WOLFGANGs BLOGG
Några tankar för analog film
När man plåtar digitalt, så är det lätt att få minst 50 bilder under en fotorunda.
När man plåtar analogt småbildsformat, så tar det 1 eller 2 dagar till, innan filmens alla 36 rutor är exponerade.
Det är dock bäst att fotografera hela filmen samma dag i samma ljus för att få jämnt exponerade negativrutor.
När det gäller småbildsformat måste man helt enkelt planera fotograferingen i förväg, så att man kan fylla filmen vid samma tillfälle, annars är det bättre att välja mellanformatets film som har bara 12 rutor.
Här ett analogt foto av bron över Falsterbokanal.
Kvarnhjul
Utanför en holländsk mölla i Slottsparken i Malmö.
Svartvitt i Kungsparken
I lördags fotograferade jag digitalt i Kungsparken i Malmö och konverterade till svartvitt i Elements 2021. Detta är den gamla utsiktsplatsen ovanför kanalen.
Nikon Z6 och Z-zoom 24-70 mm.
Så mycket analogt att det skriker om det!
För några år sedan gick jag en kurs i Cyanotypi som är en bildteknik som ingår i beteckningen "ädelförfarande". Det är en av de gamla fototeknikerna från slutet av 1800-talet.
Jag har glömt detaljerna, men jag skapade i alla fall ett storformatsnegativ från ett småbildsnegativ som jag kontaktkopierade på ett akvarellpapper.
På detta 300 gr akvarellpapper hade jag penslat i mörkrummet en ljuskänslig blandning av vetemjöl, Ammoniumferricitrat och kaliumferricyanid.
När blandningen hade torkat läggs storformatsnegativets ljusa sida på och med en glasskiva ovanpå. Allt detta belyses med UV-ljus i ca 1 timme.
Sköljning ser i vanligt vatten och fram kommer en blåtonad bild. För att få den bilden istället bruntonad, så läggs bilden i ett bad med vatten som kokas upp med ekbark.
Den här bilden har jag skapat på det viset. I min förra blogg kan man se den vanliga bilden.
.
För mig är den historisk
Denna bild fotograferade jag med en Leica M2 och Summicron 2/50 mm som jag ägde på den tiden för 25 år sedan. Den visar porten i Berlin, där vi bodde och där jag växte upp.