Skärpedjupet är alltid likadant
Det är en allmän uppfattning att en vidvinkel har ett längre skärpedjup än ett tele.
Detta stämmer om man fotograferar från samma distans.
Men om man vill ha samma storlek av motivet på sensorn oavsett brännvidd, då måste man ändra sin distans
till motivet för att få samma skärpedjup.
Bakgrunden i sin helhet kan man dock inte påverka för den ändrar sig.
Jag har gjort en ovetenskaplig test med mina gamla manuella brännvidder 35, 50 och 85 mm.
Jag har fotograferat med min digitala Nikon D700 i fullformat och i raw och har inte bearbetat bilderna efteråt.
Bl 8 och ISO 800 på alla tre samt bordsstativ och trådutlösare.
En liten skillnad kan ses, men det beror på min manuella skärpeinställning som inte är helt exakt på så nära håll.
35 mm
50 mm
85 mm
.
Inlagt 2021-10-25 15:06 |
Läst 1212 ggr. |
Permalink
Mycket pedagogisk blogg. Det är därför som en mycket beskuren bild ser ut att vara tagen med teleobjektiv.
Ha en bra vecka
Bob
Det man nämligen måste blanda in i riktiga bilder, är perspektiv och avstånd. Ett vidvinkel med sin breda återgivningsförmåga kan ta med bildelement "från fötterna" till oändligt. Det kan inte ett tele, hur man än kränger sig. Vidvinklet ger alltså helt andra perspektiviska möjligheter, och en annan perspektivisk verklighet - och det är även därför som det ur denna praktiska fotografiska aspekt är dagens sanning att vidvinkel har ett stort skärpedjup, och tele ett litet. Det är något man lugnt kan hålla sig till.
Om man nu tar den erhållna vidvinkelbilden och klipper ut en liten ruta som motsvarar 135:ans bildvinkel, förstorar upp den, då ser det ut precis som 135:an - precis som Bob påpekar. Vad nu det har med praktisk fotografi att göra?
Så gott folk vi har hört detta sedan hedenhös - låt er därför inte luras av formaliserade kalenderbitare. Vidvinkel har ett stort skärpedjup och tele har ett litet skärpedjup.
Jag anser ju att många skall tro på denna praktiskt orienterade lathund - och jag tror att jag övertydligt har förklarat vad jag menar.