Tåg

Jag gillar också tåg!

Detta är malmtåget på väg från Narvik till Kiruna med tomma vagnar fotograferat vid Abisko turiststation i juli 2007.

Det starka loket heter Dm3 och ASEA byggde dem mellan 1960-1970.

Dm3:an var i tjänst fram till 2013 och avlöstes av IORE som är världens starkaste lok!

Inlagt 2021-03-02 01:17 | Läst 1011 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
En Dm3 var egentligen tre lok. Det var 3 st sk kortkopplade lok av typen/ littera Da lok. Dm3 hade bara en förarhytt i ena änden av de bägge "yttre" loken. Mitt loket saknade helt förarhytt.
Dm3 har jag aldrig kört, däremot många Da. Både som singel lok och som multipelkoppel. Vilket innebär att 2 lok kopplas samman och sköts från det främre. Sammankoppling gjorde man själv som lokförare. Förutom dragkoppel och bromsslang, så skulle man oxå koppla en mult- kabel ("manöver-kabel" ).
// Conny
fd lokis
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Da_(lok)
Svar från Wolfgang 2021-03-02 14:28
Tack ska Du ha, Conny! Kul att Du har kört Da lok. Imponerande! Jag har läst det Du har här beskrivit. Jag har ju åkt persontåg på malmbanan, men det är imponerande, när malmtågen kommer körandes förbi Abisko! Mvh Wolfgang
ztenlund 2021-03-02 15:47
Da och Dm är dock inte likadana, även om de är klart besläktade. Dm har snäppet högre effekt och en extra drivaxel (per del), samt lägre STH. Från början var de tvådelade, men SJ beställde en del till (mittdelen, som var det egentliga Dm3 från början) för att göra loken starkare.
Svar från Wolfgang 2021-03-02 20:20
Tack ska Du ha, Martin! Du har rätt, Da ser annorlunda ut! Mvh Wolfgang
Hej Wolfgang.
Imponerende - båd toget og dit foto.
Med mange venlige hilsner fra Erik.
Svar från Wolfgang 2021-03-02 14:47
Tack ska Du ha, Erik! Kul att Du gillar fotot :-)
Fin bild på malmloket det här tåg sättet hade kopplingen 1215-1245-1216 och hade namnet Josefina.
Dm3 loken fick namn av gruvorna eller orterna i gruvan kommer ej ihåg vilket.
mvh/Bo-Lennart!
Svar från Wolfgang 2021-03-02 20:22
Tack ska Du ha, Bo-Lennart! Kul med detaljer! Mvh Wolfgang