade i Bengt Hanssons blogg? Nick är knappast nån som frågar sina subjekt om han får publicera bilderna eller inte som du verkar ha så enorma problem med. Men, ju fler som ser denna video, desto fler duktiga gatufotografer kanske det blir? Och det är ju gott i sig.

Mvh
Fredrik

PS. Frågade du människorna på bilden från London om du fick publicera den?
Svar från Wolfgang 2021-08-07 08:30
Jag var nog inte riktig tydlig. Det är just den gatufotografin som Nick Turpin gör som jag gillar och som jag själv gör ibland, dvs översiktsbilder med gatan eller byggnader i bakgrunden och då frågar jag inte, men om jag gör en närbild, ett gatuporträtt, och det finns tid, då visar jag bilden efteråt eller frågar innan. Och jag exploaterar aldrig någon person och överväger om jag ska publicera bilden. Men hälsa gärna Nick och så gillar jag att han visar tydligt att han fotograferar! Alla har vi våra egna regler!
Frekeman 2021-08-07 09:17
Nick tar en hel del mer närgångna gatufoton också och han lär inte ha frågat någon av följande individer om publicering. Förmodligen aldrig pratat med dem ens. Du skulle nog vara tveksam till publicering av dessa eftersom personerna i dem kanske inte ser så särskilt fördelaktiga ut?

https://nickturpin.com/wp-content/uploads/4F6A8272-1.jpg
https://nickturpin.com/wp-content/uploads/Street_Hardhats-1-2.jpg
https://nickturpin.com/wp-content/uploads/DSCF2466.jpg
Svar från Wolfgang 2021-08-07 14:26
Jag har inga problem med de bilderna. Min utgångspunkt är bara, vad skulle de personerna säga om publicering? Själv tycker jag om roliga bilder som inte är på bekostnad av de människor som jag fotograferar.
connyM 2021-08-10 18:44
Hej Fredrik,
Tror Wolfgang publicerade videon för att tyckte den var bra - inte för att provocera. Det finns det så många andra som är bättre på!
Nick Turpin är också en härlig modefotograf, med många fina bilder onlocation i London. Han är också väldigt bra på det där med ljus, särskilt blixt utomhus.
Men det känner du väl till.
För er alla andra, som är intresserade av OffCameraFlash - https://strobist.blogspot.com/2009/03/nick-turpin-back-on-street.html
// Conny
Frekeman 2021-08-10 19:05
Hej Conny. Nej, inte för att provocera men Wolfgangs eget blogginlägg följde från diskussionen som vi hade i Bengt Hansons blogg – om du läser igenom kommentarerna därifrån så inser du sammanhanget: https://www.fotosidan.se/blogs/fritt-fram/intryck-avtryck-fran-gator-och-torg-818.htm

Nicks övriga fotograferande som inte är gatufoto intresserar mig föga och jag hade ingen aning om han anses vara bra på blixt och mode. Men, eftersom han har behövt försörja sig på foto så är det givetvis så att han måste kunna fota annat än gatufoto för den genren är det få som klarar att generera en tillräcklig inkomst från. Jag kände till att han har fotat reklamuppdrag och också varit fotograf på The Independent (hans första jobb som fotograf!).

Mvh
Fredrik
connyM 2021-08-10 20:43
Kalla det vad du vill.
OCH jag har läst inläggen INNAN jag skrev mitt!
// Conny
Frekeman 2021-08-10 21:15
Kalla vad för nåt? Förstår inte riktigt vad du menar. Det finns väl ingenstans i mina inlägg där jag menar att Wolfgang skulle provocera (om det är det du syftar på)? Jag tyckte bara att hans resonemang är bräckligt.

Och om du har läst inläggen i Bengts blogg så borde det väl vara glasklart varför jag skriver som jag gör? Wolfgang har problem med publicering av bilder på människor som inte fått säga sitt om att synas på foto. Han tycker att det kan vara kränkande för dem att vara med på bild om de inte ser fördelaktiga ut. Sen skapar Wolfgang en blogg utifrån diskussionen i Bengts blogg där han pekar på en duktig gatufotograf, Nick Turpin, och hur hans gatufoto är bra i Wolfgangs ögon. Grejen är att Nick inte heller frågar sina subjekt när han fotar dem och när han publicerar. Därför ställde jag mig lite frågande till detta blogginlägg. Nick är för övrigt rätt hardcore när det gäller gatufoto och har bland annat skapat denna sajt för att försöka definiera gatufoto på det sätt som han vill: www.candidpublicphotography.com
connyM 2021-08-10 21:17
.
// Conny
Hej,
Det är ett riktigt bra gatufoto. Fin hjälpsam polis som det säges vara.
Ha en skön weekend
Bob
Svar från Wolfgang 2021-08-07 08:31
Tack ska Du ha, Bob! Jag gillar Dina gatubilder som ofta har en knorr! Mvh Wolfgang
Hej Wolfgang.
Bra foto som berättar och en trevlig video. Den berör en del av grunderna inom foto. Bra att färgkomposition tas upp som ett viktigt element. En sak som glöms bort ibland (svartvitt funkar bättre för mig, färgblind).
Han visar fint hur scenarion byggs upp och hur han tänker när det gäller färg, form, förgrund, bakgrund och utsnittet.
Ha de gott.
jerrysoderberg 2021-08-07 10:03
Hej igen.
Jag gillar din bild mycket. Linjerna i bilden som leder blicken in till personen som sitter på huk. Skylten (som ser ut som en gammal TV) är fin och drar också blicken till sig.Nyfikenheten hos de som passerar är spännande. Den fiktiva diagonalen från röda bilen, röda bussen och röda skylten är pricken över i. Jättefin bild.
Ha de gott.
Jerry
Svar från Wolfgang 2021-08-07 14:30
Jag gillar att han fotograferar helheten, personer och bakgrunden. Han komponerar bilden noggrann, vilket han kan göra, eftersom han inte plåtar från höften. Mvh Wolfgang
PS: Och stort tack för Din fina kommentar!
Hej Wolfgang - Jag har sett ditt foto tidigare och håller helt med dig om gatufotografering. Och jag orkar inte längre delta i oändliga och hopplösa debatter om för och emot vad någon tycker är rätt eller inte. Diskussioner för diskussionens skull. Vi fortsätter som vi vill bäst.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS; Jag såg den videon också för ett tag sedan.
Svar från Wolfgang 2021-08-07 20:14
Jag håller med Dig! Mvh Wolfgang
connyM 2021-08-11 07:59
Ja varför måste allting alltid passa in i en mall.
Ett vackert foto är ett vackert foto!
// Conny
Hej Wolfgang,
Kul bild från ditt digra fina arkiv. Mycket att se i denna bild, förutom den hjälpsamma bobbyn. Street-bild som jag vill ha det. Något som fångar mitt intresse (polisen) och sedan kan blicken flacka runt och ta in var man är, vad gör de andra människorna, etc.
// Conny
Svar från Wolfgang 2021-08-10 20:03
Tack ska Du ha, Conny! Jag tyckte att det var kul med en långe polisen och den lilla bilen och att polisen sitter på huk för att ge bra service.Men jag observerade även bussen i bakgrunden och skylten uppe till vänster som har samma färg som bilen. Jag hade tid att fotografera detta motiv. Jag har förstorat bilden i Elements, annars ingen bearbetning. Mvh Wolfgang