Sport och Naturbilder

Kanske borde vi sträcka ut en hand lite oftare - det kanske lindrar.

Vad jag tänker på är alla de tiggare vi ser inklämda i någon port, för att om möjligt få en liten slant för att köpa det nödvändiga. De flesta går förbi, tittar åt ett annat håll. Om man däremot ordnar en Tv sänd insamlings gala, då blir vi plötsligt givmilda! ? Var finns moralen i det? Varför vill vi vara så snåla när det gäller människor i nöd i vår närhet?

 

De 70 miljoner man samlade in under den senaste galan har säkert ett stort behov och kommer att hjälpa många fattiga. Men i det lilla och i vår närhet finns även ett stort behov, då vänder man bort blicken! Vi är givmilda och vad kan en 10 eller 20 betyda för oss? För de som nu sitter och fryser utan för varuhusen kan det betyda mycket. Det kanske räcker med att sträcka ut en hand utan att döma Även en nick en hälsning och se varandra i ögonen kan rädda deras dag. Fattiga och tiggare finns över hela världen de är människor som vi.

 

Inlagt 2014-10-24 12:50 | Läst 2048 ggr. | Permalink

"Instämmer helt i ditt resonemang. Jag ger aldrig pengar vid de här galorna för jag antar att massor av pengar går till människor som skor sig på de här pengarna. Senast SIDA - Röda korset damen som fick dubbla löner. Det var inga småpengar. Helt enligt de avtal som fanns. Man kan undra hur sådana avtal kan skrivas när det är fattiga, ofta sjuka människor och barn som ska ha pengarna. Hon borde ställa sig vid skampålen. Jag ger så ofta jag kan en hundring till dom som sitter utanför min affär. Dålig pension har jag men så dåligt kommer jag aldrig att få så jag ska behöva sitta utanför affären och tigga. Man önska dom verkligen ett bättre liv. Sten"


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Instämmer helt i ditt resonemang. Jag ger aldrig pengar vid de här galorna för jag antar att massor av pengar går till människor som skor sig på de här pengarna. Senast SIDA - Röda korset damen som fick dubbla löner. Det var inga småpengar. Helt enligt de avtal som fanns. Man kan undra hur sådana avtal kan skrivas när det är fattiga, ofta sjuka människor och barn som ska ha pengarna. Hon borde ställa sig vid skampålen.
Jag ger så ofta jag kan en hundring till dom som sitter utanför min affär. Dålig pension har jag men så dåligt kommer jag aldrig att få så jag ska behöva sitta utanför affären och tigga. Man önska dom verkligen ett bättre liv.
Sten
Svar från optimal 2014-10-24 13:49
Tack för kommentaren Jag låter mina usla pensionspengar delvis ramla ner i deraspappmuggar det finns andra som behöver
Det här är ju ett oerhört svårt problem. Ens pengar räcker ju inte till att hjälpa alla - numera är det ju drösar vart man än går. Själv ger jag bara till svenska hemlösa, dom har fått det oerhört svårt i och med denna invasion från Centraleuropa. Jag ger då runt en hundring varje gång.
Jag är av den åsikt att alla dessa utländska tiggare inte alls skall vara här. Dom skall sitta på sina egna gator och tigga, så att deras myndigheter, alternativt EU, tvingas ta tag i problematiken.
Svar från optimal 2014-10-24 13:57
Tack för din kommentar den delar du med många har den inställningen tyvärr.
Att tigga i sitt egna land kanske inte är någon bra rekommendation, de är ju fattiga dessutom har Romer mycket svårt att finna någon hjälpande hand.
Invasion var väl ett lite överdrivet ord.Men vi har olika åsikter en del vänder bort ansiktet och på så sätt inbillar man sig att det inte finns något problem Enkel lösning kanske
syntax 2014-10-24 16:54
Riktigt så lätt går det nog inte att avfärda min inställning. Jag tittar inte åt annat håll när det gäller nödlidande människor, jag ger mer pengar än vad folk gör i gemen. Däremot har jag den makalösa fräckheten att ge mina pengar till svenska hemlösa - inte till centraleuropeiska romer. Ett rent upprörande politiskt inkorrekt beteende!
Svar från optimal 2014-10-24 19:07
Ja som jag sa tidigare vi har olika uppfattningar och det har ju visat sig att 13% av svenska folket delar den uppfattningen. Men de fortsätter att var hjälplöst fattiga medan man tittar åt ett annat håll. Har du tittat på någon av dem i ögonen eller har du sträckt fram handen det räcker. ha en bra kväll
syntax 2014-10-24 21:28
Har du tittat svenska uteliggare i ögonen i vinterkylan? Tillintetgjorda människor som genom tiggarinvasionen (i alla fall här i Stockholm) fått det extremt mycket sämre från en redan tidigare vidrig situation? Deras ögon kanske inte räknas?
Du kanske inte ser dem för att det inte debatteras hjärtknipande i pressen - men dom finns. Du har inte tolkningsföreträdet, även om du berömmer dig tillhöra dom 87 procenten.
Svar från optimal 2014-10-24 22:34
Slut diskussion meningslöst ha det bra
Så sant så sant det du skriver. Själv skickar jag inte pengar via galor, utgår ifrån att så många gör det ändå, däremot skickar jag slantar till olika organisationer vid andra tillfällen lite sporadiskt. Och så har jag gjort ett aktivt val att ge ibland pengar eller mat till tiggare som ser ut att komma från utlandet (t.ex. Rumänien). Diverse musikanter, oavsett varifrån de kommer, får ibland en slant också. Däremot finner jag ingen mening med att bidra med pengar till någons missbruk; "svenska" tiggare kan leva i misär, men de omfattas i regel av det svenska välfärdssystemet.
Svar från optimal 2014-10-26 12:35
Det är ju en personlig fråga och ställningstagande men ibland behöver människor en vänlig tanke eller att titta honom eller henne i ögonen kan vara en sådan. Sträcka ut en hand. Vi har under de 30 åren vi seglade stött på många fattiga i flera länder, även länder som anses ha hygglig ekonomi som England och Frankrike. Det är ju fel att tro att människor som lider nöd och äro fattiga skulle sitta i ett fattigt land och tigga. Nej de söker sig till länder som har lite överflöd att dela med sig av, vi har utrymme för att hjälpa till. Min åsikt är klar vi skall hjälpa varandra och vi är människor oavsett vilka kläder vi har på oss. Om man kan locka fram på frivillig basis 70 miljoner i en TV sänd gala Kanske det borde skvätta över en del på de tiggare som sitter utanför våra affärer. tack för ditt deltagande i denna lilla debatt De flesta vågar inte eller så man man ingen åsikt,